Gå til innhold

Jeg skal ta gastric sleeve operasjon!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og jeg gleder meg helt utrolig til det hjelper på vekta mi! :D

Noen flere her inne med sånn type operasjon??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

tatt gastric bypass operasjon.

Hvorfor tar de sleeve på deg?

Hva er egentlig forskjellen? Vet bare at gastric bypass er den mest vanlige.

Skrevet

Så spennende! Kan jeg stille noen spørsmål?

Er du nettopp henvist eller har du fått time til operasjon? Offentlig eller privat? Hvem bestemte at det skulle være sleeve og ikke GBP? Vært gjennom utredning? Hvordan var utredningen!?

Mange spørsmål, jeg er på vei samme veien... :)

Skrevet

Jeg velger å ta privat, da jeg ikke orker å stå på venteliste i en evighet. Men hadde nok fått det offentlig da jeg fyller kriteriene.

Jeg har et ønske selv om sleeve etter å ha lest om nyere forskning. Forskjellen er at ved sleeve så rører de ikke tynntarmen, de reduserer kun str på magesekken med 80-90%.

Før fjernet de mindre del av magesekken, og har funnet ut at det er mer effektivt å fjerne mer av magesekken.

De har også funnet ut at ved gastric bypass er det enklere å legge på seg igjen, fordi tynntarmen utvider seg etterhvert, og siden det ikke er en port mellom magesekk og tynntarm, så tar tarmen opp karbohydrater raskere og dermed går man raskere opp i vekt igjen.

Dette unngår man ved sleeve, men ved sleeve kan man utvide magesekken over tid.

Men alt i alt liker jeg tanken på at tarmen min ikke blir rørt, og faren ved mangelsykdommer osv blir mindre da man som regel ikke må gå på veldig mye tilskudd annet enn de 3 første mnd ved sleeve.

Før ble sleeve kun brukt for å redusere vekta til ekstremt overvektige personer før de opererte videre på tarmene.

Men de opplevde at mange pasienter gikk ned tilstrekkelig ved kun sleeve.

Det kan ta litt lenger tid og oppnå ønsket vekttap med sleeve enn bypass. Men resultatet blir det samme.

De sier at sleee kommer til å bli mye mer brukt fremover.

Sleeve passer heller ikke godt for de med reflux sykdom da dette kan bli verre.

Jeg har blitt enig om å få oppfølging fra lege og ernæringsfysiolog utenom privatklinikk i norge, og velger å operere i utlandet. Som koster under halvparten av en priat operasjon i norge.

Blir operasjon i februar, og jeg er mega spent!

Skrevet

Hvor mye må du betaler for inngrepet og hvor mye for tur og opphold.

Hvor skal du gjøre det?

Skrevet

Alt i alt koster det 53 tusen, og jeg drar til Riga.

Skrevet

Alt i alt koster det 53 tusen, og jeg drar til Riga.

Spennende.

Lurt av deg å ha oppfølging i ettertid.

Skrevet

tatt gastric bypass operasjon.

Hvorfor tar de sleeve på deg?

Hva er egentlig forskjellen? Vet bare at gastric bypass er den mest vanlige.

Er du fornøyd etter operasjonen?

Hatt noen komplikasjoner?

Skrevet

Gratulerer! dette blir bra!

Skrevet

Venninnen min tok gastric sleeve i juli ifjor, da veide hun 95 kg. Nå har hun gått ned 38 kg! Veldig effektivt ser det ut til ;)

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd. Tok på Aleris i Oslo og er veldig glad jeg tok det her i Norge, bra med oppfølging av sykehuset. Jeg tok dette for snart 3 år siden og har gått ned 60 kg og blitt der. Det du sier om gastric bypass vs. sleeve synes jeg høres litt rart ut. Fordelen med kortere tynntarm er jo nettopp at færre næringsstoffer (kall det gjerne kalorier) blir tatt opp i kroppen og går ut av kroppen raskere hvis jeg skal forklare det enkelt. Altså er det ikke såå enkelt å legge på seg igjen.

Hadde jeg vært deg ville jeg tatt en uforpliktende prat med Ann Vikebø på Aleris ang. gastric bypass vs sleeve. Anbefaler det virkelig å ta en prat med henne om hva som anbefales. OVerlegen på Aleris er ledende på dette området i hvertfall her i Europa og kan dette. Ring!!!! Bare prat med henne, hun er ansvarlig for informasjon osv. om dette. Veldig hyggelig dame!

Men jeg har hvertfall fått et helt nytt liv. Gått ned alt jeg skal og ikke gått opp igjen. Men, det krever MASSE innsats livet ut. Dette er bare et hjelpemiddel uansett hva slags operasjon du tar.

Skrevet

Det jeg har lest er basert på langtidsopererte, altså etter 5-6 år og oppover. Og ble forklart at kroppen tilvenner seg den nye tarmen, og visstnok ble utvidet og tok opp karbohydrater raskere.

Kanskje det er helt feil, og det er i så fall bra :)

Men som du sier, uansett operasjon, så er det egen innsats som gjelder til slutt :)

• 11 måneder senere...
Skrevet

Hei, skikkelig gammel tråd dette, men jeg skal også ha en slik operasjon snart og er nysgjerrig på hvordan det gikk med deg? Fant tråden via google.

Anonym poster: febc736ab3e2ff50f98f5b9687182703

Skrevet

Jeg har tatt gastric bypass :-)

Litt mer omfattende operasjon, men er mye av det samme! Jeg er kjempefornøyd :-)

Skrevet

Jeg har tatt gastric bypass :-)

Litt mer omfattende operasjon, men er mye av det samme! Jeg er kjempefornøyd :-)

Ja den er mer omfattende pga tarmflyttingen, og det var egentlig bypass jeg også tenkte å ha, men så bestemte psykologen at jeg ikke får bypass, men sleeve. Har nå innstilt meg på sleeve og ser jo flere fordeler. Noen forskjeller i tiden etter operasjonen er det også, blant annet må jeg ha en ekstra uke med flytende, og to ekstra uker med most mat. Min magesekk blir jo som et sugerør.

Det jeg lurer på er jo hvordan andre med sleeve opplevde tiden etter operasjonen og om de føler de har fått gått ned like mye som personer med bypass. Det sies jo at man ikke er garantert like mye nedgang som hos bypass, men jeg mener nå at det må være personavhengig også, at det kommer ann på hvor mye jeg vil jobbe for det. Jeg er superivrig nå på å komme i gang. Hadde preoperativ dag i går og regner med å være operert før påske i allefall :)

Skrevet

Er det ikke bedre å slanke seg på vanlige måten. Trene og spise sunt ?

Helt sinnsykt å skulle operere seg !!!!!

Anonym poster: 24477fb3cadddf63052bbc9d4aebddf2

Skrevet

Helt sinnsykt ja, det er det!!!

Alle mine slankekurer av alle mulige slag pluss en helt elendig psyke som ble verre for hver gang jeg misslyktes resulterte i at jeg ble en smellfeit dundre! Gikk jo ned på kurene, men går opp igjen når kuren er over.

Jeg veier like mye i dag som jeg har gått ned. Har altså veid dobbelt så mye som jeg gjør i dag! Operasjon skal være siste utvei og det var det for meg.

Vet det er mange normalvektige som mener denne løsningen er latskap, vi gidder ikke gjøre noe osv. Vet dere hva? Før dere er i samme situasjon så aner dere ikke hva dere snakker om! Og enkel løsning??? Livet vårt blir endret for resten av livet og alle ting er ikke bare positivt! Men alle de positive veier opp for de få negative!

Skrevet

Helt sinnsykt ja, det er det!!!

Alle mine slankekurer av alle mulige slag pluss en helt elendig psyke som ble verre for hver gang jeg misslyktes resulterte i at jeg ble en smellfeit dundre! Gikk jo ned på kurene, men går opp igjen når kuren er over.

Jeg veier like mye i dag som jeg har gått ned. Har altså veid dobbelt så mye som jeg gjør i dag! Operasjon skal være siste utvei og det var det for meg.

Vet det er mange normalvektige som mener denne løsningen er latskap, vi gidder ikke gjøre noe osv. Vet dere hva? Før dere er i samme situasjon så aner dere ikke hva dere snakker om! Og enkel løsning??? Livet vårt blir endret for resten av livet og alle ting er ikke bare positivt! Men alle de positive veier opp for de få negative!

Men om man går ned så mye, hvordan blir huden egentlig ? Eller tar de bort mye av den også under operasjonen ?

Anonym poster: 24477fb3cadddf63052bbc9d4aebddf2

Skrevet

Huden kan bli pløsete hos noen, og det kan bli så mye løshud at man må ta plastisk kirurgi på det etterpå.

Og jeg er enig i Madam mim, det er ikke enkelt med operasjon heller. Man må gjennom en hard tid etter operasjonen, og etter to år så må vi jobbe like hardt som andre for å opprettholde vekten. Men da har vi jo allerede innarbeidet gode vaner og har en lett kropp å trene med.

Skrevet

Jeg går gravid nå, men etter graviditeten skal jeg søke om å få fjernet hud på mage og lår.

Noen får mer løshud enn andre, vet om flere som har måttet operere overarmer, lår, mage, pupper og rompe etterpå!

De sier vel at effekten av operasjonen varer i ca 3 år ja, så er jo selvsagt klar for å måtte jobbe med vekta for resten av livet!! Men mye lettere å ha kontroll og klare å gå ned f.eks 3 kg som jeg kommer til å setre grense for meg selv på, enn å vite at du skal slanke deg 70(!!!!!!) kg!! Du mister jo fullstendig motet bare av å høre tallet!!

• 4 måneder senere...
Skrevet

Har tatt Gastric Sleeve 27. November 2011 - Før dietten startet veide jeg 140kg.

Nå viser vekta 96kg. Det begynner å bli bra men det har vært en lang og tung vei,

så dere som tror at "Slankeoperasjon" er en lettvint løsning - det er absolutt feil!

Men, det er til god hjelp - jeg har vært ganske heldig og hatt lite bivirkninger, men i de siste måneder har det

blitt er forverring. Jeg kan nesten ikke spise før det kommer opp igjen. Jeg merker først at jeg begynner

å svette og så kommer oppkastet - etterpå er jeg like fin, ikke kvalm eller noe.

Det kommer av forskjellige matvarer, så jeg prøver å føre lister for å få oversikt hva jeg reagerer

mest på og prøver å holde meg unna. En god periode varer i om lag 10 dager uten oppkast så kommer

det igjen. Men, dette startet ikke før medio mars i år, så hvorfor så lenge etter? vet jeg ikke.

Tross dette er jeg veldig fornøyd, alt begynner å bli veldig mye lettere, og jeg er ikke plaget med å

så mye svetting som tidligere. Jeg prøver å se på alt jeg har gått ned og ikke alt jeg har igjen,

jeg er ikke fornøyd før jeg er normal vektig - det er det store målet...

Jeg ba om hjelp og operasjon i november 2010, og ble altså operert september året etter,

nå opereres flere ved Stavanger Universitetsykehus enn tidligere og dermed er også

køene redusert betraktelig.

Masse lykke til dere som skal opereres, og Grautlerer med et godt valg...

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg skal ta sleeve nå snart. Her er min blogg: Sleeve.blogg.no ^_^

Anonymous poster hash: a9826...0a9
  • 3 måneder senere...
Skrevet

Hadde vært spennende  høre hvordan det har gått med flere her..

Jeg tok operasjonen for 13 dager siden..

Har gått ned 7kg siden det, 12kg totalt!

(Gikk kun 10 dager på knekkebrødkur pga avbestilling av timen som jeg fikk)

Her kan dere lese om mine erfaringer om det kan være interresant :)

uconashoestring.blogspot.no/

Skrevet

jeg ble gbp opr. i september -13 og jeg er knall fornøyd.

jeg har på 10 uker da inkl. de 3 ukene på pulver før opr gått ned 30 kilo til i dag.

er mer enn fornøyd :) jeg kan med hånden på hjerte si at de 30 kiloene ikke har vært gratis. de har kostet meg  "flesk" ;)  

Anonymous poster hash: 49171...277
Skrevet

Tok sleeve operasjon i september i år. Har gått ned 14 kg så langt. Jeg har overhode ingen bivirkninger etter operasjonen, og kan spise all slags mat, bare i mindre mengder enn tidligere. Jeg er kjempefornøyd med at jeg tok skrittet og gjorde det.

Anonymous poster hash: 85850...bc2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...