Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #1 Skrevet 27. november 2011 Har lest på tråden under om hva som skjer etter fødsel og flesteparten av svarene handler om at de ble klippet?... Har en fra før som ble tatt med haste keisersnitt da han ikke gikk ned i fødselskanalen etter 24 t. Men nå får jeg angst, skal ha ny om et halvår og det kan se ut til at jeg går for keisersnitt igjen etter å ha lest tråden under. Det var jo bare klipping og revning....
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #2 Skrevet 27. november 2011 Jeg revnet ikke og ble ikke klippet. Fikk en liten rift som ble sydd..
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #3 Skrevet 27. november 2011 Nei, alle revner eller klippes ikke. OG selv om man gjør det, behøver det slett ikke være voldsomt, mye eller vondt. Jeg revnet ikke i det hele tatt, men ble klippet såvidt det var, kun for å hjelpe hodet ut. Det merket jeg ikke noe til i det hele tatt, og sydde også kun et lite sting. Hadde ikke vondt i ettertid, bare litt sårt. Var oppe og gikk en halvtime etter fødsel, null problemer. Ville nå absolutt heller gjort dette igjen enn et ks, som jo er en stor operasjon med alt det innebærer!
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #4 Skrevet 27. november 2011 nei,jeg verken revnet eller ble klippet.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #5 Skrevet 27. november 2011 Har hatt to veldig raske fødsler og hverken revnet eller ble klippet. Ikke et eneste sting ble sydd noen av gangene. Sist gang ble jeg satt igang, men selv det gikk som en drøm
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #6 Skrevet 27. november 2011 2 fødsler uten klipping eller rifting, så det er ikke noe som skjer alle. Det er vel heller slik at det er de som har opplevd noe som skriver og snakker mest om det i ettertid.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #7 Skrevet 27. november 2011 Jeg ble sydd 2 små sting med min første og ingen med min andre:)
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #8 Skrevet 27. november 2011 Jeg fikk andregradsrift, men dette ble sydd pent, og når jeg ser meg med speil nedentil så ser jeg likedan ut som før jeg ble gravid. Jeg var også oppe og gikk med en gang babyen og morkaka var ute og jeg var ferdig sydd; var i fin form og bodde komfortabelt på barselhotellet med mann og barn på stort og flott rom (A-hus). Om du tar keisersnitt så vil du være i mye dårligere form, du får ikke muligheten til å være på det flotte barselhotellet, og du kan ikke engang dra på butikken og handle en full bærepose, eller løfte barnevogna inn i bilen, før det har gått 12 uker (med mindre du vil risikere at såret ditt revner så klart). Ja, det er et helvete å føde, og jeg kjente veldig godt at jeg revnet. Jeg fødte veldig fort, og det kjentes ut som om noen holdt en brannfakkel mot skrittet mitt, og det var vanskelig å presse da jeg merket at jeg revnet mer for hver eneste pressrie. Men - det ble som sagt sydd veldig pent, jeg har ikke hatt noen plager i ettertid, og jeg var i fin form med èn gang etter at gullet mitt kom ut <3
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #9 Skrevet 27. november 2011 Jeg var en av de som fortalte at jeg ble klippet alle veier nesten,og det må jeg si... til tros for mange sting så hadde jeg NULL ubehag i ettertid. Da tenker jeg på det å gå på do(jeg holdt meg i to dager for bæsjing fordi jeg var så redd) og når jeg bare måtte så kjente jeg ingentign til stinga. Ikke når jeg tisset heller- ingen sviing. og selve klippingen fikk jeg knappest med meg. Så trenger ikke være stress. Enig med henne over her,det er nok sånn at de som har opplevd det forteller det i sånne tråder.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #10 Skrevet 27. november 2011 jeg ble klippet for jeg hadda vaakum fødsel sist, men det gjorde ikke vondt i det hele tatt, man er så bedøvd av den andre smerten så det kjennes knapt.. fikk noen få sting, og var litt sår etterpå, men ingen problem med toalettbesøk osv... husker jeg gruet meg fryktelig til det , men er ikke det jeg husker som vondt fra sist fødsel.. så det går nok bra uansett, og er ikke sikkert du trenger å klippe eller revner heller,,, ikke alle gjør det
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #11 Skrevet 27. november 2011 Ble klippen siden de måtte bruke sugekopp. Sydd litt på kryss og tvers.Tok lang tid på meg før det kom seg, men det var en innmari tøff fødsel også
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #12 Skrevet 27. november 2011 Jeg føder litt kjapt. Det tar 2 timer fra 1cm til alt er over. Derfor er jeg blitt klippet. Jeg har ikke kjent noe til klippet og det er heller ikke noe problem med sting etterpå Så akkurat det er ingenting å bekymre seg over:)
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #13 Skrevet 27. november 2011 Revnet litt under begge fødslene, men ikke mye å snakke om. Siste fødsel var med tvillinger.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #14 Skrevet 27. november 2011 Ikke alle revner nei;) Selv revnet jeg meg til en grad 3, men ble fint sydd og var helt fin igjen dagen etter;) Var bare litt øm i 2-3 dager. Men det var litt min egen skyld, da jeg presset når det ikke var rier(synes riene var så vonde) he he... Men alt har gått fint og kan ikke se hvor jeg har blitt sydd en gang;)
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #15 Skrevet 27. november 2011 Jeg måtte klippes første gang, men fikk bare en liten flenge andre gangen. Ingen vet hvem som revner/klippes og ikke. Det er ikke grunn for å få innvilget keisersnitt.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #16 Skrevet 27. november 2011 "Ingen vet hvem som revner/klippes og ikke. Det er ikke grunn for å få innvilget keisersnitt." Nei men jeg har et fra før så det er grunn til å få det hvis man ønsker. Men jeg vil prøve å føde vanlig, ville det sist gang også, men det gikk ikke... Jeg vil den neste gangen føde i vann, men det får man visst ikke hvis man er førstegangs, noe som jeg blir iom at han ble tatt sist gang før han var nede i fødselskanalen... Faaader jeg gruer meg!
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #17 Skrevet 27. november 2011 Jeg ble heller ikke klippet, var livredd for det når jeg var førstegangs, så jeg forstår skrekken din. Har man ikke født, har man null erfaring også. Jeg revnet litt, men det var bare forløsende! 5 sekund senere var jeg mamma og brydde meg overhodet ikke om hva som foregikk der nede. Var ikke vondt, bare ømt. De som har opplevd det prater oftere om det. Opplevde selv en tøff førstefødsel, men det var pga skrekk og redsel. Tok mange år før jeg slo til med en til. Og alle mine venner har bønnhørlig fått høre hvor jævlig det var oppigjennom årene.. Men da jeg fikk nr 2, var det helt latterlig lett selv om jeg fikk et pyntesting, og har ikke pratet om fødselen i det hele tatt! Jeg har ikke hatt noe behov. Så dette må du veie opp også Jeg vil selvfølgelig anbefale deg å prøve å føde vaginalt, og det er ikke fordi jeg tenker tryggere å føde vaginalt osv. men fordi det er sykt spesielt, og noe du kommer til å huske resten av livet! Det er en av de tingene man bør gjøre før man dør! Jeg ville ikke ha vært foruten fødslene mine;)
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #18 Skrevet 27. november 2011 Jeg ble hverken klippet eller revnet. Der var noen smårifter som ble sydd, men de var mer innvendig. Det var pyntesting, som jordmoren kalte det
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #19 Skrevet 27. november 2011 Godt å lese at du er så opplyst på KS ano 0945!!!
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #20 Skrevet 27. november 2011 Tror ikke du kan få føde i vann desverre. Siden du har ett hastesintt bak deg så blir du sett på som risikofødende og må da føde på den avdelingen med mest utstyr pga tryggheten. Jeg hadde og lyst til å føde i vann, men siden jeg fikk HS sist må jeg på spesialeavdelingen.. MEN da vet jeg jo at jeg blir passet godt på
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #21 Skrevet 27. november 2011 Jeg har ikke revnet, blitt klippet eller sydd i og har født to. Siste fødsel var en styrtfødsel som varte 37 minutter fra 0 til baby ute. En viktig ting er å klare å høre når jordmor ber en stoppe å presse når hode kommer, slik at man tøyer seg og ikke revner. I Fredrikstad har jeg gode opplevelser med dette. Kansje lurt å skrive ned på forhånd at du er redd for dette, så de er ekstra oppmerksome. Masse, masse lykke til!
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #22 Skrevet 27. november 2011 Ble klippet, men revnet likevel mye. Fikk en total ruptur grad 3b, men ble heldigvis helt 100% igjen etter 4-5 uker. Hadde en kjempeflink lege som sydde meg sammen igjen, så det hele gikk veldig fint, selv om de 3 første ukene var fæle. Skal snart føde igjen, og er glad for at jeg har fortrengt hvordan tiden etter fødselen egentlig var. Krysser fingrene for at jeg slipper unna med bare smårifter som kan sys av jordmor denne gangen! Dette var kanskje ikke det du ville høre HI, men det var ikke ment som skremsel. Prosentandelen som revner så mye er relativt lav, så du trenger nok ikke bekymre deg. De fleste slipper unna med et par sting, så det går nok så fint så! Om det hjelper så er jeg den eneste i min omgangskrets som har opplevd dette.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #23 Skrevet 27. november 2011 Hei 12.22! Jeg skal føde på Fredrikstad sykehus, og må føde på spsialavdelingen. Men er innflytter så kjenner ikke så godt til sykehuset. Er de flinke?? Hadde HS sist så er veldig redd. Lurt å skrive fødebrev?? Ikke HI
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #24 Skrevet 27. november 2011 Min første klipt og dei 3 andre revna. Når du blir klipt så går det under rier og du jobber med rier og kjenner det knapt. Når du revna kjenner du det ikkje for du jobber med riene som er vonde.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2011 #25 Skrevet 27. november 2011 Jeg ble klipt første gang pga ungen var stor og satt bom fast. Andre gangen, som var bare 20 mnd etter revnet jeg en del. Rask fødsel. Er visst ganske vanlig etter å ha blitt klippet. Men de sydde og det gikk bra. Men håper selvsagt at jeg slipper revning og klipping med nr tre. Hadde litt ubehag i etterkant, men tro meg: Jeg kjente ikke at de klippet. Kjente det svei litt under andre fødsel. Det var nok revning, men det betyr lite når du får en frisk unge ut. Med nr en kunne de ha klippet med hekksaks, jeg hadde ikke brydd meg! :-) Det var så sinnsykt vondt! ca 1 time med pressrier var slitsomt, gett. Men ut kom han og bra gikk det!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå