Gå til innhold

Dere som har flere barn... Hvordan var fødsel nr 2 i forhold til fødsel nr 1?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Gikk fødsel nummer 2 lettere? Kjappere? Revnet dere? Bedøvelse?

 

Jeg lurer veldig!!Hadde en grusom fødsel sist og lurer på om jeg kan ha noe bedrei vente nå eller om det ikke bruker og være store forskjellen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei ! Dette lurer jeg også på. Har hørt at de ofte er litt lettere 2 gangen,men man vet vel aldri?

 

Håper flere svarer på denne tråden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nr 1 var et rent helvete,smertemessig....hvis jeg må si det sånn...var ikke forberedt på fødselen eller hva som ville skje.

så skulle nok ha gått på fødselsforberedelse :)

men første fødsel var helt normal..

men ble klippet i all hast.

varte ca 12-13 timer fra vannet gikk til hun kom ut.

fik epidural,noe jeg aldri gjør igjen.

 

fødselnr 2, var jeg mer forberedt på hva jeg skulle igjennom.

hadde veer et par dager og vannet ble tatt på sykehuset.

da jeg kom på sykehuset var jeg 5 cm åpen og etter ca 7 timer var barn nr 2 ute.

da revnet jeg.

 

jeg har lest en dansk forsking at jordmørdrene kan lære å forhindre at man revner voldsomt under en fødsel.

 

men fødselnr 2 var bedre.fordi jeg var forberedt på hva som ville skje.. selv om det gjør like ondt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg håper virkelig det går raskere med nummer to, men er usikker siden jeg kjente alle modningsriene som aktive rier?

Fra de tok vannet og til snuppa var ute tok det noe over ett døgn. Men jeg tenker at så lenge det går raskere enn 62 timer fra første dritvonde rie så er jeg ganske fornøyd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nr 1 var et rent helvete,smertemessig....hvis jeg må si det sånn...var ikke forberedt på fødselen eller hva som ville skje.

så skulle nok ha gått på fødselsforberedelse :)

men første fødsel var helt normal..

men ble klippet i all hast.

varte ca 12-13 timer fra vannet gikk til hun kom ut.

fik epidural,noe jeg aldri gjør igjen.

 

fødselnr 2, var jeg mer forberedt på hva jeg skulle igjennom.

hadde veer et par dager og vannet ble tatt på sykehuset.

da jeg kom på sykehuset var jeg 5 cm åpen og etter ca 7 timer var barn nr 2 ute.

da revnet jeg.

 

jeg har lest en dansk forsking at jordmørdrene kan lære å forhindre at man revner voldsomt under en fødsel.

 

men fødselnr 2 var bedre.fordi jeg var forberedt på hva som ville skje.. selv om det gjør like ondt :)

 

Har også lest om metoder jordmødre kan bruke for å forhindre revner, men virker ikke som at de bryr seg så mye her i landet?

Lærte på kurs om fødestillinger som ga mindre sjans for rifter, men virker som jordmødrene på fødeavdelingene vipper deg rundt på ryggen så fort sjansen byr seg. Jeg ville egentlig ikke det, men var på det tidspunktet så sliten og fjern at jeg ikke gadd å protestere.

 

Håper nr 2 kommer like greit som forrige, men at jeg slipper revning og klipping, har fortsatt mareritt om syinga etterpå!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med nummer 1 gikk det ca 14 timer fra første rie og til han var ute. En grei fødsel uten smertelindring. Revna ganske kraftig, så måtte sy en del etterpå.

Når jeg skulle ha nummer 2 fikk jeg høre hele svangerskapet at det alltid går raskere og bedre med fødsel nummer 2. Vel... Jeg brukte 24 timer og det var et rent helvete! Fikk både epidural, akupunktur og drypp, men lillegutt ville bare ikke ut. Men han kom til slutt ut normalt.

Er veldig spent på denne fødselen... Håper det går raskere enn sist iallefall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

angrybird:

da jeg ble sydd etter andre fødsel... spurte jeg om jeg ikke kunne få bedøvelse.... neeeei.. det trengte jeg ikke.. jeg kunne få en akupunktur nål i øret....

ja takk.. som om det hjelper....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

angrybird:

da jeg ble sydd etter andre fødsel... spurte jeg om jeg ikke kunne få bedøvelse.... neeeei.. det trengte jeg ikke.. jeg kunne få en akupunktur nål i øret....

ja takk.. som om det hjelper....

