Anonym bruker Skrevet 7. januar 2012 #1 Skrevet 7. januar 2012 jeg bare lurer.. noen av mine venner ser rart på meg fordi gutten på snart et år kun drikker vann.. de sier at "det smaker jo ikke så godt for dem da" jeg har gitt ham saft et par ganger men han likte det ikke noe særlig og da ser jeg ingen vits i å prøve igjen.. så lenge han drikker vann og liker det godt så er da vel det bra? og jeg er ingen perfekt forelder som aldri drikker brus eller noe altså jeg drikker faktisk aaalt for lite vann selv.. og aaaaalt for mye brus. men jeg liker heller ikke saft faktisk.. uansett så ser jeg ikke vitsen med å overføre mine dårlige mat- og drikkevaner til han.. er det virkelig så unormalt, som alle rundt meg skal ha det til, å ikke gi barnet saft?
iskaffe ♂ ♀ Skrevet 7. januar 2012 #2 Skrevet 7. januar 2012 Så bra! Her drikker dessverre gutten min på 4 alt for mye saft. Han liker rett å slett ikke vann Har ei jente på litt under året, hun får kun vann og mme. Problemer med gutten min er nok at jeg aldri var flink til å gi han vann. Han var mye syk før og da var det bare om å gjøre å få i han drikke og da var det bare saft han ville ha. Etter det ble det bare sånn! Huff! Skulle ønske han kunne drikke mer vann.
Nikamo Skrevet 7. januar 2012 #3 Skrevet 7. januar 2012 Ikke for å være frekk, men er de vennene unge, og kanskje uten egne barn?! Min ettåring drikker bare vann og litt melk. Hun har fått smake saft og juice, men hun liker det ikke Og det er på ingen måte unormalt å ikke gi barnet saft - snarere tvert imot! Vann er sunt og godt, og det er ingen grunn til å dytte andre alternativer på barn Jeg drikker også for lite vann og for mye Pepsi max Men som du sier - det er ingen grunn til å gi ungene mine samme uvaner.
Alva♂️♂️♂️♀️ Skrevet 7. januar 2012 #4 Skrevet 7. januar 2012 Her får de saft når vi lager grøt, dvs ca 2 ganger i måneden. Det kan godt være de får i barnehagen eller andre steder også. Det er venninnene dine som er idioter og gir barna sine dårlige vaner. Neste gang kan du jo kommentere at "nei, jeg gir ikke saft, for jeg tenker faktisk på tennene og helsen til ungen min".
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2012 #5 Skrevet 7. januar 2012 Min datter på 3 drikker ikke saft, eller brus. Hun drikker vann og melk, drikker smooti( usikker på hvordan der skrives) enten som jeg kjøper eller lager.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2012 #6 Skrevet 7. januar 2012 Har en venninne som er tannlege, og hun mener faktisk at saft er verre enn brus. Barna hennes får ikke saft i det hele tatt, men brus en gang i blant. Hun sier hun har sett mange barn som har fått tennene ødelagt av saft. Problemet er særlig at folk ikke oppfatter saft som noe "ekstra", slik de gjør med brus. Mange barn får saft til maten, saft som tørstedrikk osv. til hverdags.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2012 #7 Skrevet 7. januar 2012 Han drikker lite saft, kun av og til om vi har saft til middag osv. Min er glad i vann, og jeg vil ikke ødelegge at han ikke vil ha vann lengre om han får smaken på saft. Han er 20mnd. Saft og brus kommer tidsnok når de velger mer selv, nå kan jeg velge for han, og velger da vann.
Rettoppogned Skrevet 7. januar 2012 #8 Skrevet 7. januar 2012 Hun har nett smakt både brus (likte det ikke) og saft det liker hun men får ikke det daglig... Vet at de får saft i barnehagen dersom det er grøt men heldigvis ikke ellers! Hun elsker vann så syns ikke det er vits å gi henne noe annet når hun allerede drikker nok
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2012 #9 Skrevet 7. januar 2012 Aldri. Hun (2 år) får litt brus hvis vi er borte og det blir servert. Hun syns dessverre det er godt, så vi kan ikke sitte å drikke det uten at hun får smake syns jeg. Men det er veldig sjeldent da og det er et par cm i sitt eget glass eller en slurk av oss. Men saft drikker vi ikke selv. Hun får litt barnejuice et par ganger i uken ellers så går det i vann og melk.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2012 #10 Skrevet 7. januar 2012 vesla her er 26 mnd og hun har alltid drikket vann, brus har hun aldri smakt og saft liker hun ikke. Jeg også er bevisst på å ta vare på tennene hennes og tilføre gode vaner. Jeg drikker aldri saft selv og drikker svært sjelden brus. Dvs at jeg aldri drikker brus når hun er i nærheten. Jeg kjenner en familie der alle drikker saft, resultatet er når foreldrene gjør det så vil barna også ha. En dag vil sikkert jenta mi også ha hvis hun ser meg drikke saft jevnlig. Så jeg prøver å være god forbilde ved å drikke vann til middag :-) Ellers har vi melkel yoghurt til frokost og lunsj.
Gjest ronja røverdatter Skrevet 7. januar 2012 #11 Skrevet 7. januar 2012 Saft har aldri vært en del av kostholdet hos oss. Det betyr ikke at vi aldri drikker det, men det tilhører unntaket, ikke regelen. Her drikkes det vann som "mellomdrikke" og til de fleste middager. Til brødmat drikkes det melk eller juice, og ved spesielle anledninger eller spesiell mat kan det vanke litt brus eller saft. Kjøper vel en flaske saft i året, så det blir ikke så mye det heller.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2012 #12 Skrevet 7. januar 2012 Aldri saft her hjemme, men får saft hos mormor og det er helt greit. Det er mormors privilegium.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2012 #13 Skrevet 7. januar 2012 Nå er barna blitt 3 og 6 år, men svarer like vel. De får saft i helgene.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2012 #14 Skrevet 7. januar 2012 Hehe, ja det er vel de "unge dumme" mødrene som gir barna saft? Jeg er 22 år og tobarnsmor. Ingen av mine barn har smakt saft, eldste er 2 år. Jeg har ingen planer om at han eller søsteren skal få det på en god stund heller - da de er veldig godt fornøyd med vann og melk - og juice innimellom. Har forøvrig ei tante i midten av tredve årene som gir jenta si på 2 år saft hver kveld etter tannpuss - for jenta "må jo ha noe å kose seg med for å sovne". Og nei, jeg er heller ingen perfekt mor som er ekspert på kosthold - men jeg prøver etter beste evne å gi barna mine gode matvaner (og "drikkevaner").
Mandalas Skrevet 7. januar 2012 #15 Skrevet 7. januar 2012 Jeg tror mine to drakk en del saft da de var yngre. Men eldste på 8 år drikker nå nesten bare vann, hverdag som fest. Yngste drikker melk mest, men også vann og fortsatt litt saft.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2012 #16 Skrevet 7. januar 2012 Nei ingen av oss voksne drikker saft, så det kjøper vi aldri. Det er mange som synes som "såååå synd" på barna hvis de ikke får sukker. Tror at barna får i seg for lite væske, eller tror at man er "streng" hvis man ikke gir dem sukkerdrikker. Og så dekker de seg bak "alt med måte".
Gjest Morn du Skrevet 7. januar 2012 #17 Skrevet 7. januar 2012 (endret) Her har det vært stor stas å få saft, så det har på ingen måte vært en selvfølge med saft nei. Ei som gikk i barnehage med mine 2, hadde som 4 åring hull i begge fortenna. Der sa selv mor at det var saftdrikkinga som hadde skylda. Endret 7. januar 2012 av LisaGikkTilSkolen
It's all about me Skrevet 7. januar 2012 #18 Skrevet 7. januar 2012 De drikker så godt som ikke noe saft over hode. Vil ikke nekte dem det, men vi har det bare ikke i huset. Skal de ha noe annet enn vann eller melk blir det juice. det er mye sunnere og smaker hundre ganger bedre. Brus liker de ikke
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2012 #19 Skrevet 7. januar 2012 De drikker så godt som ikke noe saft over hode. Vil ikke nekte dem det, men vi har det bare ikke i huset. Skal de ha noe annet enn vann eller melk blir det juice. det er mye sunnere og smaker hundre ganger bedre. Brus liker de ikke Juice er vel ikke mye sunnere enn saft? Juice er rimelig konsentrert i forhold til bittelitt saft blandet med mye vann..
Merethe ♂ ♀ ♂ ♀ Skrevet 7. januar 2012 #20 Skrevet 7. januar 2012 Juice inneholder faktisk like mye kalorier som cola. Forskjellen er at det i tillegg inneholder vitaminer, og at det er fruktsukker i stedet for raffinert sukker. Så det er jo sunt, men ikke mer en et lite glass om dagen. Mine barn får bare saft eller juice i spesielle situasjoner. Kanskje litt oftere i helgen. Til hverdags drikker vi melk eller vann.
It's all about me Skrevet 7. januar 2012 #21 Skrevet 7. januar 2012 De drikker så godt som ikke noe saft over hode. Vil ikke nekte dem det, men vi har det bare ikke i huset. Skal de ha noe annet enn vann eller melk blir det juice. det er mye sunnere og smaker hundre ganger bedre. Brus liker de ikke Juice er vel ikke mye sunnere enn saft? Juice er rimelig konsentrert i forhold til bittelitt saft blandet med mye vann.. Juice inneholder næringstoffer og går som 1 av de 5 om dagen. Saft er bare smakstilsetning.
Anonym bruker Skrevet 7. januar 2012 #22 Skrevet 7. januar 2012 Vi har sagt det er greit med ett glass saft om dagen her i huset. Min manns ene barn var syk når hun var liten og for å få i henne næring ble det bare saft og juice. Dette har blitt til en veldig uvane desverre, så når jeg kom inn i huset som er vant til å ikke drikke juice og saft møttes vi på halveien og ett glass om dagen ble regelen i huset. Mine barn og hans eldste barn drikker veldig sjeldent saft. De får med seg saft på turdager, men utover det så kan jeg ikke huske at de har tatt seg sagt eller spurt om å få saft. Vi har isbitmaskin, og den er gull verdt. Brus har vi i helgene om vi vil. Vi er ikke hysteriske, men skal vi først kose oss vil jeg heller ha ting med sukker enn ting med masse kunstige ting. Men merker at vi drikker veldig lite saft i forhold til mange av barnas venner. Har kommet mange komentarer på at ungene må ta seg vann om de er tørste her i huset, men de er fornøyde når de oppdager isbitmaskinen der de tar vann.
Tøssa Skrevet 7. januar 2012 #23 Skrevet 7. januar 2012 jeg bare lurer.. noen av mine venner ser rart på meg fordi gutten på snart et år kun drikker vann.. de sier at "det smaker jo ikke så godt for dem da" , høh like dumt som når mine venner sier at det er synd på min sønn på 2 1/2 som fortsatt sitter bakovervendt i bilen, det er jo så trangt for ham stakkar...men han klager jo ikke så hva er greia? hadde sønnen din synes vann var ille hadde han sikkert gitt utrykk for det, og vann er faktisk viktig å få i seg. Min har vann som hoveddrikk, og det har jeg og. og om man vil ha litt smak på vannet kan man legge fx agurk oppi
Junifrue Skrevet 7. januar 2012 #24 Skrevet 7. januar 2012 Jenta mi er også snart 1 år og har kun smakt saft et par ganger. Hun drikker mme, melk og vann. Hun elsker vann, så jeg ser absolutt ingen behov for å gi henne noe annet. Drikker så og si bare vann selv også, så det er naturlig for meg å gi henne det samme, og mannen er for det meste enig.
Gjest vinterbrud Skrevet 7. januar 2012 #25 Skrevet 7. januar 2012 Vi drikker saft en sjelden gang.Ellers drikker vi vann og melk. Min 8 åring liker saft og brus,men brus har jeg sjelden i hus. Hvis vi har grøt til middag,drikker vi saft. Hun har også med seg ei flaske med vann på skolen hver dag,der er det også en dispenser elevene kan fylle flaskene sine med vann.Tørstedrikk er vann.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå