Gå til innhold

Er liksom ikke morsmelk bra nok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Folk gir opp ammingen for lett og tror de ikke har nok melk før melkeproduksjonen omtrent har kommet igang. 99% har nok bare de legger babyen ofte nok til brystet.

Også har du de som ikke vil amme. Ego-mødrene.

Her inne sier jo omtrent alle at de ikke har næring i melka. Bullshit!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mener at ingen har noe med om mødre ammer eller ikke. Mistet melka da baby var ca to og en halv mnd. For min del var det grusomt i begynnelsen å ikke amme. Mas om at jeg ikke ammet hadde ikke hjulpet, heldigvis har jeg bare gode folk rundt meg så jeg slapp det.

Jeg mener det er fordeler og ulemper med både mm og mme.

Skrevet

00.24 du er en sånn jeg sikter til.

Jeg ammet døgnet rundt, bokstavelig talt.

-00.19

Skrevet

Dere er ikke egoistiske. Mødrene deres var egoistiske. Den gangen visste man ikke akkurat HVILKE helsefordeler morsmelk har. Det er vist i mange danske, amerikanske, engelske og svenske undersøkelser at mangel på sosial støtte rundt amming, kan i stor grad være medvirkende til at mødre må slutte å amme. Jeg poengterer her at jeg ikke sier velger å ikke å slutte å amme, men må. For det vet jeg er tilfellet for mange, og flere prøver hardt. Men ikke alle. Kanskje alt for få.

Skrevet

Jo, det er det. Er du fanatiker, ser du selvagt ikke det.

Skrevet

Kan være at noen får dårlig samvittighet fordi dem faktisk har prøvd alt dem kan, så kommer noen bedrevitende damer å mener at det ikke er godt nok.

Skrevet

Er delvis enig med deg HI..

Jeg sitter ikke med inntrykket at mødre gir for lett opp ammingen, men har ikke helt forstått hvorfor mødre (som har nok melk og som ellers sier at de fullammer) går over til mme om kvelden for å få ungen til å sove lenger.

Men så er vi alle forskjellige, noen takler ikke stress, og er redd for å miste melka pga mangel på søvn. At de da går over til mme for å redde den melkemengden som er, er forståelig.

Selv takler jeg stress godt. Sluttet å amme nr 1 da han var 1 år, og sluttet med nr 2 da hun var 8,5 mnd (hun ville ikke selv mer) . Med begge ungene gikk jeg rett over på kald kumelk, uten at ungen protesterte.

Ingen av mine unger har noengang smakt mme, hverken på flaske eller i grøt. Håper jeg skal klare det med nestemann også..

Men for all del; ser ikke ned på folk som gir mme...

Noen produserer mye, andre så jobbe for hver ml..

Skrevet

Det er absolutt ikke bullshit at noen ikke har næring i melka, hva vil du at man skal gjøre da? Sulte ungen er det bedre for deg?

Fy f... for noen bedrevitere det er her inne!!!

Skrevet

Tja, som mor til ett barn som vokste opp på tillegg og ett barn som ble fullammet til minst 6 måneder, så vet JEG grunnen. Hva du HI tenker, er faktisk i min verden helt uten betydning :)

Og sånn tenker jeg også om andre mødre. Alle har sin grunn til det ene eller det andre.

Jada, så klart har latskap veldig mye med dette å gjøre. Hadde det vært grunnen, så hadde alle faktisk fullammet til barnet var langt over året. Ja, så lenge der var melk nok. For i mine øyne er amming enklest, og da blir latskapen å gjøre noe annet uansett grunn.... Eller?

Skrevet

Jeg har tre barn. Med den første fikk omgivelsene overbevist meg om at jeg ikke hadde nok melk siden barnet gråt så mye (kiss-barn), så her var det bare å hive seg på flaska og melka forsvant etter 2 uker. De to neste ammet jeg til de var 1 år fordi jeg bet tennene sammen og holdt ut den første vaskelige tiden, og hørte ikke på velmenende råd fra svigermor etc.De to siste var så velfødde og tjukke til slutt pga morsmelken og sov ti ganger bedre enn hun første.

I svigermors øyne er liksom pupp bare det nestbeste. Men jeg skjønner nå hvorfor. Der hun bor, på et mindre sted, er det utrolig mange nybakte mødre som gir flaske. Man ser nesten ingen som ammer. Jeg bor på et større sted, og har blitt indoktrinert med at bryst er best.

Skrevet

Hm. Er dette lenge siden. Jeg bor i en bygd et godt stykke unna noen by, og vi er da like orientert om morsmelk her som ellers. Vi har tv, internett, blader og bøker, vettu.

Så det synes jeg var merkelig, hvis det er nåtid vi snakker om.

Skrevet

Det har muligens med generasjonen, mamma begynte også med maset om mme fordi ungen skrek mye mer på kvelden. Hun skjønte tydeligvis ikke at barnet spiste oftere for at hun gjorde seg klar for en litt lengre søvn.

Skrevet

HI og tilhengerne: Jeg pleier å le av uvitenheten i slike innlegg, og lever godt med at det finnes dumme mennesker som legge egen situasjon til grunn i alt de tenker og gjør. Men helt alvorlig: når en mor har gjort alle triks som finnes for å øke produksjonen/få mer næring i melken, og barnet likevel går ned i vekt og tydelig ikke har det godt; er det den moralsk riktige tingen å tviholde på fullamming? Slik st man kan klappe seg selv på skulderen og massere mamma-egoet sitt og si; andre gir opp; men ikke jeg, å nei da! Mens barnet lider. Virkelig? Når man kan amme og i tillegg mette ungen sin?

Skrevet

Jeg er så lei av ammepress. Jeg husker jeg ble helt dårlig av de gale ammehyseri-sykepleierene på sykehuset.

Slik jeg ser det er det helt individulet og kun opp til mor om hun vil amme eller ei. Velger hun å ikke amme, er det greit uansett grunn. Til og med hvis hun velger å ikke amme av estetiske grunner!! Ingen andre har noe med hva mor velger. Ingen barn dør av å få mme og det gjør heller ikke kvinnene til dårlige mødre.

Jeg syns du er slem HI, som dømmer alle mødre som ikke gjør som deg. Men det er sant, du sitter jo på fasiten! Det glemte jeg.

Skrevet

Jeg synes ikke HI er slem. Jeg synes hun er virkelig lite smart.

Skrevet

hva så om de velger bort ett måltid med å amme . for at mor skal få seg søvn.

det er opp til hver enkel hva de velger.

barnet vil ikke få noen varige skader av det... så hva er problemet?

Skrevet

Fullammet til barnet var langt over året..?

Vet du hva fullamming er? Det betyr at barnet kun får morsmelk. Ikke velling, ikke grøt, ikke kumelk og ikke morsmelkerstatning. Med en gang barnet får smake en teskje erstatning, blir det ikke lenger fullammet.

Skrevet

Dersom dette svaret var ment for meg Anonym 00:48, så har du misforstått totalt..

Jeg har aldri sagt at det er ikke næring i melken, er flaskebarn selv.

Mange har sine årsaker til å slutte og amme, og da er mme er perfekt erstatningsmåltid, men har venner som har sluttet med nattamming BARE fordi de vil ha ungen til å sove lenger....og da vil jeg si -Dem om det....

Skrevet

HI kva har du med andres valg. ER FOLK LATE Det er meir arbeid med flaske barn eller og slenge ut puppen.

Hilsen ei som søkte hjelp men verken Ammehjelpen eller Legen kunne hjelpe meg.

Skrevet

Jo, det er nettopp det. De gjør det som er best for dem selv. Ser det i barselgruppa og ikke minst på innlegg her inne. Med en gang noen klager litt over lite søvn så er det mange som svarer at de må kjøre på med mme og grøt... Synes det er så synd.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...