Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #1 Skrevet 14. desember 2011 Jeg er litt paff jeg, for er ikke vant til slikt. Forrige uke var jeg og fire andre på besøk hos ei venninne på taco-middag. Til sammen til oss seks hadde hun kjøpt to pakker kjøttdeig, en pakke tacoskjell (som inneholdt saus og krydder) og litt salat, løk osv. Da jeg spurte om jeg skulle ta med noe foreslo hun potetgull, så jeg tok med det. Stor var overraskelsen da jeg noen dager etter fikk en melding med kontonr. og forespørsel om å overføre 50kr for middagen. Snakket med en annen som var der om det, og hun hadde ikke fått melding om det. Vet jo at ikke middagen kostet mer enn 150 totalt uansett, så hvordan det blir 50kr per person stusset jeg jo litt på. 50kr er jo ingenting og jeg overførte med en gang selvsagt, men for meg er sånt en prinsippsak. Når jeg inviterer til middag kunne jeg aldri tenke meg å ta betalt fra gjestene! Ikke en gang da jeg lagde overraskelsesbursdag til kjæresten med flere av kompisene hans og jeg hadde bestilt 3 pizzaer fra peppes (koster jo litt mer enn å lage hjemmelaget mat) hadde det vært i min villeste fantasi og be dem betale! Er det bare jeg som er rar som reagerer sånn på det? Flere her som tenker det samme som meg, eller synes mange det er naturlig å sende regning til gjestene etter vennemåltid?
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #2 Skrevet 14. desember 2011 Haha, for ei merkelig og gjerrig venninne.. Nei, det er ikke vanlig eller naturlig å sende regning etter en vennemiddag. Om det ikke er avtalt på forhånd da.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #3 Skrevet 14. desember 2011 Du er ikke rar i det hele tatt. Men du har en meget merkelig venninne. Hadde det vært min venninne hadde hun fått hørt det. Det er vanlig folkeskikk å betale når man inviterer. Med mindre noe annet er avtalt i forveien.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #5 Skrevet 14. desember 2011 Eh..? Spesielt! Spleiselag og sånt skal man vite om på forhånd, man kan ikke presentere en regning i etterkant. Jeg ville nok sagt (pent) hva jeg mente, betalt de 50 kronene og ikke spist med/hos henne igjen.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #6 Skrevet 14. desember 2011 Hvis jeg inviterer venner på middag, så forlanger jeg ikke betaling. Da kan vi likså godt spise ute, men er det venner/venninner jeg ser til daglig og vi er bestevenner og kjenner hverandre ut og inn så ser jeg ikke i veien med at hun er med å spleise på maten. Da vil det si at hun er hos meg mange ganger i uken at vi på en måte bor "sammen".
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #7 Skrevet 14. desember 2011 Haha veldig spesielt, men folk er rare... Vi var hos et vennepar og ble innvitert på middag. Da vi kom fortalte de hva de hadde brukt på maten og at vi delte det på to. ( to par) Mannen og jeg fikk jo helt sjokk hehe
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #8 Skrevet 14. desember 2011 Ja tro meg, skal ikke spise middag hos henne igjen.. Er ikke bestiser akkurat, men ser henne 2-3 ganger i året. Vi har begge en felles venninne som er god venn med både meg og henne. Hun har nok alltid vært litt sånn når jeg tenker meg om. For flere år siden da vi gikk på kafé sammen noen ganger skulle hun bare ha vann (enda det var hennes forslag å gå på den kaféen, for eksempel kaffebrenneriet) og jeg måtte jo selvsagt kjøpe noe så vi kunne sitte der. Veldig merkelig synes jeg også.. Det eneste jeg fikk høre før jeg kom var at det var viktig at vi sa fra om vi kom eller ikke i god tid så hun visste hvor mye mat vi skulle kjøpe inn. Stusser også veldig på at hun som var der som jeg kjenner best (vår felles venninne) ikke har fått noen regning. Tenker at om man først skal kjøre regning for middagen kan man gjøre det på en rettferdig og ordentlig måte.. HI
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #9 Skrevet 14. desember 2011 Jeg betalte pengene, men orker ikke ta opp med henne hva jeg mener om saken. Men dette var dråpen for min del. Hun er veldig snyltete/gjerrig av seg og ganske selvsentrert så ikke en person jeg vil ha i livet mitt. Kommer ikke til å invitere henne til meg flere ganger eller dra til henne når hun har noe. Hun er egentlig ganske bortskjemt, fått leilighet av foreldrene, som også betaler studiet hennes, har aldri opplevd å ha dårlig råd osv. Derfor synes jeg det er så rart at hun er så gjerrig
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #10 Skrevet 14. desember 2011 Enten inviterer man til spleisefest, og da kommer det tydelig fram i invitasjonen at det er en spleisefest, eller så spanderer man middagen.. Er jo da vanlig -i mine kretser iallefall, å medbringe vin eller blomster til vertinnen og verten
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #11 Skrevet 14. desember 2011 Dette var det merkligste jeg har hørt om, not a keeper spør du meg!
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #12 Skrevet 14. desember 2011 Det var utrolig merkelig. Jeg ville nok trekt fra potetgullet på regninga, siden hun ba deg ta det med. Ærlig talt, når man inviterer gjester til middag, så ber man ikke om penger altså.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #13 Skrevet 14. desember 2011 Som studenter hendte det vi planla felles middager og da var det en selvfølge at alle var med å spleise, men da var gjerne alle med å bestemme hva som skulle spises og stort sett flere med på handlingen og matlagingen. Etter vi begynte å jobbe har jeg aldri vært med på det. Noen ganger avtaler vi at alle skal ha med seg noe mat hver, men det er jo mer for at en skal slippe å stå og lage all maten mer enn at det er pengene.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #14 Skrevet 14. desember 2011 Regnestykket ditt forsto jeg ikke... 2 pakker kjøttdeig. (koster fort 40-60 kr stk om du ikke kjøper billig kyllingkjøttdeig på rema) Taco skjell... rømme (regner jeg med det var) ost...(du nevnte ikke det, men regner dog med dere hadde ost salat agurk løk tomat paprika... (vi pleier å ha advocado også.. men ikke alle som har det) Hvordan får du denne listen til å koste 150 kroner??? Men veldig sært av din venninne å ikke takke ja til spleiselag i utgangspunktet.. for da hadde ingen stusset på det i ettertid...Hadde blitt flau på hennes vegne, og satt inn penger.. men dog lurt litt på det hele....
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #15 Skrevet 14. desember 2011 Og hvordan får du kjøttdeig til å koste 40-60 kr pakka? Gilde koster lett 29.90 stk. En slik gjerrigknark som HI snakker om kjøper da ikke nykvernet kjøttdeig hos slakteren.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #16 Skrevet 14. desember 2011 Hadde sendt mld til denne dama og spurt hvorfor ikke den andre venninna hennes også fikk "middagsregning"!! Da bør hun bli bra flau - med mindre hun skyldte den andre venninna penger allerede...
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #17 Skrevet 14. desember 2011 Handler for det meste på ica jeg da (eneste nærbutikk... og jeg har ikke bil..), men visst ikke at KJØTTDEIG.. (altså ikke svinekjøttdeig) men alminnelig normal kjøttdeig kostet såpass lite på andre butikker.. Men jeg kjøper ikke ofte kjøtt.. (til taco pleier jeg å ha bønner, da kommer det også ofte på 200-250 kroner for taco.... derfor jeg lurte... Altså ikke for å kverulere.. bare ren og skjær undring...
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #18 Skrevet 14. desember 2011 Send henne regning for potetgullet :-)
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #19 Skrevet 14. desember 2011 Det var billigkjøttdeig (sånn som koster ca 29kr per stykk), og en sånn firstpricepakke med tacoskjell. Vi hadde salat, løk og tomat, men ikke de andre tingene. Uansett var vi jo seks stykker så da tilsier jo det 300kr totalt hvis alle betaler 50kr hver. HI
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #20 Skrevet 14. desember 2011 Å herregud!!! haha..så gjerrig vennine!! Send henne denne meldingen: 1 pakke marrud potetgull ekstra stor pose. Sett inn 20 kr på min konto. god jul. hahahaha Huff!
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #21 Skrevet 14. desember 2011 Vi er en venninnegjeng på 4stk, lager vi et stort måltid tar vi med ca hver vår ting for å bidra, eller vertinnen betaler, så byttes vi på hvor vi er
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #22 Skrevet 14. desember 2011 Jeg hadde blitt en smule paff jeg også!
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #23 Skrevet 14. desember 2011 Hehehe, jaaaa...den var bra. Gjør det HI, hehe.
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #24 Skrevet 14. desember 2011 Hehe, morsomt forslag i grunn, men får meg ikke til å gjøre det tør ikke rett og slett. Tror nok bare jeg holder meg litt unna, inviterer ikke og kommer ikke til henne heller, så tar hun nok hintet... Kanskje litt passiv måte å reagere på, men! HI
Anonym bruker Skrevet 14. desember 2011 #25 Skrevet 14. desember 2011 haha, for ei "venninne":p Slikt skal avtales på forhånd om man skal spleise.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå