Gå til innhold

Misunnelig på mannens friformiddager


Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har senvakt på jobb en dag i uka. Da begynner han i tolvtida og jobber til sjutida på kvelden. Denne dagen har han altså fri hele formiddagen, mens jeg er alene om henting, barnepass, middagslaging osv. om ettermiddagen. Jeg leverer også i barnhagen om morgenen, siden han ikke kjører.

 

Det hender han gjør noen ting som å sette på en vask, støvsuge e.l. mens han går hjemme, men stort sett slapper han bare av. Noen ganger er han også veldig treg med å komme seg ut av senga om morgenen på disse dagene. I dag f.eks. stod han ikke opp før kvart over sju, så jeg måtte ta alt av smøring av matpakker, pakking av sekk osv. i tillegg til mitt eget morgenstell.

 

Merker at jeg misunner ham for denne tiden; jeg har aldri tid for meg selv uten barn eller jobb på denne måten. Er det smålig av meg, eller har jeg lov til å forvente at han bruker denne tiden til noe nyttigere enn å bare sitte der med kaffekoppen, boka eller dataen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hadde latt ham få kose seg jeg (blid mann er mye bedre enn sur mann), men insistert på at han skulle stå opp og ta seg av barnas stell, matpakkesmøring osv, og heller legge seg igjen etterpå.

Skrevet

Min mann begynner 12 tre ganger i uka, og jobber til 19.

Han sover da til kl 11, vi har tre barn. Jeg står opp, ordner alt med mat, klær og bringing til skole og bhg.

Skrevet

Min mann begynner 12 tre ganger i uka, og jobber til 19.

Han sover da til kl 11, vi har tre barn. Jeg står opp, ordner alt med mat, klær og bringing til skole og bhg.

 

Så kjipt. Og så tre dager i uka? Synes du det er greit å ta all jobben på denne måten?

Skrevet

Min mann begynner 12 tre ganger i uka, og jobber til 19.

Han sover da til kl 11, vi har tre barn. Jeg står opp, ordner alt med mat, klær og bringing til skole og bhg.

 

Wow, misunner deg din tålmodighet og energi :P Kan tenke meg du har en svært fornøyd mann som får slik god service!

Skrevet

Min mann begynner 12 tre ganger i uka, og jobber til 19.

Han sover da til kl 11, vi har tre barn. Jeg står opp, ordner alt med mat, klær og bringing til skole og bhg.

 

Wow, misunner deg din tålmodighet og energi :P Kan tenke meg du har en svært fornøyd mann som får slik god service!

 

Misunner heller mannen hennes, som får sove til 11 tre dager i uken, mens konemor ordner alt med barna...

 

Her inne hadde en frisk mor som gjorde det samme som hennes mann gjør fått høre at hun er lat og egoistisk.

Skrevet

Min mann begynner 12 tre ganger i uka, og jobber til 19.

Han sover da til kl 11, vi har tre barn. Jeg står opp, ordner alt med mat, klær og bringing til skole og bhg.

 

Hvorfor det? Klarer ikke mannen din å bidra med barna?

Skrevet

Min mann begynner 12 tre ganger i uka, og jobber til 19.

Han sover da til kl 11, vi har tre barn. Jeg står opp, ordner alt med mat, klær og bringing til skole og bhg.

 

Hvorfor det? Klarer ikke mannen din å bidra med barna?

 

Går vel mer på at han ikke gidder, klare gjør han nok hvis han må... Her står min samboer (som ikke er far til barna) oftest opp kl halv 7 på morgenen sammen med oss, og hjelper til med smøring av matpakker osv. Til gjengjeld får han ofte sove 1 times middagslur på ettermiddagen. Hadde aldri beholdt en mann som sov til kl 11 flere ganger i uka, og jeg måtte leke alenemor. Har vært alenemor i noen år og vet hvordan det er, og at det skal være annerledes når man er i et forhold.

Skrevet

Siden det bare er den ene dagen er det sikkert godt for han, men kan ikke DU få deg litt alenetid enten på ettermiddag eller i helgen? Foreslå for han at han tar barna noen timer med ut så du får være alene hjemme noen helgetimer, eller får dra ut et sted hvis du ønsker det?

Alle trenger litt avkobling iblant.

Skrevet

Min mann begynner 12 tre ganger i uka, og jobber til 19.

Han sover da til kl 11, vi har tre barn. Jeg står opp, ordner alt med mat, klær og bringing til skole og bhg.

 

Dette hadde jo vore veldig greit dersom mannen tok morgonstellet desse dagane, og ungane kunne fått ein roleg start på dagen i staden for å halse avgårde tidleg på morgonen. Slik er det hjå oss når eg har seinvakt. Då kjem dei i bhg ca 09.30. Mannen får morgonen for seg sjølv, men må ta kveldsstellet åleine.

Eg skjønar ikkje at det er greit for dykk å ha det slik. For oss er ungane og heimen eit fellesprosjekt.

Skrevet

De kan jo lage matpakkar og pakke sekkane kvelden før, så vert det ikkje så travelt om morgonen. Eg hadde nok ikkje stillt krav til kva mannen gjorde på friformiddagane sine, men heller ordna meg litt eigentid sjølv :)

Skrevet

 

Misunner heller mannen hennes, som får sove til 11 tre dager i uken, mens konemor ordner alt med barna...

 

Her inne hadde en frisk mor som gjorde det samme som hennes mann gjør fått høre at hun er lat og egoistisk.

 

Tro det eller ei, men jeg prøvde å være sarkastisk på slutten der, skjønner at det kom feil ut.

 

Like lite som det er hensiktsmessig å gi barn 5 stjerners ekstraservice døgnet rundt, like lite fornuftig er det å tilby dette til mannen. Det man uansett ender opp med, er en bortskjemt unge (stor eller liten), og utrolig mye ekstrajobb. Hadde ALDRI funnet meg i det selv!

 

Her starter mannen på jobb kl 11 tredjehver uke, og da er det han som står opp med babyen kl 06 slik at jeg kan sove til kl 08, så legger han seg til å sove fra kl 08 til kl 10, mens jeg er oppe med babyen. Og jeg er til og med i permisjon!

 

# 5

Skrevet

Misunner heller mannen hennes, som får sove til 11 tre dager i uken, mens konemor ordner alt med barna...

 

Her inne hadde en frisk mor som gjorde det samme som hennes mann gjør fått høre at hun er lat og egoistisk.

 

Tro det eller ei, men jeg prøvde å være sarkastisk på slutten der, skjønner at det kom feil ut.

 

Like lite som det er hensiktsmessig å gi barn 5 stjerners ekstraservice døgnet rundt, like lite fornuftig er det å tilby dette til mannen. Det man uansett ender opp med, er en bortskjemt unge (stor eller liten), og utrolig mye ekstrajobb. Hadde ALDRI funnet meg i det selv!

 

Her starter mannen på jobb kl 11 tredjehver uke, og da er det han som står opp med babyen kl 06 slik at jeg kan sove til kl 08, så legger han seg til å sove fra kl 08 til kl 10, mens jeg er oppe med babyen. Og jeg er til og med i permisjon!

 

# 5

 

Ja, mannen min er nok kraftig bortskjemt. Kan vel også nevne at har jeg vært våken på natta med minstemann, så lar jeg uansett mannen min få sove.

 

Kan å si at jeg "lot" mannen min få såve, dette er nå min eks-mann. Han bor nå ikke på "hotel" lenger. Men i 11 år så hadde vi det slik.

Skrevet

Ja, mannen min er nok kraftig bortskjemt. Kan vel også nevne at har jeg vært våken på natta med minstemann, så lar jeg uansett mannen min få sove.

 

Kan å si at jeg "lot" mannen min få såve, dette er nå min eks-mann. Han bor nå ikke på "hotel" lenger. Men i 11 år så hadde vi det slik.

 

Ja, og den eneste man kan skylde på da er seg selv. Man kan jo kalle mannen lat og bortskjemt, men det er jo noen som har latt ham holde på slik i år etter år, uten å sette foten ned.

 

Til HI: jeg hadde bedt ham stå opp og smøre mat osv og gjøre barna klare til du skulle kjøre dem, så kan han legge seg igjen etterpå. Denne dagen virker du jo å være fullstendig alene med barna, da mannen din sikkert ikke er hjemme fra kveldsjobben før etter legging. En slik fordeling (ham mrg, du kveld) virker rettferdig. Han får jo likevel sovet ut ;) I helgene burde dere få hver deres sovemorgen.

Skrevet

Her er det jeg som jobber en kveld i uka, jobber da fra 13 til 20.

 

De dagene leverer jeg ungene selvfølgelig, så de får en morgen uten stress. Leverer de som regel ca kl 9, så tar jeg en storhandel og fyller kjøleskap og fryser med det vi trenger for de neste dagene.

 

Jeg vasker en runde med klær og rydder litt før jeg setter meg ned og bare koser meg og slapper av i minst 2 timer :)

Dette er deilige timer med huset for meg selv, hvor jeg kan lese, sitte på pc eller hva jeg nå måtte ønske. Så reiser jeg på jobb og kommer hjem til et rolig hus hvor barna allerede er i seng.

 

Deiligste dagen i uken synes jeg. Vet mannen synes det er litt stress å samle sammen fire unger, får eldste på fotballtrening, lage middag, underholde og stelle dem for kvelden alene. Men han har aldri sagt noe på det for jeg gjør jo akkurat det samme de dagene han jobber overtid e.l.. Det er mye oftere jeg er alene med ungene enn han, så den ene kvelden i uken tar han uten å klage, og jeg nyter friformiddagen min uten snev av dårlig samvittighet.

Skrevet

Til HI: jeg hadde bedt ham stå opp og smøre mat osv og gjøre barna klare til du skulle kjøre dem, så kan han legge seg igjen etterpå. Denne dagen virker du jo å være fullstendig alene med barna, da mannen din sikkert ikke er hjemme fra kveldsjobben før etter legging. En slik fordeling (ham mrg, du kveld) virker rettferdig. Han får jo likevel sovet ut ;) I helgene burde dere få hver deres sovemorgen.

 

Vi legger ikke før åtte - halv ni, så han er hjemme til da. Men god idé. Det skal nevnes at han vanligvis står opp tidlig og smører mat osv da, men noen ganger er han litt "treg i starten", sånn som i dag.

 

HI

Skrevet

Kan du ikke gi ham noen oppgaver, så kan han ta fri når han har gjort dem? Da får han gjort noe nyttig og slappet av også. F.eks. kan han handle, rydde i kjelleren, vaske på badet, vaske vinduer osv. Når han er ferdig med å gjøre det han skal, kan han sette seg med kaffekoppen.

Skrevet

Når min samboer jobbet sent sto han opp med barna og leverte dem på morgenen, så jeg bare hadde meg selv å tenke på. Dette gjorde han selv de dagene han ikke sluttet før 23 ++ kvelden før. Han kunne jo legge seg igjen etter å ha levert.

 

Det virker ikke som din mann kan ta barna til bhg, men jeg hadde hvert fall satt pris på at han ordnet barna på morgenen, så jeg slapp det i tillegg.

Skrevet

Til HI: jeg hadde bedt ham stå opp og smøre mat osv og gjøre barna klare til du skulle kjøre dem, så kan han legge seg igjen etterpå. Denne dagen virker du jo å være fullstendig alene med barna, da mannen din sikkert ikke er hjemme fra kveldsjobben før etter legging. En slik fordeling (ham mrg, du kveld) virker rettferdig. Han får jo likevel sovet ut ;) I helgene burde dere få hver deres sovemorgen.

 

Vi legger ikke før åtte - halv ni, så han er hjemme til da. Men god idé. Det skal nevnes at han vanligvis står opp tidlig og smører mat osv da, men noen ganger er han litt "treg i starten", sånn som i dag.

 

HI

 

Du virker utrolig sær, HI. Han sto opp kvart over 7 og du syns det ble for sent? Haha. La nå mannen få sove så kan du få sove en annen dag.

Skrevet

Hvilken dag skal hun sove, mener du, geniet 11.24?

Skrevet

Hvilken dag skal hun sove, mener du, geniet 11.24?

 

I helga kanskje??? Jeg er forresten ingen geni :)

Skrevet

Du virker utrolig sær, HI. Han sto opp kvart over 7 og du syns det ble for sent? Haha. La nå mannen få sove så kan du få sove en annen dag.

 

Problemet er ikke at kvart over sju er så sent.

 

Vi står normalt opp 6:45-7.00, så går én på kjøkkenet og begynner med maten mens den andre får lillegutt på badet, finner fram klær osv. Så spiser vi frokost sammen, før vi ordner oss, pusser tenner osv. Vi bør ikke dra hjemmefra noe særlig senere enn kvart på åtte.

 

Hvis han ligger til 7:15, må jeg ordne alle de tingene vi vanligvis deler på. Da blir det mye travlere for meg, pluss at vi får mindre tid til å spise frokost sammen.

 

HI

Skrevet

I helga er det ingen som skal i barnehage og trolig ikke jobb, så det kan ikke sammenlignes. Jeg skjønner uansett ikke hvorfor det er så sært å ønske at seg hjelp med å få tre unger i barnehage før man selv stresser på jobb, når den andre bruker tida på å ligge i senga og fise.

Gjest Heartbroken
Skrevet

Jeg hadde unt mannen min å sove lenge de dagene han begynner sent. De aller fleste oppegående mennesker klarer å få barna opp og ut av huset alene om morgenen hvertfall èn dag i uken!

 

Han er i tillegg hjemme til kveldsstellet, så da ser jeg ærlig talt ikke problemet med å ta en morgen i uka alene.

 

Og ang det å gi han oppgaver og oppdrag når han har formiddagen fri. ærlig talt, det er en voksen mann vi snakker om her, og om han føler for å ha en sløvedag i uka, så kan vel ikke det være noe problem? Så får heller du være flink til å finne på ting for deg selv en ettermiddag han er hjemme da, vet du!

 

Man kommer langt ved å være hyggelige mot hverandre!!

Skrevet

Hva med at han kan lage klar nisten kvelden i forveien, og pakke sekken, og så få sove ut på morgningen. Og så får du heller sove ut ekstra en dag i helgen. Etter det jeg leser har du bare ett barn HI? Ett eneste barn som vel slett ikke trenger at TO voksne skal måtte stå opp for å få avgårde? Sorry, jeg er nok litt for preget av å ha mange unger, men jeg synes det ble litt sutrete å klage over alt du må gjøre helt alene når det bare er snakk om ett barn. Herlighet, å levere bare ett barn, hente bare ett barn, lage mat til bare to-tre stykker.... Det er liksom ikke så mye stress i det ;) Får vel mye pepper nå, men et sted på veien glapp liksom sympatien litt. Dere har ett barn HI, og dette barnet klarer da altså å engasjere to voksne så mye at du aldri noensinne får et lite øyeblikk for deg selv? Da tror jeg faktisk dere begge må lære å omprioritere litt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...