Gå til innhold

Fortvilet!!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er da aleneforsørger til min datter.I år skal hun begynne i bhg og jeg skal begynne å jobbe!

I slutten av des mnd fikk jeg beskjed at jobben ikke kunne tilrette legge min arb.situasjon!(jobber da natt)

Kommunen er en IA bedrift,så de skal tilrettelegge best mulig..noe de ikke gjør i min situasjon!

Så når juni mnd kommer og jeg må jobbe igjen,så har jeg jo ett problem!!

Snuppa begynner ikke i bhg før august,og jeg må tilbake i nattstilling i Juni mnd!!

Er det noen som har noen gode tips og råd??

For nå føler jeg at jeg er på randen til å gi opp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Søk andre jobber. Si opp jobben, så er det 6 uker (?) karantenetid, og etter det kan du motta dagpenger frem til du får deg ny jobb.

Det går jo ikke an å kombinere alenemor+barnehagebarn+nattjobbing.

Skrevet

Du har ikke noen som barnet kan overnatte hos de nettene du jobber? For det er vel ikke så mange netter i turnusen hver måned?

Skrevet

Man sier da ikke opp en fast stilling!Er du klar over hvor vanskelig det er å få en fast stilling?

Dagpenger?Klarer man da å betale boliglån og generelle utgifter da?

14 netter i mnd er mer nok enn at jeg vil ha henne borte..Jeg mener så langt at ett barn trenger mor/far tilgjengelig på natt jeg da..Jeg hadde aldri sittet med en god følelse på jobb og visst at jeg ikke kan ta vare på mitt eget barn på den tiden av døgnet..

Skrevet

Om arbeidsgiver ikke kan eller vil tilrettelegge så har du ikke så mange andre valg enn å si opp eller å søke om ulønnet perm. Søker du ulønnet perm. så kan du søke andre jobber mens du fortsatt har din gamle jobb om du ikke skulle klare å få ny jobb.

Skrevet

Jeg er da aleneforsørger til min datter.I år skal hun begynne i bhg og jeg skal begynne å jobbe!

I slutten av des mnd fikk jeg beskjed at jobben ikke kunne tilrette legge min arb.situasjon!(jobber da natt)

Kommunen er en IA bedrift,så de skal tilrettelegge best mulig..noe de ikke gjør i min situasjon!

Så når juni mnd kommer og jeg må jobbe igjen,så har jeg jo ett problem!!

Snuppa begynner ikke i bhg før august,og jeg må tilbake i nattstilling i Juni mnd!!

Er det noen som har noen gode tips og råd??

For nå føler jeg at jeg er på randen til å gi opp!

Det jeg skal skrive nå, skriver jeg ikke for å være slem, men for å hjelpe deg. Du skriver at jobben skal tilrettelegge. Jeg kan ikke noe om dette, men det kan jo du. Gå til fagforeningen! De er der for å hjelpe deg i situasjoner som dette, jobben din er nødt til å følge reglene.

Hvis det skulle vise seg at du tar feil, at jobben ikke har plikt til å tilrettelegge, må du finne en annen løsning. Du har tre muligheter:

1) Du finner noen (familie) som kan passe henne de nettene.

2) Du finner en annen jobb før juni

3) Du sier opp jobben og håper på det beste.

Dette er situasjonen din, du kan ikke trylle, du må ta tak i dette og bestemme deg for hva du skal gjøre.Jjeg ønsker deg masse lykke til!

Skrevet

En alenemor kan ikke jobbe natt, så enkelt er det faktisk.

Du er helt nødt til å finne en annen jobb. Om du er fast ansatt i en nattevaktstilling kan du faktisk ikke fortsette i den som aleneforsørger om du ikke kan ordne det så pappaen til ungen har samvær etter din turnus så ungen sover der og blir levert i barnehagen av pappa når du jobber natt.

Skrevet

Neineinei,du må aldri finne på å si opp stillingen din!!

Det du kan gjøre,er å søke om omskolering via NAV..når permisjonen din utgår,gi det ett forsøk og dermed sykemeld deg!Da forstår både arb.plassen og NAV at dette ikke fungerer!Det er også legen som da må starte søket om omskolering!

Skrevet

Selv om en ia-bedrift skal tilrettelegge har du vel ikke krav på at de skal omgjøre en nattestilling til dagstilling. Skal de si opp en av de som jobber dagen fordi du vil ha de vaktene da?

Skrevet

Nei det er ikke dermed sagt at de må si opp en annen ansatt!DVS at man kan omplassere ansatt til en annen arb.plass!Det hender at det er en annen person ved ett annet arb.sted som kunne tenkt seg natt,dermed går det da ann å "bytte"!Les reglemanget til IA og arb.tilsynet så forstår du litt mer!

Skrevet

Nå ble jeg litt nysgjerrig siden jeg aldri har hørt om at avtalen inkluderer tilrettelegging for arbeidstakeres livssituasjon.

Jeg har googlet og lest litt og finner virkelig ingenting om dette, det jeg finner er masse ordninger som skal tilrettelegge for at arbeidstakere skal kunne inkluderes i arbeidslivet på tross av helseproblemer.

At du har blitt skilt er da ikke et helseproblem? Inngår virkelig det i ia-avtalen?

Skrevet

Skilt?Hvem nevner at jeg er skilt?Jeg er aleneforsørger til mitt barn,det er ikke far i bildet!

søk på arb.tilsynet,og se på paragraf 10.2!!

Skrevet

Neineinei,du må aldri finne på å si opp stillingen din!!

Det du kan gjøre,er å søke om omskolering via NAV..når permisjonen din utgår,gi det ett forsøk og dermed sykemeld deg!Da forstår både arb.plassen og NAV at dette ikke fungerer!Det er også legen som da må starte søket om omskolering!

Seriöst, 2259? Sykmelde seg og søke omskolering fordi jobben ikke tilrettelegger fordi en har barn vel jeg kan egentlig tenke meg å jobbe halv ti til halv to for da slipper barna lange dager i bhg, tipper arbeidsgiver hadde ledd rått om jeg hadde kommet med det kravet... Det er vel å utnytte systemet grovt. Det en har krav på som ssmåbarnsforelder er å søke om permisjon ulønnet inntil en gitt periode for å ta seg av barnet. Selv om kommunen er en IA-bedrift får det jo være grenser for hva en kan kreve av sin arbeidsgiver.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

Sykemelde seg på hva slags grunnlag da? At man har barn som gjør at man ikke kan jobbe om natta håper jeg da inderlig at det ikke finnes noen leger som vil bruke som sykemeldingsgrunn.

Om arbeidsplassen din ikke kan gjøre noe bør du jo allerede nå begynne å søke på en ny jobb, ev. ta kontakt med NAV og høre hva de kan bidra med. Det er jo en stund fram til juni da, så det er bare å hive seg rundt å finne en jobb som passer bedre for deg. Om du så må bytte bransje for en stund.

Skrevet

Ok, opplys meg.

http://www.regjering....html?id=628169

Hvor står det at aleneforsørgere har krav på spesiell tilrettelegging i bedriften?

Jeg mener absolutt ikke å være bedriten jeg altså, ønsker bare å lære mer om dette...

Skrevet

Med tanke på at det er så god tid til du er ferdig med perm., bør du legge inn en søknad der du sier fra at du ønsker å forflyttes til en annen stilling, dersom noe blir ledig. Samtidig må du passe på å søke på alle stillinger som blir ledige nå framover mot det tidspkt du skal tilbake til stillingen din. Bruk fortrinnsretten din!!! Dette kan la seg ordne! Du har tid, men begynn Nå!

Snakk også med NAV om situasjonen. Kanskje de kan hjelpe.

Lykke til! Dette ordner du!! :)

Hilsen alenemor til to (som har hatt ukurante jobber selv, men har endelig fast dagjobb nært hjem og barnehage)

Skrevet

22.14:

først bør du jo søke på ARB.TILSYNET !!!

§ 10-2. Arbeidstidsordninger

(1) Arbeidstidsordninger skal være slik at arbeidstakerne ikke utsettes for uheldige fysiske eller psykiske belastninger, og slik at det er mulig å ivareta sikkerhetshensyn.

(2) Arbeidstaker som regelmessig arbeider om natten har rett til fritak fra den arbeidstidsordning som gjelder for arbeidstakergruppen, dersom vedkommende av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for det og fritaket kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten.

Skrevet

Ok, så da mener bedriften det er til vesentlig ulempe for dem (eller andre ansatte) å omplassere deg da?

Skjønner godt at du er fortvilet, men kanskje det blir en åpning likevel. #16 har mange gode råd, lykke til!

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

"dersom vedkommende av helsemessige, sosiale eller andre vektige velferdsgrunner har behov for det og fritaket kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for virksomheten"

Og det er jo en vesentlig ulempe for bedriften om det f.eks ikke er noen andre ledige stillinger som de kan putte deg i. Det dreier seg jo ikke om et og annet natt skift som skal byttes bort, men om at du må bytte fra en natt-stilling til en stilling uten netter, og du vil vel ikke ha kvelder og helger heller, for da er ikke barnehagen åpen?

Det er godt mulig at din arbeidsgiver er lite samarbeidsvillig, men det er godt mulig at det rett og slett ikke lar seg gjennomføre. Og derfor må du selv ta noen grep her også.

Skrevet

Du har faktisk krav på å få tilrettelagt slik at arbeidstiden din harmonerer med barnehagens åpningstid. Vi har hatt en lignende sak på min arbeidsplass der jobben måtte gi seg etter at tillitsvalgte hadde raslet med sablene.... Så ikke gi deg på dette, vis til loven som du har fått i et innlegg lenger opp her, og be om hjelp fra din organisasjon!

Skrevet

Tusen tusen tusen takk 22.33:)

endelig en person som forstår og veit hva man prater om!!

Nei jeg gir meg ikke på dette..Så lenge jeg har sagt meg villig til å omplasseres hvor som helst,og at dag/kveld og helg er mulig å få til,så syns jeg at jeg har "møtt de på halveien"!Det er kun natt som da er umulig for meg som alenemor!Her er det ikke far i bildet som sagt,men har familie som kan hjelpe til på kveld og helg!

takk for forståelse 22.33,den trengte jeg virkelig nå ikveld! :)

HI

Skrevet

Nei jeg gir meg ikke på dette..Så lenge jeg har sagt meg villig til å omplasseres hvor som helst,og at dag/kveld og helg er mulig å få til,så syns jeg at jeg har "møtt de på halveien"!Det er kun natt som da er umulig for meg som alenemor!Her er det ikke far i bildet som sagt,men har familie som kan hjelpe til på kveld og helg!

HI

Hvis du har familie som kan hjelpe til på kveld og helg, kan de vel også hjelpe til på natt?? Det er da mye mindre problematisk for barnet at du er borte på natta, enn på dagtid.

Skrevet

HI

Hi 22.33 her:

Ja, ser at du har fått en del "tøvete og uvitende" svar her, men som enslig forsørger så havner du helt klart inn under loven som gir deg rett på å få tilrettelagt arbeidstiden, lovens paragraf 10-2 Arbeidstidsordninger. Arbeidsgiver har heller ikke mulighet til å beordre enslige forsørgere til overtid om dette fører til merbelastning, fysisk eller psykisk. Skulle da også bare mangle!!

Lykke til!

Skrevet

HI

Hvis du har familie som kan hjelpe til på kveld og helg, kan de vel også hjelpe til på natt?? Det er da mye mindre problematisk for barnet at du er borte på natta, enn på dagtid.

Desverre så fungerer ikke det når familien har sine egne jobber og skal på jobb tidligere enn jeg går av vakt om jeg jobber natt!

Skrevet

Det beste for deg ville nok vært jobb bytte. Det er surt når du har en fast jobb nå, men arbeidsgiver plikter altså ikke å tilrettelegge for deg dersom det er til vesentlig ulempe for dem. Du kan naturligvis prøve saken din inn for retten, men spørs om det er verdt det. Har de ikke annen jobb å tilby deg så er det vanskelig.

Arbeidsavtalen ligger til grunn for annsettelsesforholdet ditt og dersom den presiserer at det dreier seg om natt-arbeid, så er saken din svak.

Dagpenger er 63% av inntekten din, men du vil få overgangsstønad i tillegg. Du kan også søke om bostøtte.

Dersom du sier opp arbeidet ditt er det 8 ukers karensdager før du kan få dagpenger, men du kan søke omovergangsstønad slik at du har inntekt i denne perioden og mens du ser etter ny jobb eller omskolerer deg.

Velger du å sette deg på skolebenken, så kan du søke om utdanningsstønad. I utgangspunktet har man ikke krav på utdanningsstønad dersom man allrede har en utdanning, men et unntak er dersom forhold ved dette yrket vanskeliggjør aleneansvar for barn (feks. turnus)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...