Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #1 Skrevet 7. desember 2011 Kan jeg sende det gjennom min fra jobben, men da vil de jo ser at det er fra min arbeidsplass? Eller er det best å ringe? Noen som har gjort det før eller vet hva som er best?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #2 Skrevet 7. desember 2011 Tror kanskje det aller beste er at du passer på deg selv...og ikke legger deg opp i andres saker!
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #3 Skrevet 7. desember 2011 Ved mistanke om straffbare forhold er det politiet man kontakter, ikke NAV. www.politi.no har online skjema for anmeldelser.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #4 Skrevet 7. desember 2011 Og angående å passe sine egne saker, man er moralsk og etisk forpliktet om å si ifra om lovbrudd.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #5 Skrevet 7. desember 2011 Ja hvis du er av den typen som mååå legge seg opp i andres problemer! Og være frampå....versjego! Blir sikkert en god jul for deg og dem det gjelder!
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #6 Skrevet 7. desember 2011 Når andre stjeler fra felleskassa så stjeler de i realiteten fra HI, fra deg, fra postmannen, fra læreren, fra gamle tante Olga og fra alle oss andre. Man har et valg: Man kan være ærlig og redelig. Eller man kan snuske og stjele. Det er et valg alle har og velger man å stjele så vet man også at det kan få konsekvenser. De konsekvensene er man selv skyld i all den tid man stjeler eller begår andre straffbare handlinger.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #7 Skrevet 7. desember 2011 Blir like sjokkert hver gang slike innlegg legges ut og enkelte reagerer med å være ufine med HI... Er det virkelig greit å misbruke de mange godene velferdsstaten gir oss?? Skjønner dere ikke at dersom mange nok misbruker f.eks sykepenger eller sosialstønad så vil det få en konsekvens som går ut over DEG den dagen du er i en situasjon der du trenger hjelp???? Regelverket for sykepenger blir f.eks strengere og strengere og det er vel bare spørsmål om tid før karensdager innføres - og mye av grunnen er at folk misbruker ordningen... Nav har også utvidet avdelingen som jobber med svindel kraftig og jobber nå aktivt for å ta de som jukser til seg urettmessige penger.. Godt jobbet HI - vi trenger flere som deg som tør å gi beskjed når de ser at ulovlige forhold foregår som i ytterste konsekvens går ut over oss alle.. Jeg er ihvertfall lite villig til at knappe offentlige midler skal brukes til å underholde snyltere og svindlere.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #8 Skrevet 7. desember 2011 når fikk du greie på dette???? er det en barnefamilie involvert?? isåfall så venter du til etter jul. ellers så ikke bry deg forr mye........sosialen får inn konto utskrifter til de som søker om hjelp....oiii om noen jobber svart..beig deal
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #9 Skrevet 7. desember 2011 Til 0931 Så du synes det er greit å svindle fra seg staten for over kr 500 000 over flere år??? Hmmm, kanskje jeg skal gjøre det også. Kunne trengt litt ekstra penger nå som det er jul. Takk for tipset Hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #10 Skrevet 7. desember 2011 Men altså, mange anmelder folk uten å være 100% sikre på om det de ser og hører er riktig. Jeg har ei venninne som var nyinnflytta i ei lita bygd med barnet sitt (barnefar død), og så fikk hun ny kjæreste, senere samboer som barnet på 2 år titulerte som pappa, siden han ikke husker sin egentlige far (foreldrene gikk fra hverandre da barnet lå i magen). Dette oppfattet nabokjerringa som at dama flyttet med barnefar, og meldt fra til alle mulige instanser. Resultatet ble at dama fikk politiet på døra og måtte faktisk forklare at barnefar ikke kan bo i hennes hus da han bor 6 fot under bakken... Og at det er ganske naturlig at hennes barn kaller sin stefar for pappa når barnet akkurat har lært å snakke, og ikke husker sin egen biologiske far. Totalt unødvendig av kjerringhelvete fra nabohuset! Så: meld gjerne fra om svindel, men for all del, ha KLARE BEVIS for at det dere ser og hører er riktig! Ikke meld på grunn av rykter og kjerringsladder!
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #11 Skrevet 7. desember 2011 Har vist det i over 2 år. Trodde personen skal skjerpe seg, men det ser ikke sånn ut:( Personen har gjort det i over 7-8 år, så hvis man regner ut hvor mye man får fra sosialen (tror det er vel ca. 4000 i mnd) + bostøtte som er kr. 5000 i mnd så kan man jo regne ut hvor mye det blir i ett år og det har pågått i 7-8 år, men 0931 ett eller annet mener er greit så driter jeg i. Det er ikke snakk om barnefamilie, men samboerpar. Hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #12 Skrevet 7. desember 2011 PS. personen har jobbet 100% i mellom tiden og tjener normalt lønn
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #13 Skrevet 7. desember 2011 Vær så snill og gjør meg en stor tjeneste HI, og meld fra om dette!!! Jeg liker ikke at tyver kan holde på som de vil og dersom jeg ser noen bryter seg inn hos naboen så melder jeg fra selv om det snart er jul. Og dersom politiet kommer og oppdager at det bare var en onkel fra Telemark som var på besøk, og slett ingen tyv så klandrer de ikke meg for å gi et uriktig tips. De er avhengig av tipserer for å oppdage mye av den dritten som foregår. Og som man sier på nynorsk: Do the crime, do the time! God jul!
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #14 Skrevet 7. desember 2011 Nå er muligheten for at jeg er dum her absolutt til stede, men dersom det ikke er en barnefamilie, hvordan kan de da snylte? Har samboere rett til stønad som single ikke har dersom det ikke er barn med i bildet?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #15 Skrevet 7. desember 2011 Man kan fint melde fra selv om man ikke er 100% sikker. Det er ikke vi som skal etterforske slikt, det er det NAV og politiet som gjør. Vi melder fra og så skal NAV og politi gjøre jobben med å avdekke hva som er tilfellet i hver enkelt sak. Jeg har også blitt meldt til NAV. De kom på besøk. Skjønte at det var feil. De fikk en kopp kaffe. De tro igjen. Case closed. Er ikke noe å bære nag for det og heller at man melder en gang for mye enn en gang for lite.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #16 Skrevet 7. desember 2011 09:53 - fullt mulig. Samboerpar har ikke forsørgerplikt overfor hverandre på samme måte som ektefeller, og har derfor krav på bostøtte og sosialhjelp hvis de ikke har inntekt som dekker deres grunnleggende behov for mat, strøm, klær... Når man jobber 100% og ikke oppgir noe inntekt, blir man å snylte sosialhjelp og bostøtte.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #17 Skrevet 7. desember 2011 Det er da ikke bare barnefamilier som får hjelp og penger av NAV. Enslige, samboere og gifte uten barn kan motta sosialstønad, sykepenger, dagpenger, AAP osv.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #18 Skrevet 7. desember 2011 0931 her...nei..det syns jeg ikke. Men av erfaring så legger jeg meg ikke opp i kriminelle saker. Det får andre ta seg av. Det slår som regel tilbake på en selv...trusler...og lignende!
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #19 Skrevet 7. desember 2011 Personen har jobbet 100% svart. Tjener normalt ca kr 300 000. Mens personen jobber har personen fått utbetalt sosialstønad som skal dekke til livopphold, bostøtte osv. Dette har personen gjort i over 7-8 år. Det er jeg helt sikker på. Vedkommende fikk en ny samboer i fjor. Noe vedkommende ikke har opplyst om til boligkontoret. Hadde vedkommende gjort det, så hadde ikke vedkommende fått så mye i bostøtte. Ja, jeg føler at jeg må si fra. For jeg vet og kjenner mange ressurs svake personer som ikke får så mye hjelp som vedkommende får. Hilsen HI
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #20 Skrevet 7. desember 2011 Jeg tar det som en selvfølge at dere som ber HI om å passe sine ege saker ville anmeldt et innbrudd hjemme hos dere selv. Og hadde dere den minste mistanke om hvem som stod bak ville dere naturligvis bedt politiet undersøke dette også. Trygdesvindel er innbrudd i felleskassa og det er helt på sin plass av HI å tipse. Jeg ville ringt HI. Det er stort sett nav som etterforsker trygdesvindel og de anmelder evt. til politiet om det blir avdekket noe. Du kan være anonym, så det er ikke noe problem, men ville nok ikke tatt sjansen på at noen gjorde en feil her hadde jeg vært deg.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #21 Skrevet 7. desember 2011 Herremin hatt--- "blir sikkert en god jul for dem det gjelder!".. skal du spille på samvittigheten til den som vil at penger heller skal gå til dem som har rett på det? Hva med samvittigheten til de som snylter/stjeler fra felleskassa? Det er ikke om å oppdage at "jeg fikk visst 50,- for mye tilbake fra butikken".. eller noe sånt.. Å svindle NAV er noe man gjør bevisst. Man må bestemme seg for det, faktisk fylle ut skjema og levere det.. og så sitte å ta imot penger man ikke har rett på... Hva gjør det bedre enn annet tyveri? Om noen gjør et innbrudd i ditt hjem.. skal vi la være å bry oss, så vi ikke legger oss opp i problemene til de som brøt seg inn? De har kanskje lite penger og sånt de også... da må vi bare la dem holde på??
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #22 Skrevet 7. desember 2011 Men når saken ble oppklart, så fikk hun ikke noen konsekvenser, gjorde hun det? Og så fikk kanskje nabodama også funnet ut at venninna di IKKE er ei som snylter...
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #23 Skrevet 7. desember 2011 Slutt å bland dere jævla dib kjerringer!!! Helt alvorlig! Pass på dere selv!! "de stjeler fra meg" å giiiiid. Pass på dere selv! å kom dere ned fra den høye hesten dere sitter på .
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #24 Skrevet 7. desember 2011 Bare i løpet av 2010 ble NAV svindlet for 20 millioner, og det var kun svindel med sykepenger. Lommerusk og ikke noe å bry seg om? Eller hva?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #25 Skrevet 7. desember 2011 ja,men da synes jeg du kan si ifra. folk som jobber skal IKKE ha penger fra sosialen. og det du sier så er det ikke snakk om små beløp heller,. livsopphold min 4000kr pr mnd, husleie,. strøm, klær etc---
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå