Gå til innhold

Hvilken barnevogn


Junimom

Anbefalte innlegg

Er det noen av dere som har begynnt å tenke på hvilken vogn dere vil ha enda? Er jo tidlig ennå, men jeg liker godt emmaljunga egde duo jeg, så jeg tenker litt på den. Noen som har erfaring med den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da jeg gikk gravid med første skrev jeg ned alle kriteriene jeg og min mann hadde for vogn; i forhold til hvilket bruk, hvor vi ville ferdes mest, tyngde på vogna, 4 hjul vs 3, er vogna lett å få med på kollektivt, trene med vogna...? osv.. Listet opp kriteriene mine hos en forhandler og de fant frem vognene som best matchet oss. Prøvekjørte litt i butikken, og gikk noen runder med oss selv, og så fant vi vognen som vi likte best!

 

Smaken er definitivt som baken - delt!

 

Jeg har bare godord å si om TFK og Joggster Elite - altså 3 hjulinger. Jeg er sikker på at du får like mange meninger sosial her inne :-) Det er moro å diskutere, men anbefaler dere å skrive ned hva som er viktig(st) for dere. Må ofte fire på enkelte krav for å få det som viktigst! Har enda til gode å finne en vogn som har ALT som JEG vil ha :-)

 

Lykke til i barnevogn jungelen!!

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde Mutsy Urban Rider til første ( snart 5 år siden) og var Knallførnøyd. Er kjempe deilig og trille den, for har en unik sving på bakhjula, altså 4 hjuls vogn( personlig så liker jeg ingen med 3, ustabile syns jeg). Hjula kan låses enkelt med foten og blir en stabil fast vogn. Følte vi bare sklei avgårde inne på sentere spesielt pga svingfunksjonen. Og også genialt med barneseteadapteret, men det har jo kommet til fler i ettertid :-). Vi har tatt var på den gamle vogna fordi den slutta å selges i Norge, og vi tok ikke sjansen på og miste muligheten til nestemann. Vi skal bruke den mye nå også, men jeg må ha litt forandring og kommer nok til og titte på andre vogner også, men finner jeg ikke en jeg liker så bra som Mutsy, så kjøpe jeg evt ny bag til understellet vi har, for nå har mange butikker begynt og selge de igjen :-D jippi, ble så glad, masse nye farger :-). Den har også en kjempefin løsning på og gjøre håndtaket mindre. Teleskopaktig justering, genialt på buss og når vogna klappes sammen. Er veldig liten når den er sammenlagt og lett og gjøre den enda mindre ved og ta av alle hjul enkelt. Vi har lite bagasjerommet på den ene bilen og jeg tørr og påstå at det er den eneste vogna vi får inn i den :-). Mange meninger der ute, men ville nå dele mine erfaringer ihvertfall ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint å få en barnevogn-diskusjon. Det er så sykt mange å velge mellom!

Vi ønsker oss foreløbig en Mountain Buggy Urban Jungle eller en Easy Walker Sky. Synes Simo og Emmaljungas vogner blir litt store og tunge, selv om de er trygge og gode vogner. Emmaljungas Edge-vogn ser ut som et stort monster ved siden av de andre mindre vognene. Jobber i barnehage og prøvekjører alle vognene jeg har mulighet til for tiden :P

 

Den eneste grunnen til at det ikke skulle bli Urban Jungle er prisen og bremsene. Bremsene er vanskelig å åpne på mange av vognene jeg har prøvd i barnehagen. Og prisen er ganske stiv, rundt 10.000 for vogn med sportdel og bagdel. Ellers opplever jeg at det er en misoppfatning at trehjulinger velter lettere enn firhjulinger. Jeg har sett en to åring som datt ut av sin store Simo-vogn også, da han kom seg ut av selene. Den tippa bakover!

 

Det viktigste for meg er at de er gode å kjøre på all slags terreng (store og gode hjul, som kan låses eller ikke låses) og at den er lett å kjøre rundt med i byen og på kollektiv-transport.

 

Andre forslag tas mot med takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ihuga trehjuling fan da de stort sett er lettere og fine i terreng og til trenig (altså mine behov!). Jeg er suuuuuper fornøyd med Baby joggeren vi har (http://www.babyjogger.com/city_elite_lp.aspx). Skyggedelen er fantastisk, og det er fin lufting bak. Super å ha med til varmere strøk :-) Den legges sammen bokstavelig talt på 2 sek; dra i håndtaket i setet/sittedelen og vips: vogna er slått sammen.

 

Skal skaffe oss bagdelen til lille i magen. Ei venninne kjøpte vogna (etter litt reklame herfra), og er super fornøyd. Er ikke den dyreste av 3hjulingene heller. Hadde TFK til første, og likte den kjempe godt, men srtsdelen kan oppleves litt stor. Har venninner med gutter som fort ble store. Flere byttet til TFK og fikk god plass til podene sine.

 

Har ALDRI veltet med trehjulingen, opplever de som gode og stabile (de jeg har prøvd!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Egentlig dumt å be om flere forslag og gode alternativ, det gjør det jo bare vanskelig, men skal definitivt sjekke ut baby jogger også!

:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi haddeTeutonia Spirit3s til forrige barn, og måtte selge den kun etter ett års bruk, for da var vogna for trang og liten (hadde en svært tung og stor sønn sist). Så for oss er det viktig med en stor vogn som kan brukes lenge, enn å måtte bytte etter et års tid. Husker at jeg sist gang nesten ikke vektla viktigheten av en stor sportsvogndel, og kan si jeg angrer på at fokuset mest var på babydelen som kun ble brukt noen få måneder.

Jeg vil ikke anbefale Teuonia Spirit, da den har liten plass for barnet og den har hjul som er tunge å trille i snø og slaps. slet meg sist gjennom en tung vinter med mye snø, og kviet meg å gå trilletur fordi det var lettere å dra vogna etter seg enn å dytte den.....

Lykke til i jungelen for dere som fremdeles leter! Sett opp liste på hvilke funksjoner og krav som er viktige for dere, så er de utrolig behjelpelige i butikken med å finne riktig vogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare slenge inn en kommentar :-). For når jeg snakket om at jeg ikke liker 3 hjulinger grunnet stabilitet, så har jeg aldri hørt om noen velting eller sånn. Men har trillet noen og syns de generelt er vanskelig over veien med fortauskanter ol. Sikkert fordi jeg er vant med 4 hjul. Føler jeg liksom ikke får helt teken på og kjøre dem, og de jeg har prøvd har levd sitt eget liv når det er ustabilt underlag. Vanskelig og få inntrykk av sånt i butikken, så man skulle nesten ha prøvd før man kjøper, men ikke så lett liksom :-P men smaken er jo som baken :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... Og godt er det :-) At smaken er som baken! Hvis ikke hadde det verken vært flere modeller eller konkurranse på markedet.

 

Jeg igjen synes 4-hjulinger er vanskelige å snu og å hanskes med, de følger liksom ikke med dit jeg går.. Hihi. Men jeg er vant til 3-hjuling! Hvis du låser forhjulet når du skal trille i ulendt terreng eller forsere mange fortauskanter vil vogna ikke "leve sitt eget liv" som du skriver :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har bestemt oss for Mountain Buggy Urban Jungle. De vi kjenner med flere barn har stort sett gått til innkjøt av denne til nummer to (og det tenker vi er et godt tegn). I tillegg er den enkel å manøvrere og relativt liten og nett. Vi kjøper den i New York når vi skal dit til jul. Der koster den 3500kr kontra 10 000kr her hjemme... (vet også om flere som skal bestille denne på nett og har sagt at man ikke betaler toll/mva på barnevogner- dette siste vet jeg ikke annet enn det jeg har hørt...)

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg lurer litt på om jeg skal gå for Bugaboo denne gangen.

Har en Simo fra før som nummer 2 har i barnehagen som sovevogn, så syntes det blir litt teit å kjøpe samme vogna om på nytt igjen liksom. Også syntes jeg Emmaljunga er litt lik, selv om jeg liker den.

Mountain Buggy har jeg som søskenvogn. Veldig veldig fornøyd med den, men bagen er så liten og de to andre har måtte bytte rundt 6 mnd alderen, og da syntes jeg det er litt tidlig å ha barnet vendt fra meg.

Har en Quinnyvogn stående hos svigers som jeg syntes er helt grusom på alle måter.

Har en Bugaboo Bee som er helt nydelig, så derfor konkluderer jeg med at Cameleon må være bra ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er såå vanskelig å velge vogn. Ikke at jeg trenger å velge enda da ;-) Jeg har tenkt på Bugaboo Cameleon, jeg liker at den er så lett og at bag-delen er relativt stor og lun. Men jeg synes sittedelen virker litt liten. Er den det? Har sett lit på Emmaljunga også, stor, lun og god sittedel, men virker litt tung å trille og snu. Noen som har erfaringer med disse to?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi vurderte og buggaboo, men slo den fra oss nettopp fordi den er så åpen i sportsdelen - kan ikke se for meg den er særlig lun når det blåser stikker og strå. I tillegg ble bagdelen litt i laveste laget for min mann på over 190 cm..

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Jeg har sett litt på Emmaljunga Nitro City. I hvit! Vet ikke helt om jeg velger sportsdelen i hvit, men bagdelen blir nok i hvit. Gleder meg såååå til å handle vogna. Har hatt Teutonia S3 til hun første, og Simo kombi til nr 2, fornøyd med begge to der og, men nå vet jeg at jeg kommer til å bære vogna mye ut og inn av bilen, så da blir Simo`n litt tung. Men det er virkelig en vogn jeg anbefaler til dem som går mye turer, både i dårlig og godt vær. Den er lun og god :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja dette var tidlig gitt, men guuuud så gøy det er å planlegge litt;) hehe

 

Jeg "sliter" med å bestemme meg for om jeg vil ha 3-hjuling eller 4 hjuling, så derfor har jeg sett meg ut 1 av hver;)

 

Emmaljunga (kansje skrevet feil) city cross eller TFK. Minuset med Emmaljungaen er at jeg synes den ser litt "stusselig" ut når det er en mann som triller den... nærmest som en dukkevogn visst dere skjønner? hehe:) Jeg vil ikke ha en annen firehjuling enn den evt... Sjøl om jeg alltid har hatt en forkjærlighet for Simo, og Simo Classic;)

 

Jeg har en venninne som har TFK, nei 2 faktisk, og de er over seg av begeistring for denne:) Ellers synes jeg Mountainbuggy er rålekker som bagvogn, men den blir så lang sammenlagt og er så bred mellom bakhjula visstnok, åsså liker jeg ikke at den ikke har regulerbart fotbrett. At barnet blir sittende å dingle med bena...

 

Høres ut som jeg har tatt et valg her gitt, troooor jeg går for TFK`en:) Selvom vi bor i et snøhøl på landet;) Kansje jeg må ha begge!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes TFK funka fint på snø! 4 hjulinger er gjerne lettere å manøvrere på snø.. Men det er heldigvis ikke snø her hele året :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er så mange som svinger rundt i bilsetevogner på kjøpesenter... Med veldig små babyer oppi... Mener jeg har lest et sted at små babyer ikke skal sitte i barnesetestilling i mer enn max 20 min av gangen??+ Noen som har peiling? Tror min lille engel skal få en skikkelig dypvogn hvertfall, sikkert litt mer stress for mor, men her kommer barnets komfort før min!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde emmaljunga edge duo til førstemann. Og det blir garantert den igjen!! Har vært og sett litt på vogner, og disse med 3 hjul virker veldig ustødige, i hvertfall hvis det er storesøsken som skal trille.... Så her har vi nok bestemt oss for en emmaljunga ja!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en Emmaljunga Edge duo fra 2003, som jeg nå har brukt til mine 3 barn.Den blir brukt til 4.mann også, kjøper ikke ny vogn for å bruke til ett barn nei;)

 

Har jeg kunne valgt på nytt i 2003 hadde jeg nok valgt en annen vogn, pga at den er veldig tung og stor å ha med seg, man må ha stort bagasjerom(stasjonsvogn er nesten et must).

 

Men så er den jo stødig og det er stor plass i både bag og sportsdel.

Håndbremsene har vel nesten aldri virket 100 %, men tror de er forandret på de nye modellene.

 

Vanskelig å velge i denne jungelen, men det er jo viktig at den er god å trille på,og har bra kvaliteter for barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har tenkt at å kunne klipse barnesetet fast i hjuldelen er fint i butikker og sånt. Ellers vil vi bruke liggebag. Har også hørt om dette med for lenge i bilstol og fant dette:

 

Ifølge studien hadde friske, fullbårne to dager gamle spedbarn, som ble plassert i bilsete i 60 minutter, i gjennomsnitt lavere oksygennivå enn barna som hvilte på ryggen i babyseng.

– Det stemmer med det vi vet. Kroppen og brystkassen på spedbarn synker sammen når de sitter i bilstol. De aller minste bør derfor komme ut av setet annenhver time. Babyen må få lov til å skifte stilling, ellers blir det ubehagelig, sier kommunikasjonssjef Kristin Øyen i Trygg Trafikk til Klikk.no.

http://www.klikk.no/hvordantv/foreldre/barnogbilsikring/article501148.ece

(dette gjelder da to dager gamle spedbarn og sikkert inntil en mnd eller to)

 

Overlege Tor Einar Calisch ved Ullevål universitetssykehus er også kjent med problemet.

- Jeg vet at det i enkelte tilfeller har vært rapportert om pustevansker og pustestopp hos spedbarn i bilseter. Dette er etter min erfaring kun et problem hos barn som er premature, og derved har et umodent pustesenter, eller har pustevansker av andre spesielle grunner. Jeg har ikke hørt om dette hos fullbårne, friske spedbarn, sier han.

 

Trygg Trafikk oppfordrer foreldrene til å ta pauser ved bilkjøring.

- Vi anbefaler at man tar pauser under lengre bilturer og tar barnet ut av stolen, fordi de minste barna ikke klarer å skifte stilling og rette seg opp alene, sier Øyen.

http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=148687

 

Det samme sier denne: http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/1526517.stm

 

Antar jo at med økt utvikling av styrke i rygg og nakke klarer barnet å endre litt stilling selv i setet og at dette da ikke er problematisk (ettersom de også påpeker at dette ikke gejlder fare for ryggen).

 

Men jeg er ingen ekspert altså. Bare googlet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke noen fan av 3-hjulinger og syns de virker mye mer ustødig enn de med 4 hjul. Jeg kommer definitivt til å velge en med 4, og tror det blir emmaljunga edge duo, fordi det er de mest solide og stødige vognene (generelt emmaljunga),veldig god å trille på vinterføre og det er stor bag. Det eneste jeg syns er en minus,er vekta. Emmaljunga understellet er Tungt!!

Har en god del erfaring med vogner jeg og, som også jobber i barnehage :) En fordel ;) Vogner jeg definitivt ikke kommer til å velge er Simo,eller brio!! Simo vognene (som du skrev:) har lett for å bli baktunge å tippe og "fothvileren" på sportsdelen, detter ALLTID ned på alle de vognene og kalosjen har også veldig lett for å dette av. Håpløs vogn :P Brio er jeg generelt ikke fornøyd med den heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...