Anonym bruker Skrevet 11. januar 2012 #26 Skrevet 11. januar 2012 Det beste for deg ville nok vært jobb bytte. Det er surt når du har en fast jobb nå, men arbeidsgiver plikter altså ikke å tilrettelegge for deg dersom det er til vesentlig ulempe for dem. Du kan naturligvis prøve saken din inn for retten, men spørs om det er verdt det. Har de ikke annen jobb å tilby deg så er det vanskelig. Arbeidsavtalen ligger til grunn for annsettelsesforholdet ditt og dersom den presiserer at det dreier seg om natt-arbeid, så er saken din svak. Dagpenger er 63% av inntekten din, men du vil få overgangsstønad i tillegg. Du kan også søke om bostøtte. Dersom du sier opp arbeidet ditt er det 8 ukers karensdager før du kan få dagpenger, men du kan søke omovergangsstønad slik at du har inntekt i denne perioden og mens du ser etter ny jobb eller omskolerer deg. Velger du å sette deg på skolebenken, så kan du søke om utdanningsstønad. I utgangspunktet har man ikke krav på utdanningsstønad dersom man allrede har en utdanning, men et unntak er dersom forhold ved dette yrket vanskeliggjør aleneansvar for barn (feks. turnus) Nei, nå må dere gi dere! For noe tull!! Hun har krav på å få tilrettelagt arbeidstiden, uansett hvilken arbeidsavtale hun i utgangspunktet hadde. Arbeidsplassen min prøvde seg mot en av mine kollegaer for en stund siden, men måtte gi seg når organisasjonen tok saken. Hun hadde helt klart loven på sin side. INGEN kan kreve at man "setter ongen ut på legd" fordi at arbeidsgiver nekter å ordne arbeidstiden!
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2012 #27 Skrevet 11. januar 2012 Sitat: Kommunen er en IA bedrift,så de skal tilrettelegge best mulig IA avtalen er en intensjonsavtale. Det er pene ord på ett pair. Men du har ingen rettigheter. Bedriften er ikke lovpålagt den avtalen. Så ikke ha for høye forventninger.
Anonym bruker Skrevet 11. januar 2012 #28 Skrevet 11. januar 2012 Kjære vene #26, hva mener du kommunen skal gjøre da?? Trylle??? Om det ikke finnes stilling tilgjengelig som hun kan flyttes over vil det være særdeles dumt å ikke ha gjort alt i sin makt for å finne en annen jobb.. Jeg har selv vært i situasjonen der livssituasjonen endret seg - mannen min ble veldig syk og kunne ikke passe barnet vårt på helger og kvelder.. Jeg fikk innvilget tilrettelegging men når hans sykdom dro ut lenger enn forventet fikk jeg kniven på strupen - jeg måtte tilbake i full turnus.. Dette kunne jeg ikke pga mannens sykdom og mangel på barnepass så da hadde jeg ikke noe valg - jeg måtte si opp og finne annen jobb... Selv om kommunen er IA bedrift betyr ikke det at man som arbeidstaker kan kreve hvilken type jobb man vil ha.. Det er mange som av forskjellige grunner svært gjerne kunne tenkt seg å slippe unna turnus eller f.eks natt og om arbeidsgiver skulle tilrettelagt for alle ville det jo blitt stort press på de gjenværende ansatte som da måtte påta seg mer ubekvemme vakter.. Sånn fungerer ikke verden, man må ta konsekvenser av den situasjonen man er i og gjøre det beste ut av det. I HI's tilfelle vil det være å jobbe sammen med kommunen for å finne annen jobb samtidig som hun søker på alle aktuelle stillinger gjerne innen kommunen der hun kan bruke si fortrinnsrett...
Pengetreet Skrevet 11. januar 2012 #29 Skrevet 11. januar 2012 Det er godt å høre at dine kollegaer fikk saken sin igjennom! Jeg er ikke jurist, så det er sagt, men jeg har studert arbeidsrett. HUn har rett til tilrettelegging, dersom det ikke er til vesentlig ulempe for arbeidsgiver. Nøkkelbegrepet her er: Vesentlig ulempe. Det har vært kjørt mange slike saker i retten, med varierende utfall. Til HI s fordel er det at arbeidsgiver har bevisbyrden for at en omplassering er til vesentlig ulempe. Jeg er dog enig i at hun bør kontakte fagforeningen og få dem til å ta saken for henne.
Nikamo Skrevet 11. januar 2012 #31 Skrevet 11. januar 2012 Tusen tusen tusen takk 22.33:) endelig en person som forstår og veit hva man prater om!! Nei jeg gir meg ikke på dette..Så lenge jeg har sagt meg villig til å omplasseres hvor som helst,og at dag/kveld og helg er mulig å få til,så syns jeg at jeg har "møtt de på halveien"!Det er kun natt som da er umulig for meg som alenemor!Her er det ikke far i bildet som sagt,men har familie som kan hjelpe til på kveld og helg! takk for forståelse 22.33,den trengte jeg virkelig nå ikveld! HI Hvis du har familie som kan hjelpe til på kveld og helg, kan de vel også hjelpe til på natt?? Det er da mye mindre problematisk for barnet at du er borte på natta, enn på dagtid. Desverre så fungerer ikke det når familien har sine egne jobber og skal på jobb tidligere enn jeg går av vakt om jeg jobber natt! Hadde det vært mulig for de som passet barnet å levere i bhg når de drar på jobb? Så kan du sove ut mens barnet er i bhg...? Bare som et alternativ hvis ikke det ordner seg på annen måte... Jeg kan ingenting om dette, og har dessverre ingen gode råd å komme med. Men lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå