Gå til innhold

drikker småbarna deres mye saft??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Herregud for noen hysteriske foreldre. Her drikker barna saft som tørste drikke hele dagen. Vi kjøper mellom 2-3 flasker saft i uka. Vann drikker de kun om natta. Jeg drikker mest pepsi max men hvis vi er tomme for det så drikker jeg også saft.

Til middag så pleier vi stort sett alltid å drikke brus.

Jeg synes rett og slett synd på barn som kun drikker vann, det smaker jo ingenting. Og nei jeg er ikke ung mor, er 29 år. :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, her går det i vann eller melk til måltidene og vann utenom måltidene. Smoothie og juice til frokosten i helgene - også lager vi smoothie til kvelds 1-2 kvelder i uka.

Vi er ikke hysteriske, og hun kan godt få saft i blandt. Vil tippe hun kanskje drikker et glass saft i uka i gjennomsnitt. Hun spør ikke etter det oftere, ofte er det sjeldnere og.

Og som regel er det i helgen hun får det; da drikker vi i blant brus til maten - og spør da henne om hun vil ha saft siden hun ikke liker brus. Noen ganger vil hun ha saft, andre ganger vil hun ha vann eller melk istedenfor.

Skrevet

Nei, barna her i huset drikker så og si aldri saft. Det har ingenting med å være hysteriske å gjøre, det bare faller meg ikke inn å gi det. Synes ikke det er så godt selv, så pleier aldri å kjøpe det. Vi voksne drikker nok for mye brus, så vi er ikke helsefreaker for å si det sånn..

Barna mine elsker melk og vann, så de får stort sett melk på dagen og vann etter tannpuss. De får oss smoothie innimellom og juice/brus en sjelden gang hvis vi er i selskap e.l. Jeg ser ikke vitsen med å innføre brus og saft til hverdags når de er fornøyde med det de får.

Skrevet
Herregud for noen hysteriske foreldre. Her drikker barna saft som tørste drikke hele dagen. Vi kjøper mellom 2-3 flasker saft i uka. Vann drikker de kun om natta. Jeg drikker mest pepsi max men hvis vi er tomme for det så drikker jeg også saft. Til middag så pleier vi stort sett alltid å drikke brus. Jeg synes rett og slett synd på barn som kun drikker vann, det smaker jo ingenting. Og nei jeg er ikke ung mor, er 29 år. :)

2-3 flasker saft i UKA? Skulle ønske du tulla... Ungene dine går altså og marinerer tennene i sukker hele dagen? Nice...

Det er absolutt ikke synd på de som drikker vann, men jeg kan være enig i at det smaker lite siden det klores i hjel... Var bortskjemt med eget pumpehus/borevann hjemmefra, og det smakte veldig godt! Skal du bruke penger på drikke til ungene uansett, så kjøp Evian - det smaker absolutt noe, veldig godt.

Skrevet
Hehe, ja det er vel de "unge dumme" mødrene som gir barna saft? Jeg er 22 år og tobarnsmor. Ingen av mine barn har smakt saft, eldste er 2 år. Jeg har ingen planer om at han eller søsteren skal få det på en god stund heller - da de er veldig godt fornøyd med vann og melk - og juice innimellom. Har forøvrig ei tante i midten av tredve årene som gir jenta si på 2 år saft hver kveld etter tannpuss - for jenta "må jo ha noe å kose seg med for å sovne". Og nei, jeg er heller ingen perfekt mor som er ekspert på kosthold - men jeg prøver etter beste evne å gi barna mine gode matvaner (og "drikkevaner").

Håper ikke du tenker på mitt første innlegg; når jeg spør om HI's venner er unge og barnløse så er det bare fordi det høres veldig "fjortis" ut å synes synd på unger som får vann. Da har de kanskje ikke tenkt på at som forelder må man ta mange valg ut fra hva som er best for ungene, ikke hva en selv kunne tenkt seg ;)

Men sier ikke at det er det er unge foreldre som gir barna saft!

Skrevet

De drikker saft som ikke er tilsatt sukker så jeg tror nok ikke det er noe problem. De har også fine tenner og er flinke til å pusse de.

Det eneste som er "bakdelen" er at det koster endel penger, men det må man jo bare regne med når man har barn. :)

Hva er evian? :)

Skrevet

her i huset er vann tørstedrikken, saft eller brus er i helgene, og til enkelte typer middag. Selvfølgelig liker et barn saft bedre enn vann når de er vant til å få det, det smaker jo søtt, mens vann smaker ingenting. Ingen grunn til å streve med å få barnet til å like slikt om det ikke gjør det.

Det finnes de som gir saft, brus og sjokolademelk på tåteflaske, det er iallefall dumt!

Skrevet

De drikker saft som ikke er tilsatt sukker så jeg tror nok ikke det er noe problem. De har også fine tenner og er flinke til å pusse de.

Det eneste som er "bakdelen" er at det koster endel penger, men det må man jo bare regne med når man har barn. :)

Hva er evian? :)

Evian er vann... Jålete kjøpevann ;) Men det er vann som faktisk smaker noe, siden det ikke er renset i stykker.

Jeg er minst like skeptisk til Fun light og annen saft uten sukker jeg da; tror ikke det er sunt å få i seg så mye aspartam. Kanskje går det ikke utover tennene, men hva gjør det med resten av kroppen...?

Hva med å safte selv? Det blir både billigere og sunnere :D

Hadde det ikke vært for at alderen ikke stemmer, så hadde jeg mistenkt deg for å være et nært familiemedlem av meg ;) Hun lar også ungene drikke uendelige mengder saft - det yngste barnet gikk vel nærmest rett fra pupp til saft. Jeg vil ikke si noe av frykt for å skape dårlig stemning, men tenker jo mitt når hun klager på at ungene spiser så lite; ikke så rart, siden de drikker seg mette...

Skrevet

Har ikke ALLE sett bildene av de ødelagte tennene pga saft/sukker hos tannlegen??

Saft er ikke bra, vann er bra. Vanskeligere er det ikke.

Mine gutter 2 og 4 får ikke saft. De vet ikke at det fins!

De får så klart masse annet som ikke er sunt da ;)

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Mille drikker kun vann. Og det kommer hun til å fortsette med, om jeg begynner å gi henne saft er jeg redd vann ikke frister stort lenger.

Hun får tidsnok proppet i seg fullt av søtsaker, så trenger ikke saft og slikt ennå på noen år. Hun er 10 mnd.

Skrevet

Er ikke sukkerfri saft de får men den som ikke er tillsatt sukker. Det er kun det naturlige sukkeret i den, og den er det heller ikke kunstig søtning i.

Jeg synes faktisk synd på barn som ikke får saft jeg da, bare drikke vann som ikke smaker godt engang. :(

Så lenge man er flinke til å pusse tennene så er det faktisk ikke noe fare. :)

hi.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...