Gå til innhold

ABB er vurdert som utilregnelig!!


Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvorfor er det en sykdom å tro at man er bedre enn andre? Lite empati og respekt for et annet menneskes liv og meninger er ikke en sykdom!

 

Her har det fått voldsomme dimensjoner, men jeg tenker at denne mannen er beregnende, smart på det han kan, strategisk, fokusert, selvopptatt og lite fintfølende. Han er selvopptatt og selvfiksert osv osv.

Men ikke sinnsyk!

 

 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke om han fortsatt er å regne som en fare for samfunnet. Da vil han bli overført til en anstalt eller til fengsel.

Det at han ikke lengre trenger behandling er ikke enstydende med at han vil bli sluppet fri.

Skrevet

Dersom vi slapp ut denne mannen etter straff/behandling/forvaring, tror dere han ville kunne leve et vanlig a4-liv i et boligfelt, som en hvilken som helst ferdigsonet??? Neppe.

 

Denne mannen skal være glad om vi beskytter han med å sperre ham inne. Slipper han ut, kommer noen til å avlive ham.

Skrevet

Bra at mediene ikke lenger kan bruke ham til å hetse den politiske og islamkritiske høyresiden. Mannen er faktisk syk noe som er helt åpenbart.

Skrevet

Avlive var faktisk riktig ord her, for det er det man gjør med dyr.

Skrevet

Ved friskmeldelse, så er han ikke lenger syk (det sier seg selv), og han kan følgelig slippes ut i samfunnet. Det har skjedd før med personer som har hatt denne diagnosen og har drept. Og det kommer til å skje igjen.

Da skal vi være trygge på at han ikke dreper igjen.

Skrevet

Nei, ikke nødvendigvis. Det finnes en lovbestemmelse som kan overføre ham til fengsel hvis han blir frisk, men den er ikke brukt tidligere.

Skrevet

En bestemmelse i psykisk helsevernlov åpner for å overføre personer fra psykiatrien til fengsel når vedkommende ikke lenger er utilregnelig og det er fare for gjentakelse.

Så man kan bli erklært frisk og fortsatt bli overført til fengsel.

Skrevet

Jeg synes faktisk det er positivt opp i all elendigheten om denne mannen virkelig er sinnsyk (noe som jo har streifet meg...), det er bedre det enn at han gjorde ugjerningene sine i ren ondskap. Og jeg tror alle mennesker er født omtrent like gode og onde. ABB har vært en uskyldig baby en gang han også, det var bare noe som gikk galt et sted.

Skrevet

Og dermed ble han fratatt all skyld og ble bare en stakkars syk mann!

Skrevet

Jeg tror også at vi alle har blitt som vi har blitt med en grunn. Født med en bagasje som vi har lært oss å håndtere etterhvert. Personlighet eller overlevelsesstrategi, kall det hva du vil.

 

Men jeg tror ikke at alle som gjøre fullstendig gale ting og utenfor min fatteevne er sinnsyke av den grunn, selv om det hadde være deilig befriende å tro det.

 

Historien er full av gale menn! Mengele,Goebbels, Gaddafi osv. klarte det ABB ikke klarte, å komme i maktposisjon i samfunnet. Var alle schizofrene/sinnsyke? Jeg tror dessverre ikke det.

 

Vil bare nevne at de færreste med diagsnosen schizofreni begår slike ugjerninger. Nobelprisvinner John Forbes Nash er et godt eksempel på at det går an å leve med en slik diagnose og fremdeles utføre fantastiske ting.

Skrevet

Ja, og det er vel også helt riktig om mannen er syk.

 

Det er uansett ikke snakk om at han kommer til å være en fri mann noe snarere enn om han ble dømt til fengsel. For en så langvarig psykose som i dette tilfellet er ikke behandlet i en håndvending.

 

Alle ulovlige handlinger skal få sin konsekvens, og er handlingene utført på grunn av psykisk sykdom så er det da naturlig at konsekvensen blir at denne sykdommen behandles.

 

Skjønner ikke hvorfor dette skal skape sånn oppstandelse.

Skrevet

ABB ønsket å bli vurdert som strafferettslig tilregnelig, så dette er nok ikke noe han har gått inn for å få til.

Skrevet

Sirkus ville det blitt uansett. For med tvunget psykiatrisk behandling ville det hvert tredje år blitt sirkus om hvorvidt det var grunnlag for videre behandling. Vet ikke egentlig om det ville blitt mindre sirkus av det.

Skrevet

Det er ikke noe av det du sier her som utelukker en psykose.

Psykisk sykdom er ikke tidsberammet. Ubehandlet kan det vare hele livet.

 

En psykisk syk person ser verden omkring seg, men hjernens behandling av sanseinntrykk og det som utføres av handlinger vil preges av psykosen. At han sparte de yngste barna tenger heller ikke å tale imot en psykose. Man trenger ikke meie ned alt og alle for om man er psykotisk.

Skrevet

Vi vet ikke hvor lenge han har hatt en psykose!

Skrevet

Til 14:18 Fordi han dermed blir ufarliggjort, og alle slipper å forholde seg til de meninger gjerningsmannen har. Mange nordmenn deler hans syn på innvandring.

Skrevet

Hvorfor er angst en sykdom, når den som får panikkanfall egentlig ikke har noe å være redd for?

At pedofile viser lite empati og respekt gjør ikke at de er friske i hodene sine.

Det er ikke personlighetstrekkene hans som gir diagnosen. (En psykopat kan fremstå som verdens snilleste, men fremdeles banke livet ut av dem som står ham nær).

 

Det er måten hjernen behandler sanseinntrykk, hvordan vedkommende tolker virkeligheten og hvordan hjernen styrer impulser som gir en psykisk sykdom.

Dersom hjernen tolker alle signaler den får som at noen er ute etter deg, at du blir forfulgt osv. vil du til slutt ende opp som fullstendig paranoid. Du vil fremdeles ha "friske" trekk. Du vil kunne snakke for deg, argumentere for deg osv. Men ha vrangforestillinger fra det hinsidige som styrer alt av handlinger og uttalelser.

 

Synes mange her viser skremmende liten kunnskap om psykisk sykdom altså!

Skrevet

Det finnes også innvandrerer som deler hans syn på innvandring. Om ikke alt, så noe i alle fall.

Skrevet

Han har planlagt dette over mange år.

Skrevet

Joda, men Nash gikk ikke ubehandlet.

Og en psykose er ikke lik en annen. Ikke alle psykotiske er massedrapsmenn, og alle massedrapsmenn er heller ikke psykotiske.

Skrevet

Han blir overhode ikke ufarliggjort! Hans psykose kombinert med hans syn på bl.annet innvandring var i høyeste grad farlig!

 

Og ja, mange nordmenn deler hans syn, men heldigvis langt de færreste vil i sin villeste fantasi finne på noe slikt! Uten psykosen ville kanskje heller ikke ABB gjort det han gjorde, men fremmet sitt syn gjennom debatter og partitilhørighet slik som de fleste andre av hans meningsfeller.

 

Skrevet

Det kommer nok an på hvor lang tid som har gått.

Skrevet

Ja, han har planlagt det over mange år. Det er ingenting ved psykisk sykdom som sier at man kun er psykotisk i gjerningsøyeblikket. Ubehandlet kan personer forbli i, eller gå inn og ut av psykoser et helt liv.

Skrevet

Som det står øverst på Aftenposten.no:

 

* Ser seg selv som perfekt ridder

* Tror han kan bli konge i Norge

* Vil drive avl med mennesker

Rettspsykiaterne tror Anders Behring Breivik har en livslang lidelse.

 

Kanskje ikke så rart...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...