 

DA hadde jeg blitt bra forbanna!!! Jeg ba om mer bedøvelse og fikk det selvom det var få sting igjen. Likevel var det heeeelt jævlig. Værste delen av hele fødselen! Var så utlada og kjempesliten og sippa som en unge gjennom hele syinga :P Jordmora og barnepleieren sto helt fortvila på siden av meg og prøvde å få meg til å fokusere på den fine, lille ungen på brydtet mitt, men det var ikke lett når jeg kjente hvert eneste sting stramme og strekke i herja hud og slimhinner..... Hadde gynokologen ikke vært så hyggelig og beklagende mens ho sydde hadde jeg sparka ho tvers igjennom rommet med det jeg hadde igjen av krefter.....!

En nål i øret liksom!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fødsel nr 2 var helt fantastisk. Nr 2 var over 1 kg mindre enn nr 1 som var 4640, og glei derfor rett igjennom. 2 press og hun var ute:) Ingen sting måtte syes. Nr 1 brukte veldig lang tid gjennom fødselskanalen pga størrelsen, og jeg presset i 70 min for å få han ut. Når han kom ut var han blå og måtte få litt puste hjelp. 4 pyntesting måtte syes, så det var ikke gale:) Så fortsetter det slik så må vel fødsel nr 3 bli et eventyr,hihi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som opplever jordmødre som ikke bryr seg om å forebygge revning, hvor føder dere hen? Jeg har født på Ullevål, og der har de hatt masse fokus på å forebygge dette, og jeg fikk også instruksjon om å smøre og tøye på forhånd. Under fødselen var ble jeg tøyd og strukket mens de holdt igjen så huden skulle få tid til å strekke seg. Det var ikke godt.. Men - vet at antallet alvorlige skader har gått masse ned etter at de begynte med dette, og ville tro at dette var et tema som spredte seg i miljøet. Så hvis de ikke er opptatt av det, vil jeg si at de ikke er oppdatert. Da ville jeg ha bedt om å få en jordmor som er opplært i forebygging av revning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som opplever jordmødre som ikke bryr seg om å forebygge revning, hvor føder dere hen? Jeg har født på Ullevål, og der har de hatt masse fokus på å forebygge dette, og jeg fikk også instruksjon om å smøre og tøye på forhånd. Under fødselen var ble jeg tøyd og strukket mens de holdt igjen så huden skulle få tid til å strekke seg. Det var ikke godt.. Men - vet at antallet alvorlige skader har gått masse ned etter at de begynte med dette, og ville tro at dette var et tema som spredte seg i miljøet. Så hvis de ikke er opptatt av det, vil jeg si at de ikke er oppdatert. Da ville jeg ha bedt om å få en jordmor som er opplært i forebygging av revning!

 

Min opplevelse var i Arendal. Det skal sies at ikke fødestilling +jormora alene var grunnen til min revne. Barnet kom med armene oppe ved ansiktet og ved siden av hodet. Ble fortalt at dette var grunnen til at det tok tid (1t og 15 min) og at jeg revnet. Blødningen fra dette var også grunnen til at jordmora klippet for å få ungen fort ut. (hun var usikker på om det var fra evt løsnet placenta)

MEN neste gang skal jeg passe på å ha mer fokus på å ikke revne så mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hei!

andre fødsel gikk mye greiere. Jeg tror det var først og fremst at jag tålte smerten bedre siden jeg hadde opplevd den før. Jeg hadde ingen bedøvelse noen av gangene så det var likt. Barn nr 2 veide en kg mer enn det første, men det gikk mye raskere og jeg revnet opp litt i arrene fra forrige gang, men måtte sy på langt nær like mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sistemann: hvor lang tid gikk det mellom de to fødsler dine da? Jeg hadde en grusom fødsel sist og gruer meg mye allerede...kjenner nesten fortsatt smertene etter der de klippet meg sist, og er livredd for å revne opp igjen! 1 år siden nå da..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg fikk mitt første barn som var 5 kg og 38cm hode. uten og revne! Takket være gode kjerringråd ! :-) kvir meg til nr 2 kjenner jeg. Det er vel normalt sett enklere på fødsel nr 2? Siden fødselskanalen allerede er brukt en gang ?! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Jeg har to fødsler som begge har brukt tid på modningsriene, før aktiv fødsel. men fødsel nr 2 brukte ikke like lang tid, og tiden i aktiv fødsel var mye kjappere.

 

Psykisk var jeg mye bedre forberedt på fødsel og barseltid med nr 2. Men da jeg ankom sykehuset og tenkte på hvilken natt jeg hadde forran meg, da gråt jeg. Men det gikk over det og.

 

Nr 2 var alt i alt lettere, både før, under og etter, selv om det ikke var så stor forskjell som mange beskriver. gutten var 1 kg tyngre enn den første.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1 var vond men grei.Fikk epidural.Tok ca 14 timer.

 

Nr 2 tok 2 timer og var et smertehelvete uten like.Gikk så innmari fort, så riene var eksterme.Rakk ikke å få epidural.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1 var vond men grei.Fikk epidural.Tok ca 14 timer.

 

Nr 2 tok 2 timer og var et smertehelvete uten like.Gikk så innmari fort, så riene var eksterme.Rakk ikke å få epidural.

 

Jeg revnet ikke på noen av de.

Nr 2 var 4,2 kg og 51 cm.Kom som en rakett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1 var vond men grei.Fikk epidural.Tok ca 14 timer.

 

Nr 2 tok 2 timer og var et smertehelvete uten like.Gikk så innmari fort, så riene var eksterme.Rakk ikke å få epidural.

 

E noe ala dette jeg frykter med min fødsel nr to...første fødsel varte i 5,5 timer, så hva blir neste da?? Håper den egentlig skal gå i samme tempo som første fødsel jeg!! Er redd for stormrier og styrtfødsel!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første fødsel varte i 3,4 timer fra aktiv fødsel.

Den var helt ok,men jeg fikknok litt sjokk iforhold til hvor brutal en fødsel egentlig er.. Følte ikke helt at jeg hadde kontrollen selv, kanskje?

 

Sysde et par sting, og om meg raskt i gang igjen.

 

Fødsel nr to teller ikke hwlt, fordi det var igangsatt dødfødsel lenge før kroppen var klar, men den gikk også fort og greit, 4.5 timer.

 

Minstemann var styrtfødsel, under to timer fra første rie til han var ute. Løp inn på føden med vannballongen stående i spreng i åpningen, og akkurat det var kanskje litt vel hektisk. Men gutten selv spratt ut, og selv om jeg kjente alt mye bedre på en måte, at feks pressriene svei mer enn i første fødsel, så føplte jeg at jeg hadde så god kontroll, at set hele var en ganske stor opplevelse!

 

 

Jeg ønsker meg ikke noen raskere fødsel akkurat neste gang. Men jordmor har ymtet frampå at vi kanskje må være forberedt på at det blir hjemmefødsel i dusjen eller noe. Så vi får se.

 

Jeg har en følelse av t det kan drøøøøøye ute jeg da. Bare for å ta råtta på meg, liksom :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nr 1 var vond men grei.Fikk epidural.Tok ca 14 timer.

 

Nr 2 tok 2 timer og var et smertehelvete uten like.Gikk så innmari fort, så riene var eksterme.Rakk ikke å få epidural.

 

E noe ala dette jeg frykter med min fødsel nr to...første fødsel varte i 5,5 timer, så hva blir neste da?? Håper den egentlig skal gå i samme tempo som første fødsel jeg!! Er redd for stormrier og styrtfødsel!

 

Det var ganske heftig ja..Men det gikk fort da.Var nok ekstra skremmende fordi jeg trodde at jeg kom til å ha sånne smerter i timesvis .Hadde jeg vært mer forberedt på at det kom til å gå så fort hadde det nok hjulpet på psyken ihvertfall.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fødsler har vært variable, men gått kjappere for hver gang. Fra første rie til barnet kom:

* nr1: 15t

* nr2 og tre: 4t

* nr4: 1,5t

* nr5: 45 min

* nr6: 19 min!!

 

Mildt sagt spent denne gang!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 min????? å du lever fortsatt? :P ble du ikke skadet nedentil da? kroppen trenger vel tilpasningstid? sykt da............

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en helt fantastisk fødsel, ingen skader! Men gutten kom 6 uker før termin og var bare 2,7 kg. Men psykisk utfordrende var det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Spent på dette jeg og........

nr 1 ble tatt med hastekeisersnitt 10 uker for tidlig

nr 2 kom etter nesten 70 timer med forferdelige maserier med få minutters mellomrom uten noe tegn til modning og åpning, epidural og drypp til slutt.......husker knapt at hun ble født :P

 

Er veldig spent på nr 3 nå, blir jo andre vanlige fødselen (får vi tro)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...