Gå til innhold

Satt ut av bhg.... Wtf?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min er i en periode hvor hun lyver en del, og her en dag når jeg sto og snakket med ped.leder i bhg klarte hun å si at det var pappaen som hadde slått meg, så leppa mi hadde blitt kløyvd. Ble veldig satt ut for jeg datt på isen, og pappaen har aldri slått meg. Forstår enda ikke hvorfor hun sa det og kjenner jeg blir svimmel av å tenke på det. Sa til henne der og da at hva mener du? Ble helt sjokkert. Etterpå sa hun at hun hadde ikke ment å si det, men hun hadde ment å si at pappa var snill.. Skjønte ingenting. Pappaen og jeg har kranglet endel i det siste ang jobb, jul og sånne ting men det har aldri vært vold inni bildet. Følte stemningen ble veldig klein..

 

Her om dagen kom hun hjem og sa at barnehagen hadde spurt henne om pappa slo mamma, om pappa slo henne etc.. Ble litt satt ut. Har de liksom drevet kryssforhør med en fireåring? Som attpåtil lyver om alt om dagen?

 

Kjenner jeg blir uvel og bekymrer meg :(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

uff, så kjedelig.. men bhg er nødt til å ta sånne ting alvorlig. Mulig du mottar en henvendelse fra barnevernet dersom bhg varsler dem. Veldig kjedelig når det er noe så teit som et fall på isen, men uansett om ungen er i en lystløgnperiode så er de forpliktet til å melde fra om mistanke om vold i hjemmet.

 

Skrevet

Javel. Du må bare vente og se hva som skjer, barnehagens mistanke er blitt vakt. Det var ei anna her som skrev inn om det samme, og hun ble meldt til Barnevernet bak sin rygg. Ved mistanke om vold skal barnehagen gjøre det på den måten. Men hvis dere er tipp-topp mennesker i fulle jobber, som "fikser alt", skal det vel godt gjøres om de henger seg på dere.

Skrevet

Jo, men da syns jeg de skulle gjort det, istedet for å drive og forhøre datteren min. Jeg reagerer på det, for ifølge min datter (som lyver og misforstår) så hadde de spurt henne "Hvor ofte slår pappa mamma?" og det syns jeg er drøyt.

Skrevet

Av barn og fulle folk får man sannheten, er det noe som heter. Så det er kanskje ikke så rart de reagerer. Vet ikke hva som er best, at de snakker litt med datteren din eller at det blir sendt bekymringsmelding til barnevernet? Sier ikke at mannen din slår deg altså, men at det ikke er så rart de reagerer på sånne uttalelser fra et lite barn.

 

Men hva svarte du da barnet sa dette i barnehagen da?

Skrevet

kryssforhør?

Hallo, ungen sier faktisk at pappa har slått mamma og du møte opp med kløyvd leppe. SELVFØLGELIG må de spørre!

Du burde nok snakke littmed dattera di... Ungen kan vel lyve innimellom, men dette er jo løgner som kan skade dere!

Bhg kan jo faktisk tenke at det er DU som skjuler noe her...

Og kontakte barnevernet f.eks.

Skrevet

Jeg hadde tatt en samtale med barnehagen... - ikke sikkert det hadde hjulpet så mye, men da hadde de i alle fall kanskje tatt det med en klype salt likevel.

Det viser i alle fall at dere kommuniserer hjemme:)

Skrevet

Tipptoppmennesker er vi nok ikke, det tror jeg ingen er. Jeg jobber deltid og studerer, pappaen har fast jobb, vi har to barn til, fast eiendom, bil etc. Alt er normalt her føler jeg, utenom at vi har kranglet endel pga jobbtider. Men ellers ingenting unormalt. Barna våre er glade og fine barn, og det er fireåringen også ,selv om hun lyver noe vanvittig mye. F.eks sier hun ofte at søsknene slår henne, når vi har stått der ogsett de ikke har gjort det. Hun blir slått en del av en jente i barnehagen, vi føler kanskje ikke det blir tatt opp bra nok av bhg, siden datteren vår er veldig redd denne jenta. Fireåringen er veldig konfliktsky. Jeg syns det er ubehagelig; særlig siden jeg har klaget endel på bhgs manglende rutiner.. (lite tilsyn av barna etc..)

Skrevet

Kanskje litt spesielt når du møter opp med kløyvd leppe og barnet sier du har blitt slått av faren...men du vet jo sannheten! så hvorfor bekymre seg? men skjønner det må være fælt for deg:(

Når det er sagt så sier jo de barnehage ansatte der barna mine går at barn sier de rareste ting, og at de mange ganger på le..ikke at de ler av det datteren din sa, men generelt så vet alle at barn kan si mye rart.

Så det at barn og fulle folk alltid sier sannheten er jo bare tull og tøys!!!

 

Skrevet

Jeg svarte "Hva? Leppa mi? Da jeg datt på isen?" "Ja!" så sa jeg "Hva mener du?" Ble egentlig VELDIG satt ut. Spurte henne flere ganger etterpå hvorfor hun hadde sagt det, og ble egentlig ganske irritert. Syns det var jævlig ubehagelig for å si det mildt, følte liksom at uansett hva jeg svarte på det der så ble det feil.

 

Jeg skjønner at de reagerer, men mannen min har ALDRI slått meg!!

Skrevet

Ja, det er bare piss, det mener jeg og. Datteren min ljuger masse, om masse merkelige ting. Hun mener det nok ikke vondt, men her om dagen så falt hun, og da skylte hun på faren sin, sa at han hadde "sluppet" henne i gulvet, når sannheten var at hun snublet. Hun er litt som meg, klumsete og flau, hehe.

 

Jeg bekymrer meg fordi jeg blir så redd for at noen ikke skal tro meg, og at de skal legge ord i munnen på datteren min. Hun er veldig lettpåvirkelig og kan svare stort sett det du vil hun skal svare om du bare sier det på rett måte. Jeg vet ikke, er vel bare redd for å få barnevern på nakken og at de ikke skal tro meg. Er litt nervøs av meg for "autoriteter" og har stor respekt for de.

Skrevet

Mitt barn hadde en periode i 4-års alderen der han sa at pappaen hadde slått han, mammaen dytter an osv. Om jeg f.eks kom borti han i det vi gikk forbi hverandre kunne han hyle at jeg dyttet han. Regner med han fortalte det i barnehagen også.

Vet at datteren til en venninne var likedan en periode.

Ingen av oss hørte noengang noe fra barnevernet.

Skrevet

23:46 her..

 

Jeg forstår deg godt, hadde også følt det ubehagelig om datteren min sa noe sånt. Men jeg håper de forsto utifra praten med vesla di at hun bare skrønet, sånn at dette ikke går noe videre :)

Skrevet

Hei!

Forstår godt at du blir bekymret.

 

Men det er som det blir sagt bhg's ansvar å ta tak i slike saker.

 

Jeg villle nok ikke stolt helt på gjengivelsen til en 4-åring vedr hvilke spørsmål bhg personalet stilte henne...

 

Du har rent mel i posen og kan kanskje be om en samtale med pedagogisk leder på avdelingen hennes. Det kan nok være greit i forhold til denne konkrete situasjonen og også om hvordan dere skal håndtere lyvingen hennes.

 

Det går nok bra skal du se!

Skrevet

Jo, sånn sier hun jo også. Hvis hun står ved siden av meg og sklir så er det jeg som har dyttet henne, eller hvis noe skjer. Men det er liksom en ting, jeg føler det er mer alvorlig at hun sier "Å, mamma, se på leppa di, den er jo nestne helt grodd. Etter pappa slo deg", det er liksom noe helt annet. Jeg ble så sjokkert og lei meg. Forstår ikke at hun kunne si det. Hun er veldig mammadalt og litt "antipappa" i det siste også og jeg føler det begynner å bli litt bekymringsverdig når hun begynner å "sverte" ham sånn.

 

 

Skrevet

Det verste er 23:56 at da hun sa det hun sa, så sto jeg faktisk og snakket med pedleder OM lyvingen hennes. Og da var datteren min VELDIG flau, for hun hadde løyet om noe som hadde hendt i bhg, og det var da hun sa det. Hun var veldig "flau" når hun sa det, og jeg føler på en måte at hun sa det for å få meg til å slutte å snakke om henne eller noe. Vet ikke helt, men det var så rart. Hun oppførte seg veldig merkelig. Hun var flau over det hun hadde løyet om i bhg (litt alvorlig det hun hadde løyet om da og). Håper egentlig bare pedleder ikke tenker noe mer på det nå, men tror jeg skal snakke med henne når vi kommer tilbake til bhg på tirsdag.

 

Jeg kan fort hause meg selv opp litt skjønner dere, med å bli paranoid. F.eks har datteren vår vært mye syk det siste halvåret pga mandler, men nå føler jeg jo at alt er gærent siden hun sa det der. Ikke så lett å være en bekymret sjel :-/

Skrevet

Sakkyndige har rett til å snakke med barn OVER 7 år i enerom, og det er ikke for ingenting at det er en grense her... Barn under 7 år blir vel sett på som for lite tilregnelige til å kunne komme med noe vitneutsagn.

Så hvordan barnehagen regner med at de får noe pålitelig ut av din datter, vet jeg ikke.

Skrevet

 

 

Klart at barnehagen har plikt til å spørre datteren din om forholdene hjemme, når mor møter opp med kløyvd leppe og barnet sier at det er pappa som har slått mor!

 

Mishandling skjer i de beste hjem, så det er like sannsynlig at du falt, som at han har slått deg. At de har snakket med datteren din, viser bare at de bryr seg.

 

 

Lyvingen hennes kan også være et symptom på at noe er galt hjemme, så det er HELT RIKTIG av dem å ta det opp. Ingen grunn til å bli hissig på barnehagen. Jeg ville selv blitt SVÆRT mistenksom dersom jeg fikk servert denne historien. I de fleste tilfeller er det noe i historien. En mishandlet mor forteller det vel ikke til gud og hvermann, så det er heller ikke overraskende for personalet at du nekter.

 

Om de har sendt en bekymringsmelding til barnevernet eller ikke, vil vise seg. Men det er jo bedre at de har forsøkt å få mer informasjon ut av datteren din først, enn at de melder fra med en gang?

 

 

 

 

Skrevet

Huff, får vondt i magen av å lese denne tråden her. Vår sønn på 4 år har også løyet mye i bhg. I høst har han sagt flere ganger at pappa slår mamma, selv om det ikke er sant. Mannen min har aldri slått meg, og vi har et veldig fredelig forhold. Krangler kanskje 1 gang i året.

 

Barnehagen kontaktet etter flere mndr barnevernet, og vi har nå vært på samtale og hatt hjemmebesøk. Heldigvis har barnevernet sett at det er ingen vold i vårt hjem, og de skal henlegge saken.

 

Det har vært HELT GRUSOMT. Å vite at bhg har hatt disse mistankene i hele høst, har rett og slett ødelagt mitt forhold til dem. Jeg klarer ikke gå i bhg lenger, fordi jeg knekker sammen. Jeg har fått søvnvansker, stressmage og bruker timer på grubling og gråting. Fått mye fravær på jobb.

 

Jeg ville tatt tyren ved hornene og pratet med bhg om dette. Forhåpentligvis løser dette seg uten involvering av barnevernet (som har vært helt supre, men det å vite at vår sak for alltid ligger i deres arkiver....huff). Imidlertid har ikke bhg lov til å varsle foreldrene ved mistanke om vold i hjemmet, men vet ikke hvordan det er når du selv tar det opp.

Skrevet

Barnehagen er faktisk bundet på hender og føtter i slike saker! Vi er pliktet å melde bv når det er mistanke om vold i hjemmet.

Skrevet

Du sier dere har kranglet en del i de siste om bl.a jul....men hvordan vet datteren din det?

 

Er dere virkelig så lavmål at barna er vitne til krangler?????

Skrevet

Det er jo bra at barnehagen tar ting alvorlig. De skal jo passe på barnas ve og vel. Jeg hadde allikevel tatt en prat med styrer/ped.leder. Da hadde jeg tatt opp at barnest sier at barnehagen stiller ledenede spørsmål, for det skal de ikke. Hvis de har spurt barnet hvor ofte far slår mor, er det impklisitt at det skjer. Hvis de ikke har stilt slike ledende spørsmål, vil de kanskje få bekreftet at banret faktisk vrenger på sannheten.

 

Du har ditt på det rene, og må bare prøve å gjøre det beste ut av situasjonen. Kommer barnevernet inn i bildet, har du jo ingen ting å skjule. Her til lands skal de ha gode beviser for å ta barn ut av en familie, så der kan du slappe helt av.

 

Når det hele har passert, tror jeg at jeg hadde tatt en samtale med barnet om løgner og hva det kan føre til. Her i huset har vi hatt en del samtaler med vår eldste om ulv!, ulv!, og det finne på ting som kan såre og skade.

Skrevet

Har bhg. lov til å spørre barn om slike direkte ting da? For om det skulle vært barnevern og avhør involvert blir spesialister i avhør av barn innkalt nettopp for at å spørre så små barn om så alvorlige ting er tricky buisness. Det er fort gjort å stille ledende spørsmål. F.eks. å spørre en 4 åring "Slår pappa mamma?" Er ledende og svaret man får kan ikke brukes f.eks. i en rettssak nettopp pga det.

Skrevet

I og med at datteren din lyver om alt (iflg deg selv), hvordan kan du stole på det hun forteller hjemme om bhg? Og hva skal ellers bhg gjøre? Må jo bli å sende bekymrningsmld til barnevernet det da? Hvis dere krangler veldig høylytt, kanskje datteren deres oppfatter det som like ille som slag...?

 

Min datter hadde spurt i bhg hvorfor mamma og pappa krangler så mye! Det tok mange mnd før jeg forsto hva hun pratet om. Da mente hun når vi diskuterer og tuller med hverandre på en litt sånn dissete måte. Altså, bare med godhet, men hun oppfattet det som at vi kranglet!

Skrevet

Til deg som spurte om vi er så lavmål at vi krangler foran barna - nei, vi er egentlig ikke det. Men vi er en familie og av og til blir barn vitne til at voksne krangler - og ordner opp igjen.

 

Vi hadde foreldresamtale med bhg for tre uker siden og da var det ingenting negativt om henne, at hun virket som en blid og sunn jente som hadde det veldig bra, det er derfor jeg reagerer litt; det har aldri vært noe med henne, og hun er stort sett en vanlig fireåring.

 

Det kan godt hende hun lyver, men det er veldig rart å fortelle det på den måten hun gjorde. Hvis de har spurt henne om "Hvor ofte slår pappa mamma" så har de lagt ord i munnen på henne, derfor føler jeg at de ikke tar det "ordentlig" - mistenker de virkelig vold så håper jeg de ringer barnevernet så vi kan få forklart oss, istedet for å lage en historie med datteren min, hvis dere skjønner?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...