Gå til innhold

Til dere som vurderer utenlandske navn

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HAHA, ja, ooog?=) tror du det vil være slik om 15-20 år også? og hvis noen med nordisk etternavn velger å kalle barnet for mohammad e.l, gjør vel ikke det no?;) mohammad Hansen får sikkert jobb;)

Skrevet

Du får ta sjansen på det da. Eller, du får ta sjansen på vegne av barnet ditt.

Skrevet

HAHA, ja, ooog?=) tror du det vil være slik om 15-20 år også? og hvis noen med nordisk etternavn velger å kalle barnet for mohammad e.l, gjør vel ikke det no? ;) mohammad Hansen får sikkert jobb;)

Jada, Mohammed Hansen får sikkert jobb han og, det tar bare mye lenger tid, og mange flere søknader.

Skrevet

Det stor forskjell på hvilket land navnet kommer fra også. Jeg vet om en som het nettopp Mohammed og når han endret navn til et som høres mer amerikansk ut, så ble han plutselig innkalt til intervjuer.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Det stor forskjell på hvilket land navnet kommer fra også. Jeg vet om en som het nettopp Mohammed og når han endret navn til et som høres mer amerikansk ut, så ble han plutselig innkalt til intervjuer.

Altså, jeg er 100% utenlandsk, selv om jeg har norsk etternavn (etter å ha vært gift med en nordmann). Jeg VET hvor vanskelig det er å få jobb for folk som er utenlandsk. Har fått flere ganger råd om å bytte fornavn til noe norsk. Javel... her sitter jeg i tjukkeste Norge, med så å si helt norske barn (siden det er få utlendinger i miljøet her), med kun norske venner, norske kollegaer og norsk svigerfamilie. Mitt fornavn er eneste som er igjen av min identitet, kultur osv som er synlig. Skal jeg skamme meg over navnet eller opphavet, og jukse for å få meg fortere jobb? Arbeidsgiver får jo vite etterhvert at jeg er utenlandsk, og da føler han/hun seg kanskje lurt, og arbeidsforholdet blir dårligere?

Jeg synes det er fint at de som er av utenlandsk opprinnelse vil gi sine barn navn som betyr noe i deres egen kultur.

Skrevet

*himmelblå* : Er ikke snakk om å utslette sin bakgrunn og kultur eller å jukse seg til noe. Men jeg tror at om flere innvandrere hadde, på en eller annen måte, fått komme til intervju så kunne de fått vist frem seg selv, sine kunnskaper og hva de kan tilføre en bedrift. Og da tror jeg at langt flere vil være bedre innstilt på å faktisk ansette innvandrere og mennesker med utelnadsk bakgrunn.

Når man skal navngi sine barn så trenger man ikke velge navn som man vet kan gjøre dem dårligere stilt enn andre.

Skrevet

HAHA, ja, ooog?=) tror du det vil være slik om 15-20 år også? og hvis noen med nordisk etternavn velger å kalle barnet for mohammad e.l, gjør vel ikke det no? ;) mohammad Hansen får sikkert jobb;)

Jada, Mohammed Hansen får sikkert jobb han og, det tar bare mye lenger tid, og mange flere søknader.

Ja men Om 15-20 åR? dere må huske dere eldre damene her inne er en døende rase:) vi yngre forendrer oss til dt bedre:)

Skrevet

Ja men Om 15-20 åR? dere må huske dere eldre damene her inne er en døende rase:) vi yngre forendrer oss til dt bedre:)

den siste der var kun for å provosere! jeg beklager. hilsen uttaler.
Skrevet

Haha, Linea! Blingsa litt på anonymknappen : lol : =

Skrevet

hehe ja jeg gjorde det:D men det sier deg vel ikke stor likevel:)

Skrevet

hehe ja jeg gjorde det:D men det sier deg vel ikke stor likevel:)

og i det jeg skrev den gamle dame kommentaren skulle jeg til å innta niste pakken, når niste pakken var inntatt innså jeg hvor barnslig kommentaren min var og beklagde:P høhø.
Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

*himmelblå* : Er ikke snakk om å utslette sin bakgrunn og kultur eller å jukse seg til noe. Men jeg tror at om flere innvandrere hadde, på en eller annen måte, fått komme til intervju så kunne de fått vist frem seg selv, sine kunnskaper og hva de kan tilføre en bedrift. Og da tror jeg at langt flere vil være bedre innstilt på å faktisk ansette innvandrere og mennesker med utelnadsk bakgrunn.

Når man skal navngi sine barn så trenger man ikke velge navn som man vet kan gjøre dem dårligere stilt enn andre.

Jeg mener at man ikke skal utslette sin kultur og sine tradisjoner selv om man er bosatt i et annet land. Det er vel mer unaturlig at to f eks indiske foreldre kaller dattera si for Kari, Lene eller Trine? Samtidig som flere etniske nordmenn velger amerikanske navn som Chantelle, Michelle, Desiree osv? Jeg ga mine barn norske fornavn og utenlandske mellomnavn, men hadde jeg hatt mann fra samme land som meg, så hadde vi såklart gitt barna våre navn fra vårt hjemland.

Jeg mener at så lenge man har folkeskikk, oppfører seg i forhold til norske lover, jobber og betaler skatt, og ellers bidrar til samfunnet, så skal man få lov til å beholde sin kultur og sine tradisjoner, sitt språk, istedet for å fornorskes 100%. Jeg hadde blitt deprimert hvis jeg måtte bytte mitt navn til noe annet enn foreldrene mine kalte meg bare for å få meg en jobb.

*tilføyer at jeg har jobbet i en og samme bedrift i flere år nå, så det gikk bra for meg til slutt også*

Skrevet

Alt det er vel og bra, *himmelblå*, men om man taper på arbeidsmarkeder pga. navnet så burde man som foreldre revurdere om ens navneønsker for barnet er til barnets beste.

Gjest Lykkeliggift_
Skrevet

Så mener du virkelig at et barn med utenlandske foreldre bør få erkenorsk navn? Hva skal de gjøre med etternavnet da?

Skrevet

Erkenorsk og erkenorsk? Det finnes en middelvei og når det viser seg at mennesker med utenlandsk navn har 25% mindre sjanse for å komme på intervju så burde man tenke seg litt nøyere om.

Etternavn kan også endres på. Det er slett ikke uvanlig.

Skrevet

Erkenorsk og erkenorsk? Det finnes en middelvei og når det viser seg at mennesker med utenlandsk navn har 25% mindre sjanse for å komme på intervju så burde man tenke seg litt nøyere om.

Etternavn kan også endres på. Det er slett ikke uvanlig.

Så du mener at utenlandske barn som fødes i Norge, bør skifte etternavn til norsk, og få et norsk navn? Jeg vil ikke kalle det direkte rasisme, litt for ivrig til å assimilere innvandrere kanskje...

Skrevet

Jeg mener ingenting. Jeg mener at foreldre burde gi barna sine alle fortrinn de kan få og når undersøkelser viser at man kan havne bakpå i jobb-jakten så burde foreldre tenke litt selv. Det er alt jeg sier.

Skrevet

Jeg mener ingenting. Jeg mener at foreldre burde gi barna sine alle fortrinn de kan få og når undersøkelser viser at man kan havne bakpå i jobb-jakten så burde foreldre tenke litt selv. Det er alt jeg sier.

Hva hvis noen anbefalte sterkt til deg at både du og barna skiftet etternavn, og dine barn fikk navn som du ikke hadde noen tilknytning til? Hvordan hadde din familie her i Norge reagert? Om deres familielinje hadde blitt avsluttet ved at man kutter ut hele etternavnet og all familietilknytning bare for å få seg jobb fortere?

Og en ting til: ønsker du virkelig at dine barn skal jobbe for en rasistisk arbeidsgiver? Har man først rasistiske tendenser, har man som regel også antydning til å diskriminere andre svakere grupper som gravide, eldre, funksjonshemmede medarbeidere og medarbeidere med små barn. Tror ikke det er så lurt jeg...

Skrevet

Igjen: Jeg mener ingenting. Det får være opp til foreldrene om de vil velge å gjøre livet litt lettere eller litt mer vanskelig for sine barn.

Skrevet

Ikke for å dra direkte sammenligning, MEN... å si at man bør tilpasse seg ved å velge norsk navn og skifte etternavn til norsk som middel mot rasistiske arbeidsgivere, er det samme som å si til en mobbeoffer at han/hun burde oppføre/kle seg som naboen for å unngå å bli mobbet, eller at ei jente må slutte i nattarbeidet sitt der hun må gå et stykke alene for at det skal bli mindre voldtekter. Ansvaret skal ligge hos rett person. å jatte med folk som har rasistiske tendenser, gjør problemet bare verre.

Skrevet

Igjen: Jeg mener ingenting. Det får være opp til foreldrene om de vil velge å gjøre livet litt lettere eller litt mer vanskelig for sine barn.

På hvilken måte blir barnets liv lettere hvis det blir fratatt sine røtter, kanskje forverret kontakten med besteforeldrene og annen familie i hjemlandet, og foreldre forklarer at det har skjedd for at barnet skal få jobb 4 måneder raskere enn hvis barnet hadde hatt utenlandsk navn og etternavn...

Skrevet

Jeg skjønner at en jobb ikke er så viktig for deg, men for mange så er det viktig og det er særlig viktig for innvandrere - det å få jobb, stå i jobb, få en jobb etter kvalifikasjoner, det å kunne forsørge seg selv osv. Det å bli inkludert i arbeidsmarkedet er viktig og en inkludering i arbeidsmarkedet fører ofte til inkludering og integrering på andre arena.

Skrevet

"...blir fratatt sine røtter, kanskje forverret kontakten med besteforeldrene og annen familie i hjemlandet"

Hahaha! Det var da voldsomt til drama! Vanskelig å ta deg seriøst :=)

Skrevet

Ja, dreit litt på draget der ja :P

Ja, jeg tror det fortsatt vil være slik om 15-20 år, faktisk!

Så gammel er jeg ikke altså, fortsatt i 20-åra. Du derimot høres litt umoden ut ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...