Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #27 Skrevet 26. november 2011 Hadde jeg vært førstegangs igjen hadde jeg virkelig satt pris på en slik tråd, hvor man får VITE hva som skjer, uten å bli skånet for mye. Jeg fikk nemlig sjokk da jeg i en alder av 18 år hadde født ett barn, og trodde alt var over. SÅ naiv var jeg.. det var jo etterveer, blod, morkaker og sting som alle ovenfor har fortalt. JEG FIKK SJOKK, og trodde alt var unormalt.. neste fødsel opplevde jeg som mye bedre, for jeg visste litt mere hva jeg gikk til.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #28 Skrevet 26. november 2011 Skulle ønske jeg også spurte om dette før fødselen, siden jeg også fikk fullstendig sjokk! Jeg var så sliten og skjelven i armene (måtte holde armene rundt bena mens jeg presset i 2 timer) at jeg klarte ikke å holde snuppa når hun kom. Hele kroppen ristet, og det svei i lungene av alt hylingen, huff stakkars naboer:) De tørket av henne med en gang, og pappaen fikk klippe navlestrengen, jordmorene ville ta bilde av det, så de gjorde nå det da... Så kom morkaka, jeg fikk se den og de skulle da begynne å sy. På det tidspunktet var jeg så dritlei av all den smerten og helvette de og kroppen min hadde utsatt meg for (fikk ikke smertestillende på 30 timer) at jeg spurte om de kunne la oss være i fred i 3 minutter. Det fikk vi, og det var veldig deilig! Fikk komme litt til meg selv på 3 minutter. Så begynte syingen og pappa måtte fortsatt holde ungen fordi de sa det kom til å gjøre vondt. Det var 5 stykker som sydde, og det tok ca. 1.5 - 2 timer. Du må forberede deg på at dette KAN gjøre vondt. Det var nesten det verste for meg, men de fleste kjenner ingenting. Måtte puste lystgass hver gang de stakk og jeg kjente alt!! Dette hadde jeg ikke forberedt meg på!! Heldigvis skjer det ikke så ofte. De stikker ikke pille i rumpa, men en finger i rompa er mulig dersom du har revnet mye for å sjekke at du ikke har revnet i rumpa. Mannen som gjorde dette tok på seg en blå hanske, å stakk den i rumpa uten glidemiddel og uten å si ifra! Fy faen det gjorde vondt og jeg ba han reise til helvette ut der i fra!! Han gjorde nå det... Etterpå måtte jeg drikke to glass juice mens de målte og veide ungen. Fikk ikke reise meg før jeg hadde drukket juicen. Sta som jeg var så reiste jeg meg uten klar-signal og tatt rett i bakken... Koselig... Ble så sendt rett i seng, og fikk ikke lov å dusje. Jeg var full av blod på magen, ryggen, lårene og føtterne, men fikk av en eller annen grunn ikke lov til å dusje... Denne handle-listen skulle jeg virkelig ønske at noen hadde gitt meg før fødselen til å ha hjemme i skapet: - Hånddusj, eller masse myke vaskekluter til å tørke etter do-besøk - Grønnsåpevann - Paracet og ibux - Fuktighetskrem som lukter godt, bare pga. selvfølelsen. Man føler seg ikke så attraktiv for å si det slik, så bruk noe som kan styrke selvfølelsen littegranne. - Kjempe-kjempe-store bind! Holder ikke med vanlig libresse!! - Joggebukser og lette tøy som ikke gneger i skrittet, og ikke strammer rundt en mage som enda ser gravid ut
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #29 Skrevet 26. november 2011 Jeg hadde keisersnitt med begge to, så jeg har ikke hatt den "normale" varianten. Imidlertid fikk jeg sprøyte i etterkant av fødslene, usikker på om det var for at livmoren skulle trekke seg sammen eller om det var noe annet, men de sprøytene fikk jeg iallefall i magen. Det er veldig lurt å spørre om du lurer på noe, for uansett hvilken type fødsel du ender opp med, så vil du se at det går veldig veldig bra i de aller fleste tilfeller. Jeg hadde katastrofe ks med første, noe som kan høres både skremmende og farlig ut. Likevel så sitter jeg med en relativ god følelse i etterkant. Jeg skulle selvsagt gjerne hatt normale fødsler, men sånn ble det ikke. Det viktigste er at du føler deg trygg på de du har rundt deg. Vi har et godt helsevesen i Norge, og de vet i de fleste tilfeller hva de skal gjøre om noe (mot formodning) skulle gå galt. Lykke til med fødsel, du kan bare glede deg til å få en deilig liten baby i armene
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #30 Skrevet 26. november 2011 Vil bare rette anno over her som skriver at de bruker skalpell under episiotomien. Det gjør man altså IKKE. Man bruker en episiotomisaks, som er laget slik at den ikke skal kunne skade barnets hode. Bruker man en skalpell, vil man kunne snitte opp barnets ansikt, siden man snitter i det hodet kroner. Forøvrig ser saksen slik ut:http://www.decotechent.com/admincp/ProdImgs/simg/s_1-4893.jpg
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #31 Skrevet 26. november 2011 De sprøytene i magen var blodfortynnende så du ikke skulle få blodpropp etter oprasjonen Vanlig fødende får ikke det
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #32 Skrevet 26. november 2011 Bare viktig at du husker på at alle er forskjellige.Noen tåler mye,andre tåler mindre. Jeg er ganske pysete av meg i hverdagen,og har ikke spesielt høy smerteterskel mener jeg selv iallefall. Siden min baby ble stående så lenge i åpningen måtte de klippe meg. Og siden det ikke var tid til bedøvelse pga lav hjertelyd,så merket jeg det. Men vettu...de klipte 4 ganger på kryss og tvers,men det var KUN det første klippet jeg kjente noe av-og det var over på 1 sekund. Ikke noe å grue seg for. Før de begynte å sy så satte de bedøvelsessprøyter i huden hvor stingene skulle settes. Dvs at du får sprøyte i underlivet ja,men dette kjente jeg heller ingenting av. Etter at jeg var ferdigtråklet så sa jordmor til meg at nå gjenstod bare en ubehagelig ting til,og jeg tenkte "Oh,no!"..hun måtte stikke en finger opp i rompa for å sjekke at det ikke fantes rifter der. Da begynte jeg å le,i det øyeblikket kunne hun stukket hele hånden oppi der- for noe så "uskyldig" i den store sammenhengen.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #33 Skrevet 26. november 2011 Keisersnittpasienter får også livmorsammentrekkende sprøyte. Man får vanligvis ikke blodfortynnende under operasjon. Det ville jo kunne slå uheldig ut;-)
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #34 Skrevet 26. november 2011 Fikk snuppa rett oppå brystet og mens jeg hadde henne på bryste skulle morkaken ut og de skulle sy siden jeg ble klipt. så tok de babyen for veiing og måling mens jeg måtte gå på do og så få på truse og svært bind så kledde jeg på meg og fikk snuppa tilbake og la hun til brystet, de kom med brødskiver og drikke så spiste jeg så skulle de komme tilbake etter en liten stund men gikk vel nesten to timer før de kom tilbake og jeg kunne gå til barselhotellet. Min far kom en liten tur i og med han skulle hente min mor som også var med på fødselen så etter det dysjet jeg og slappet av. Kunne dysje der på føden men valgte heller og dysje på barselhotellet. Hadde en fin opplevelse, men neste gang hvis jeg skal sy kommer jeg nok til og gi barnet til pappen for det var ikke behageligt med bedøvelse eller og bli sydd.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #35 Skrevet 26. november 2011 Til dere som ble klipte... jeg ble også det, men fikk ikke noe bedøvelse men kjente heller ikke noe til klippet. Har liksom etter dt sett for meg man er så bedøvt der nede pga fødselen at man ikke merker det. Men fikk bedøvelse etter på da de skulle sy.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå