Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #1 Skrevet 31. januar 2012 Har to barn med min eks. Vi gikk ifra hverandre for over 10 år siden, og sammarbeidet fungerer fint. Begge har barn med nye partnere. Barna ser ikke sin far så ofte. Og spesielt eldstemann har tatt dette tungt. Jeg irriterer meg til tider at han ikke inkluderer de to eldste. Bare smpting som feks. det at han sender ut julekort uten bilde av de eldste. I april skal de til syden, men de to eldste får heller ikke bli med. Mulig jeg er litt hårsår, men synes det er en uting å behandle barna forskjellig...
SmellyCat Skrevet 31. januar 2012 #2 Skrevet 31. januar 2012 Skikkelig lite fint å behandle barna sine ulikt. Det at han eldste tar det så tungt som han gjør tyder jo bare på at det er veldig tydelig. å sende ut julekort med bare noen av barna sine sier jo sitt ang. hvem han ser på som familien sin, samme med ferieturer med bare de "nye" barna. Huff, nå fikk jeg vondt av barna dine. Synes ikke du er hårsår!
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #3 Skrevet 31. januar 2012 Hæ? Dette var da dårlig gjort! Hadde jeg hatt barn med forskjellige menn hadde de jo allikevel alle vært mine barn. Og jeg hadde hvert fall hatt dem med på julekortet...!
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #4 Skrevet 31. januar 2012 Ja det synes jeg du er, Men det er jo dere som ikke velger å leve sammen. Det er dere som hatt deres barn i denne sitvasjonen. Se det omvendt da. Hadde du tatt med dine ste barn på julekort bilder? Hadde du hatt med stebarna dine på familieferie? OM du ikke ser de ofte? Hadde de vært en del av familien ikke bare mannen din sine barn fra tidligere ekteskap. som kommer nå og da. DA hadde jeg synes at du har din fulle rett til å reagere. Men slik som Jeg leser innlegget ditt HI så synes jeg du overagerer.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #5 Skrevet 31. januar 2012 Jeg reagerte da jeg fikk julekort fra ei venninne med deres to barn, og ikke alle fire var med...
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #6 Skrevet 31. januar 2012 Skal dere til syden muligens?? Slik at han mener barnen deres får tur likevel?
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #7 Skrevet 31. januar 2012 Ja, det er dårlig gjort. Faren min har aldri inkludert meg. Jeg er aldri med til syden, jeg er aldri med på julekort, han stiller aldri opp for meg når jeg trenger det. Han sier han er gift og har 2 barn. Vel, han har 3.... Han sa også at det var ikke nødvendig å ha 3 unger, det holdt med 2! Ja, takkskarruha.... Man har de barna man har, og man behandler de likt! Samma rakkern hvor ofte man ser de. Det er faktisk far sitt valg, ikke barna sine
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #8 Skrevet 31. januar 2012 Ja, vi valgte å gå ifra hverandre....med tungt hjerte. Side vi ikke ville la barna vokse opp i et hjem med krangling. Jeg har inkludert barna 100%. De er ogs inkludert i min nye manns familie. Jeg kan dessverre ikke tvinge BF å gjøre det samme. Om jeg hadde involvert meg med en mann med barn fra tidligere forhold hadde jeg tenkt meg nøye om. Hadde jeg ikke kunne involvert meg 100% i de, hadde jeg heller droppet forholdet. Barn skal ikke lide for at voksne ikke klarer å oppføre seg. De er de uskyldige oppi alt dette. HI
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #9 Skrevet 31. januar 2012 Jeg vil ikke kalle deg hårsår, men det er en komplisert situasjon, som må ses fra flere sider. Selv har jeg to små barn med en mann som har to litt større barn (10 og 13). De bor hos oss annenhver uke, så min situasjon er kanskje litt annerledes? Vi skal reise til syden i april med alle ungene. Det er viktig for far at de største ungene er med. Samtidig er det viktig for meg at vi også kan dra på ferie med bare våre felles barn. Det er han klar over, og det har vi også sagt til barna hans at vil komme til å skje. I splittede familier med mine, dine og våre er det mange hensyn å ta. Og da er det ikke alltid alles ønsker blir oppfylt. Jeg synes det er viktig å finne en balanse, men det er ikke alltid like lett. Du kan jo ta det opp med din eks, å høre hva han tenker om dette? Vi sendte for øvrig ut to julekort. Et av alle barna, til hans familie og venner, og et av bare våre felles barn, til min familie og venner. Det var mitt ønske.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #10 Skrevet 31. januar 2012 Vi sendte for øvrig ut to julekort. Et av alle barna, til hans familie og venner, og et av bare våre felles barn, til min familie og venner. Det var mitt ønske. Hvorfor kunne ikke dine barns søsken være med på julekortene til din familie og venner?
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #11 Skrevet 31. januar 2012 Takk for et fint svar. Ja, skjønner jo at det vil være situasjoner der den ene, eller andre part reiser uten alle barna på ferie. Synes syden er litt spesielt da. De eldste har kjempe lyst til å være med også. De synes det er forferdelig forskjellsbehandling... Den enste ferien de noen gang har fått med faren er på hytten deres. Vel, er ikke noe å gjøre med. Er ikke vits å irritere seg over heller, for han kommer aldri til å forandre seg. HI
Gjest Heartbroken Skrevet 31. januar 2012 #12 Skrevet 31. januar 2012 (endret) Jeg vil ikke kalle deg hårsår, men det er en komplisert situasjon, som må ses fra flere sider. Selv har jeg to små barn med en mann som har to litt større barn (10 og 13). De bor hos oss annenhver uke, så min situasjon er kanskje litt annerledes? Vi skal reise til syden i april med alle ungene. Det er viktig for far at de største ungene er med. Samtidig er det viktig for meg at vi også kan dra på ferie med bare våre felles barn. Det er han klar over, og det har vi også sagt til barna hans at vil komme til å skje. I splittede familier med mine, dine og våre er det mange hensyn å ta. Og da er det ikke alltid alles ønsker blir oppfylt. Jeg synes det er viktig å finne en balanse, men det er ikke alltid like lett. Du kan jo ta det opp med din eks, å høre hva han tenker om dette? Vi sendte for øvrig ut to julekort. Et av alle barna, til hans familie og venner, og et av bare våre felles barn, til min familie og venner. Det var mitt ønske. Det høres da utrolig sært ut å forlange å få reise på tur med bare felles barn? Jeg ser at dere også reiser alle sammen noen, men det burde vel være naturlig at man alltid gjør det? Hva slags pappa er det som godtar å reise på ferie med bare noen av barna sine? Han er vel ikke mindre pappa fordi om han har flyttet fra mamma? Og to sett julekort??? Jeg hadde reagert med vantro om vi fikk postkort fra min søster med bare deres felles barn på. Våre ste-nieser og nevøer er blitt en del av storfamilien, og jeg hadde syns det var utrolig merkelig om vi ikke fikk bilde av dem også. De er jo også halvsøken til de "felles" barna. Jeg skjønner godt at HI er sår på at barna hennes blir holdt utenfor - det river i hjertet når noen ikke behandler barna våre fint - spesielt når det er han som skulle elsket dem over alt! Endret 31. januar 2012 av Heartbroken
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #13 Skrevet 31. januar 2012 Vi sendte for øvrig ut to julekort. Et av alle barna, til hans familie og venner, og et av bare våre felles barn, til min familie og venner. Det var mitt ønske. Ja, en god del stemødre har det med å gjøre et stort poeng ut av at "dette er VååååååRE" barn, og de andre er bare hans barn så de tar vi bare med når det er absolutt forventet av oss".
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #14 Skrevet 31. januar 2012 Tror det hadde blitt mangen spørsmål her også, om jeg ikke hadde sendt julekort av alle barna. Høres jo helt merkelig ut!
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #15 Skrevet 31. januar 2012 Jeg har et barn fra før, også har mannen og jeg et sammen. Om jeg hadde foreslått en tur til syden med bare mann og fellesbarnet ville mannen min trodd det hadde rablet for meg. Sånt gjør man bare ikke! Ja, mulig de får en sydentur her og en der, men hva så? Et barn skjønner ikke greia med det, det eneste de tenker er at dere er på ferie, UTEN dem!
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #16 Skrevet 31. januar 2012 Vi sendte for øvrig ut to julekort. Et av alle barna, til hans familie og venner, og et av bare våre felles barn, til min familie og venner. Det var mitt ønske. Ja, en god del stemødre har det med å gjøre et stort poeng ut av at "dette er VååååååRE" barn, og de andre er bare hans barn så de tar vi bare med når det er absolutt forventet av oss". Dummeste jeg ser er julekort fra "nyfamilien" der far, ny kone og deres fellesbarn er med, mens fars barn fra tidligere er utelatt. Dersom noen skulle utelates fra bildet, så må det i tilfelle være moren. Hun er nemlig bare i blodsbånd med egne biologiske barn. Faren er i blodsbånd med alle barna. Barna er i blodsbånd med far og hverandre, men alle barna er ikke i blondsbånd med mor. Alle er i blodsbånd med hverandre med andre ord, bortsett fra mor. For meg blir dette med å utelate barn fra tidligere forhold litt sånn spill for galleriet. "Se, vi er den lykkelige, perfekte kjernefamilien med mor far og barn - og siden fars barn fra tidligere fucker opp det inntrykket litt, så får de ikke være med på bilde". Tragisk.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #17 Skrevet 31. januar 2012 HI? Hvor ofte er barna hos pappan sin? Er det du eller han eller ny kone som er årsaken til lite kontakt..?
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #18 Skrevet 31. januar 2012 Men jeg spør igjenn? Skal muligens dere til syden også slik at det blir dobbel tur på ungene dine? Kan det være grunn til at faren tar med seg bare de andre barnen fordi dere muligens også skal på tur. Har han kanskje ikke råd å betale for dem alle.? Samme om han har forpliktelser for de barnen som ikke bor hos ham, så slutter han ikke å ha forpliktelser for den familjen han har heller. Det kan være veldig komplisert dette med dine,mine barn, og det trenger ikke nødvendigvis være urettferd og liten vilje som skaper uheldige situasjoner. Synes det kommer litt an på omstendighetene om det er urettferdig eller ikke.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #19 Skrevet 31. januar 2012 Men jeg spør igjenn? Skal muligens dere til syden også slik at det blir dobbel tur på ungene dine? Kan det være grunn til at faren tar med seg bare de andre barnen fordi dere muligens også skal på tur. Har han kanskje ikke råd å betale for dem alle.? Samme om han har forpliktelser for de barnen som ikke bor hos ham, så slutter han ikke å ha forpliktelser for den familjen han har heller. Det kan være veldig komplisert dette med dine,mine barn, og det trenger ikke nødvendigvis være urettferd og liten vilje som skaper uheldige situasjoner. Synes det kommer litt an på omstendighetene om det er urettferdig eller ikke. Nei, vi skal ikke til syden. Han har lovd dem at de skulle få være med en annen gang. Men, ligger i kortene at det ikke stemmer. Det skjønner barna godt. Om han ikke har råd til å ta med alle, så hadde jeg heller utsatt turen til høsten. De eldste er såpass store (tennåringer) så de føler seg litt tilsidesatt. Er alltid småsøsken som går foran. Jeg vurderer derfor å ta de med på tur til London iløpet av høsten. Det hadde de veldig lyst til Er hverken jeg eller stemor som er grunnen til at bf ikke ser barna oftere. Vi bor 5 timer unna hverandre, derfor begrenser det seg litt selv...
Nikamo Skrevet 31. januar 2012 #20 Skrevet 31. januar 2012 Ja det synes jeg du er, Men det er jo dere som ikke velger å leve sammen. Det er dere som hatt deres barn i denne sitvasjonen. Se det omvendt da. Hadde du tatt med dine ste barn på julekort bilder? Hadde du hatt med stebarna dine på familieferie? OM du ikke ser de ofte? Hadde de vært en del av familien ikke bare mannen din sine barn fra tidligere ekteskap. som kommer nå og da. DA hadde jeg synes at du har din fulle rett til å reagere. Men slik som Jeg leser innlegget ditt HI så synes jeg du overagerer. Er du rett og slett mindre begavet?! Det er da ikke far sine STEbarn - det er ungene hans alle sammen! Det er det enkelte (stemødre) har vanskelig for å forstå... "Hadde de vært en del av familien ikke bare mannen din sine barn fra tidligere ekteskap..." I rest my case...
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #21 Skrevet 31. januar 2012 Jeg tenker at det med reiser og ferieturer må kunne gå ann at ikke alle barna er med hver gang, i og med de er med to familier, så får de jo uansett en reise (forhåpentligvis). Det får jo ikke fellesbarna.. MEN julekortene er en helt annen ting, der burde jo ALLE får være med. Alle er jo fars barn, og alle er jo en familie.. Jeg har også stebarn og et fellesbarn, og for meg hadde det vært utenkelig å ikke inkludere barna i både julekort og ferieturer, men som sagt, har barna fått være med til syden med mor, så er det ikke KRISE om de ikke får være med til hunderfossen f.eks med oss. Men såklart, man må jo ta de med om det er mulighet til det.
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #22 Skrevet 31. januar 2012 Det er meg med to sett julekort her. Jeg kan forstå at noen reagerer på det, så jeg skal prøve å forklare det fra mitt ståsted. Bare så det er sagt, så var det kun julekort av barna, ikke oss voksne. Selv om jeg har to stebarn, så hadde jeg et ønske om å sende ut julekort av mine egne barn. Ingen som har stusset på det, så vidt jeg vet. Jeg er en del yngre enn min samboer, og har mange venner med barn på min alder. Hans barn har ingen omgang med mine venner og barn, så for meg var det naturlig å sende julekort av bare mine barn. Vet ikke om dere som reagerer så sterkt, er stemødre selv? For meg er vi en familie med fire barn annenhver uke, og to barn annenhver uke. Min samboer har med andre ord sine to største barn bare halvparten av deres oppvekst. Da er det også, for meg, naturlig å gjøre ting både med og uten dem. Deres mor drar jo også på ferie med dem, hvilket betyr at de ofte får dobbelt opp med ferier. Kan ikke se at det skal være urettferdig at vi drar på "egen" ferie mens de er hos moren sin. Eller på ferie med moren sin samtidig. Selvfølgelig er de inkludert i familien. Men det må ikke være ensbetydende med at ikke jeg kan få dra på ferie med bare våre felles barn? Vi har snakket mye om dette, og det er ikke sånn at jeg overkjører far. Han forstår meg, og jeg forstår han. Han er en fantastisk far for alle fire, og stiller alltid opp. Det er da viktigere, spør du meg...
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #23 Skrevet 31. januar 2012 Ja det synes jeg du er, Men det er jo dere som ikke velger å leve sammen. Det er dere som hatt deres barn i denne sitvasjonen. Se det omvendt da. Hadde du tatt med dine ste barn på julekort bilder? Hadde du hatt med stebarna dine på familieferie? OM du ikke ser de ofte? Hadde de vært en del av familien ikke bare mannen din sine barn fra tidligere ekteskap. som kommer nå og da. DA hadde jeg synes at du har din fulle rett til å reagere. Men slik som Jeg leser innlegget ditt HI så synes jeg du overagerer. What? SELVFØLGELIG tar jeg med stebarna mine på ferie! SELVFØLGELIG tar jeg med meg stebarna mine på julekort! (Ikke bare JEG forresten, far har faktisk medbestemmelsesrett her i huset...) Jeg ville aldri ha tatt med bare to av tre barn på julekortet. Jeg ville aldri ha tatt med meg bare to av barna mine på ferie, og latt den tredje være igjen hjemme. Og jeg forventer da virkelig ikke at far skal gjØre det heller, å utelate noen av barna sine, selv om de "bare er mannen sine fra tidligere ekteskap" som du sier. Huff, disse vedhengene til far altså...
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #24 Skrevet 31. januar 2012 Hæ? Dette var da dårlig gjort! Hadde jeg hatt barn med forskjellige menn hadde de jo allikevel alle vært mine barn. Og jeg hadde hvert fall hatt dem med på julekortet...! Eldstejenta mi har en annen far enn sine småsøsken, men kunne da aldri valgt å ekskludere henne fra julekort, sydenferier osv. Vi hadde lagt opp ferien til en uke hun er hos meg, sendt bildet av alle 4 til hennes stefars familie, også. Hadde ikke laget egne kort til hans side heller. Man kan si mye rart om faren til de minste, men takk gud for at han tenkte likt som meg. Han tok alt sånt som en selvfølge. Hun skulle føle seg som en like stor del av familien som hennes søsken. Han ville også at vi aldri brukte "halv"-søster, når vi snakket om henne sa vi kun "søster", dette fordi han syns "halvsøster" ble litt upersonlig. Han hadde selv skilte foreldre, så han var vel mer obs på dette med forskjellsbehandling da hans stemor tok, og fortsatt tar, gullmedalje i å forskjellsbehandle han og hans (halv)søstre..
Anonym bruker Skrevet 31. januar 2012 #25 Skrevet 31. januar 2012 Jeg tenker at det med reiser og ferieturer må kunne gå ann at ikke alle barna er med hver gang, i og med de er med to familier, så får de jo uansett en reise (forhåpentligvis). Det får jo ikke fellesbarna.. MEN julekortene er en helt annen ting, der burde jo ALLE får være med. Alle er jo fars barn, og alle er jo en familie.. Du motsier deg selv her. "Alle er jo en familie" sier du ett sted, mens lenger opp skriver du at barna "er med to familier". Det er jo helt feil. Barna har EN familie, og det er mor, far og søsken. At foreldrene har valgt å organisere det slik at de bor fra hverandre og får annen samboer og nye barn, forandrer ikke det på at barna fremdeles bare har en familie.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå