Gå til innhold

Guccibarn i barnehagen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det se heldigvis ut som om dette ikke er et problem i barnehager flest, og godt er det. Jeg leste jo om dette i forrige utgave av foreldre og barn. Jenta vår er bare to og et halvt, så det er vel litt tidlig med noe press uansett. Hun liker noen ganger å pynte seg, som de fleste andre jenter, og vil selv at fargene matcher da. Hun får lov til. Ha noe på leppene innimellom, men uten farge. Og hun er kjempestolt :-)

Barnehagen legge ikke annet press enn at klærne er varme og gode, men de er i overkant opptatt av at det må være ull. Er det flere plussgrader gjør det vel ikke noe om hunhar en tynn bomullstights over ull-longsen, men neida, den må av. Helt i orden. Da fyker barna stort sett rundt i strømpebukser når de kommer inn igjen. Ingen bryr seg om klærne kommer fra dyre eller billige butikker, og jeg ser at det er litt av hvert i barnehagen, på de større avdelingene også. Men noe gucci og burberry har jeg aldri sett.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg opplever ikke at det er ett merkepress i barnehagen. Mine barn oppfatter iallefall ikke noe av dette.

Jeg synes derimot at flere barn går slurvete kledd. Hull i klær, for små klær, alt for store klær og klær som ikke burde vært på en kropp samtidig. Jeg skjønner at foreldre er mest opptatt av at det "skal være mykt og behagelig" for barnet, men jeg skjønner ikke hvorfor de ikke kan passe sammen.

Jeg ser at noen sikkert vil si jeg er litt sær. Og er man sossete om man ikke handler klær på Europris? Akkurat det kunne ikke falt meg inn!!

Vi handler klærne på vanlige steder som hm, lindex og name it. Cubus og kappahl utgår. I tillegg blir det en del fra POP og Nøstebarn. Jeg er nok medlem av "ullpatruljen", det har de alltid innerst. Uteklær og sko varierer litt, men det er ikke fra "billigkjedene". Det er i Reima og Viking kategorien.

Men dette er rimelig langt fra guccibarna, mener iallefall jeg!

Skrevet

Jeg er opptatt av klær og har vært det så lenge jeg husker. Det innebærer at jeg bruker mye penger på klær til både meg og barna. Allikevel har jeg aldri opplevd noen form for motepress i barnehagen, heller tvert imot. Har ikke lagt merke til at noen prioriterer å kle barna sine i spesielt dyre klær - det går i klær fra KappAhl, Lindex, Cubus, H&M, Name It, Polarn o' Pyret osv. Og nå er vel heller ikke Gucci det mest populære merket hva barneklær angår.

Jeg har mye klær til barna mine som koster mye - merker som Burberry, Gant, Dior, Calvin Klein og Ralph Lauren (egentlig billige klær, så lenge de kjøpes i USA, i Norge er de jo dyre), Jacadi, My Cinnamon girl,Catimini, Mochino o.l. - men jeg kjøper også mye klær fra butikker som KappAhl, H&M, Lindex, Pompdelux, Name It osv. - de har veldig mye fine klær de også. Jeg kjøper klær basert på hva jeg liker, ikke merket.

Barna mine går ikke kledd som moteikoner i barnehagen av den grunn. Det hender selvsagt at de har på seg dyre bukser eller en dyr skjorte, men da er det funksjonelle klær de helt fint kan leke i, og som helt fint kan få en malingsflekk på seg, for slikt skjer i barnehagen. Jeg liker at ting står fint til hverandre, men det er ikke alltid slik at det bør matche for å være kult. Det kommer helt an på klærne.

Våre barn, går som de fleste andre barn i barnehagen, i funksjonelle klær som gjør at de kan bevege seg godt. Bukser med god plass og behagelige topper, eller behagelige kjoler. Noen ganger er de dyrere enn andre, men det er ikke grunnet noe press, og jeg tror heller ingen andre føler noe press av den grunn. Mine barn eller andre sine barn har da ingen forståelse for forskjellen mellom H&M og Dior.

Det skal nevnes at vi bor i en av de største byene i Norge (ikke Oslo) og i et velstående område, hvor også barnehagen ligger, men fortsatt ikke noe merkepress. Det er de for små til. Vent til skolen...

Skrevet

I barnehagen vår er det enkelt personer som stikker seg frem, men det er ikke press.

Her kjøper folk det de trenger på kjedebutikker.

For meg skal tøy være behagelig og bevegelig. Samt god kvalitet ute. Og best i test vinterdress i år var fra KappAhl.

• 2 uker senere...
Skrevet

Ikke merket noe til merkepress i barnehagen vår. Synes det ser ut som ungene har helt vanlige klær fra kjedebutikkene for det meste og av utetøy er det masse forskjellige merker.

Selv legger jeg vekt på at jenta skal ha god kvalitet på sko og utetøy, luer og votter samt ulltøy. Hun går i en barnehage hvor de er ute hele dagen annenhver uke samt at vi er mye ute på fritiden.

Inneklær kjøper jeg som regel inn på salg. Mikser og matcher og synes hun blir fin i rimelige klær jeg! Synes jo det er litt ekstra moro hvis jeg finner noe fint som ikke er fra billigkjedene på salg, og særlig gøy er det med litt klær som ikke alle andre har makne til. Legger ellers mest vekt på at klærne skal være komfortable og gode å bevege seg i og at hun lett skal kunne kle av og på seg selv. Kjøper ikke kule trange bukser med belter og masse knapper etc.

Skrevet

Jeg kjenner meg ikke igjen i dette. Har to barn på 4 og 8 år, og har ikke noensinne hørt uttrykket "Cubusbarn" og "H&M barn" som angivelig er veldig vanlig.

Nå har jeg riktignok gutter da, men 8 åringen har ingen idè om hvor klærne hans er kjøpt eller hvilke merker som er regnet som status.

Han liker best å være kledd likt osm kompisene, som gjerne har jeans og hettegenser fra H&M hele gjengen.

Minsten går for det meste i arvede eller hjemmesydde klær :-)

MEN når jeg kjøper ytterklær til ungene, vil jeg ha kvalitet. Og det koster gjerne. Da leser jeg tester og tilbakemeldinger, og sammenligner flere ulike leverandører før jeg kjøper. Men dette er ikke noe jeg snakker med ungene om, de går med det de får og tenker ikke noe over det.

Skrevet

Jeg bruker mye merkeklær til barna mine som RL,Timberland,Levis,CK men handler også på HM,Cubus osv.

Men for barna mine spiller det ingen rolle om de har på seg Cubus klær eller CK . Og merkeklær er like praktiske og gode og ha på som klær fra HM.

Men, har aldri opplevd noe motepress i bhg. Jeg kler på barna mine det jeg syns er fint og praktisk. Jeg liker at de er velstelt og rene på morningen og møkkete og bustete på håret om kvelden,da vet jeg at de har hatt en flott dag med masse lek og moro :) Klær er til for og brukes og jeg bryr meg ikke om det er en flekk på Cubus genseren eller hull i levis buksa!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...