Gå til innhold

Dyre julegaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det virker som mange av dere bruker utrolig mye penger på julegaver på barna deres, ikke rart mange barn er bortskjemte. DS med spill til 3 åringer, flere dvd'er, kjelker, akebrett og mange andre ting. Hvor mye penger bruker dere på barna deres egentlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi bruker ca. 1000 kr pr.unge.

Hva bruker du?

Skrevet

Hun får lekekjøkken (betalte 599,- for det, inkl.frakt), en liten traktor (en 50-lapp, ca.), fargestifter, en malebok og en bok om Ludde. Totalt rundt 800,-, kanskje?

Skrevet

Fra 300 - 500 stort sett, synes igrunn det er nok. Hvis jeg kjøper en stor og dyrere gave, så holder det med en ting. Hvorfor kjøpe 5 - 10 til barnet, uansett pris egentlig

HI

Skrevet

Noe av greia er jo nettopp at de ikke får så mye ellers, derfor blir det skikkelige julegaver. Om ungene stadig får ting, uten at det er spesielle anledninger, aldri trenger ønske seg noe fordi de har mer enn de trenger og alltid får tingene før de nesten vet at de ønsker seg dem, da blir de bortskjemt.

Men en dyr julegave, når de ikke har fått noe særlig siden sist de hadde bursdag blir de ikke bortskjemt av!

Vi kjøper ting ungene ønsker seg til jul. I år ønsker 8-åringen seg veldig snowboard, det har han ønsket seg i over et år men i fjor bare leide vi til han et par ganger i alpinbakken. Så han får en gave til over 2000 kr i år, men det blir han absolutt ikke bortskjemt av, du har misforstått helt.

Skrevet

Vi bruker 1000-1500 pr barn, om folk synes det er for mye, så er det i grunn helt greit ;) Barna mine er ikke bortskjemte, og jeg kjøper ikke ting bare for å bruke penger, kjøper ting de trenger/virkelig ønsker seg, som jeg antakeligvis ville kjøpt før eller siden uansett.

Skrevet

Enig med HI, synes det tar av mtp på pris på gaver. Jeg klarer ikke å bruke så mye penger fordi jeg føler man mister litt perspektivet på hva som egentlig betyr noe i julen..

Skrevet

Vi bruker ca 500-800 til de to minste barna (2 år og 4 år) siden de ikke ønsker seg så dyre ting uansett. Da får de en leke og noe klær (som vi uansett ville kjøpt). Hva de skal få i år vet jeg ikke enda, får se litt. De to eldste på 7 år og 9 år kommer til å få for ca 1000-1200, de ønsker seg dyrere ting, samt at klær til dem er dyrere. Så totalt bruker vi ca 4000 kr i gaver til barna. Barnet ditt er kanskje ikke så gammelt HI? Ting/ønsker de har blir ofte dyrere med alderen. Dessuten er det mange, slik som oss, som har besteforeldre som kommer med en del av de dyrere gavene, som DS.

Skrevet

Hvorfor? Fordi jeg har lyst, fordi jeg har råd og fordi jeg ønsker at hun skal få mer enn 1 julegave på juleaften.

Når hun blir større kommer jeg til å kjøpe enda flere gaver til henne til jul.

22:19

Skrevet

jeg bruker en del på gaver til mine tre.

Men, de har nesten ikke familie ellers som de får gaver av.

Hadde jeg kjøpt en gave til hver så hadde de maks fått tre hver på julaften.

De fleste pakker da opp mer enn tre gaver?

Skrevet

Det ble litt feil i innlegget mitt. Er jo egentlig ikke prisene i seg selv jeg reagerer på, men på at mange barn får så innmari mange gaver. Hvorfor gi 3 - 4 dvd'er til et lite barn + andre ting f.eks. Jeg synes det er litt trist når jeg feirer jul med mine tantebarn og de bare river av papiret, slenger gaven til side, for så å hive seg over neste gave. Hva er vitsen når barna er lei av å pakke opp før de er kommet halvveis?

HI

Skrevet

Jeg bruker nok bare rundt 1000kr pr barn og syns det er utrolig lite. Hjemmefra er jeg vant til at hver av oss får gaver for ca 10.000kr. Mamma begynte alltid å handle julegaver i januar.

Jeg ser galskapen i det nå, men kommer ikke unna følelsen av at vi bruker lite på julegaver..

Skrevet

Ser hva du mener, men vi har ikke tanter, onkler, fettere, kusiner kun ett sett med besteforeldre.

Da skjønner du kanskje at vi kjøper mer enn en gave pr barn, og at det fort blir litt dyrere?

Skrevet

Jeg bruker nok en del penger på gaver til jul, men at mitt barn blir bortskjemt av det stiller jeg meg uforstående til. Faktisk så var 5-åringen med å leverte nesten 3 søppelsekker med leker til krisesenteret i forrige uke. Leker han hadde vokst fra som vi ikke skulle ta vare på. Poenget er at det er ikke julaften som setter standarden for resten av året, men hvordan en oppdrar barna.

Som min bestemor sier ang all den gode maten i jula: det er ikke det en spiser mellom jul og nyttår som er farlig men det en spiser mellom nyttår og jul.

Skrevet

10.000 er jo helt vilt. Hvor gammel er du?

Skrevet

oj det var store summer. Hadde jeg hatt så mye penger til gaver skulle lille frøkna fått vært med å bestemme hvilken god sak vi skulle gitt halvparten av pengene til og så kjøpt gave til henne for resten.

Skrevet

Hun har bare meg og det er kun jeg som kjøper gaver til henne. Så i sum så får hun langt færre gaver enn de fleste andre barn.

Tror ikke hun står i fare for å bli bortskjemt akkurat.

22:19 & 22:27

Skrevet

Syns det er direkte frekt å rakke ned på noen fordi de kjøper dyrere gaver enn deg og å trekke konklusjon om at det er dette som gjør at barn blir bortskjemte

Skrevet

Vel, det sier da sitt hvis dere ga bort flere søppelsekker leker.. Hvem har flere søppelsekker leker når de er fem år? Det hadde ikke min! Og da har dere enda en haug igjen? Eller er rommet tomt nå, klart til å ta imot neste ladning?

Skrevet

og jeg synes det er veldig greit å stille spørsmålstegn rundt dette med pris/takknemlighet og bruk og kast mentalitet..

Skrevet

Raskker jo ikke ned på noen, spør jo bare. Ikke lov det kanskje

Skrevet

Det var alt fra rangler til vertøybenk. 3 sekker er ikke så himla mye på nesten 6 år;)

Ganske sikker på at dine barn kunne fylt noen sekker også. Hvis ikke har de unormalt lite leker.

Skrevet

Du spør ikke. Du sier"....ikke rart det er mange bortskjemte barn". DET kalles ikke å stille et spm, men derimot å konkludere.

Skrevet

Jeg som fikk julegaver til rundt 10.000kr av mine foreldre er 31 år.

Men fikk jo da skiutstyr, vinterklær, sykkler osv. Fikk ikke bare leker og duppeditter... Men er helt enig i at det er enorme summer. Vi er 4 barn, så 40.000kr i julegaver var nok helt normalt hjemme hos oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...