Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #1 Skrevet 18. desember 2011 Jeg er i sjokk faktisk.... Var på legevakta med datteren i ste og vi måtte vente i nesten 45 min. Voksne gikk foran og hun satt og gråt og gråt og jeg ble så forbannet at jeg sa ifra flere ganger. Legesekretæren var fortvilet selv over at legen tok andre før meg. Så var det endelig vår tur og jeg sa som sant var at jeg synes behandlingen var drøy. Så sier legen: du skal ikke komme her og fortelle meg hvordan jeg skal gjøre jobben min...jeg prioriterer de sykeste først...ørebetennelse kan vente i 2 dager om jeg bestemmer det. Jeg prøvde å si at ingen leger hadde sett på henne enda så det var frem til vi kom inn uvisst hva som feilet henne. Da tente legen og fortsatte: Jeg har jobbet i 24 timer og du kan se her på lista av pasienter jeg har hatt. Så dro han meg til pc og viste lista. Og tro ikke at norske leger gidder dette. Nei norske leger stiller ikke opp og jobber så mye det gidder de ikke. Så snur han seg mot datteren min og sier: Er du like sur som mammaen din?
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #2 Skrevet 18. desember 2011 han har hatt en utrolig slitsom vakt og er sliten. Reagerer dermed kortluntet. Feil av han, men forstålig. Ørebennelse kan vente 2 dager, vondt, ja, men det finnes værre og akutte ting legen nok måtte ta seg av. Han reagerte feil, kortluntet. Du var også kortluntet pga ditt barn. Ingen av dere hadde direkte feil. Gi forståelse til hverandre.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #3 Skrevet 18. desember 2011 Gutten min på to år brakk beinet. Vi kom inn etter 40 åringer som hadde vrikket ankelen, og mange voksne som de ikke fant noe galt med. På legevakta havner alle med skader på skadeavdelingen, og man følger de andre på runden. Hørte flere av dem som kom inn før oss få beskjed om at de ikke kunne finne noe galt. De kom etter oss og kom inn før en toåring med brukket bein. Heldigvis fikk han god behandling når røntgenbilde viste hvordan det stod til inne i der. Det er mange drøye avgjørelser blant leger.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #4 Skrevet 18. desember 2011 Hoh! Drøyt! Og så til en redd mamma, til og med! Jeg er sikker på at flere av hans voksne pasienter også kom med -i hans øyne- bagatellmessige problemer. Det er ikke ditt problem hvor lang liste han har. Veldig uprofesjonelt, men kanskje menneskelig å miste besinnelsen innimellom. Hadde gått til fastlegen med jenta i morgen, for en ordentlig konsultasjon. Så ringt legevakten og bedt om å få en skriftlig beklagelse, ellers kan du gå videre med saken.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #5 Skrevet 18. desember 2011 helt enig med 23:03 De/vi(jobber på lgv selv) prioriterer faktisk sykdom først... Oftest barn først, men om valget står imellom f.eks brystsmerter på voksen og ørebetennelse på barn som er våkent og følger med, så kommer brystsmerter først da det kan potensielt være dødlig -noe ørebetennelse ikke er. (Men er det barn som virker sløvet og veldig redusert almenntilstand, så er terskelen veldig lav så klart) Lgv nå før jul er mildt sagt et h.... kjør, så her må alle vise litt hennsyn begge veier.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #6 Skrevet 18. desember 2011 Synes du 45min er lenge når man har et uskyldig problem?meg, meg, meg.......synes du var frekk
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #7 Skrevet 18. desember 2011 Min datter var faktisk nokså sløv mellom hikstene og jeg var som mor regelrett begymret. Sekretæren var også enig med meg og sa til meg ved 2 anledninger at hun hadde bedt legen om å ta henne først men det gjorde han altså ikke. Nå skal det sies at jeg ringte legevakta nesten 2 timer før jeg fikk komme inn og sa hun hadde store smerter og gråt mye så jeg hadde ventet ganske lenge synes jeg. Men nå var dette første gangen i mitt barns liv at jeg dro på legevakta med henne fordi jeg rett og slett bruker å se det an når barna er syke og om allmenntilstanden er god så bruker jeg ikke tiden til legene. Derfor ble jeg ekstra provosert kanskje. Jeg kommer i alle fall til å ta dette videre.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #8 Skrevet 18. desember 2011 Vet du, legen var kanskje på kanten, men du var enda lenger ut. Å kjefte opp legen fordi han prioriterer andre pasienter foran deg, er utrolig lite modent. Når du i tillegg skriver at du kun ventet i 45 minutter, synes jeg du burde tenke gjennom ditt forhold til legevakten, og hvordan denne fungerer.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #9 Skrevet 18. desember 2011 45 min å vente på legevakten er ikke mye Mulig legen var litt krass mot deg, men såpass bør du tåle når du farer opp så mye pga litt venting og en ørebetennelse.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #10 Skrevet 18. desember 2011 Først og fremst hadde du feil! Ja, det er frustrerende å vente med barn på legevakt, men de som kan være akutte må inn først! Mange ganger kommer man ikke inn på legevakt engang når det gjelder ørebet. Man skal gi paracet og nesespray! Har opplevd mange ting med mine barn til nå (jeg har tre), og har nok mange ganger blitt litt irritert over å måtte vente.. MEN, når det har vært alvorlig har vi blitt tatt inn umiddelbart! Ørebetennelse er ikke noen hastesak og vær glad for det! 45 min er uansett ikke det jeg vil kalle lenge Legen burde uansett taklet deg på en bedre måte... Men han var vel utslitt?! Lurer litt på om du er et troll?
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #11 Skrevet 18. desember 2011 45 min er ingenting på en legevakt! Jeg vet ikke hvilken legevakt du var på, men de fleste legevakten har forskjellige "avdelinger" etter hva som feiler folk, kanskje noen av de som ble ropt opp før deg skulle på en annen avdeling? Selvom man ikke ser så syk ut, kan det feile de noe alvorlig, det vet jeg alt om. Skjønner at du var bekymret, men synes ikke du hadde grunn til å klage. Men legen reagerte selvfølgelig ikke riktig når du klaget.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #12 Skrevet 18. desember 2011 Forstår ikke hva du sutrer av. Sist jeg var på legevakta var det en med avkuttet finger og en med hjertesmerter. Sammenlignet med slike tilfeller er jo en ørebetennelse rimelig uskyldig..Det er jo vondt, men man dauer ikke av det. Jeg tissa nylig blod pga urinveisinfeksjon, men jeg måtte vente lenge, og det hadde jeg full forståelse for. Andre hadde det verre. Er dessuten mange overnervøse mødre som tropper opp bare poden har litt feber..
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #13 Skrevet 18. desember 2011 Legen må faktisk undersøke pasienten for å kunne si at det ikke er noe galt. Er du virkelig så tett at du ikke forstår det? Mange kommer inn med veldig diffuse symptomer som må undersøkes nøye. Av og til står det om liv, og av og til er det ingenting. Hadde det vært opp til hysteriske mødre hvordan pasientene skulle prioriteres hadde det nok ligget folk døde av hjerneslag og hjerteinfarkt på legevaktene over hele landet.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #14 Skrevet 18. desember 2011 Selvfølgelig skjønner jeg det. Men nå heter det at de prioriterer barn, og når jeg kommer med en toåring som har falt stygt, nekter å stå på benet sitt, er blek og passiv med store redde øyne, så synes jeg det er rart at haltende førtiåringer kommer først, selv om de kom etter oss. Gutten min satt 2 1/2 time og ventet denne kvelden og det er slett ikke greit. Noe legevakta i ettertid er helt enig i!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #15 Skrevet 18. desember 2011 Hvis du som lege ikke takler arbeidsmengden og klaging fra pasienter, bør du ikke jobbe som lege. Litt selvinnsikt er greit å ha. Jeg orket ikke sure foreldre som lærer, derfor sluttet jeg.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #16 Skrevet 18. desember 2011 Kan være enig i at man må vente på legevakta, men uproft av legen og komme den skeive kommentaren på slutten der. Jeg hadde refsa han videre til fylkeslegen.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #17 Skrevet 18. desember 2011 Herregud. Forstår godt at legen blei forbanna jeg. Hun blander seg opp i hans avgjørelser. Hvorfor? Han har 6 års legeutdannelse, han burde være kapabel til å kunne avgjøre hvorvidt en ørebetennelse er livstruende. Jeg synes det i seg selv er respektløst av HI. Når man er sur og uhøflig mot noen, kan man forvente seg samme behandling tilbake. Og om du hadde vært på jobb i 24 timer hadde du nok ikke vært noe solstråle selv mot hysteriske mødre;)
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #18 Skrevet 18. desember 2011 Her er det to faktorer: 1. Tiden du måtte vente 2. Reaksjonen til legen 1. Å vente i 45 min er ikke lenge. Å hisse seg opp over det synes jeg ikke du hadde "rett" til. Du har gitt en sykepleier eller annet personal en liten beskrivelse av hva som er problemet, og ut i fra det så tar legen sine beslutninger. At du sier at ungen har vondt i øret, har feber osv, kan gi en pekepinn på hva som er galt. Om en 45-åring kommer inn med smerter i brystet og det viser seg at det ingenting, så synes jeg legen gjør rett i å ta inn 45-åringen og la 2-åringen vente. Du kan strengt tatt vente til i morgen, og gå til din fastlege. 2. Oppførselen til legen er helt uakseptabel. Men når man har jobbet lenge så kan man "klikke". Jeg synes det er betenkelig at legen har fått lov å jobbe så lenge som 24 timer. Det er ikke greit av helseforetaket å tillate dette. En annen ting er om han brøt taushetsplikten ved hva han viste deg på pcen. Jeg synes du overreagerer, og synes ikke det er greit av deg å klage etter 45 min. venting. (tatt i betraktning symptomene på ditt barn)
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #19 Skrevet 18. desember 2011 Jobber på akuttavdeling selv og vet hvor viktig det er at pasientene blir prioritert riktig på legevakta. Det betyr at legen må undersøke pasientene! De er ikke synske og kan ikke vite hvem som er sykest. Noe av det første man lærer i akuttmedisin er også at det ikke er de som roper høyest som trenger mest hjelp alltid. Kan ikke begripe at det er så vanskelig for "vanlige" folk å forstå at andre kanskje har behov for hjelp først. Hos oss løper vi ræva av oss og tar imot dødssyke pasienter flere ganger om dagen, likevel får vi kjeft fordi en pasient må vente litt på f.eks å skrives ut. Man er virkelig seg selv nærmest.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #20 Skrevet 18. desember 2011 Legevakten for en ørebetennelse???Det er mandag imorgen,kunne det ikke ventet til da?Og 45 minutter er da vitterlig ikke lenge å vente.
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #21 Skrevet 18. desember 2011 I sjokk faktisk ?! Skjønner godt at legen tente. Du ventet i 45 min., det er ikke lenge for en ørebetennelse!!!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #22 Skrevet 18. desember 2011 Haha, må le. 45 min er IKKE lenge å vente med et barn som angivelig har ørebetennelse! Du har ingenting å gå videre med!
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #23 Skrevet 18. desember 2011 Et barn som skriker høyt er betyr ikke at det trenger å prioriteres høyt. Det er heller det barnet som er stille som skal prioriteres. Så et barn med ørebetennelse har vel egentlig ikke noe på legevakten å gjøre mener jeg da, altså hadde hun veldig høy feber over flere dager eller hva var egentlig problemet? Synes ikke 45 min var lenge å vente. Jeg har ventet lenger og fått beklagelse inne hos legen og blitt lagt inn direkte på obs posten. Men her har det vært spl i mottaket som ikke har klart å sende meg inn på riktig farge. Jeg har ikke laget noe nr. ut av det fordet. Jeg var ikke døden nær, men hadde behov for medisinsk behandling og sykehusinnleggelse. Men alle kan gjøre feil. HVorfor var du i sjokk egentlig? Fordi legen bare er et menneske og er lei av folk som renner ned legevakten når de ikke har behov for behandling samme dag? Eller fordi han var litt ufin?
Anonym bruker Skrevet 18. desember 2011 #24 Skrevet 18. desember 2011 Hoi hoi! Syns det er festlig at folk her sitter å avgjør om du "hadde rett" til å bli sint fordi du måtte vente eller ei... Det som jeg reagerte på er at legen var så ufin. Ingen skal jobbe 24 timer i strekk, og i hvert fall ikke en lege. Hvem vet forresten om hans avgjørelser var pålitelige etter et skift som er så langt? Samt at leger læres da opp til å komme med et "jeg beklager at du måtte vente" og la resten gå inn det øret og ut det andre. Viste deg pasientlisten... hallo! Tenk om du så navnet til naboen din eller kusina di eller hvem som helst. Taushetsplikten lenge leve. Si at ørebetennelse kan vente to dager er også helt feil. Legevakten stenger da om morran og du vil ikke lenger ha noe behov for dem i det hele tatt, da fastleger alltid vil ha flere akuttimer tilgjengelig fra morran av. Også si at du er "sur"? Modent. Og komme her å avgjøre om du hadde rett til å bli sint eller ei er bare tullete, fordi du kom som deg selv med alle dine feil og mangler, mens en lege med seks års utdannelse som noen her påpeker, skal være såpass profesjonell og ikke la seg berøre av kjeft, berettiget eller ei.
hysterika Skrevet 18. desember 2011 #25 Skrevet 18. desember 2011 Du må vente på legevaktn med mindre du er dødssyk, og det var ikke dattera di. 45 minutter er IKKE lenge. Det legen sa var drøyt, han var helt klart uproffesjonell, men du var frekk og uhøflig. Jeg synes ikke du skal gå videre med det, gå i deg selv i stedet, var det nødvendig å snakke sånn som du gjorde?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå