Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #1 Skrevet 2. desember 2011 http://www.dagensmedisin.no/nyheter/ytterligere-ti-tilfeller-av-narkolepsi/ Ytterlige ti tilfeller av narkolepsi Hittil har 29 Pandemrix-vaksinerte norske barn fått narkolepsi, melder helsemyndighetene. - Vi har funnet ytterligere ti tilfeller av narkolepsi blant Pandemrix-vaksinerte barn siden før sommeren, sier medisinsk fagdirektør i Statens Legenmiddelverk, Steinar Madsen, til Dagens Medisin. - Utviklingen er et ledd i et grundig arbeid med å kartlegge forekomsten av narkolepsi blant både vaksinerte og ikke-vaksinerte, sier Madsen. - Kartleggingen vil være ferdig i desember, sier han. Både Sverige og Finland har en overhyppighet av sykdommen blant dem som har fått sykdommen. Ved utgangen av november 2011 var det meldt om 29 tilfeller av narkolepsi hos vaksinerte barn og 4 tilfeller hos ikke vaksinerte barn i alderen 4-19 år. Tidligere har det vært meldt om 19 tilfeller hos vaksinerte og ett tilfelle hos ikke vaksinerte barn. Det var om lag 470 000 barn som ble vaksinert. Helsemyndighetene i Norge følger opp alle mistenkte tilfeller av narkolepsi etter Pandemrix-vaksinasjon i 2009/2010.Norge deltar i en større europeisk undersøkelse av sammenheng mellom Pandemrix og narkolepsi. Datainnsamling til denne studien skal etter planen være ferdig i midten av desember 2011 og endelig rapport ventes i februar 2012. Rapporten blir offentliggjort så snart forskergruppen har gjort den ferd
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #2 Skrevet 2. desember 2011 Her lever vi lykkelige og uvaksinerte!
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #3 Skrevet 2. desember 2011 Og hvor mange kunne fått senskader pga. svineinfluensa hvis de ikke var vaksinerte? Det finnes det ingen statistikk for.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #4 Skrevet 2. desember 2011 Litt av poenget her er at de kunne opplyst om skadeeffekter av vaksinen. Men istedet ble vi tutet fulle med hvor farlig svineinfluensaen var, og at vaksinen var kjempetrygg.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #5 Skrevet 2. desember 2011 misunner dere Angrer veldig på at vi tok denne.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #6 Skrevet 2. desember 2011 Men hadde de forutsetningene til å kunne si noe om skadevirkningene?
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #7 Skrevet 2. desember 2011 Synes det er bedre å være føre var og i så fall heller si at vi vet ikke så mye om mulige skadevirkninger siden vaksinen er så ny. Sånn som myndighetene holdt på skulle man tro sivilisasjonen gikk under om man ikke tok vaksinen...
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #8 Skrevet 2. desember 2011 Vi ble "tvunget" til å ta den på jobben, fordi vi hånterer pasienter. ("hvis du ikke tar den viser det hvor lite du bryr deg om pasienter og familiemedlemmer... ) Og angrer som pokker! Både min venninde(og kollega) og meg selv var så dårlige, og det hang i hele den vinteren... ikke bra! Aldri mer!
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #9 Skrevet 2. desember 2011 Jeg har gitt meg selv et løfte, aldri mer vaksine til noen av oss. Har gitt beskjed til helsestajon og alt. Nå er barna så pass store at de er begynt på skolen, så det er bare booster-doser de går "glipp" av.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #10 Skrevet 2. desember 2011 Hvis du ikke er fra et land med høy forekomst av tuberkulose. er ikke barna dine vaksiner for det (ca. 14 år). Med økningen av tuberkulose her til lands, hadde jeg vurdert det. Håper du ikke har en datter heller. For du unner vel ikke henne HPV vaksine heller. Bedre å dø av livmorkreft.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #11 Skrevet 2. desember 2011 Glemt, de går også glipp av hpv-vaksina.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #12 Skrevet 2. desember 2011 Turberkulose er ikke i barnevaksinasjonsprogrammet lenger.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #13 Skrevet 2. desember 2011 Tror det er veldig veldig viktig i denne saken å tenke på at denne vaksinen var/er helt ny! De har helt klart ikke sjekket den nok før de sendte den ut. MEN man kan ikke ta alle vaksiner under en kam. De aller aller fleste vaksinen vi og barna våre får er brukt i mange år og godt dokumentert. Det er pga de vaksinene vi ikke har Polio, Tuberkolose osv i landet lenger. (vel, nesten da siden det begynner å komme tilbake pga innvandring.) Så det er viktig å fortsette å vaksinere barna våre.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #14 Skrevet 2. desember 2011 Ingen vaksiner når dere skal ut å reise heller? Ikke stivkrampevaksine eller noen ting? Da skal du være forsiktig med hvordan du og dere lever livet hvis dere ikke skal utsette dere for ykdomer som er værre enn bivirkningene.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #15 Skrevet 2. desember 2011 Jeg har hele tiden vært svært skeptisk til vaksiner, og barna ble ikke vaksinert før i 3-4 års alderen. Denne saken her var det som fikk meg til å "tippe over". Nå takker vi nei til de resterende vaksinene. Min største bekymring nå er at barna skal komme hjem fra skolen og fortelle at de har fått vaksine, uten min viten.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #16 Skrevet 2. desember 2011 Om du tenker deg litt om, så er ca 70% av norges befolkning uten beskyttelse. Barnevaksinene varer bare i 10 år. Merkelig at vi ikke blir syke :-)
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #17 Skrevet 2. desember 2011 Jeg er mye mer bekymret for at barna mine skal bli syke enn for at de skal bli vaksinert uten at jeg vet det.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #18 Skrevet 2. desember 2011 Det tenker jeg ikke på. Som nevnt lengre oppe i tråden, er ca 70% av norges befolkning uvaksinerte. Fortsatt blir vi ikke syke.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #19 Skrevet 2. desember 2011 Men smitten er større blant barn enn voksne, fordi vi ikke er like tett innpå hverandre. Dessuten har du jo en for for antistoffer som kroppen har sayy i stand fordi den har blitt utsatt for vaksine. Mange av disse vaksinene bør man sette en ny vedlikeholdsdose av, men det betyr ikke at effekten av den første er helt borte.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #20 Skrevet 2. desember 2011 De fleste av oss tar jo de vaksinene som vi har bruk for ut fra hvordan vi lever. Reiser vi til områder i verden der smittefaren er stor for spessielle sykdomer vaksinerer vi oss gjerne mot dem, er du orienteringsløper velger de fleste å ta boreliavaksinen, er du bonde eller dyrlege sørger du for å ha stivkrampevaksinen i orden osv. Så lenge en stor del av befolkningen er vaksinert er jo også smittepresset for mange sykdomer lavere enn det ellers ville vært. Da blir det mye vanskligere for epedemiene å få utviklet seg. En del av vaksinene i barnevaksinasjonsprogrammet varer også livet ut. Andre må fornyes, for eksempel ved utenlansreiser, hvis man vil sikkre seg mot å bli syk. En grunn til at mange ikke velger å gjøre det er at mange sykdomer er vesentlig farligere for små barn enn for voksne.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #21 Skrevet 2. desember 2011 Effekten, som beskyttelse mot sykdommen, er nok helt borte. Men du trenger kun en dose for å "vekke" imunforsvaret, så en hvis effekt sitter i kroppen, men du kan ikke regne med noen beskyttelse etter 7-10 år etter siste vaksinedose.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #22 Skrevet 2. desember 2011 Når jeg stillte samme spørsmål til Folkehelseinstitutet, fikk jeg til svar at jeg hadde helt rett. De fleste voksne flyter på barnas vaksinestatus, noe som er moralsk forkastelig.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #23 Skrevet 2. desember 2011 Hadde du vært bekymret for at ungene ble syke av en vaksine, skulle jeg i det forstått det til en viss grad, men at du er mer bekymret for de faktisk skal få vaksinen enn at de skal få sydom har jeg vansklig for å forstå.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #24 Skrevet 2. desember 2011 Tror jeg har forklart meg dårlig her. Det er jo fordi jeg er redd for bivirkninger, jeg er redd at barna skal bli vaksinert uten min viten. Men på samme tid er jeg ikke bekymret for smitte, for det viser seg at 70% av befolkningen har samme vaksinestatus som barna, uten å bli syke.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #25 Skrevet 2. desember 2011 Jeg sitter også med frykt for at de skal få vaksine uten min viten. Eldste har vaksine nekt, de to minste får vaksiner, men må ta det under overvåkning av minst to leger til stede. Vaksiner er søren ikke bare bare det heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå