Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #1 Skrevet 25. november 2011 Ser dere ned på personer med lite eller ingen utdannelse? Jeg spør fordi jeg jobber som vikar i en barnehage ved siden av studiene, og opplever ofte en nedlatende tone hos mange av foreldrene. Og sitter ofte igjen med følelsen at de synes de er bedre enn meg. Spesielt når de kaller meg "barnehagetante", eller snakker til meg som jeg skulle vært 5 år. Er det slik det har blitt?
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #2 Skrevet 25. november 2011 førskoleyrket og læreryrket har generell lav status, hvorfor vet jeg ikke , sikkert fordi de innehar en jobb de gladelig setter bort selv!
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #3 Skrevet 25. november 2011 Er jo ganske sykt at statusen er så lav når lærere og førskolelærere har ansvaret for det viktigste som finnes; barna våre;)
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #4 Skrevet 25. november 2011 Over hodet ikke. Og om så var hadde jeg da selvsagt hatt vett nok til å behandle folk rundt meg med respekt, uansett utdannelse. Ofte vet man jo ikke engang hva "den andre" har å fare med når man møter nye mennesker. I en barnehage jeg var tilkallningsvikar jobbet faktisk kommunens x-ordfører. Hun var opprinnelig lærer men drev stort sett med politikk hele livet. Når hun så trådte ut av politikken fikk hun seg jobb i barnehage. Trivelig eldre dame med masse å fare med. Ser for meg hvordan folk hadde reagert om hun hadde satt de på plass pga nedlatende holdninger.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #5 Skrevet 25. november 2011 Absolutt ikke! Alle behandles med respekt til dem har gjort seg fortjent til det motsatte!
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #6 Skrevet 25. november 2011 Nei. Jeg har selv lav utdannelse og har jobbet som assistent i barnehage. Jeg vet godt at ting ikke alltid er som det ser ut til å være på overflaten, og at lav utdannelse ikke nødvendigvis gjenspeiler en persons intelligens. Det kan være sykdom og andre omstendigheter som påvirker, og det kunne ikke falle meg inn å dømme noen av den grunn. Og jeg vet godt selv at jeg ikke er et mindre intelligent menneske. Barnehagetante er et tåpelig ord, men de som bruker den lite gjennomtenkte betegnelsen bruker den nok på alle de ansatte, ikke kun deg fordi du er assistent. Venninnen min vet ikke forskjell på assistent og ped.leder, og sier ofte "hu tanta i barnehagen". Veldig irriterende ja, men det er ikke personlig ment.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #7 Skrevet 25. november 2011 Nei. Ikke på grunn av utdannelse.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #8 Skrevet 25. november 2011 Når jeg var liten kalte vi alle i barnehagen for tante Tonje, tante Lise, onkel Morten osv, og det var da bare koselig. Hva er alt det derre maset om å ikke kunne kalle barnehageansatte for tanter egentlig? Det er jo for søtten en tillitserklæring. Jeg får krupp av å måtte snakke med ungen min om "de voksne" i barnehagen, jeg liker det ikke i det hele tatt!! Og dessuten, jeg blir kalt lærer og frøken, men er en faglærer i videregående skole med adjunkttittel, snart med opprykk. Jeg hadde blitt like lite fornærma over å bli kalt lærer eller frøken om jeg hadde hatt 3 år mindre eller 3 år mer utdanning.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #9 Skrevet 25. november 2011 Overhodet ikke. Det er svært få jeg "ser ned på"; tenker vel heller at alle er forskjellige, med ulike behov. Og selv om jeg har 5 års høyere utdanning selv, så er jeg hverken kultivert eller over gjennomsnittet interessert i f eks samfunnspolitikk. Så vil nødig kaste stein i glasshus
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #10 Skrevet 25. november 2011 Ser ikke ned på noen, men forstår ikke at noen gidder å gå gjennom hele livet i kassa på Rimi. Min søster er 40 år, jobber seg i hjel på Europris, har vært der i 15 år. Syns det er mer trist enn lavstatus...
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #11 Skrevet 25. november 2011 Nei, det gjør jeg ikke! Utdannelse er ikke noe som passer for alle - og man kan sikkert lykkes uten også. MEN jeg syns det er trist med de som ikke har noen ambisjoner for fremtiden. Det er også trist å se på de som har en jobb de ikke trives i samtidig som de ikke gidder å ta utdannelse for å få en jobb de ville trivdes i.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #12 Skrevet 25. november 2011 Nei, det gjør jeg ikke. Er selv lærer som jobber i bhg, og ser aldri ned på assistenter o.l. Tvert i mot har vi mange fantastiske assistenter som har mere vett og forstand enn enkelte ped.ledere og styrere.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #13 Skrevet 25. november 2011 Nei, hvorfor i alle dager skal jeg det? De er da vell like mye verdt de, som de som ønsker å sitte 10 år på skolebenken etter videregående! Eneste som er "dumt" med folk som har ingen utdannelse, er at det er vanskelig for de å skaffe seg en ordentlig jobb!
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #14 Skrevet 25. november 2011 nei det gjør jeg absolutt ikke. ser heller ikke opp til de med høg utdannelse. kom selv ikke gjennom høgskolen, men angrer ikke på at jeg sluttet. har bare vanlig allmennefag fra videregående, men har likevel en grei jobb med grei lønn.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #15 Skrevet 25. november 2011 Nei det gjør jeg ikke.. Er gift med en elektriker og han er mye høyere enn meg, så det er vel omvendt, tenker jeg... Alvorlig talt: Nei!! Hvis alle hadde vært professorer hadde det ikke blitt gjort mye i dette landet.. Jeg beundrer hjelpepleiere og barnehageassistenter som gjør en veldig viktig jobb, men ikke får kred for det..
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #16 Skrevet 25. november 2011 da lurer jeg på hva som anses som lav utdannelse i det hele tatt? all utdanning under 9 år?
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #17 Skrevet 26. november 2011 Til 18:05 Men ville du likt å bli kalt tante av elever eller foreldre da? Forskjell på å bli kalt tante og lærer/frøken. Jeg liker ikke at foreldre sier f.eks "bli med tante nå". Jeg er ikke tante til det barnet og jeg har faktisk et navn. Det føles nedlatende og ikke koselig. Synes hverken assistenter eller pedagoger skal bli kalt tante/onkel. De sier jo ikke tante Mette, de sier bare tante for de kan ikke navna på oss engang. Du sier "Jeg får krupp av å måtte snakke med ungen min om "de voksne" i barnehagen, jeg liker det ikke i det hele tatt!!" Hvorfor må du si tantene eller de voksne da, kan du ikke bruke navnene?
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #18 Skrevet 26. november 2011 Nei..ser ikke ned på folk som har lav utdannelse..er faktisk gift med en som ikke har utdannelse Men jeg opplever det at andre foreldre i bhg til lille snakker ned til meg da jeg har ikke noe mastergrad eller batchelor som fleste av de.. Men det er dems tap at de er sånn, jeg orker ikke å omgås slike mennesker som måler en person mer etter utdannelse og status enn personlighet. Jeg VET jeg er en allight person selv om jeg ikke har utdannelse etter dems standard.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #19 Skrevet 26. november 2011 Nei, mem tenker at en del kunne tatt seg litt i nakken og tatt mer utdanning enn vgs i hvertfall. Stusser over de som aldri har studert noe etter vgs.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #20 Skrevet 26. november 2011 Er ikke alltid det er snakk om å "ta seg i nakken".. Det er altfor lett å si.. Er lett å dømme folk, men vanskelig å vite hvordan demmes liv har vært før du møtte de..
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #21 Skrevet 26. november 2011 Som førskolelærer må jeg si at det er skikkelig respektløst og bli kalt barnehagetante! Mange som ikke er klar over at det er et 3-årig Bachelor-studie.. man kaller da ikke en hjelpepleier for bleieskifter/bæsjetørker eller en gynokolog for fittefixer;) Tror at mange foreldre i bhg føler seg litt usikre,de er jo spesialist på sitt eget barn men IKKE på barn og barns utvikling generelt. Tror hele tante-greia henger igjen fra 80 tallet da det var parker overalt uten pedagogisk innhold og typisk husmødre som jobbet der. Nei alle yrker er viktige og skal tilegnes med respekt synes nå jeg.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #22 Skrevet 26. november 2011 Tilogmed den som har dårlig utdannelse kan komme fram i livet. Snakker om erfaring. Kun 1 år vidaregående og ca 700 000 ut bet i året.
lille sprelle Skrevet 26. november 2011 #23 Skrevet 26. november 2011 Overhode ikke! Selv har jeg maaange års høyere utdanning, men det er fordi jeg har ønsket det og liker å sitte på skolebenken. Jeg er mer opptatt av om folk er snille og kloke og har en god etikk, enn antalle år på skolebenken. Jeg har opplevd litt av det samme du beskriver ifht hvor jeg har jobbet. Noen arbeidsplasser har tydeligvis høyere status enn andre, til tross for at de arbeidsoppgavene jeg har hatt stort sett er like.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #24 Skrevet 26. november 2011 1 år videregående og 700 000 utbetalt i året (da mener du vel netto, noe som tilsier du har godt over millionen brutto i året. Veldig bra, du er tydligvis flink med det du holder på med. Som svar til HI, vil jeg si jeg har litt mindre respekt for de som kun avslutter videregående og ikke tar noe som helst mer utdanning. Det er uendelig mye kunnskap ute i verden og jeg lurer på hvorfor enkelte ikke ønsker og utvide sin horisont og lære mer enn kun å være dyktig på ett felt, for så være fornøyd med det man tjener. Lønn er ikke viktig. Jeg har respekt for alle, men tar mindre seriøst en som kun har fullført videregående enn de som har vist evne til å tilegne seg noe mer kunnskap. Videregående er jo kunn en grunnopplæring for å kunne fungere i smfunnet på et minimumsnivå.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #25 Skrevet 26. november 2011 Nei, jeg ser ikke ned på de meed lav eller ingen utdanning. Jeg har problemer med å forholde meg til dumme mennesker. De er forferdelig slitsomme å prate med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå