Gå til innhold

Er det sært?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min har en bestefar hun ikke vet om. Faren til pappaen. Pappaen og jeg bor ikke sammen, vel og merke.

Lurte på om jeg skulle tatt kontakt med han og spurt om han ville treffe barnebarnet sitt? Pappaen hennes snakker ikke med sin far, og kommer aldri til å gjøre det.

Jeg hadde lyst å gjøre det når hun ble født, men da ringte denne bestefaren til min daværende samboer for å gratulere, noe som ikke falt i god jord.

Pappaen til datteren min snakker ikke med meg (ser jeg en rød tråd??), så jeg kan ikke ta det opp med han. Men hun har sagt at hun syns det er rart at hun ikke har noe bestefar....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette syns jeg ikke du skal legge deg bort i. Faren til din datter har sikkert sine gode grunner til ikke å snakke med sin far, uten at du nødvendigvis vet om det. Jeg har ingen kontakt med min far, og har gode grunner for det. Hadde noen gått bak min rygg og latt han truffet mine barn hadde jeg klikket i vinkel! Han bør ikke ha noe med barn å gjøre! Hva vet du egentlig om denne bestefaren?

Skrevet

Det synes jeg absolutt ikke du skal gjøre, dette er ikke opp til deg å avgjøre!

Mine barn har heller ikke noen kontakt med min pappa (ikke jeg heller), og mannen min vet ikke halvparten engang av hva pappa har gjort mot meg og mine søsken. Men han respekterer heldigvis valget mitt om å ekskludere han fra mitt liv.

Skrevet

Når han ringte for å gratulere når hun ble født, så er han jo interressert.

Jeg ville tatt kontakt, uavhengig av hva faren hennes ville sagt. Han bør ikke stå i veien for at bestefar og barnebarn kan utvikle et fint forhold.

Skrevet

Det jeg vet om denne bestefaren (som min ex og ex-svigermor har fortalt) er at hun (moren til bf) valgte å skille seg fra han, bf bodde hos han en periode, men det gikk tydeligvis ikke så bra, så bf flyttet til sin mor. Etter det valgte bf å ikke snakke med han. Bf sin søster har kontakt med sin far, og bf sin mor synes det er helt bak mål at han ikke kan "tilgi" det faktum at han den gang ikke klarte å være heltidspappa for sin egen sønn.

Utover det er det ingenting som tilsier at han er et dårlig menneske.

HI

Skrevet

Jeg ville ikke gjort det. Du har ikke noe med det, og det er opp til faren om hun skal ha kontakt med bestefaren. Ville heller jobbet med å få til et godt samarbeid med han, og at han får bli kjent med henne.

Skrevet

Nei, det syns jeg er å være vel innpåsliten i andres familier. Jeg "mangler" selv en pappa og mine barn syns ikke dette er merkelig i det hele. Men jeg lager ikke dette til en merkelig sak heller. Dersom min mann, ved samlivsbrudd, tok kontakt med min "pappa" for å knytte bånd mellom bestefar og barnebarn vet jeg faktisk ikke hva min reaksjon hadde vært. Jeg skjønner ikke at det er mulig at andre vurderer dette som en mulig søndags aktivitet...

Skrevet

Nei, det syns jeg er å være vel innpåsliten i andres familier. Jeg "mangler" selv en pappa og mine barn syns ikke dette er merkelig i det hele. Men jeg lager ikke dette til en merkelig sak heller. Dersom min mann, ved samlivsbrudd, tok kontakt med min "pappa" for å knytte bånd mellom bestefar og barnebarn vet jeg faktisk ikke hva min reaksjon hadde vært. Jeg skjønner ikke at det er mulig at andre vurderer dette som en mulig søndags aktivitet...

Jeg ville snakket med barnefar først. Fått årsaken til dette. Så ville jeg tatt en beslutning på bakgrunn av det. Ville ikke gått bak ryggen på barnefar uten videre.

Skrevet

Neida, jeg bare spurte :) Datteren min spurte nemlig her om dagen hvorfor hun ikke har noe bestefar. Hun har min svigerfar, som går under navnet bestefar for både henne og sønnen jeg har med min mann. Og hun har min far, men han heter morfar... Det var visst blitt snakk om dette på skolen, så hun lurte.

Og jeg vet at hennes bestefar vil, men ikke får lov av sin egen sønn.

HI

Skrevet

Har bf kontakt med datteren sin?

Jeg er litt i samme dilemma. Jeg funderer sterkt på å ta kontakt med sønnens farfar. Vi har ingen kontakt med bf, sønnens farmor eller andre i den familien..

Hvis datteren din treffer faren sin jevnlig, så burde faren få velge om farfar skal være i livet hennes. Hvis ikke bf har kontakt med datteren sin, så syns jeg det er ok å høre om farfar vil ha kontakt. Men i ditt tilfelle føles det kanskje litt risky siden du ikke vet hva som har forårsaket at bf ikke vil prate med sin far...

Skrevet

Jeg ville snakket med barnefar først. Fått årsaken til dette. Så ville jeg tatt en beslutning på bakgrunn av det. Ville ikke gått bak ryggen på barnefar uten videre.

Nå snakker ikke barnefar med meg og har heller ikke gjort det på 5 år, så akkurat det er ikke en mulighet.

HI

Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville tatt kontakt med bestefaren. Det synes jeg bør være opp til bestefaren selv å ta kontakt med dere, barnets far, eller barnet selv.

Når barnet er stort nok og etter egen oppfordring er det mulig å sende tegnin, kort g e.l. til bestefar for å opprodre til kontakt uten å si noe mer. Eller at hun spør pappaen sin selv om hvorfor hun ikke får treffe bestefar.

Skrevet

Har bf kontakt med datteren sin?

Jeg er litt i samme dilemma. Jeg funderer sterkt på å ta kontakt med sønnens farfar. Vi har ingen kontakt med bf, sønnens farmor eller andre i den familien..

Hvis datteren din treffer faren sin jevnlig, så burde faren få velge om farfar skal være i livet hennes. Hvis ikke bf har kontakt med datteren sin, så syns jeg det er ok å høre om farfar vil ha kontakt. Men i ditt tilfelle føles det kanskje litt risky siden du ikke vet hva som har forårsaket at bf ikke vil prate med sin far...

BF har kontakt med datteren sin ja, og jo, jeg vet hva årsaken er. Det er ene og alene fordi BF er en sta mann som aldri rokker ved det han først har sagt. Som sagt over, så snakker ikke han med meg, og har ikke gjort det på 5 år. Synden jeg har begått for å bli behandlet som en idiot, er at jeg valgte å flytte fra han. Og det hadde jeg mer enn 1 god grunn til å gjøre.

HI

Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville tatt kontakt med bestefaren. Det synes jeg bør være opp til bestefaren selv å ta kontakt med dere, barnets far, eller barnet selv.

Når barnet er stort nok og etter egen oppfordring er det mulig å sende tegnin, kort g e.l. til bestefar for å opprodre til kontakt uten å si noe mer. Eller at hun spør pappaen sin selv om hvorfor hun ikke får treffe bestefar.

Bestefar forsøkte når hun kom til verden, men det ble avslått av far....

Skrevet

Jeg synes absolutt det er din sak. Han er bestefaren til ditt barn og da er det din sak når barnet ønsker kontakt med bestefar.

At eksen ikke vil ha kontakt med ham er ikke din sak, men det er da ikke det innlegget ditt handler om.

På vegne av din datter er det klart at du kan ta kontakt med ham. Han er din datters familie!

Skrevet

Jeg synes absolutt det er din sak. Han er bestefaren til ditt barn og da er det din sak når barnet ønsker kontakt med bestefar.

At eksen ikke vil ha kontakt med ham er ikke din sak, men det er da ikke det innlegget ditt handler om.

På vegne av din datter er det klart at du kan ta kontakt med ham. Han er din datters familie!

Ja, han er jo det... Hm, får tenke litt mer på det om det skulle komme på banen igjen. Datteren min er en veldig tenkende jente, og når det er ting det alltid står at "besteforeldre" kan bli med på, så kommer dette med hvorfor hun ikke har en bestemor OG en bestefar....

Skrevet

Hvis pappaen til jenta ikke snakker med deg, kan du jo skrive en mail eller et brev til han hvor du forklarer at jenta spør om bestefaren og du ønsker å ta kontakt med han. Gi beskjed om at hvis han har en grunn du ikke har hørt tidligere om hvorfor han ikke har kontakt med faren sin, så kommer du til å ta kontakt. Da er det opp til jentas far å gi beskjed hvis det er noe han ikke har fortalt tidligere. Evt kan du snakke med jentas bestemor og spørre henne om det er noe du ikke har hørt før som gjør at du ikke bør ta kontakt med bestefaren.

Skrevet

Hvis pappaen til jenta ikke snakker med deg, kan du jo skrive en mail eller et brev til han hvor du forklarer at jenta spør om bestefaren og du ønsker å ta kontakt med han. Gi beskjed om at hvis han har en grunn du ikke har hørt tidligere om hvorfor han ikke har kontakt med faren sin, så kommer du til å ta kontakt. Da er det opp til jentas far å gi beskjed hvis det er noe han ikke har fortalt tidligere. Evt kan du snakke med jentas bestemor og spørre henne om det er noe du ikke har hørt før som gjør at du ikke bør ta kontakt med bestefaren.

Det går jo ann. Nå har jeg ikke kontakt med øvrig familie der heller, fordi de er redde for BFs reaksjoner dersom de skulle ha kontakt med meg, men...

En mail hadde kanskje vært lurt, ja :) Selvom han ikke svarer da :)

Skrevet

Det går jo ann. Nå har jeg ikke kontakt med øvrig familie der heller, fordi de er redde for BFs reaksjoner dersom de skulle ha kontakt med meg, men...

En mail hadde kanskje vært lurt, ja :) Selvom han ikke svarer da :)

Men da har du hvertfall spurt :)

Skrevet

Nei, dette blir for sært for meg. Hvorfor er det du som skal velge for din datter. Bf kan vel velge for sin datter han også. Han har valgt å ikke involvere sin biologiske far. Dette er ikke din sak, menneske. Jeg syns faktisk at din lojalitet ligger hos din medforelder og ikke hos perifere blodslektninger. Din medforelder har valgt dette mennesket ut av sitt og barnets liv. Har han ikke rettigheter i sitt liv lengre?

Skrevet

Nei, dette blir for sært for meg. Hvorfor er det du som skal velge for din datter. Bf kan vel velge for sin datter han også. Han har valgt å ikke involvere sin biologiske far. Dette er ikke din sak, menneske. Jeg syns faktisk at din lojalitet ligger hos din medforelder og ikke hos perifere blodslektninger. Din medforelder har valgt dette mennesket ut av sitt og barnets liv. Har han ikke rettigheter i sitt liv lengre?

Her det jo datteren selv som etterlyser bestefar. Skal ikke hun da få velge? Bestefar er ikke bare far sin familie, men også barnebarnet sin familie. Er det da rett at far skal få velge bort datteren sin familie?

(ps. jeg vil ikke kalle en bestefar for "perifere blodslektninger)

Skrevet

Ja, så klart far skal ta slike avgjørelser for barnet. Hva annet kan barnet bestemme? Hvordan kan et barn vite om en slik avgjørelse er klok?

At du ikke vil kalle bestefar en perifer blodslektining har vel ingen betydning. Besteforeldre har ikke rettigheter. Barnets foreldre skal bestemme dette for sitt barn. Når mor overkjører fars valg på denne måten vil det i så fall være å sabotere all mulighet for samarbeid med far. Hans familie er hans valg.

For å sammenligne....når mitt barn begynte å spørre etter min pappa, og de fikk forklaringen, så kastet jeg meg ikke på telefonen for å ta opp kontakten fordi mitt barn etterlyste en biologisk linje. Dette er jo helt sinnsyk atferd. Jeg har tatt dette valget og det skal min mann og mine barn akseptere. Det er ikke deres sak og kommer ikke til å bli det!

Skrevet

Ja, så klart far skal ta slike avgjørelser for barnet. Hva annet kan barnet bestemme? Hvordan kan et barn vite om en slik avgjørelse er klok?

At du ikke vil kalle bestefar en perifer blodslektining har vel ingen betydning. Besteforeldre har ikke rettigheter. Barnets foreldre skal bestemme dette for sitt barn. Når mor overkjører fars valg på denne måten vil det i så fall være å sabotere all mulighet for samarbeid med far. Hans familie er hans valg.

For å sammenligne....når mitt barn begynte å spørre etter min pappa, og de fikk forklaringen, så kastet jeg meg ikke på telefonen for å ta opp kontakten fordi mitt barn etterlyste en biologisk linje. Dette er jo helt sinnsyk atferd. Jeg har tatt dette valget og det skal min mann og mine barn akseptere. Det er ikke deres sak og kommer ikke til å bli det!

Poenget er: Det er IKKE bare fars familie. Det er også jenta sin familie!

Din far er IKKE bare din familie. Han er også dine barns familie!

At du velger å bestemme hvilken familie barna dine skal ha kontakt med betyr verken at det er rett eller en god beslutning.

Skrevet

Hvis bakgrunnen for dette er at de har snakket om det å ha en bestefar på skolen, eller at besteforeldre blir invitert med på arrangementer, så ser jeg ikke helt poenget uansett jeg da... Du sier hun har en bestefar i din svigerfar, og en morfar; er det da selve begrepet "bestefar" hun er ute etter? For det er da mange som ikke har en bestefar, men i stedet har farfar og morfar...

Selv om du tror du vet grunnen til at bf ikke har kontakt med sin far (at det bunner i stahet) så VET du ikke om det kan være andre grunner. Jeg synes du skal holde deg langt unna denne avgjørelsen - datteren din har allerede to bestefedre i livet sitt, og det er mer enn hva andre barn har.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...