Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #26 Skrevet 7. desember 2011 Jeg vil påstå at jeg ikke er opptatt av høy/lav status.. jeg har aldri vært det heller. Jeg er ikke opptatt av penger, (utover at man klarer seg på egenhånd) Jeg er ikke opptatt av det matrialistiske. For meg er det viktig at hver enkelt er fornøyd med livet sitt, fornøyd med seg selv og livsituasjonen. Fornøyd med det man har, og evnen til å glede seg over hverdagenen.. for de er det absolutt aller flest av her i livet. FOr meg er det viktig å huske på at livet er veien man går... Som de sier.. Alle dager kommer og går, ikke visste jeg at de var selve livet... Når jeg er gammel og ferdig med livet mitt, da ønsker jeg å være fornøyd med mine hverdager.. Fornøyd med hva jeg har utført. For meg er det barn, barnebarn oldebarn familie osv... for andre er det kariere, hus, klær, bil, hytte osv.. Det spiller lite rolle hva som er det viktigtse for noen i livet, så lenge man får leve livet slik man ønsker. Når jeg sier jeg ikke er opptatt av status.. så må jeg jo tilføye at kanskje det for meg er status å leve livet slik man ønsker?? At det er status å stå imot hva alle gjør/tenker/syns og heller lever slik jeg ønsker og tåler konsekvensen for det...til ettertanke.. HVA er egentlig status?? Det er helt andre standarder for det her i Norge enn i f. eks. sydligere land, og andre kontinent....
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #27 Skrevet 7. desember 2011 Jeg mener også at det du skriver ikke har noe med status å gjøre. Tvert imot vil du jo bli mindre ansett av å konkurrere med mennesker hele tiden. Dette handler om selvfølelse og usikkerhet. Jeg har noen som er som deg i min vennegjeng, og jeg unngår disse menneskene konsekvent. Jeg er ikke opptatt av status og heller ikke av å være bedre enn andre, selv der jeg "er" det. Jeg har også vært der du er og da var jeg svært ung. Jeg lærte av å se mønstre og sammenhenger i folks atferd, og vil ikke dit igjen. Min eksempelsprioriteringsliste: Vennlighet Gjøre andre menneskers hverdag bedre Utvikle meg selv God kommunikasjon Ingen av de verdiene er sammenfallende med din atferd. Du må rett og slett lage din egen verdiliste og forsøke å leve i praksis etter ønsket teori. Begynn med små ting, Dersom du vil erstatte "vise at jeg er bedre" med "vennlighet" så har du jo en del reaksjoner du kan velge mellom når noen har bakt en fantastisk kake. Din vei med å fremheve at du er bedre vil føre til dårlig samspill mellom dere. Min vei med skryt og bestilling til egen barnebursdag fører til tettere bånd og god relasjon mellom dere. Hva er det du ønsker da? Forsøk å lage deg en liste over verdier du ønsker å leve etter. Hvordan ser den ut?
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #28 Skrevet 7. desember 2011 Alle er vel litt opptatt av status på enkelte plan, men det handler også om å være bevisst på egne primitive instinkter (som å ville være best, penest,mest populær osv). På den ene siden kan "status" være en drivkraft til f.eks å oppnå en karriere og familie,men når statusen blir det viktigste og de ekte verdien og følelsene kommer i bakgrunnen fordi en er så opptatt av hva andre måtte mene om ditt og datt,da er det gått for langt og en er slave av sine primitive instinkter. Jeg mener folk som er fryktelig opptatt av uvesentlige ting som ikke har noen vesentlig funksjon (dyre merkeklær,dyre biler, dyre, designer ting til hus f.eks. osv) har mistet fokus på hva som virkelig betyr noe. Å bruke energien sin på å oppnå status for å fremstå på en viss måte ovenfor andre er sløsing med energi. Dessuten mener jeg det er til dels uetisk å sløse penger på dyre luksusgjenstander som en ikke har bruk for. Det samme gjelder handlinger en gjør mest for å fremstå som in og kul og vellykket. F.eks å trene den hippeste treningsformen, sikte seg inn på den jobben som gir mest "status", og å omgås de menneskene en opplever som mest vellykkede, osv.
Anonym bruker Skrevet 7. desember 2011 #29 Skrevet 7. desember 2011 Takk for langt og godt svar 00:23. Du har gitt meg noe å tenke på. Misunner deg selvfølelsen din. Hilsen jeg som lurte
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå