Gå til innhold

Dere som ikke unner den mammaen som rømte......

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenk på kor mangen andre i Norge som sitter med liknende saker pga far el mor stikker med barna til andre land.

Så no sitter norge med ei slik sak. Tror dokke detta er løsningen for dei andre i Norge.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så det at Norge har "lært" og ikke vil hjelpe jentene i Bolivia, skal muligens koste jenta til Madeleine helsa? Han "gjøken" som sitter i Afrika og andre straffedømte har som regel ikke nyfødte unger med seg i fengselet.

Skrevet

Har ikke jenta en far? Nesten uansett hvem han er burde han jo være bedre egnet til å ta seg av ungen enn moren er.

Jeg ville heller ikke hat motforestillinger mot at ungen ble hentet til Norge og ble tatt vare på av familie eller barnevern, men smugling av narkotika, spessielt i den skalaen, er ikke noe noen burde ta lett på. I hvertfal i dette tilfellet er det synd vi ikke har en utleveringsavtale med Bolivia slik at de måtte sendes tilbake med en gang de kom til Norge.

Skrevet

12:26 - hvorfor er det så mange damer der nede som har ungene sine i fengselet? Fordi fedre er "bedre egnet" enn mødre eller? Tipper heller at fedre ikke vil ha noe med barna å gjøre.

Og det med å få ungen til Norge - ungen er nyfødt og alvorlig syk. som regel kan ikke slike barn transporteres trygt i fly over så lange avstander, så barnet må nok først få hjelp i Bolivia, der foreldre selv må betale for legebehandling. Hvis Norge hadde brydd seg sånn om sine egne små borgere, hadde de sendt penger direkte til sykehuset som behandler jenta.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Hun har fått sin dom og hun får ta sin straff. Det er hun som har utført en kriminell handling, ikke vi, og hun har fått sin dom i retten.

Det at man er mamma, eller pappa, er ikke noe frikort til å kunne gjøre som man vil, ei heller at man er fra Norge.

Vi liker ikke at utendinger gjør kriminelle ting i Norge og blir de tatt så får de sin rettssak og blir de dømt så må de sone sin straff. Slik er det i Bolivia også.

Det handler ikke om å "unne". Det handler om at kriminelle handlinger får konsekvenser.

Skrevet

Ja. Syns det er rart at disse damene virkelig tror at ungene de plopper ut mens de sitter på fengsel er billetten til mer hjelp enn andre får. De ble dømt og er dermed skyldig i narkotikasmugling. Dumhet er ingen grunn til å slippe unna straffen og jeg har mye mer medlidenhet med uskyldige offre.

Skrevet

12:32 - det at jentene må ta sin straff er en ting. Det jeg synes er forkastelig, er at den nyfødte jenta ikke får NOE hjelp fra Norge. Madeleine har gått ut i media og bedt om MEDISINSK hjelp for ungen, pluss adgang for henne til å besøke sin nyfødte datter. Er det virkelig så mye å be om? Hun erkjente jo at hun ikke vil rømme nå, og er forberedt på å ta straffen. Hvorfor skal den nyfødte ungen som er halv norsk, straffes?

Skrevet

Hele hensikten med å sette noen i fengsel er jo enten fordi de er en fare for andre eller risikoen for at de skal gjenta sine forbrytelser.

Tviler sterkt på at hun kommer til å smugle narkotika etter den opplevelsen hun har hatt (enten hun er uskyldig eller ikke)

Så ser ingen grunn til at hun skal sitte å råtne i et fengsel i stedet for å være sammen med barnet sitt.

Skrevet

Nå kommer det ann på hvilken unge vi snakker om. En unge er så vidt jeg vet i Norge sammen med moren som vi ikke vet om kommer til å bli pågrepet her.

En annen unge er i Bolivia sammen med sin mor, men ikke sammen med eldre søsken som har blitt sendt til Norge tidligere. Til nå har så vidt jeg vet tre barn blitt dratt inn i saken. En var med på selve smuglingen og to er født i fengselet.

Skrevet

Hensikten med fengselstraff er også at den skal virke avskrekkende på andre og at den skal gi en viss følelse av retferdighet for den som har lidd pga handlingene. Det siste er jo ikke så vesentlig her, men det første er veldig viktig.

Skrevet

-og hvem skal avgjøre hvem som kommer til å gjøre nye kriminelle handlinger?? Det argumentet holder ikke i Norge ihvertfall!! hadde vært fint det: "Jeg loooover at jeg aldri skal gjøre det mer!!!" Ja, kjære deg, da er det greit,-du slipper å sone dommen din. Selvfølgelig;)

Skrevet

Du glemmer en vesentlig hensikt, nemlig straffe perspektivet. Fengselstraff er som ordet sier en straff for den enkelt person og som signaleffekt til andre om at de vet hva som venter dersom de bryter loven.

Dersom det er fare for gjentagelse skal det inngå i straffeutmålingen, men det er ikke slik at de som ikke vil gjenta sin ugjerning slipper straff av den grunn.

Do the crime, do the time!

Skrevet

Ta en bolle da... Når vi dømmer mennesker for narkosmugling i Norge er det altså greit, men når de dømmes i Bolivia _må_ det jo bare være justismord?

Jeg synes også det er helt merkelig at noen faktisk reiser "helt ned der" for å smugle og risikere en lang fengselsstraff i lugubre fengsler, men noen er faktisk så dumme. Noen ser faktisk bare fortjenesten og ikke risikoen. Lurer på hvordan narkosmugling tar seg ut på CV'en forresten...

Skrevet

Er det noen jeg blir kvalm av, så er det henne. Velfødde pattegrisen som var dum nok til å prøve å smugle kokain og i tillegg blir gravid i fengsel. Fy f...

Til sammenligning så sitter det to nordmenn i Kongo, syke og avmagrede, og norske myndigheter gjør ikke en dritt.

Håper hun får en LANG STRAFF!

Skrevet

Eh...enig i første del, men Kongo-gutta har vel fått mer enn nok hjelp? Forventer du at de er uskyldige? Skal det være så enkelt å kunne drepe andre i andre land, og sippe seg hjem til cella med tv og eget bad?

Skrevet

Syns nordmenn skal sone i Norge, og utlendinger i utlandet.

Rettsaken i Kongo var en farse, forventer faktisk at de skal ha en rettferdig rettsak.

Skrevet

uskyldig??? hehe tror du jentene virkelig ikke viste at de hadde 10kg kokain med seg.. tror du at de trodde det var 10kg mel eller vaskepulver?? de er jo virkelig dumme og naive, ikke annet å si enn det.

Skrevet

Jeg unner henne å komme hjem.

Det står respekt av at hun klarte å få seg hit sammen med sønnen sin.

Skrevet

Hun som sitter igjen har bedt om hjelp til barnet, ikke seg selv

Skrevet

Ungen til hun som sitter inne ligger alvorlig syk på sykehuset i Bolivia.

Skrevet

Lurer på om du har sakt det samme hvis ei har blitt dømt og rømt fra Norge....

Skrevet

Respekt? Det handler om alt mulig annet enn respekt. Det var en planlagt og finansiert flukt fra en fengselsstraff og hun var ikke hjernen bak den flukten. Hva har det med respekt å gjøre?

Skrevet

hun har værsågod å sone straffen sin. Og hva slags ansvarsløs oppførsel er det å få barn i fengselet? Mest sannsynlig et ledd i å få sympati og håpe på hjelp fra Norge. White trash all the way

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...