Gå til innhold

Dere som har flere barn... Hvordan var fødsel nr 2 i forhold til fødsel nr 1?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

jeg har lest en dansk forsking at jordmørdrene kan lære å forhindre at man revner voldsomt under en fødsel.

 

 

Jeg revnet fremover ved første fødsel fordi jeg ikke fikk noen veiledning underveis. Jenta mi "ploppet" ut etter andre pressrie. Hadde kjempeproblemer med å tisse i svært lang tid etterpå.

Med nr 2 var jeg veldig bekymret for det samme og fortalte jordmora dette under fødselen. Hun var kjempeflink til å veilede meg og jeg fikk bare et lite rift innvendig.Andre fødsel var mye verre mtp at han ville ikke ut, i tillegg var han en kg større en søsteren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fødsel nr 1,som en drøm. Nr 2 gikk ikke så bra og ente i hastekeisersnitt etter 38 timer med rier. :( Håper neste går bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1 brukte jeg ca 12 timer på fra vannet gikk. Det gikk heldigvis en stund før jeg fikk rier. Da ble jeg klippet, hadde epidural, så jeg kjente ingenting :)

Med nr 2 kom jeg på sykehuset hal 6 kvelden og kvart på 8 var han ute. Det gikk veldig fort!!! Kvart over 7 ble jeg sjekka og hadde bare 5 cm, og en halvtime etterpå var han ute! Veldig vondt og intenst. Hadde kun 3 pressrie, og på den ene holdt jordmora igjen, slik jeg ikke skulle revne. Fikk kun 2 pyntesting :)

Er veldig spent på neste, håper det går like fort som med nr 2 :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sistemann: hvor lang tid gikk det mellom de to fødsler dine da? Jeg hadde en grusom fødsel sist og gruer meg mye allerede...kjenner nesten fortsatt smertene etter der de klippet meg sist, og er livredd for å revne opp igjen! 1 år siden nå da..

sorry at jeg ikke har sett spørsmålet ditt før nå... Det er 3 år og 9 mnd mellom fødslene mine. Den første fødselen tok 7 timer fra første symptom til han var ute og med nr 2 våknet jeg 3 timer før han var ute. Jeg hadde også vondt i arrvevet fra første gang og synes ikke det var gode nyheter da jeg fikk beskjed om at det var revnet samme stedet (grad 2), men det ble fort bra etterpå og har ikke plager nå :-) var heller ikke noe problem å gå på do etter fødsel nr 2, noe som føltes som en ny fødsel første gang...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Nr en tok 3,5 timer i aktiv fødsel, men totalt med murringer tok det vel en 10-11 timer kanskje.. Egentlig en helt kurant fødsel, men likevel en ganske overveldende opplevelse. Revnet bare bittelitt, men stingene plaget meg et år etterpå.

 

Nr to tok 4,5 timer fra pillen ble satt, men isen det var en annerledesfødsel, tenker jeg ofte på nr tre som nr to

 

Nr tre tok under to timer fra første ri, jeg rakk knapt å skjønne hva som foregikk. Riene var korte og intense, men fremdeles hadde jeg så mye bedre kontroll enn første gangen. Egentlig en drømmefødsel, bortsett fra at vi nesten ikke rakk frem til sylehuset, og den bilturen kan du få billig av meg... Derfor vurderer vi hjemmefødsel denne gangen. Går det lile fort eller raskere, vil vi ikke rekke frem til sykehuset, -da tenker jeg det er bedre å føde i ro og fred hjemme med en jordmor her, enn å føde i en busslomme på veien med mannen som jordfar...

 

Hadde forøvrig ikke noe særlig problemer med underlivet etter nr to, han spratt nærmest ut, det svei jo så klart, men jeg syns p huske at vi lo og prata de få minuttene vi var inne på fødestua. ( jeg rakk jo ikke bli svett en gang, og tok på meg de samme klærne etter fødsel som eg hadde kommet i. Mannen som parkerte bilen rakk vel være med på to pressrier, tror jeg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...