Gå til innhold

yey or ney på det nye forumet.

Anbefalte innlegg

Skrevet

hahaha.. her har alltid vært turkis farge på Dib ;) Gå til Bim, og du finner det orange ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg liker:

-at man kan like innlegg

Liker ikke:

-at man nå må bla i en evighet for å lese tråder med mange svar, mye mer oversiktlig å kunne scrolle nedover og lese alle

-noe vanskelig å finne frem til forumene, kunne vært mindre skrift og samlet forumene slik man slapp scrolling for å finne frem

-at det er så få overskrifter/innlegg på en side, ville hatt det dobbelte

Skrevet

Jeg er jevnt over positiv til forandring, det pleier jeg til og med å være på Facebook, selv om det alltid krever litt tilpasningstid. Jeg klarer, i motsetning til mange andre, å forstå at behovet for en ny forumplattform var stort, og at de da selvsagt ikke kan gå tilbake til det gamle forumet. Rent utover det kan jeg lite om webutvikling (eller hva man skal kalle det), så jeg velger å ta de som arbeider med dette forumet sitt ord på at det har sine begrensninger.

Det er allikevel enkelte ting jeg synes at de har bommet stort på, og det er slike ting som tidligere tiltrakk meg mot dinbaby, og ikke andra fora. Det er negativt at de har valgt bruk av avatarer og signaturer - dessuten synes jeg at det er veldig rotete at nicket kommet på siden, og da ikke bare som "anonym" eller "lillemor" nederst. Avatarer og annet tull gjør meg bare småfrustrert. Det er derfor forum som Kvinneguiden eller Babyverden aldri har klart å huke tak i meg.

Ikke minst synes jeg det er tungvint å både starte og svare på innlegg nå. Det er tullete at en må gå inn på "editor" for å få huke av som anonym - for et tiltak. Det kan umulig være så vanskelig å gjøre noe med. De stedene man kan være anonym på diskusjon.no f.eks. - må det da slettes ikke gjøres. Dessuten synes jeg at redigeringen er synd, men jeg vet jo at flere har vært positive til det. Ellers driter jeg i "liker-knappen". Eller, har et litt ambvialent forhold. Kommer neppe til å bruke den stort, men de plager meg heller ikke. Med andre ord bør det bli langt mer enklere å svare på innlegg og være anonym. Dessuten håper jeg at ikke alle forum skal være anonyme, for da er det vel lite poeng med et anonymforum. Dere har gitt litt kontrabeskjeder på dette, dere ansatte imellom - en har sagt at detikke går an å endre på - enten må alle forum være anonyme, eller så kan ingen være det. En annen har sagt at det endres på med tiden, og at kun noen forum skal være anonyme. Vanskelig å vite hva som stemmer. Men igjen viser jeg til diskusjon.no - der klarer de det fint, og plattformen virker ikke så veldig fjern fra deres.

Det som plager meg aller mest er hvordan man leser tråder og finner dem. Det er helt tåpelig at det kun vises en oversikt av femten forskjellige tråder før man så må over på side 2. Det er enormt unødvendig. Den største ulempen jeg ser med siden. hvis jeg er på nettshopping og ikke kan velge å se alle varer eller fryktelig mange av gangen, gidder jeg ikke engang å shoppe. Det er ikke noe jeg gidder å venne meg til, det er unødvendig navigering og leting. Det samme gjelder da i tråder. Nå må en plutselig forholde seg til muligens 30 forskjellige sider i en tråd, og det blir for dumt. Kjenner at jeg ikke gidder å engasjere meg da - og siden det er årsaken til at jeg har dumpet alle forum tidligere, til vinning for dib, har nettopp dette vært en tungtveiende årsak. Det er unødvendig å kun se femten svar per side.

Utover det er det alltids noe småplukk, men noe vil de jo selvsagt ordne opp i. Det var også mye småplukk med den gamle forumsiden også, for å si det sånn. Jeg liker layoutet og finner det egentlig ikke rotete - annet enn at man nå må forholde seg til tusen sider, og må bla og bla. Synd egentlig, for jeg kunne nok fint ha vent meg til forumet og tenkt at det fungerer ålreit - men akkurat det trekker veldig ned.

Derfor en TJA fra meg - men det hadde lent seg mer mot JA hvis det ikke hadde vært for at man kun ser 15 svar per side. Så irriterende at jeg nesten flykter.

Skrevet

Det blir et ney fra meg også. Det jeg likte med det gamle forumet var at det var så ENKELT. Når man var inne på for eksempel Anonymforum, så var det en LANG liste med emner (som også ble farget mørkere enn de andre diskusjonene når man hadde lest de), her ser det bare rotete ut, alle emnene er så korte at ordene kommer oppå hverandre.

Dere burde også forandre bakgrunnsfarge til en litt mørkere tone enn HVIT, for det er slitsomt å lese på!

Er nok mange som kommer til å slutte å bruke forumet ja, inkludert meg selv hvis ikke det forenkler seg her.

Skrevet

Ett veldig klart ney fra meg. Jeg var vel på vei ut herfra uansett, så jeg skal ikke skylde på forandringen alene,men...

Styrken til det gamle forumet var det tydelige designet, enkeltheten, ryddigheten og de rene linjene.

Det har muligens med vane å gjøre, men det nye designet virker tungvindt og rotete.Det finnes sikkert en mengde brukere som liker slikt, men selv foretrekker jeg debatt uten avartarer og jeg synes hele måten å publisere innlegg på er blitt mye mer tungvindt. Man har nesten gjort det til ett tiltak å skrive innlegg her; det var nettopp enkeltheten som gjorde at man postet her.

Men det finnes jo mengder av gode forum å poste i, så selv går jeg bare andre steder.

Skrevet

Et ney fra meg, pr i dag. Jeg har bestemt meg for å gi det en liten sjanse, men savner det gamle oversiktlige forumet. Med forbehold om at jeg ikke har utforsket alle funksjonene her inne, så savner jeg:

- at man med et tastetrykk kunne skifte forum, og selv ikke vaksinedebatten var mer enn et kvart scroll unna.

- at det var mange innlegg på forsiden av forumene, og man raskt fikk en oversikt over hva man hadde lest og ikke.

- Jeg kunne oppgi så mye eller lite informasjon om meg selv som jeg ønsket. Jeg ønsker ikke at noen skal kunne traske inn på profilen min og se en liste over hvilke innlegg jeg har skrevet. (De som ligger der i dag er forøvrig et underlig utvalg...) Jeg vil bestemme selv!

- Tungvint å svare. Jeg savner også det å kunne se det innlegget jeg svarer på, spesielt når noen har spurt om mye forskjellig i et innlegg.

Det er lite jeg finner positivt med den nye varianten enn så lenge, men kanskje det er det som skal til for at jeg finner meg et annet tidsfordriv.

Skrevet

NEY !!

Alt for rotete og uoversiktlig, fullstendig skivebom. Det forrige designet var stilmessig rent, veldig oversiktlig og lett å forstå.

Nå må man f.eks scrolle seg ihjel... før lå alle innleggene på rekke og rad nedover, nå er det tonnevis med luft og store, fete overskrifter og et minimum innlegg på en side. Og hva er egentlig galt med svart skrift og hvit bakgrunn? Nå er dette blitt et fargesprakende tragisk "billig"forum.

Og ja, jeg vet at man ofte vil være negativ til endringer, men ble for dumt.

Skrevet

Hei alle!

Det er helt topp at dere kommer med såpass konkrete tilbakemeldinger til oss - da kan vi skru på forumet helt til vi finner en løsning som dere vil ha. Vi kan ikke gjøre alle fornøyde før dere blir enige om hva dere vil ha, men vi lytter veldig nøye til innspillene deres og skal gjøre vårt beste for at dere skal trives her.

Noen svar på konkrete spørsmål dere har:

Det har blitt nevnt at aktiviteten er lav. Den er litt lavere enn normalt, ja, og det er noe som alltid skjer når man skifter forumteknologi. I tillegg kommer det at det er juletid, da pleier alltid aktiviteten på Barn i magen og Din baby å være lavere (dere har vel annet å gjøre ;-). Det var også noe av årsaken til at vi ønsket å gjøre lanseringen før jul, slik at vi kunne få rensket vekk barnesykdommene mens det allikevel var lavere trafikk.

Det er flere av dere som også ønsker dere flere innlegg på hver side før dere må bla (eller ikke bla i det hele tatt). Vi har også en del som ikke vil scrolle (det var noe av det vi ofte fikk klager på i det gamle forumet), så her gjelder det sikkert bare å endre litt på antall innlegg per side til vi finner et middelpunkt alle er fornøyde med. Vi har imidlertid ikke lyst til å gjøre sånne endringer før forumet har fått "satt seg litt" blant brukerne.

De av dere som hater signaturer: Om ikke så lenge kommer det en mulighet for å skjule signaturer - sånn at du ikke vil se noen signaturer. Vi legger også inn en begrensning på lengde.

De av dere som synes det er tungvint å kommentere som anonym; dere har helt rett. Det kommer en sånn boks du kan hake av for anonymitet også ved hurtigsvarsboksen.

Det har også vært en del debatt om dette med at dere kan se hvilke innlegg en bruker har skrevet. Noen liker ikke dette, mens andre synes det er verdifull informasjon. Denne holder vi litt under oppsyn, og ser om kanskje motstanden mot den vil legge seg litt når dere er vant til det.

Jeg tror sånn i det store og det hele at dere kommer til å like dette når dere får brukt det litt, det er en god del funksjonalitet her inne som vi ikke hadde i det gamle forumet. Etter hvert som dere oppdager disse, så vil kanskje de av dere som er veldig kritiske nå bli litt mildere stemt :-)

Men for all del, fortsett å gi oss tilbakemeldinger på hva dere ikke liker. Vi lytter!

Skrevet

Foreløpig ney!!! Virker rotete og uoversiktlig, akkurat som alle de andre forumene jeg ikke orker bry meg på. Det positive med dib var at det var et enkelt og lettvint forum..

Som hun andre sa over her; før kunne jeg sitte på dib i mange timer på kveldstid etter ungene er i seng, men de siste dagene har jeg bare tatt en kjapp titt innom.. dette er ikke bra, tror jeg kommer til å slette hele brukeren min, og det vet jeg om mange andre også som tenker. har fatisk ikke hørt om noen som er fornøyde med dette..

Skrevet

nei...jeg har ikke endra mening, og jeg er ute etter å finne andre forum som er tilsvarende den gamle dib.

Skrevet
www.jordmorsiri.no har samme stilen som gamle bim/dib, men det er bare for gravide. Det var også jordmor Siri som startet bim/dib.
Skrevet

babyverden går ann å forstå, de har samme oppsettet som bla slutta.no så får se om jeg kommer til å være mere der, når jeg har tid til å være på dataen....

er synd men jeg orker ikke å bli pressa til å måtte like denne siden.

Skrevet

Hadde jeg bare vært gravid, så hadde jeg mye heller brukt jordmorsiri.no som en annen nevner over her. Det er helt enkelt og fantastisk, slik DIB var før :(

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...