Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #1 Skrevet 1. desember 2011 vi har ikke plass, og har derfor sagt at det får hun ikke. Dersom hun vil fly hit å være kan hun være hos min manns søster som bor en halv time unna, og besøke oss på dagtid.. Dette ble hun selvfølgelig kjempesnurt for og har nå surket til oss, til øvrig familie og tom på facebook om i flere dager.. Jeg vil gjerne bruke den aller første tiden til å bli kjent med babyen, ikke gå å traske i føttene på besøk... (vi har som sagt ikke særlig til plass heller, så man går bokstavelig talt oppå hverandre..) Min svigermor er dessuten av typen som ikke løfter en finger hele den uken hun er her, så det kommer bare til å føre til merarbeid for min del =/ Bais altså!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #2 Skrevet 1. desember 2011 Skjønner deg godt! Jeg ville verken ha mamma, svigermor eller øvrig familie boende her i ukesvis etter fødselen. Det er tid med babyen, tid med mannen og tid til å komme seg etter fødsel. Svigermor kan lære seg å spørre først. Det er normal folkeskikk!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #3 Skrevet 1. desember 2011 Stå på ditt!!! Aldri livet om jeg skulle hatt besøk i hus rett etter fødsel!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #4 Skrevet 1. desember 2011 Kjenner meg såååå godt igjen. Vi sa også nei til min svigermor. Det er 6år siden og vi hører enda hvor slemme vi var som sa nei. Vi hadde rett og slett ikke plass - og heller ikke lyst. Barseltiden er for foreldre og baby. Jeg slet med amming, barnet hadde kolikk og mannen var jo på jobb. Er så glad jeg ikke hadde svigermor over meg. Hun er som din - typen som skal bli vartet opp. Spør om jeg ikke kan lage biff til henne osv. Her sier dere at dere ikke ønsker besøk så tidlig - ferdig med det! Noen mennesker eier ikke soiale antenner.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #5 Skrevet 1. desember 2011 Folkeskikk er kanskje ikke det hun er best på når jeg tenker meg om.. Min mamma har heldigvis forståelse for at vi trenger egentid, og har ikke nevnt noe om besøk over flere dager. Jeg regner med de kommer en og annen dagstur kanskje i begynnelsen, og heller tar en langhelg etc når det har gått seg til.. (De bor 1,5 time unna..) Min egen mor er desssuten av typen som gjerne hiver seg rundt å vasker kjøkkenskap eller tørker støv, bretter klær etc mens hun er her, mens svigermor gjør null.. Greit nok det sikkert, men akkurat i barseltiden ser jeg for meg at mennesker som forlanger å bli vartet opp kommer til å tenne på lunten min relativt kjapt..
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #6 Skrevet 1. desember 2011 Hadde tørna om svigermor, ELLER mor skulle bodd i hus med oss like etter fødsel... Ikke alltid like gøy å slenge ut puppen om man har ammeproblemer mm... Og visst hun er av typen "jeg vet best" om gode råd og tips om hvordan et spebarn skal behandles!!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #7 Skrevet 1. desember 2011 Jeg skjønner jeg er heldig! Både foreldre og svigerforeldre spurte om hva de kunne hjelpe til med. I første omgang sa jeg at jeg gjerne ville ha middager klar til frysing i ferdige prosjonspakker og fikk diverse som det bare var å ta opp. Forøvrig sto de stand by og steppet inn etter våre ønsker bare vi tok en telefon.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #8 Skrevet 1. desember 2011 Her hadde jeg syns det var topp om moren min tilbød seg å bli en uke etter fødsel, da hun er ei nevenyttig dame som syns det er topp å vaske, støvsuge, lage deilige middager, og ELSKER babyer, inkl bleieskift, trilleturer og byssebæring. Svigermor er kjempelat, og sitter pal i sofaen og vil ha oppvartning, så hun hadde jeg nekta... De første ukene etter fødsel er uansett til for foreldre og barn. Om noen vil komme og hjelpe til, så hadde jeg foreslått første uka hvor mannen er tilbake i jobb. Men en bestemor som faktisk forlanger oppvartning - unnskyld meg men hvorfor i huleste skulle hun komme og bli en hel uke, om det ikke er for å hjelpe og avlaste dere???
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #9 Skrevet 1. desember 2011 Stå på ditt!! Godt at du har mannen din på laget! Er det mulig å bli så egoistisk?! (svigemor altså) Her har jeg tilogmed forberedt folk på at det ikke er sikkert at jeg orker besøk på sykehuset engang...(hvis alt er bra, så får man bare bli i max 48t og har på følelsen at vi trenger den med barnepleiere, ammehjelp osv...) Og alle har vist forståelse for det. Lykke til, HI.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #10 Skrevet 1. desember 2011 Jeg er vel kanskje litt uenig jeg da... Som førstegangsmor følte jeg meg helt alene, og hadde en baby som skrek fra dag 1. Jeg var misunnelig på andre som hadde moren sin hos seg de første dagene hjemme etter fødsel. Følte meg klønete og var ikke mye lykkelig... Var virkelig ikke sikker på meg selv. Hadde ikke gjort meg noe om svigermor hadde vært der 1 uke eller 2 etter fødsel heller jeg da. Men jeg opplevde ikke mammarollen som mange andre tror jeg;) Moren min har nå sagt at hun stiller seg villig til å varte opp meg noen dager etter fødselen til nestemann:) Så nå gleder jeg meg mer til nestemann! Men ser at andre som kanskje er en mer selvsikker, eller er anenngangs mor synes det er slitsomt;)
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #11 Skrevet 1. desember 2011 Vet du, jeg forstår dere kjempe godt. Hele familien min fra østlandet, tanter, fettere osv - ja alt ville komme hit til Vestlandet etter fødselen. Ikke bo hos oss, men på hotell. Vet du, jeg sa de måtte vente. De nære kunne få komme på en snar visit, resten fikk vente noen uker.... Like greit å gi beskjed. Det gjorde jeg ikke med første mann og var super stresset!!!!
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #12 Skrevet 1. desember 2011 Vi har sagt ifra. Forklarte pent at vi ville gjerne ha tiden for oss selv og at hun heller kunne komme senere, evt komme på dagen og så bo hos datteren sin.. Men hun er altså snytfornærma.. Det mest tåpelige er at det florerer av surkestatuser på fb. Sier aldri HVA det gjelder, men litt sånn type fjortiss-opplegg, der man surker om A men aldri sier B... Skulle ikke tro at damen var flere og 50 år...
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #13 Skrevet 1. desember 2011 Da hadde jeg konfrontert henne, og sagt at om hun ikke skjerper seg så kan hun bli hjemme... Eller så må dere velge å la det gå. Kan jo evt be datteren også ta en prat med henne, kan hjelpe at hun får høre det ifra flere?! 19:07
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #14 Skrevet 1. desember 2011 Kan jo selvfølgelig alliere meg med søsteren til mannen. Hun vet hva vi tenker og sa seg enig i at det kanskje ble litt vel mye med besøk helt i begynnelsen, spesielt med den lille plassen vi har.. Det hadde jeg jammen ikke tenkt på =)
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #15 Skrevet 1. desember 2011 Ser du skriver surke. Først trodde jeg det var en skrivefeil. Er det å sure du mener?
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2011 #16 Skrevet 1. desember 2011 Jeg må slenge meg på trenden og si STÅ PÅ DITT! Det er ikke barebare med besøk rett etter fødsel alltid, og om det går over flere dager kan jeg bare tenke meg hvor ille det blir. Nei, det er da normal folkeskikk å spørre om sånt, istedet for å kunngjøre at hei på deg, her kommer jeg! Og skal bo i ei uke eller to! Nei, jeg hadde klikket om noen som helst hadde sagt noe sånt;) Her får ingen komme på besøk før vi sier ifra at det er greit først;) Heldigvis har vi ingen i familien som bor langt unna, så det er ingen som "må" sove hos oss, men hadde det skejdd hadde de fått hørt det;) Lykke til! Håper du og svigerinnen din får alliert dere;)
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #17 Skrevet 2. desember 2011 Dette fikk meg til å tenke på min mamma,hun skal komme uka etter fødselen,og bli i 5 uker!!!!!!!! Mamma mener det godt,og sier hun skal vaske,lage mat o.l,og at det er bra vi har ett slikt forhold der hun kan "hjelpe meg". Jeg derimot føler meg som verdens verste datter for jeg vil gjerne ha mamma her,men i en uke eller 2,så kan hun dra hjem. MEN, hvordan skal man på en pen måte si det til henne? hun vil bli så utrolig såret? Såh, jeg føler med deg HI,og skulle ønske jeg kunne kommet med de bastante rådene som at det "bare" er å gi beskjed men, så enkelt er det jo ikke. Eneste jeg kan si er "vi er i samme sko"
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #18 Skrevet 2. desember 2011 Stå på ditt! Orker man ikke, så orker man ikke - punktum! Selv var jeg strålende fornøyd med å først ha mamma boende her tre uker (rett før og rett etter fødselen), og deretter svigermor en ukes tid (med en liten pauseuke mellom;-)), men så er jeg så heldig at begge to er drivendes damer som har vært til utrolig god avlastning!
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #19 Skrevet 2. desember 2011 La henne bare være snurt da! Hennes humør har dere ingen ansvar for, dere har ansvar for dere selv og den kommende babyen og jeg forstår godt at dere vil ha tid for dere selv hjemme. Hos oss selv så var vi så utmattet første dagen at vi ringte mamma og spurte om hun kunne komme og steke pannekaker til oss :-) Hadde aldri trodd at jeg skulle ha det behovet! Men det ble pannekaker og babykos. Egentlig så var det veldig kos å få noen på besøk ganske ofte, for vi satte de i gang med å lage mat for oss, he he. Så om svigermor kommer så er det bare å sette henne i gang. Vær direkte og si at så kjekt at du kom for å hjelpe oss, kan du lage pannekaker? :-) (smile søtt) Og hun får da rydde opp etter seg, det er ellers ikke så mye som kan skje de første dagene. En er så sliten at en ikke orker å rote, he he, det var i alle fall jeg. Det var oppvask og klesvask og mannen satte på begge typer maskiner :-D Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #20 Skrevet 2. desember 2011 Men om svigermor hjelper da, med husvask og matlaging?? slik at du faktisk får slappet av og blitt kjent med baby?? Unnskyld leste ikke før nå at hun ikke løfter på fingre og lignende.. Da hadde jeg pent sagt beklager!! Det må være greit å ikke ta imot overnattingsgjester når man har ny baby, og selv antagelig føler seg mørbanket.. Det at hun snakker om det på fb, du kan kanskje svare på innleggene hennes, at hun er hjertelig velkommen på dagsbesøk... men at du ikke nødvendigvis ønsker å drive hotell når du nettopp har født.. (ja stygt å svare slik, men om hun tar kranglen offentlig.. altså på fb, så kan du svare med samme mynt..)
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #21 Skrevet 2. desember 2011 Jeg vet ikke, har aldri hørt uttrykket å sure =P Her vi bor kaller vi det for å surke når noen går rundt og er sur og klager =P
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #22 Skrevet 2. desember 2011 Hun løfter ikke på fingeren om man spør en gang. Da skylder hun på vondt her eller vondt der eller gud vet og fortsetter å sitte på rompen.. NULL gjør hun.. Fikk henne til å rydde av middagsbordet en gang jeg måtte ut rett etter middag, og da jeg kom hjem noen timer senere sto alt stablet rett oppå en annen midt på kjøkkenbenken.. Hun hadde ikke skylt det eller kastet matrestene i søplen en gang.. Bordet var heller ikke vasket av.. Jeg kan ikke ha sånnt i hus akkurat når vi kommer hjem, jeg kommer til å gå på veggene da..
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #23 Skrevet 2. desember 2011 Få mannen til å si fra til moren sin. (!!) Dette hadde jeg aldri akseptert, jeg blir da heller sett på som "sær", enn å ha en sånn hengende over den første tiden av babyens liv. Han kan si noe som: "Det eneste vi ønsker oss i ukene rett etter fødselen, er hjelp i huset - og ett og annet kaffebesøk. Utover dette vil vi slappe av og bli kjent med babyen vår, så kan vi heller si fra til deg om vi ønsker mer besøk etter hvert"
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #24 Skrevet 2. desember 2011 Dette er det da mannen din som må ordne opp i?? Har han ikke ryggrad, og må sende kona i skuddlinja for å takle sin egen mor??
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2011 #25 Skrevet 2. desember 2011 Joda, han har sagt fra opp til flere ganger, og det som skjer da er det som foregår nå.. At hun surmuler og sipper om det i ukesvis... Mannen er for øvrig enig også, skal hun komme da får hun bo hos datteren en halvtime unna.. Jeg skjønner bare ikke hvordan voksne mennesker kan ta seg så nær av slike ting, og virkelig ha null forståelse for hvordan andre tenker og har det... Ser noen har svart at jeg burde svare på facebook, men jeg tenker at det er like greit å ikke synke til samme nivå som henne...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå