Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #1 Skrevet 13. desember 2011 Min lillesøster (17) har jobbet på en kiosk i noen mnd nå. Problemet er at hvis det mangler penger i kassen så forlanger sjefen at de ansatte betaler inn pengene som mangler der og da! Summene det er snakk om er helt opp til 600 kr, og når hun kun jobber kvelder og aldri mer enn 4. timer om gangen, ja da går det i minus da! Dessuten har hun jo allerede betalt skatt av pengene hun gir tilbake til arbeidsgiver. Det står ingenting i kontrakten om dette, og tilbakebetalingene registreres heller ikke noe sted. Noen lønnsslipp har hun ikke sett snurten av! Hvis det skulle vise seg å være pluss i kassen puttes disse i en krukke til sjefens bruk, disse pengene får ikke røres hvis det blir minus i kassen neste dag. Grunnen til at de ansatte til tider har mye minus i kassen er at systemet de bruker er litt vel avansert (utdatert) og at det hender de slår inn varer som ikke er solgt etterfulgt av "kontant" knappen. Dermed må de betale inn manglende penger for varer som aldri har forlatt butikken! Og som om ikke det var nok, så har sjefen prestert å ringe min lillesøster på hennes frilørdag og forlangt at hun skulle komme ned til kiosken fordi det manglet i kassen. Når hun tilslutt kom seg ned (med bussen) så viste det seg at det var sjefen selv som hadde talt feil! Er det forresten lov å beordre noen på jobb i en kiosk? Når vedkommende er mindreårig og sjefen ikke gidder å jobbe selv? Jeg kjenner at jeg har mest lyst å sprade ned dit og rive hodet av sjefen hennes! Men jeg må vite om dette virkelig er lovlig først. Noen som har innspill?
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #2 Skrevet 13. desember 2011 Dette er ikke lov. Jeg hadde bedt søsteren din slutte å jobbe der og så ville jeg anmeldt han som eier sjappa til politiet,, Man betaler ikke for å være på jobb!!!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #3 Skrevet 13. desember 2011 Noen steder praktiseres dette. F eks har Peppes hatt det slik at om det mangler penger fra et bord, er det den ansvarlige servitøren som må betale dette. Samme om gjestene stikker av fra regninga.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #4 Skrevet 13. desember 2011 Nei det er ikke lov, og hva når feilen blir rettet opp, om ikke pengene egentlig er borte, får de ansatte igjen pengene sine da? Og hvordan vet sjefen hvem som skal ha igjen hva? Og når det er pluss i kassa da? Får den som er på jobb da de pengene rett i lomma? Klart det ikke skal praktiseres slik.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #5 Skrevet 13. desember 2011 Ja, men er ikke dette spesifisert i kontrakten da? Og da trekkes vel pengene fra lønnen, ikke rett fra lommen til den ansatte? Søsteren min har opplevd å måtte avlyse kino med vennene sine fordi arbeidsgiver krever inn 600 kr rett før lønning og hun ikke har råd til noenting etterpå! 600kr er mye når man går på skole og ikke jobber så mye! Jeg har også presset på at hun skal slutte i jobben, men jeg hadde forlangt å få pengene mine tilbake først!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #6 Skrevet 13. desember 2011 12:19 var HI forresten. Nei sjefen beholder alt som går i pluss selv.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #7 Skrevet 13. desember 2011 Tror at her er ingen fagforening inne i blidet. Det som er overskudd skal på konto. Finnes det org nr på denne bedriften ?
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #9 Skrevet 13. desember 2011 Kan de som er under 18 stå i kassa?
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #10 Skrevet 13. desember 2011 Tror egentlig ikke det. Likevel står hun alene om kveldene og selger både røykt og snus. HI
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #11 Skrevet 13. desember 2011 Svært useriøs leder av den butikken. De er vel franchise-holdere, så de bestemmer mye selv så lenge Reitan og Co får sitt. Anmeld!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #12 Skrevet 13. desember 2011 Kanskje noen skulle kjøpt ett skikkelig oppdatert system til han? Ha er jo ikke smart nok til å gjøre dette selv. Hvorfor i all verden slår folk inn beløp på vare som ikke forlater butikken da ? Hver og en skal ta sitt eget kasseoppgjør etter endt vakt. Da ser en hvem som roter i kassen. Hadde meldt fyren på flekken, både til politiet og til arbeidstilsynet.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #14 Skrevet 13. desember 2011 Hun har ikke lov å selge røyk, og hvis du melder han (noe du bør gjøre, siden du antagelig er litt mer voksen enn henne) så får han ikke lov å selge røyk mer.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #15 Skrevet 13. desember 2011 Ikke lov å selge røyk? Hun har ikke lov til å selge noe som helst!
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #16 Skrevet 13. desember 2011 Ja, hvis han ikke ordner opp selv blir dette neste steg! Det er jeg ganske sikker på nå etter innspill fra dere her inne. De slår ikke inn varene med vilje, men av og til skjer det krøll i kassen, det skjer overalt. Dessuten har ikke søsteren min fått tilstrekkelig opplæring enda! Hun føler selv at hun ikke mestrer kassesystemet og har gitt beskjed om dette, men alt hun får til svar er at hun burde kunne dette til nå! Hvem skal lære henne systemene når hun har fått alt for kort opplæring og alltid jobber alene? Jeg kjenner jeg freser!! HI
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #17 Skrevet 13. desember 2011 Man kan praktisere et slikt system, men da SKAL kassen(e) gjøre opp for hvert skift, for å unngå at den som har sistevakta sitter igjen med "Svarteper" og det SKAL stå i kontakten at et slikt system er gjeldende på arbeidsplassen. Det han gjør er fullstendig ulovlig.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #18 Skrevet 13. desember 2011 Du kan jobbe i butikk og i kiosk selv om du er under 18 år. Men du må ha tilgang på noen som kan slå inn sigaretter og alkohol.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #19 Skrevet 13. desember 2011 Jo, man kan selge vanlige varer. Men ikke røyk og tipping.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #20 Skrevet 13. desember 2011 Dette er ikke lovlig. Ikke noe av det som foregår. Ta en samtale med denne "sjefen" og få ordnet opp, eventuellt politianmeld forholdet.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #21 Skrevet 13. desember 2011 Man har lov til å selge ting i kasse når man er under 18, som det ikke er 18 års grense på, men man har IKKE lov til å stå alene i butikken og ha ansvar for åpning og stenging. Ang Narvesen så skjer det litt av hvert i selskapets navn, nettopp fordi det er franchisetakere, så mange gjemmer litt av hvert under navnet på kiosken.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #22 Skrevet 13. desember 2011 Tusen takk for alle innspill! Nå er jeg 100% sikker på at jeg skal ta denne saken videre og ikke gi meg før sjefen ordner opp og hun får pengene sine tilbake! Jeg skal først henvende meg til Narvesen-kjeden og så til arbeidstilsynet, hvis ingen av disse fører frem er kanskje politiet neste? HI
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #23 Skrevet 13. desember 2011 ulovlig. Ring LO snarest ( på sommeren har de en sommerpatrulje for å avdekke slike arbeidgivere - tipper de har noe tilsvarende om man ringer de på vinteren). Ville også vurdert å gå til politiet. Arbeidsgiveren skal straks betale tilbake alt som din lillesøster har betalt! Arbeidsgiver kan heller ikke kreve at hun kommer ned en fridag.
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #24 Skrevet 13. desember 2011 gi oss en oppdatering da!!! Når du vet mer:)
Anonym bruker Skrevet 13. desember 2011 #25 Skrevet 13. desember 2011 Røyk/snus kan man selge som 16 åring. Medisiner og tipping må man være 18 for å selge.. Er hun alene om kveldene med stenging??
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå