Reporter Skrevet 5. januar 2012 #1 Skrevet 5. januar 2012 Motepresset har nådd de minste. Har vi fått en gjeng med Gucci-barn i barnehagen? Presset på å være perfekt er ikke lenger forbeholdt voksne. Barn i barnehagen "krever" merker på klærne, de skal ha smykker og matchende klær og ansatte i barnehagen opplever press fra foreldre som ønsker "riktig" på kledning. Hva er ditt inntrykk? Er det sånn i din barnehage? Føler du press fra andre barn, voksne eller ansatte? Er det ok at jentene har lipgloss og hårstrikker som står i stil med resten av påkledningen? Jeg, Hege K. Fosser Pedersen) skal skrive en artikkel i Foreldre & Barn på nettet om dette og setter stor pris på din mening (gjerne anonymt).
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #2 Skrevet 5. januar 2012 Kan ikke si jeg opplever det sånn i vår barnehage nei. Er heller lite merkeklær vil jeg si, de aller fleste har klær fra Cubus og Kappahl(som er de kjedene som er her i byen). Og jeg syns det er i overkant mye uteklær fra Europris. Men noen få har Reima(inkl mitt barn). Ellers går det i dresser og utstyr kjøpt på sportsbutikk, f eks Skogstad. Mitt barn bruker mest inneklær(joggeklær) fra Cubus, greie klær som tåler en omgang med 60 gr vask hvis nødvendig, og blir de ødelagte er det ikke så mye penger "tapt". Men av uteklær vil jeg han skal ha kvalitet, så jeg kan føle meg trygg på at han er varm, tørr og komfortabel. Og så er jeg vel litt hjernevasket siden jeg har jobbet i butikk og solgt Reima i flere år :-P
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #3 Skrevet 5. januar 2012 Jeg opplever ikke merkepress i barnehagen. Det er et krav om kvalitet på uteklærne da, men det er samme hvilket merke klærne har, så lenge barna er tørre og varme. Er og et "krav" om at ungene ikke kommer altfor pyntet, men har på klær de kan leke og bevege seg i, og at det ikke er farlig om det skulle komme en rift i, eller maling på. Jeg opplever ikke et press fra andre foreldre eller de ansatte. Jeg vet ikke helt om jeg liker den utviklingen at små barn skal bry seg om klærne matcher hårpynt og lipgloss, la barn være barn..
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #4 Skrevet 5. januar 2012 Har ikke slik erfaring fra vår barnehage. Nå er jeg ikke så veldig god på merker og på å kjenne igjen ulike merker, men jeg kan si at de barna jeg ser ved levring og henting har på seg hele, rene, funksjonelle og praktiske klær. Kanskje det spiller inn at det er en barnehage der de er mye ute og da krever det, iallfall til en viss grad, praktiske klær, særlig nå på vinteren. Har aldri følt noe press og eneste barnehagen gir beskjed om er om de mener at datteren min mangler noe, men de gir aldri noe føringer og meninger ang. hvilke merker klærne bør ha. Jeg forsøker, stort sett, å kle henne i klær som matcher og som ser pene ut sammen. Jeg har selv noen morsomme minner fra barndommen, blandt annet fra 1.skoledag, når mamma var på kurs og pappa skulle styre heimen. Herregud, jeg så ikke ut i måneskinn og bildene fra 1.skoledag er et syn for guder;) Så jeg passer litt på det, uten å ta helt av. Min mening er at barn bør ha klær som er gode å leke i, som er varme til å kunne være ute, som har god passform, god bevegelighet og klær som ikke hemmer barnet på noen måte. At klærne er hele og rene. Og for lommeboken sin del så er det fint at klærne er slitesterke. Merker får komme i andre rekke, mener jeg.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #5 Skrevet 5. januar 2012 Ikke meningen å være anonym. Blir man nå anonym automatisk? Hmm..... #4
Kyllingbein Skrevet 5. januar 2012 #6 Skrevet 5. januar 2012 Jeg opplever det ikke sånn i barnehagen. Der går dem rundt i stømpebukse og body hele dagen. (når dem er inne). Det er kanksje litt "press" på å bruke mye ull, og merket på dressen ser jeg det er flere som har reima. Jeg har to barn og ingen av dem bruker hverken lipgloss eller matchene klær. Jeg har verken tid eller energi til å planlegge slikt. Og jeg ønsker ikke ufordragelige barn heller. Men ull har vi
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #7 Skrevet 5. januar 2012 Heldigvis er det ikke blitt slik i våres barnehage. Jeg mener fremdeles at det er blogger og blader som har vært med på å skape denne trenden.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #8 Skrevet 5. januar 2012 Nei, i vår bhg er det et mindretall som kjøper både dyre dresser og dyre merkeklær. Det er poppis med skjørt/kjole/tunika blant jentene, men hvor det kjøpes spiller mindre rolle. Jeg tror det er i enkelte bhg og i enkelte kretser dette er et problem.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #9 Skrevet 5. januar 2012 Nei, det tror jeg ikke. "Kravet" fra barnehagene mine har gått i har vært at klærne må være passende i forhold til årstid, vær og temperatur, og at det ikke må være verdens undergang om det kommer noen flekker på klærne eller en rift i dem. Mine krav har hele tiden vært at klærne må være passe, rene (i hvert fall fra morgenen av) og behagelige for barna. Mine barn har gått masse i arveklær, og ingen av dem har tatt nevneverdig skade av det. Jeg har ikke opplevd at mine barn har forlangt merkeklær og smykker, mine har vært opptatt av komfort og har foretrukket myek behagelige klær, gjerne arveklær. Jeg har heller iikke sett andre barn i barnehagen i dyre merkeklær, eller opplevd at foreldre har følt seg presset til å kle opp ungene i merkeklær. Jeg tror som noen over sier, at det er blader og blogger som legger lista og gjerne vil ha oss til å tro at sånn er det, evt sånn bør det være. Virkelighetens verden er ofte litt annerledes. Det store flertall av mødre der ute er ikke rosabloggende fotballfruer, vi er vel flest av fru Hvermannsen som prøver å balansere jobb, barn, man og hus så godt vi kan. Og mange av oss må prioritere økonomien, og kan ikke velge Gucci hverken til barna eller oss selv. Og siden jeg er inne på temaet økonomi: Da jeg abonnerte på bladet Foreldre og barn irriterte jeg meg over alle klesreportasjene som stort sett inneholdt veldig dyre klær. Mulig dere har endret på det, men hvis ikke: Hva med å lage noen reportasjer hvor dere kler opp barn i rimelige klær fra helt vanlige kjedebutikker, f.eks Cubus, for de av oss som ikke kjøper bukser til 1000 kr til et barn som antagelig har vokst fra buksa i løpet av et par måneder.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #10 Skrevet 5. januar 2012 Nei, slik har vi det ikke i vår barnehage. Hverken 5-åringen i barnehagen eller 2. klassingen min har etterlyst noen form for merkeklær heller. At klærne matcher hverandre er ganske normalt, men jeg ville absolutt ikke tenkt noe som helst om en unge hadde klær som ikke matcha. Og at hårstrikken matcher klærne er vel både vanlig og ikke vanlig. Lipgloss synes jeg ikke nødvendigvis har noe å gjøre på et barnehagebarn, men mitt barn har hatt mascara på seg hun, selv om det ikke er vanlig.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #11 Skrevet 5. januar 2012 Jeg tror nok dette kan stemme noen plasser, men heldigvis ikke de fleste plasser. Da min yngste datter startet i barnehage fikk hun plass i en barnehage som lå i et skikkelig villastrøk, det var stort sett store villaer i prisklassen 4-10 mill i det området. Naturligvis bodde det en del pengesterke folk der, og dette barn barna preg av i form av dyre merkeklær. De så rett og slett utrolig stobbete ut, men som sagt, de hadde jo veldstående foreldre. Jeg kom ikke fra dette nabolaget, og kledde barnet mitt i "cubus-klær". Jeg merket fort at jeg følte meg ukomfertabel i selskap med disse foreldrene på foreldrekaffe ol. Jeg hadde lite til felles med disse velkledde, rike folka. Andre ville kanskje kunne havnet i "luksusfella", rett og slett følt seg presset til å kle ungen sin i slike merkeklær som alle de andre hadde, selv om de ikke hadde råd til det. Ungen min var bare 1. år når hun gikk i denne barnahagen, de andre ungene var ca på samme alder. Hadde de vært eldre kan det jo være at merkepresset hadde blitt større. Det fant vi heldigvis ikke ut. Vi flyttet til en mye mindre plass, hvor det er mindre klasseforskjeller. Der opplevde jeg at ungene gikk i funksjonelle klær, ikke merkeklær. De fleste gikk i ullundertøy inne i barnehagen, jentene hadde kanskje en liten hverdagskjole over. Mange hadde reimatec yttertøy, troll ullklær og hestra votter, men i det klimaet vi bor i er det nok mange som syns dyre uteklær er verdt å bruke penger på. Vi har jo selv dyre bergans jakker. Jentene mine har ikke vært opptatt av å pynte seg, selv om mamman deres er litt jålete, men da ikke med merkeklær.
Mandalas Skrevet 5. januar 2012 #12 Skrevet 5. januar 2012 Jeg føler at dette er veldig overdrevet rett og slett.. Jeg tror de aller færreste steder i Norge opplever dette som et problem, hvertfall blant foreldrene. Kanskje kan de ansatte få krav på seg rundt ullklær vinterstid, men ikke så mye utover det tror jeg. Her er det ingen så små barn som bryr seg om merker, og jeg tror nesten ingen gjør det blant 8-åringene engang. Det eneste stedet jeg har hørt mennesker som vil at alt skal matche fra topp til tå er på nettet. Så de menneskene finnes garantert, men jeg tror altså de er ganske få og spredt.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #13 Skrevet 5. januar 2012 Nei, det tror jeg ikke. "Kravet" fra barnehagene mine har gått i har vært at klærne må være passende i forhold til årstid, vær og temperatur, og at det ikke må være verdens undergang om det kommer noen flekker på klærne eller en rift i dem. Mine krav har hele tiden vært at klærne må være passe, rene (i hvert fall fra morgenen av) og behagelige for barna. Mine barn har gått masse i arveklær, og ingen av dem har tatt nevneverdig skade av det. Jeg har ikke opplevd at mine barn har forlangt merkeklær og smykker, mine har vært opptatt av komfort og har foretrukket myek behagelige klær, gjerne arveklær. Jeg har heller iikke sett andre barn i barnehagen i dyre merkeklær, eller opplevd at foreldre har følt seg presset til å kle opp ungene i merkeklær. Jeg tror som noen over sier, at det er blader og blogger som legger lista og gjerne vil ha oss til å tro at sånn er det, evt sånn bør det være. Virkelighetens verden er ofte litt annerledes. Det store flertall av mødre der ute er ikke rosabloggende fotballfruer, vi er vel flest av fru Hvermannsen som prøver å balansere jobb, barn, man og hus så godt vi kan. Og mange av oss må prioritere økonomien, og kan ikke velge Gucci hverken til barna eller oss selv. Og siden jeg er inne på temaet økonomi: Da jeg abonnerte på bladet Foreldre og barn irriterte jeg meg over alle klesreportasjene som stort sett inneholdt veldig dyre klær. Mulig dere har endret på det, men hvis ikke: Hva med å lage noen reportasjer hvor dere kler opp barn i rimelige klær fra helt vanlige kjedebutikker, f.eks Cubus, for de av oss som ikke kjøper bukser til 1000 kr til et barn som antagelig har vokst fra buksa i løpet av et par måneder. HELT ENIG!
Gjest tilda med to små <3 Skrevet 5. januar 2012 #14 Skrevet 5. januar 2012 Vi har det heldigvis ikke slik i vår barnehage. Nå har jeg to gutter da, og der er det i hvertfall ikke noe kles-press. Merker at de synes det er mer stas med klær som har bilde av lynet, men det er vel bare fordi han er den store helten for tiden. Nei, i barnehagen vår går alle barna i praktiske klær. Alle er fine og rene, men merke / type tøy har aldri blitt nevnt verken av barna selv, andre foreldre eller de ansatte. Ikke engang Reima som er det viktigste i et barns liv her på dib er særlig vanlig hos oss. Og det enda barnehagen ligger i et område med dyre boliger i en av norges største byer.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #15 Skrevet 5. januar 2012 Nei, her opplever jeg ikke noe press. Eller, datteren min forlanger rosa klær og helst noe som glitrer, men om det kommer fra nille, cubus, hm eller gucci spiller ingen rolle for henne. I forhold til de ansatte så ønsker selvfølgelig de at barna har varme, hele og funksjonelle klær, men thats it:)
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #16 Skrevet 5. januar 2012 Jeg opplever ikke at dette er et problem i barnehagen vår ihvertfall. Mulig det er et finnmarksfenomen å ikke kle barna opp i Gucci? Overdressed er ikke et vanlig syn, de fleste ungene tasser rundt i strømpebukser og genser, de "best kledde" tar på seg bukse når de kommer inn. Det handler kanskje mye om økonomi og hvor barnehagen ligger ja. Gucci er vel ikke noe for oss vanlige dødlige, jeg tror Bergans og Adidas er vårt svar på Gucci. Heldigvis for Bergans og Adidas er de jo barnehagevennlige og praktiske merker...
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #17 Skrevet 5. januar 2012 Søsteren mi bor på Holmenkollen og hun og mannen er særdeles pengesterke, men ungene deres går da i akkurat de samme klærne som barna til min mann og meg, som har mer sober inntekt og bor utenfor byen. Dvs kvalitetsdresser utendørs som Reima og Troll, og innendørs er det Cubus osv som gjelder, da klær i bhg fort tegnes/males på, blir ødelagte/forbyttet/gjenglemt osv. De bruker like gjerne ull fra Tom og Trine som fra Nøstebarn. Syns ikke det kan bli så mye hold i den artikklen du skal skrive, HI? Kanskje skolebarn er mer aktuelle? Selv har jeg aldri sett et lite barn med Gucci, bortsett fra når jeg ser bilder av Suri Cruise i Se & Hør
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #18 Skrevet 5. januar 2012 Har opplevd barn i vår barnehage har komentert at noen barn ikke har riktige klær. De må ha visse klær for at barna skal leke med de. Dette har barnehagen slått hardt ned på, men hvor mye dette er snakk om vet jeg ikke. Jeg har snakket med mine barn om dette, for de har ikke merkklær. De har også endel hjemmesydde klær, det er klær som de selv har bedt om. Mine barn er ikke opptatt av merkeklær eller spesielle stæsj. De har sine ulike klessmaker. De har litt stæsj, men jeg er ikke opptatt av at det skal mache, ungene mine finner det de skal ha selv. Og om de ser ut som ett juletre eller ei bryr jeg meg ikke om, sålenge de syns de selv er fine er det greit for meg. Lipgloss syns jeg ikke har noe i en barnehage å gjøre. Mitt ene barn kan ikke ha slikt pga allergi, og det er ikke like enkelt å få små barn til å forstå at de ikke kan bruke slikt. Greit nok for de som kan bruke det, men for å slippe mye styr i barnehagene syns jeg de burde si at slikt ikke er lov. Det er nok noen som kan være enda mer allergisk enn mine barn, så det kan hende noen reagerer på lukten også. Har en mann som ikke kan være i nærheten av folk som bruker mye parfyme og mye sminke. Så for de barna som reagerer på noe men foreldrene ikke helt finner ut hva, kan det være slike ting. Men jeg er glad jeg har barn som er beviste på at de vil ha de tingene de vil ha, uansett hva andre mener om det. Jeg har hørt de har tatt igjen når noen har komentert klærne deres.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #19 Skrevet 5. januar 2012 Merker ikke noe særlig merkepress i barnehagen der mine 2 barn går. Ser at endel har reima dresser, men utenom det går vel 90% i vanlige cubus,h&m,lindex klær osv!
3småtroll♥ Skrevet 5. januar 2012 #20 Skrevet 5. januar 2012 Vi har to jenter som nå går på skole og en gutt i barnehage. Detstørste "merkepresset" jeg ser i barnehagen er at jentene gjerne har Hello Kitty klær, tøfler, matboks etc, mens guttene har Spider Man og Lynet McQueen... Blir jo et slags press det også så klart, men heldigvis så er dette ting de selger på H&M og andre rimelige kjeder;) Jentene våre går i 2. og 4. klasse og DER ser jeg mer merkepress.. Så min oppfattning av merkepress i barnehager er at det virker en smule overdrevent når man leser om det i media. Jeg har som barnehagemamma i løpet av 9 år aldri sett et slikt merkepress i noen av barnehagene vi har vært innom hvertfall:)
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #21 Skrevet 5. januar 2012 Har heller ikke merket press i vår barnehage. Her går det også i mye hm, cubus, lindex. Har heller ikke merket noe særlig press på utedressene. Bare når det gjelder ull tøy de kaldeste dagene, for at barna ikke skal fryse.
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2012 #22 Skrevet 5. januar 2012 Mener dette er et medieoppspinn. Som du ser av svarene her tasser de fleste småttiser rundt i strømpebukse og body, og er iført fornuftige klær. Det finnes sikkert en del foreldre som ser en glede i å kjøpe dyre klær, men det betyr ikke at det fører til et press ovenfor de andre foreldrene. Er helt enig i en av de andre meningsytrerne her, at det ofte er magasiner som styrer ballet, og at Foreldre & Barn er en av bladene som sjelden ( aldri?) har moteartikler hvor barn er ikledt vanlige kjedeklær?
3 er nok! Skrevet 5. januar 2012 #23 Skrevet 5. januar 2012 Jeg opplever et merkeress, ikke fra barnehagen, men fra min mor! Jeg mistenker at hun forsøker å gjøre min datter til den datteren hun selv aldri fikk i meg. Jeg er nemlig overhodet ikke opptatt av merkeklær og utseende og handler klær til både meg og barna på HM, lindex osv, mens mamma til stadighet kommer hjem til oss med klær fra gucci, burberry, lexington, gant osv. Upraktiske klær, og klær jeg egentlig synes er ganske stygge. Nettopp fordi jeg synes de er stygge bruker jeg de ene og alene i barnehagen, for der blir gjerne klærne ødelagt i utelek. Barna går i naturbarnehage, så jeg har mange guccibukser med hull på knærne, ja! Jeg skammer meg nesten litt, jeg har noen ganger lurt på hva andre foreldre og de ansatte i barnehagen tror om meg når ungene kommer i slike klær, men forhåpentlig ser de på stilen min og skjønner at jeg ikke er noen mote-freak. Men det jeg faktisk bruker masse penger på er skikkelige utedresser, ulltøy og sko til barna. Når man er i naturbarnehage er det viktig, og man merker godt forskjell på dyrt og billig når det kommer til slike ting. Jeg må også innrømme at jeg har en tendens til å velge hårstrikker som har samme farge som genseren... Det er helt ubevisst og jeg aner ikke hvorfor!
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #24 Skrevet 6. januar 2012 Hei, det er mulig jeg tar feil her, men mitt inntrykk er at disse "Gucci-barna" bare finnes i blogg-verdenen, mens i barnehagen går stort sett barna i funksjonelle klær som tåler en støyt? Hvor disse blogg-barna befinner seg vet jeg ikke, men kanskje de får lov til å være vanlige barn de også når foreldrene sender dem avgårde til barnehagen?
Anonym bruker Skrevet 6. januar 2012 #25 Skrevet 6. januar 2012 Jeg jobber i barnehage og kan med hånden på hjerte si at jeg ikke har lagt merke til noe press til å ha riktig merke på barna. Som ansatt er jeg fornøyd så lenge barna i barnehage har klær som er tilpasset årstiden. Foretrekker " billige" klær fra kjedebutikkene på barna jobb for da er det ikke krise om klærne blir sølt på. Vi har ett barn hvor foreldrene er over gjennomsnittet opptatt av klær. Alt matcher fra flettene og ned til sokkene;) De fleste av klærne er fra pompdelux og er ikke spesielt dyre eller eksklusive på tross av at de matcher, fargene går i brunt, grått og hvitt. Tror ingen av de andre barna har registrert at hun er "penere" kledd enn dem. De er strålende fornøyd om de får ha på seg rosa hello kitty genser med glitter på flere foreldre har bemerket at hun er spesielt "stilfull", uten at det har påvirket dem til å endre klesstilen på sine barn. Merker heller ikke noe til motepress når det gjelder yttertøy. Tre av barna har reimadresser, resten har diverse merker fra skogstad, reflex, europris og sparkjøp.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå