Gå til innhold

Dette kan da ikke være greit av legen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hehe, et barn som hyler på en legevakt er som regel et godt tegn. De sykeste barna er apatiske, likegyldige, og stille. Har selv opplevd å treffe på " syke " barn på legevakten på en søndag kveld som springer rundt. Da er man friske nok at man kan vente til å få hastetime på legevakten på mandagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Selv koster jeg på meg privat legevakt for å slippe den ventinga. Har aldri venta mer enn 10 minutter. Er ikke åpen på natta da.

Skrevet

Leger jobber ofte mer enn 24 timer i strekk. Reagerte mer på pasient lista.

Selv havnet jeg som liten på legevakt i Danmark, de ringte får å få en til å åpne apoteket da jeg skulel starte på medisiner med en gang.

Det var andre tider.

Skrevet

45 min for ørebetennelse? Ja, bevares, hun kunne ha dødd gitt.

Herregud

Og hva er alt det pisspratet om norske leger? Er du utlending eller bare frekk mot fedrelandet?

Skrevet

Leger jobber vakter som er mye lenger enn 24 timer... Det er de pålagt og er unntatt arbeidsmiljøloven.

Skrevet

det er IKKE lenge og vente, ikke på akutten! Og at barnet skriker, ja det er et Godt tegn!

Skrevet

Jaja, du måtte vente i 45 min. Tenk så mange legen i teorien kunne ha reddet på den tiden da. Tenk deg å få vite i ettertid at en eller annens mann kunne vært reddet hadde det ikke vært for at ditt barn hadde ørebetennelse. Selvfølgelig er en ørebetennesle mer alvorlig enn alt annet. Not.

Jeg har sittet på legevakta i maaaange timer med et febersykt barn som hadde et veldig kløende helvetesild lignende utslett på hele kroppen. Som hadde bronkitt. Som senere gikk over til lungebetennelse. Som ikke hadde det særlig bra. Selvfølgelig kunne jeg ventet til mandagen, men jeg hadde ikke peiling på hva dette utslettet var. Klagde ikke på den lange ventetiden, var bare takknemlig for å få komme inn.

Om du hadde jobbet i butikk og vært der i 24 timer med krevende kunder og måtte være på topp hele tiden, er du helt sikker på at du hadde vært rolig selv om en kunde kom til deg og klagde på at hn måtte vente i 10 min på din hjelp?

Skrevet

Det var legen selv som sa det. Han var utlending.

Han sa at norske leger ikke gadd å stille opp.

Det jeg reagerte mest på var at han viste meg pasientlista og spurte datteren om hun var like sur.

HI

Skrevet

45 minutter er faktisk ikke lenge.

Jeg var på legevakten med jenta mi på fredagskvelden. Vi ventet i 30 minutter, men det synes jeg var " lenge " da.. Men det var fordi almenntilstanden hennes var så dårlig. Hun hadde ørebetennelse, halsbetennelse, luftveisinfeksjon og i tilegg fått magevirus. Så hun hadde kastet opp i i 1 1/2 døgn uten å få i seg særlig med væske.. Så bleiene var tørre den dagen.. Vi ble sendt rett på sykehuset, pga av dehydrering og svært dårlig almentilstand..

Men vi måtte faktisk bare fint vente litt, fordi det var noen som hadde en bilulykke som måtte inn før oss..

Uansett.. Om jenta mi "bare" hadde hatt en ørebetennelse, så hadde vi ventet til dagen etterpå.. Og om vi måtte vente i 45 minutter på legevakten, så hadde ikke det gjort meg noenting.. Ingen dør av ørebetennelse.. Det er bare sinnsykt vondt..

Å jeg synes legen var litt frekk, men du var faktisk hakket frekkere!!

Skrevet

Skikkelig uprofft av han å vise deg lista, men det må vere lov for ein lege å svare attende når ein vert skjellt ut på den måten du presterte å gjere. 45 min ventetid er lite, og øyrebetennelse er ikkje noko akutt, sjølv om det ikkje er kjekt at barnet har vondt. Det er legen som prioriterar kva pasientar han ser på først, og det må skje ut frå medisinske omsyn og ikkje kven som skrik høgast.

Skrevet

Har bitt avvist på legevakten med sterke magesmerter som gravid, og etter flere timer i smertehælvette og frykt for fosteret kom jeg til legen. Han sendte meg direkte til sykehuset.

Jeg måtte inn til lege hjelp ved magesmerter pga jeg kunne ikke "bare ta en paracet".

Så HI, du har ingenting og syte for, 45 min er ikke lenge.

Skrevet

Her syns jeg både du og legen gjorde feil.

For det første så er ikke 45 min særlig lenge på legevakten. De gangene jeg har vært der har jeg som oftest ventet mye lengre enn det. Den eneste gangen jeg kom inn fortere var da sønnen min hadde fått varmt vann nedover hele foten og huden var borte. Da kom vi inn på sekundet. Men da også, så sa de først at vi måtte fylle ut et skjema og sette oss og vente, helt til jeg løftet han så langt opp at de fikk se foten hans.

Når legen vurderte det slik at det var andre han ville se på før datteren din, så syns jeg du bør godta hans profesjonelle vurdering der. Det var kanskje ingen av de voksne som gråt, men du vet ikke hva som feilet de eller om de hadde det mye vondere enn dattera di og det hastet med å få sett på de.

Ellers syns jeg legen kunne spart seg for de siste tingene. Å vise deg pasientlista er uakseptabelt, og i tillegg å snakke til datteren din er bare slemt gjort. Hun var iallfall en helt uskyldig part!

Skrevet

Ha,ha,ha det var til pass for deg. Syns han var ganske så beskjeden jeg etter 24timer på jobb!!!!

Og 45min er ikke lenge i det heletatt............jeg har sittet i 4timer med mitt barn, som også gråt og hadde øre vondt!

Skrevet

NESTEN 45 MINUTTER?! I alle dager, her vi bor har vi vært på legevakten og det var 8 TIMERS ventetid! Sønnen min hadde symptomer på hjernehinnebetennelse, og ble vurdert til hastesak, men vi måtte fremdeles vente så lenge. En annen gang ble han sendt hjem med sterke magesmerter, skyhøy puls og kraftig diaré. Da hadde han skreket og stått i bro i 5 timer i strekk. Da nektet vi å dra, jeg gråt til og med, men det hjalp ikke. Han er kronisk syk og ble innlagt i to uker bare et par dager senere. Ingen sympati herfra altså, 45 minutter på en legevakt er latterlig lite, og jeg hadde ikke regnet med noe annet, selv med et hylskrikende barn. Det er dessuten ikke så vanskelig å selv gjette på øretebennelse, symptomene er jo ganske tydelige.

Skrevet

Jeg syns at legen var alt for krass mot deg, å han burde beklage.

Når det er sagt, jeg har 5 barn. Har nok vært på legevakten minst "hundre" ganger, normal ventetid er vel ca 3 timer her.

Det korteste vi har ventet er 10 minutter, da besvimte gutten min. Det lengste er 6 timer, datteren min på 3 år satt da å ventet i 6 timer med urinveisinfeksjon og 39,5 i temp. Men som mor så pakket jeg i henne paracett, å håpet at vi kom inn snart. Det er mange syke på legevakten, alle vil inn først. Etter mange år som mor så bli du nok roligere, å ser at 45 min ventetid ikke er lenge :)

Skrevet

Legen opptrådte uprofesjonelt. Man kommer ingen vei med å oppføre seg slik. Å vise pasientlisten er også uakseptabelt.

Samtidig må jeg si at jeg synes du er usedvanlig frekk også. Å si at behandlingen av dere er "rimelig drøy" når du har ventet i 45 minutter er bare latterlig. Leger har gått 6 år på universitetet og har 1,5 år med turnustjeneste bak seg nettopp for å kunne vurdere hvem som skal ha behandling først. Du kommer inn og er frekk i kjeften og forteller han hvordan han skal prioritere pasienter - vel DET er drøyt. Du sier at han ikke kunne vite hva som feilte datteren din før han undersøkte, nei det kunne han ikke, men han kunne heller ikke vite det om de andre pasientene. Og selv om jeg skjønner at å være mor til et sykt barn er kjipt så er det faktisk slik at voksne mennesker også kan bli veldig syke (ja - jeg lover det er helt sant altså) og absolutt bør prioriteres foran barn.

Skrevet

Å plage helsepersonell flere ganger i løpet av en bagatellmessig ventetid, er drøyt. På en legevakt har man ambulanseinngang, hvor det kan komme inn pasienter med livstruende skader. At et barn har smerter er ikke kjekt, men det er faktisk ikke sånn at det nødvendigvis er livstruende, heller. Jeg har sittet med svært syke barn, samt barn med hjernerystelse, brudd o.l i opptil mange timer og ventet. Da har jeg purret innimellom, særlig med hjernerystelsen - men selv om barn skal prioriteres (dvs at de ikke slipper til på minuttet, men at de kanskje slipper å sitte i mange timer, slik de voksne må) kan det ikke gå på bekostning av andre som er langt sykere.

Ut fra at du omtaler dette som drøyt, at du skal gå videre med saken, at du purret og tydeligvis var sjokkert over å måtte vente 45 minutter, så antar jeg at du har vært skikkelig ufin når du skulle klage til denne legen. At han har hatt behov for å si til deg at du ikke skal fortelle ham hvordan han skal gjøre jobben sin, må jo komme av at du har skjelt ham ut fordi han har prioritert feil, gud forby at din lille, uvurderlige skatt, ikke skulle komme foran noen med hjerteproblemer, f.eks. Da skjønner jeg at en utslitt lege kan bli provosert - selv om han ikke burde latt datteren din høre det. Det er ille nok at datteren din må oppleve deg og din oppførsel på en legevakt, hun kan ikke hjelpe for at hun har en uhøflig mor, så det var dumt av legen.

Til neste gang, gå litt i deg selv. Lære seg folkeskikk, og skjønne at veden ikke kretser om deg og ditt barn, er en god ting.

Skrevet

Et barn som hyler er frisker enn mann tror.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...