Gå til innhold

Blir alle klipt?? Revner alle?

Anbefalte innlegg

Skrevet

barnet kom ut med tang etter to mislykkede forsøk med vaku. Ble sydd 4 små overflatiske rifter, ble ikke klippet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

NEI, jeg kjenner ei (av alle mine mange venner og bekjente) som ikke revnet eller ble klippet. Jeg revnet under alle mine fire fødsler....

Skrevet

Herlighet, selvfølgelig skjer det ikke med alle. Desverre florerer det av "skrekkhistorier", og de gode historiene er ikke så lette å oppdrive.

Jeg har hatt 2 flotte fødsler, en med epidural og beina i holdere, måtte sy et bittelite sting og både morkake og amming kom helt av seg selv, og en rask vannfødsel der ingen medisinsk intervensjon ble brukt overhode.

Det som lønner seg er å lese om fødsler, hva som fremmer en god fødsel, sørge for at du får GOD omsorg og føler deg trygg hele veien, og at det ikke gjøres ting med deg utenfor din bevissthet som kan gjøre fødselen unødvendig risikofylt.

Her er er en bra artikkel som jeg syns alle som skal føde bør lese:

http://mammanett.no/fodsel/fodselsangst

Her er også en artikkel som er verdt å få med seg:

http://mammanett.no/Gravid/fodsel/kolikk/ukens_historie

Gjest eelis+kian ♥
Skrevet

Jeg vil tro de som har hatt flotte og uproblematiske fødsler ikke egentlig snakker om det.

Jeg hadde en sånn fin fødsel. Ingen smertestillende, ingen revning eller klipping, ingen sying, ingen ting. Jeg var ikke engang øm i dagene etterpå! Jeg hadde en fantastisk opplevelse, og jeg gleder meg til å føde igjen :-)

Skrevet

Jeg blir bare mer og mer i tvil om jeg skal prøve å føde igjen. Sist gang var et såre helvette på drypp fra første stund til infeksjoner og fanskap etter fødsel.

Jeg er live redd for epi- da den kan stoppe opp fødselen og lystgass får man ikke lengre. Hvis jeg da ikke får føde i vann, så er det jo egentlig ikke et alternativ...

Uten smertelindring i en j#vla fødeseng. Nei, det tror jeg ikke jeg takler...

HI

Skrevet

Jeg hadde en fødsel med nr 1 som var så vanvittig tung og vanskelig, med et lite ønskelig utfall (katastrofesnitt) infeksjoner, jeg ble syk, barnet ble syk, hadde et syndrom og det ble veldig mye styr i etterkant.

Jeg har alltid villet føde vanlig men jeg vil ikke få en tilsvarende tung opplevelse igjen.

Min mor har tre barn, ingen av dem fikk hun til å føde. Min fødsel med den første var lik min mors fødsel med meg, (jeg døde under fødselen).

Kanskje jeg ikke kan føde?? Vil jeg helle ha et planlagt keisersnitt som er kontrollert og rolig fremfor et helvette som bare resulterer i sorg etterpå?

HI

Skrevet

Jeg har ikke lest de andre svarene du har fått, men de som har en helt problemfri fødsel har visst sjelden behov for å fortelle om den, mens de som opplever dramatikk aldri får fortalt fra seg ser det ut som. Derfor blir det alltid en overvekt av dramatiske historier i slike tråder... Har opplevd begge deler selv.

Første gangen opplevde jeg det samme som deg, ungen ville ikke ned. De ville ta keisersnitt men ville se om de klarte komme høyt nok opp til å feste en sugekopp først. De klippet meg godt opp og fikk festet en sugekopp, dro ungen ut med makt og jeg revnet fælt.

Men andre gangen jeg skulle føde sank ungen ned lenge før fødselen, følte jeg gikk med en fotball mellom bena siste to ukene før fødsel (overhodet ikke som første gangen hvor barnet lå veldig høyt oppe). Ungen ble født uten så mye som en rift. Ikke nødvendig å sy i det hele tatt, og denne ungen var på toppen av det hele mye større en førstemann!

Skrevet

Takk 14:45, det beroliget, men jeg vet ikke hvor mye jeg vil tro på at jeg skal få oppleve en fin fødsel.

Vel, vel, det får gå som det går...

Skrevet

Mye bedre å klippe enn å revne. Når man revner er det ukontrollert, men et klipp er helt kontrollert. Jeg valgte å klippe, viss ikke hadde jeg revnet. Ser ikke noe til arret, vet vel egentlig ikke hvor det er en gang, bare sånn ca. så lite merker jeg til det:)

Skrevet

Vet ikke hvor du skal føde,men jeg fikk lystgass for 1,5 år siden. Og epidural stopper ikke mine fødsler. Man får jo drypp også;)

Skrevet

Jeg var livredd for å revne eller bli klippet da jeg fødte gutten min. Jeg fikk et par små rifter, men jeg kjente dem ikke, for de kom når hodet var på vei ut. Det var praksis før i tiden å alltid klippe, men det gjør de ikke nå lenger. Er kun i ekstreme tilfeller at de klipper og da får du bedøvelse (om det ikke er akutt da). Jordmødrene er så flinke nå for tiden til å tøye huden og passe på at du ikke revner, så ikke bekymre deg :)

Da jeg skulle sy riftene mine så KREVDE jeg masse bedøvelse, og det fikk jeg, kjente ingenting når hun sydde. Er mange som ikke tør å spørre om skikkelig bedøvelse, men gjør det og stå på ditt.

Skrevet

De fleste blir klippet eller revner!

Men blir du klippet kan du nok ikke kjenne det.

Jeg ble klippet begge gangene men kjente ingenting til det.

De som ikke blir klippet eller revner er mest sannsynlig store nedentil og ikke stramme eller faste.

Foretrekker vel et fast og stramt underliv;)

Skrevet

09.56: Jeg hadde også rask fødsel.

Tok 1time fra jeg kom på sykehuset med 5cm åpning til lillegutt var ute.

Jeg ble ikke klippet, og ikke revna jeg heller!

Skrevet

Med førstemann brukte jeg 2 døgn, fikk epidural og måtte sy 2 pyntesting fikk en stor blødning og var ikke på beina før et døgn senere. Babyen var 3570 g 51 cm og 37 rundt hodet

Med andremann brukte jeg 10 timer, ingen smertelindring, ingen sting/revning og var i dusjen 15 min etter han var ute.

Babyen var 4174 g 54 cm og 37 rundt hode.

Så det var med den største babyen jeg hadde den beste fødselen med :)

Skrevet

du som sier det er bedre å klippe enn å revne: det stemmer ikke helt. Klipping for å forhindre rifter er "gammeldags", men mange jordmødre gjør det fortsatt fordi de ikke er helt oppdaterte. Klipping bør kun utføres på indikasjon om at barnet får lite oksygen og bør komme kjapt. Et klipp tilsvarer en rift grad 2 (det klippes over muskeler) og er ofte vondere etterpå, fordi en rift vil følge mer naturlige fiber. Man kan like godt får en stor rift selv om det klippes, det kan revne i forlengelsen av episiotomien. Jordmor støtter perineum og bremser hodet for å få minst mulig rift, viktig at det får stå å tøye vevet og ikke kommer for fort.

Skrevet

Ja, du var virkelig opplyst på ks 0945, hahaha :D

Skrevet

Jeg ble klippet med nr 1. Men det var en tøff fødsel , bl. a pressing uten pressrier, tang og vakum som gjorde at de klippet. Babyen lå litt skjevt og hadde stort hode. Så de klippet for at jeg ikke skulle revne. Kan ikke huske at det gjorde vondt når de klippet.. Men var vel rimelig i ørska etter nesten to døgn i fødsel.. Etter fødsel og jeg ble sydd så kjentes det ut som om jeg var strammere på ene siden..

Fødsel nr 2 ble jeg ikke klippet, men der revnet jeg litt. Ikke mye så de trengte bare noen få sting. Under syinga fikk jeg lystgass mot smerter. Etter den fødselen hadde jeg ingen "vondter" nedentil. :)

Så det å revne trenger ikke være ille. Men det er klart graden av revning har alt og si. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...