Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #1 Skrevet 2. desember 2011 få varene til innkjøpspris og ofte det som koster mest. F.eks 2 ønsker seg canada goose jakke, men de vil ikke betale veiledende butikkpris og jeg har tilbudt dem 10% rabatt men de skulle ikke ha jakkene før de får den til innkjøpspris:( Kan vel ikke forvente at jeg som butikkinnehaver skal selge varene jeg tar inn for ikke en eneste krone i fortjeneste??
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #2 Skrevet 2. desember 2011 Hvilke kravstore venner er det du har? Jeg skjønner ikke at de kan foreslå det en gang! Jeg ville ikke solgt til innkjøpspris. Da tjener du jo ingenting på det. Og det er jo dyre jakker. La heller noen som vil betale, kjøpe jakken
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #3 Skrevet 2. desember 2011 om det er nære venner og ikke skjer så ofte, koster det deg vel ingenting?
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #4 Skrevet 2. desember 2011 Selvfølgelig koster det henne noe all den tid hun selger klærne til redusert pris når andre er villige til å betale full pris for de samme klærne
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #5 Skrevet 2. desember 2011 Problemet er jo at det ikke er så sjelden de ber meg om dette, tidligere i høst var begge innom butikken min og fikk ilse jacobsen støvler og regnfrakk til nesten 50% dvs innkjøpspris, fant ut at jeg tjente 120 kroner på hver av de for støvler og regnfrakk, dette kan jo ikke fortsette:( Hadde det enda vært noen som hadde spart opp penger for og kunne kjøpe seg en så dyr jakke kunne jeg jo solgt den til innkjøpspris, men ikke hver gang de ønsker seg noe nytt!
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #6 Skrevet 2. desember 2011 Men gjør det deg noe, da? Du taper jo ikke noe på det? Jeg ville gitt nære venner innkjøpspris, avtalt før jeg bestilte og bestilt en eller to mer enn jeg skulle selge i butikken.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #8 Skrevet 2. desember 2011 ikke om hun bestiller ekstra når hun først skal bestille varer. men klart, vennene kan ikke plukke fra hyllene og si de vil betale innkjøpspris
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #9 Skrevet 2. desember 2011 Det er snakk om prinsipp. Jeg synes du har vært snill å tilby de 10%, du driver butikk og det inntekten din? Hva jobber venninne dine med? Kanskje de også kan tilbyr deg noe? Nei, jeg synes det er riktig frekk av dem. Selvom du har egen butikk så betyr det ikke at du kan gjøre hva du vil. Det er jo tross alt ditt levebrød...
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #10 Skrevet 2. desember 2011 Du får si at de kan få førsterett når du skal ha salg;) Veldig frekt synes jeg...
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #11 Skrevet 2. desember 2011 Hvis du selger til dem for innkjøpspris, så taper du mest sannsynlig på det. Det koster mer enn kun innkjøpsprisen for en vare. Jeg syns det er frekt av dem å forlange og kjøpe ting til innkjøpspris av deg. Jeg jobber selv i butikk og mine venner er stort sett veldig fornøyde hvis de får noe rabatt i det hele tatt (riktignok så eier ikke jeg butikken, men uansett). Jeg ville sagt at hvis de ønsker seg dyre ting, så må de betale innkjøpspris + moms + en eller annen prosent du syns er riktig, feks 10 eller 20 eller 30%. Si det er for å dekke andre kostnader du har ved å ta inn varen (frakt, tiden det tar deg å bestille osv, evt kostnader til kjeden hvis butikken din er en del av en kjede osv osv). Jeg ville også sagt at de må si fra før du bestiller inn varene til butikken sånn at du kan bestille ekstra til dem. Hvis det er varer du ikke kan bestille så mye du vil av, så ville jeg sagt at da må de vente til sesongen er over og du evt ikke har fått solgt ut alle til full pris.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #12 Skrevet 2. desember 2011 Hun taper fortsatt penger. Dette er jobben hennes og når hun bruker av sin arbeidstid til å bestille, fortolle og å pakke ut varer til venner privat så taper hun penger da dette er tid hun kunne brukt på å tjene penger 13:29
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #13 Skrevet 2. desember 2011 Kunne aldri falt meg inn å tjene penger på nære venninner. Hadde det vært bekjente, så hadde jeg tatt full pris men ikke nære. Jeg synes der er frekt av deg jeg. Det er ikke sånn at du bruker så mye mere tid på å bestille 2 ekstra canada goose jakker, ei heller pakke de opp. Skal vi som er barnehagepedagoger da betalt når vi er barnevakt da, i.o.m at det faktisk er vår profesjonalitet? Eller dra på middag til en kokk, og betale resturrantpris? Når venner av oss har snekret på huset vårt har de gjort de gratis, på kvelden, i sin fritid. Når bilen deres har gått i stykker har min mann som er bilmekaniker fiksen den, gratis. Egoistisk og tenke at man skal tjene penger på familie og venner!
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #14 Skrevet 2. desember 2011 Si meg, er du dum??? (14.07) Skal alle venner og hele familien få alt hun selger til innkjøpspris, hver gang de skal handle? Hun driver en butikk, ikke blåkors! Synes det er utrolig frekt å forvente rabatt i det hele tatt, ihvertfall å spørre, kunne aldri falt meg inn å gjøre det mot en venninne.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #15 Skrevet 2. desember 2011 Frekt??? Tror du at hun leker butikk, eller? Du kan ikke sammenligne aktiviteter på fritiden med det å forvente å få ting av mennesker på deres arbeidsplass og i arbeidstiden. Hun tenker da ikke at hun skal tjene penger på familie og venner. Hun forventer at de betaler for de varene de ønsker. Hun tvinger dem ikke til å handle i butikken hennes.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #16 Skrevet 2. desember 2011 Går da ikke an å sammenligne en barnehageansatt som sitter barnevakt. Hadde sammenligningen vært å låne bort klær til venninner av sine private klær hadde jeg vært med på sammenligningen. Men dette er levebrødet til HI og da blir det noe annet. Skal sammenligningen bli lik må du ta utgangspunkt i en som driver en privat barnehage og har venninnenes barn gratis i når de har behov for det. Er det også da en selvfølge at en skal gjøre gratis-tjenester for venninner? Tror ingen ville kommet på tanken på å spørre sine venninner om dette en gang. Skjønner HI godt. Hadde andre kunder kjøpt disse klærne hadde hun tjent penger på de. Ergo taper hun pengene når venninnene får de til innkjøpspris. Uff, dette ble innviklet men håper det var forståelig hva jeg mente.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #17 Skrevet 2. desember 2011 Jeg er bonde og lever av det. Mine venner og familie betaler aldri full pris for grønsaker, ved eller annet, men når fremmede mennesker dukker opp og forventer å få ting gratis blir jeg irritert. Det skjer rett som det er at noen synes skoler, barnehager eller andre burde få kassevis gratis ettersom jeg har så mye likevell. Slike forventninger er veldig irriterende. Jeg foreslår for HI at hun forklarer skikkelig for vennene ine at det er dette hun lever av og at å selge til "innkjøpspris faktisk koster henne penger, men samtidig tilby dem en fornuftig rabatt som er stor nok til at hun fortsatt har en liten fortjeneste (til faste utgifter) men godt under normalpris. Da vil både hun og veninnene tjene litt på avtalen.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #18 Skrevet 2. desember 2011 På den andre siden var jo alternativet til å tjene 120,- på dem å tjene ingenting på dem.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #19 Skrevet 2. desember 2011 Det er jo ikke noe rarere at man får varer til innkjøpspris eller der omkring av venner som driver butikk, enn at man får hjelp til snekring av en venn som er snekker eller gratis juridike råd fra en advokat venn.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #20 Skrevet 2. desember 2011 Hvis HI skal gi rabatter til alle hun kjenner (og det er sikkert endel) skal hun gir rabatt til alle da? Hvis en eller to spør, så må hun gir de andre rabatter også. Og hva skal HI lever av da? Skjønner ikke på dere som sier at HI er frekk. Å
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #21 Skrevet 2. desember 2011 Til 14.07 Dette blir jo helt feil og sammenligne som du gjør. Mer riktig er at hvis en kokk får besøk av familie eller venner i restuauranten, skal han da servere maten til innkjøpspris. En venninne av en førskolelærer trenger barnevakt, kan hun da bare levere barnet i barnhagen til venninnen sin. (Hun er jo førskolelærer og det et barn til gjør jo ikke noe. ) En frisør som jobber i salong skal hun klippe alle venninnene og familie til innkjøpspris? Hvorfor i all verden skal HI selge sine varer til innkjøpspris i sin butikk når hun taper på det? Hva man gjør på fritiden er noe helt annet. Bilmekanikeren du refererer til, har sikkert en jobb som han får sin inntekt fra. Å bruke verkstedet til å fikse biler for venner i arbeidstiden vil jeg tro er helt uaktuelt. Fordi det er tid han kan bruke på kunder som betaler for seg. Hvordan skal firmaet ellers gå rundt. Jeg syns HI godt kan gi 10% rabatt til venner og fam om de spør. Men ikke mer. Du har regninger og skal få butikken til å gå rundt. Begynn å si nei. Mer får de ikke. Blir de sure, javel. Da kan de oppføre seg som 3 åringer som ikke får det som de vil.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #22 Skrevet 2. desember 2011 Jeg syns vi har ett grådig og borskjemt miljø på mange steder og i mange vennegjenger. Jeg syns det er uhørt å forlange noe som helst... men om Hi selv har tatt initiativet på å gi 10% til sine venner, så syns jeg hun er snill... men å kreve av vennene å få til innkjøpspris, syns jeg er litt drøyt. Jeg er dagmamma, og jeg er ikke dermed alles barnevakt gratis altså..Det er litt mye å forlange... Jeg har jo fått lempet noen unger i armene mine jeg og, med ett : Dette tar vel du på strak arm... =) vel, når jeg har passet barn i 10 timer, så er jeg mettet og orker ikke dette.. og i hvertfall ikke uten betaling.. (har ei jeg bytter unger med innimelleom, jeg passer hennes, hun passer mine en gang eller noe i mnd... men det er gjensidig.. og da blir det noe annet) Så da lurer jeg på ... disse vennene hva gjør de/gir de til gjenngjeld?? Får HI noe utbytte av hennes venners arbeid?? Gjør de noe ekstra for henne, eller kommer med en vinflaske el. om hun hadde gått med på å jobbe gratis for de, i arbeidstedets lokale, og tid?? Litt frekt syns jeg...
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #23 Skrevet 3. desember 2011 "Kunne aldri falt meg inn å tjene penger på nære venninner. Hadde det vært bekjente, så hadde jeg tatt full pris men ikke nære. Jeg synes der er frekt av deg jeg. Det er ikke sånn at du bruker så mye mere tid på å bestille 2 ekstra canada goose jakker, ei heller pakke de opp." Samtidig synes du det er greit at disse venninnene sparer penger på TS sin bekostning?! Det er ikke TS som er frekk, hun må ta vare på sitt levebrød og ja jeg synes det er svært frekt av disse venninnene å forlange klærne til innkjøpspris.
Gjest overlord Skrevet 3. desember 2011 #24 Skrevet 3. desember 2011 Jeg syns det er grisefrekt! Dette er ditt leverbrød. Dersom du gir 10% rabatt til dine venner syns jeg du er snill!
Anonym bruker Skrevet 3. desember 2011 #25 Skrevet 3. desember 2011 Jeg syns også det er dritfrekk av vennene dine. Å komme til deg og faktisk krever å få en jakke til innkjøpspris er bare tull. At du har tilbudt dem 10% er generøs nok, HI. Ikke gi etter for kravene deres. Tilbyr dem 10%. Take it or leave it. Det er mer enn nok.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå