Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #1 Skrevet 26. november 2011 Lurer på hva som skjer rett etter ungen har kommet ut? Må man fortsatt ligge å skræve ? Kommer morkaken ut rett etterpå ? Får alle pille i rompa ? Undersøkes man, i såfall hvordan ? Bruker de lang tid på å sy hvis man trenger det ? Hva skjer liksom mellom ungen kommer ut, til man før være i fred og alene ? Takk for alle svar og delte erfaringer!!
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #2 Skrevet 26. november 2011 Jeg fikk babyen rett på magen. Etter ca.10min, eller noe, kom morkaken ut. Når den var kommet ut så kunne jeg reise meg, kle på meg og gå for å spise frokost mens de vasket og rengjorde babyen. Tror aldri før det har smakt så godt med frokost før:-)
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #3 Skrevet 26. november 2011 Morkaken kommer ut ganske fort etterpå, men det kommer an på hvor sliten livmoren er. Jeg fikk ikke noen pille, men ble undersøkt og sydd. Ved normal fødsel vet jeg ikke hvor lang tid det tar, jeg fikk komplikasjoner og fikk ikke sett ungen før etter 3 t, fikk ikke fred før jeg fikk reise hjem etter 4 dager. Regner med de fleste får fred litt tidligere.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #4 Skrevet 26. november 2011 man ligger med bena fra hverandre til morkaken er ute ja, husker ikke hvor langt tid det tok - brydde meg ikke stort om tid. Hvis alt er bra med barnet, så har du det på brystet mens de syr deg. Hvor lang tid det tar kommer jo helt an på hvor mange sting som må syes - helt individuelt mao. De måtte katetereisere meg for å tømme blæren min etter fødsel, jeg klarte ikke å tisse selv. De kjørte meg på barsel etter at jeg hadde dusjet på badet på fødestua. Pille i rompa? Vet ikke hva du mener med det. Fikk ikke noe stikkpille.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #5 Skrevet 26. november 2011 Jeg har fire barn, og de er født på abc-klinikker. En av dem ble født i badekar, og der fikk jeg barnet på brystet, og fikk ligge å kose med den litt før jeg ble hjulpet over i sengen.. etter dette har forløpet vært ganske likt. morkaka må presses ut. det må sjekkes om all morkake er kommet ut... det må sjekkes om du må sys.. I de aller fleste tilfellene blir man det. Så kan det komme mange skjelvinger i kroppen som er en reakjson på hva kroppen har gått igjennom. Jordmor lar deg og mannen være alene litt etter dette. (far får beskjed om å hente mat til mor om det er lenge siden mor har spist.) etter en time eller noe, så ønsker jordmor at du går (altså går selv) på do for å tømme blæren. Dette er vist veldig viktig. Du får i noen tilfeller en sprøyte for å hjelpe livmoren til å trekke seg sammen. Dette øker etterveene noe. Når alt er klart får dere flytte dere over til barsel/pasienthotell el. Der får du hjelp til amming om ønskelig.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #6 Skrevet 26. november 2011 Åh, takk så mye for alle opplysningene.. slitsomt å gå å lure hele tiden.. Kommer ikke morkaka av seg selv, må den også presses ut ? Hva er etterveer ? Kommer det rier etter fødselen også ? Når man får sprøyte(bedøvelse) før man skal sy, hvor får man den ? Hvor får man sprøyten som skal få livmora til å trekke seg sammen ?
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #7 Skrevet 26. november 2011 Rier etter fødselen er det som regel kun 2.gangs fødene som opplever. Men noen 1.gangsfødene kan være uheldig å få rier etterpå også ja, de kommer da som oftest mens man ammer.. Det er pga livmoren som trekker seg sammen. Dersom man trenger en sprøyte for å få livmoren til å trekke seg sammen så får man den i magen( tror jeg).
malingus Skrevet 26. november 2011 #8 Skrevet 26. november 2011 Etter at barnet har kommet ut, får man den som regel rett opp på brystet (fikk det med nr 2 men ikke med nr 1). Man er som regel ganska pumpa på dette tidspunktet og puster og peser og er overlykkelig for at alt er over. Nå klippes navlestrengen, mens barnet er på brystet ditt. Tar kanskje en 5-10 för du plutselig merker at du får jävelig vondt og får rier igjen, og da kommer morkaka ut. Jordmor trykker og presser ofte på magen etterpå for at alt skal komme ut (blog og vann og alt det der), så livmoren kan trekke seg sammen igjen. Man får en spröyte for det ja. Har aldri blitt sydd, så vet ikke om det tar lang tid. Du kan vel regne med at det er fullt liv på födestua iallefall en halvtimes tid etter födselen, om du ikke blir sydd. Etterrier ja...hehe...de er ikke morsomme. Når födselen er overstått og man tror alt det vonde er over, skjönner man at det ikke riktigt stemmer. Kommer små etterrier en stund etterpå, ofte flere dager, särlig når man ammer. Gjör skitondt!
malingus Skrevet 26. november 2011 #9 Skrevet 26. november 2011 Jeg fikk etterrier både etter 1. og 2.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #10 Skrevet 26. november 2011 det varierer kanskje litt, men for meg var det slik at jeg ble liggende. Hadde babyen på brystet og tenkte faktisk overhodet ikke noe over hvordan jeg lå akkurat da. De begynte etterhvert å stresse litt og det var fordi jeg blødde og morkaka ikke kom ut. De drev og dro i resten av navlestrengen og prøvde å få ut morkaka en lang stund og da måtte jeg gi fra meg babyen. Var visst nære på at de sendte meg til operasjon fordi morkaka må ut innen 1 time har gått. Tilslutt fikk de den heldigvis ut og da begynte de å sy. Det tok en time omtrent. Etter det fikk jeg ligge og slappe av en stund med babyen i armkroken.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #11 Skrevet 26. november 2011 Hei HI! Du har mange spørsmål, men jeg tror det er kjempelurt å deg å stille dem når de ligger og surrer rundt i hodet:) Jeg er andregangsgravid nå, så har foreløpig bare opplevd en fødsel. Jenta ble stående lenge rett innenfor åpningen, så de gav meg en lokalbedøvelse fordi de så seg nødt til å klippe. En lokalbedøvelse, sprøyte, settes vel der de har tenkt å klippe, så fikk den vel bak på ene kjønnsleppe eller der omkring. Kan ikke si at jeg husker det stikket:) 3 ganger måtte jordmor fram med saksa, og tredje gangen var hun utenfor det bedøvde området, så det klippet kjentes! Fikk med bedøvelse etter fødslen da jeg skulle syes i og med at riften var så lang... Hun satt nok i hvertfall en halvtime å sydde!! Etter 2 timer ble jeg satt i rullestol og kjørt til barselavdelingen. Jeg var ganske skjelven, få hadde ikke klart å gå. Lykke til! PS: Jeg dusjet ikke før dagen etter, godt over et døgn etter fødslen. De tilbød meg aldri noe hjelp med det, og jeg ble svimmel av å stå særlig lenge...
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #12 Skrevet 26. november 2011 Hva med sprøytene ? Hvor blir de satt , spesifikt? den som bedøver for syinga og den som skal på livmora til å trekke seg sammen ? Den for livmora blir satt i magen ? Og den som skal bedøve før sying blir satt inn i skjeden eller uten på noe sted ?
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #13 Skrevet 26. november 2011 Du har fått mange gode svar, men husk også at hva som skjer etter at ungen har kommet ut vil variere fra person til person og ikke minst hvilken opplevelse man har av det. De aller fleste er såpass utslitte og så glade for at det endelig er over og så opptatte av barnet at de gir blaffen i hva de driver med "der nede". Men det er greit å være forberedt på at fødselen faktisk ikke er helt over før også morkaka har kommet ut og de evt. har sydd deg.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #14 Skrevet 26. november 2011 Jeg lå vel i 20 minutter og "skrevde" etter at babyen ble dratt ut. Først kom morkaka etter en stund uten at jeg trengte å presse (etter hva jeg kan huske), og så ble jeg sydd (hadde rift grad 2). Kjente nesten ikke stikket fra bedøvelsessprøyta; det er uansett så latterlig lite smertefullt i fht selve fødselen. Klarte ikke å slappe av før morkaka var ute da jeg ikke visste hvor smertefullt det ville være, men når det bare var bedøvelsessprøyte og sying igjen så kunne jeg endelig slappe av. Var nok 20 % glad for å se babyen, og 80 % glad for at fødselen var over!! Hehe Da jeg var ferdig sydd, tok jordmor babyen og vasket av det "verste" og målte. Så lå jeg og ammet litt, og spiste noen brødskiver. Så fikk jeg ta en dusj og tisse på do (de vil at du skal klare å tisse før du drar til barselhotellet). Så var det tilbake i senga og amme babyen igjen, som da var nyvasket og hadde fått på littegranne tøy og bleie. Babyen ble født ukomplisert kl 1825, og kl 20:30 forlot vi fødeavdelingen.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #15 Skrevet 26. november 2011 HI her, ja.. veldig mange gode svar , dere er supre jenter !!!! Er veldig klar over at mye er individuelt. Men liker å vite hva som kan skje, slik at jeg er noe "forberedt" og ikke blir overrasket eller satt ut når jeg blir informert der og da. Da vet jeg hva det betyr og hva som skal skje. Har sprøyteskrekk noe noe angst for den saksen, så liker å høre ulike scenarior, sånn i tilfelle. Da høres det ikke så skummelt ut når "så" mange har gått igjennom det før på en måte. Hjelper å sanke informasjon for å dempe frykten, blir roligere da. Så takk for all info og dere som forsatt har mer info å komme med!
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #16 Skrevet 26. november 2011 Hei. Jeg ble klipt under fødslen. Trur hun rakk et klipp så og si nesten samtidig som bedøvelsen ble satt så merket det første klippet, men ikke de to neste klippa. Men barnet tok dem rett oppå brystet mitt, så ba dem barnefar om å klippe navelstrengen på han vis han ville. Og samtidig sydde dem og etter kanskje en 15minutter var henne ferdig med å sy og begynte å dra for å få morkaken ut og jeg fikk beskjed om å presse igjen og må si jeg synes det var nesten like vondt som å presse ut ungen ! men var lettere å puste og såklart ikke så ille som de værste riene når ungen skulle ut. Deretter tok de å holdt meg litt i armen når jeg skulle gå over i neste seng. De spylte/vaska lillegutt også trur jeg de ga han litt til barnefar så spurte mamma/mormoren hans om hun kunne få holde han litt, men det fikk hun ikke lov til for da skulle jeg amme han også kom de inn med mat til meg, barnefar og mormoren. Etter jeg hadde spist fikk jeg beskjed om å inn å spyle av meg. Trengte ikke noe hjelp til det,men var litt svimmel. Måtte tisse før jeg skulle spyle over meg, men da sa dem at jeg burde tisse mens jeg spylte over meg for da kom det ikke til å svi så i stinga, men det kunne det gjøre om jeg satt meg rett ned på doen uten noe vann. De gikk ut og kom inn igjen en stund etter jeg var ferdig for å så følge meg/oss over til barselavdelingen. Men da vi kom inn på barselrommet skulle mormor/mamma dra hjem men barnefaren/foloveden min bedt om å dra hjem siden det var så fult og jeg ikke fikk enerom.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #17 Skrevet 26. november 2011 Nei, man føder morkaka, og det må presses..... Når man har veer i fødsel så er det livmoren som presser seg sammen for å hjelpe til med å få ut baby.. Når baby er ute, så krymper livmoren.. det er altså samme organ som presser seg sammen igjen for å bli liten igjen. Disse krampene heter etterveer. Jeg fikk ikke bedøvelse i form av sprøyte jeg fikk bedøvelse i form av spray på de to siste fødselene. på de første fødselene fikk jeg ikke bedøvelse i det hele tatt. (det var dog 15 sting som skulle sys.) Sprøyten for å få livmoren til å trekke seg sammen får du i låret. Masse lykke til!!!
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #18 Skrevet 26. november 2011 Jeg har fått etterrier etter alle fire barn., men de blir vondere etter hvert barn man føder.. etter fjerdemann så var etterriene verre og lengre enn før baby var født!!!! Sprøyta settes i låret.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #19 Skrevet 26. november 2011 Er det lenge til du har termin?? Om du er så redd sakser, så bør du gå på apotheket og kjøpe jordnøttolje...Masser underlivet ditt med det noen ganger døgnet så blir du smidigere og sjansen for klipping/revning minker.. Samme om du kjøper ingefærbladte.. for den forbereder kroppen på fødsel, og sjansen for klipping revning kan minke litt der og. LYKKE TIL
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #20 Skrevet 26. november 2011 Jeg synes det ble litt mye skummelt for en stakkars førstegangs her, hehe Min opplevelse var veldig grei. Babyen kom ut, og jeg fikk han opp på magen (han hadde litt kort navlestreng, så han kom ikke høyere opp enn navlehøyde, hihi). Så "hostet" jeg ut morkaka. Det var ikke verre enn det gitt, og i hvert fall ikke vondt eller føde-lignende! Så fikk jeg sprøyte i låret for at livmoren skulle trekke seg sammen, og jordmor kjente litt rundt i området nede, for å lete etter rifter. Men jeg revnet ikke i det hele tatt, så jeg trengte ikke å sy :-) Hadde heller ikke vondt nedentil, og jeg kom meg på do uten problemer. Jordmor var forbløffet over hvor lite jeg blødde også. Babyen fikk sprøyte i låret (men jeg husker ikke hvorfor), og så hjalp de meg med å amme for første gang, før vi fikk litt tid sammen alene. Da kom søsteren min og stefaren min på besøk, og jeg hoppet ut av sengen for å ta dem imot. Så kom jm for å veie og måle, og spurte meg forskrekket: "Hvordan kom du deg ut av senga?!", og holdte på å ramle i bakken da jeg svarte, med største selvfølgelighet: "Jeg gikk ut av senga, vel!" ;-) Jm spurte fryktelig pent om de kunne veie og måle en annen baby på vårt rom i samme slengen, og det var ikke noe problem, for jeg var i storform :-) Så fikk jeg et brett med litt frukt og juice i champagneglass, og et lite flagg! Det var så koselig! :-D Jordmoren som tok meg imot da jeg kom på sykehuset (hun var ikke med under fødselen, og hun ville sende meg hjem da jeg kom dit) kom inn på rommet vårt for å, som hun sa selv, "se om det virkelig var sant". Hun hadde hørt at fødselen min hadde gått så utrolig fort og greit, og at jeg var i så god form, hun trodde ikke på det, haha! Og så gikk vi ned på barselhotellet. Jeg var ganske plaget med etterrier, men ikke verre enn at jeg klarte å sove gjennom dem :-) Så for meg var alt heelt greit, overhodet ikke ubehagelig eller slitsomt!
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #21 Skrevet 26. november 2011 Du, det er ikke en saks de klipper deg med, de bruker skalpell og snitter. Forøvrig er dte ikke alle som får bedøvelsessprøyte, jeg ble sprayet med spray. OG fikk ingen sprøyte i låret heller, da livmoren min trakk seg sammen tilfredsstillende av seg selv. Til sist- jeg merka ikke en dritt av det som skjedde etter fødsel der nede, enda jeg ble såvidt klippet og sydde pyntesting. De kunne sikkert brodert en blomst der uten at jeg hadde brydd meg om det! Ikke merket jeg at morkaka kom ut heller, alt skjedde "av seg selv". Når barnet ble tatt med ut sovna jeg og pappaen i samme seng, vi, hehe. Etter en halvtimes tid gikk jeg på toalettet, for så så spise litt, deretter tok jeg en dusj. Da holdt jeg på å svime av og måtte ha hjelp av jordmor, og jeg blødde såpass at dusjen var full av blod. Etterpå kjørte de meg og ungen opp til barsel (prematur unge), mens pappaen dro hjem for å lufte hunden og hente ting vi trengte. Forøvrig bør du forberede deg på å gå litt krokbøyd noen dager, samt være så støl at det føles ut som om noen har kjørt over deg med buss. Det er jo en real treningsøkt! JEg hovna også så mye i beina at det eneste jeg fikk på meg var crocs. Og så ser du gjerne gravid ut i flere dager etter fødselen!
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #22 Skrevet 26. november 2011 Skjønner så godt hvordan du har det HI. For knapt et år siden visste jeg ingenting selv. Her er min historie: Etter at frøkna mi kom ut ble hun lagt på brystet mitt. Hun skrek ikke for hun hadde navlestrengen rundt halsen, så det måtte fjerne den og så fikk jeg beskjed om og massere og røre litt på henne. Etter hvert skrek hun litt. Jeg ammet henne (en heelt spesiell og litt rar? Følelse egentlig) Jeg ble klipt litt, så de måtte sy noen sting. Jeg husker faktisk ikke helt rekkefølgen her, men morkaka kom jo ut etter litt pressing. Og så hadde jeg mistet litt mye blod, så jeg ble etter hvert litt svimmel og kvalm. Når jeg skulle sette meg opp i senga for og prøve og spise litt, besvimte jeg. Men våkna ganske fort igjen. Dette gjorde at jeg ikke fikk stå oppreist alene før sent dagen etter. Jeg fikk forresten ikke ut alt av morkaka, så de måtte presse på magen min litt seinere. Det var ikke godt. Etterriene husker jeg også når jeg leser her, de var heller ikke gode.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #23 Skrevet 26. november 2011 1 barn: Satt på knærne på gulvet og lente meg over sengen da barnet ble født. De la han på ryggen min mens de sjekket han og klipte navlestrengen. Spesiell følelse å kjenne noe som kravlet/sprellet på ryggen uten å vite om det var gutt eller jente. var så sliten at jeg ikke spurte en gang Fikk hjelp til å komme opp i sengen, fikk sprøyte i låret og husker ikke så mye til hvordan morkaken kom ut, tror det gikk ganske greit av seg selv. Sydde noen få "pyntesting", bedøvd med spray. Fikk barnet på brystet og fikk amme. 2 barn: Rask og litt dramatisk fødsel. Barnet måtte fort ut og måtte presse uten pressrier. Fikk barnet opp til brystet og klipte selv navlestrengen. fikk sprøyte i låret. Ingen sting! 3 barn: Måtte presse uten pressrier denne gangen også samtidig som jordmor hjalp til med å åpne "utgangen". Forferdelig vondt! Men fort glemt når barnet endelig er ute Far fikk barnet på sitt bryst pga at jeg hadde kraftige etterrier og gråt masse etter forløsning. Ingen sting denne gangen heller. Fikk barnet til brystet når jeg hadde fått samlet meg litt. Hadde kraftige etterier i flere dager etter denne fødselen. Etter alle fødselene har barna blitt veid og målt og vi har fått tildelt rom, untatt 2 gangen da vi reiste hjem nesten med en gang.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #24 Skrevet 26. november 2011 Med mine 3 har jeg alltid fått bedøvelse-spray før de har sydd...
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #25 Skrevet 26. november 2011 Babyen på magen, og kos og "velkommen til verden" til babyen Så kom morkaka. Men det vet jeg bare skjedde, for jeg husker ikke at jeg kjente noe som helst. Jeg husker ikke at den kom, men det må den jo ha gjort Så skulle de vaske babyen litt, og tok på teppe og lue. Veide og målte. Så ble det sying på mor, og det tok litt tid fordi det var en turnuskandidat som skulle få øve på de pyntestingene jeg fikk Mens jeg ble sydd, så var det min mor som holdt babyen. Hun var med på fødselen Og så var det fredelig med baby, og stell av mor og alt det der
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå