Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #26 Skrevet 25. november 2011 Man får jo faktisk penger fra staten. Det er ikke en direkte sammenheng mellom hva vi betaler inn og hva vi får tilbake slik som når vi går i butikken å kjøper noe. I forhold til staten er systemet at vi skal yte etter evne og få etter behov. Det er vell ikke vansklig å forstå? Skal jeg forstå deg dit henn at du liker velferdssystemet men ikke å betale for det? Trøst deg da med at du systemet (etter min mening desverre) er lakt opp slik at du etter all sansynlighet får mye mer tilbake enn du betaler inn. Helt siden innføringen av alderspensjonen har systemet vært lakt opp til å la neste generasjon betale vår pensjon. Ettersom både anntall pansjonister stiger kraftig i forhold til antall i arbeid og pensjonene øker kraftig blir dette en kraftig hodepine for våre barn. Muligens også for de yngste her inne.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #27 Skrevet 25. november 2011 Nei, du sier ikke at du er imot velferdsstaten, men du mangler forståelsen av hvordan den fungerer. Hvis du synes at du betaler for mye, må du kunne komme med alternativer på hvordan vi kan få velferden til å fungere på en bedre måte uten så mye overføringer fra privatøkonomien. Du utrykker deg ikke på en slik måte at man får inntrykk av at du lever fint med det.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #28 Skrevet 25. november 2011 "Skal jeg forstå deg dit henn at du liker velferdssystemet men ikke å betale for det?" Hvor tar du dette fra? Jeg har ikke sagt at jeg ikke liker å betale noe sted her. Men JA, jeg syntes det er helt utrolig at jeg betaler halve lønnen nesten, til staten, og enda må jeg betale %, mva og moms av alt jeg foretar meg av. Samtidig er prisene skyhøye i dette landet! Og jeg er svært uenig i at man får mer igjen av det man betaler hele livet. Det er matematisk umulig. Jeg er ikke uenig i at det er et bra system, og jeg har aldri skrevet at jeg ikke syntes den fungerer, så hvorfor er det slik at dere glefser med en gang over hvor mye man får igjen og bla bla bla? Jeg skriver KUN at dere må forstå at vi får igjen penger vi betaler. Derfor blir jeg irritert når folk sier at vi bor i en velferdsstat så vi skal prise hele Norge fordi vi får perm, penger om vi har sykdom osv. Hvorfor skal vi kysse jorda fordi vi får tilbake en liten del av det vi har betalt? Man betaler skatter og avgifter av ALT. Ikke bare lønnen! Man kan ikke gå på do å drite engang uten at de skal ha penger for det og.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #29 Skrevet 25. november 2011 Jeg lever fint med den, jeg, jeg bare syntes at et sted går grensen. Har ikke noen problemer med det, men har en mening om det. Jeg har mange alternativer jeg. Slutte å ta inn alt av asylsøkere, slutte å gi penger til alle som sitter på ræva hjemme, slutte å gi trygdede like mye penger som en vanlig hardt arbeidende, slutte å oppfordre folk til å gå arbeidsledige ved å halvere AAPen deres,slutte med barnetrygd til de som ikke trenger den og halvere kontantstøtten, og ikke minst, sette ned sykelønna! Man tjener jo på å være syk i dette landet!
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #30 Skrevet 25. november 2011 Tar feil? I hva da? Jeg er ikke 08.48, men enig med 08.48
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #31 Skrevet 25. november 2011 Du tar for lettvint på ting.. Slutt å ta inn asylsøkere? Ja det hadde vært en ønskedrøm..MEN hva skjer hvis vi skrur igjen krana? F.eks asylsøkere og U-hjelp til andre? Jo diplomatiet stopper opp. Vi smører resten av verden med de tingene vi gjør for andre. Hadde vi vært egoistiske hadde ingen villet handle med rike Norge. Vi hadde blitt sett på som en stor gjeng egoister. Selv land i Afrika, der befolkningen ikke har mer å leve på enn 1 dollar dagen, hjelper andre.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #32 Skrevet 25. november 2011 Enig i det du skriver, men det går an å sile litt. Og ikke la de bo her til de får eller ikke får oppholdstillatelse. Lettvint er det ikke, og det kommer det aldri til å bli, men med litt av alle disse, så kanskje man har litt ekstra som privatperson på kontoen?
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #33 Skrevet 25. november 2011 Hi Hva hvis du selv blir syk en gang og trenger trygd? Hvem skal betale ditt daglige brød da? Ikke velferdsstaten i hvert fall. Og hvor urettferdig blir det ikke om noen skal få større barnetrygd enn andre. Du virker litt enfoldig spør du meg.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #34 Skrevet 25. november 2011 De fleste får mer tilbake enn de betaler inn av flere grunner. En ting er at staten har flere inntektskilder enn beskattning av privatpersoner. Vi har relativt store intekter fra oljen og andre bedrifter. Vi har også noe finnannsintekter. I tillegg er det ikke slik at pengene som kommer inn i statskassen i dag blir satt av til vår fremtidige pensjon. Dagens inntekter går til å betale dagens pensjonister. Vi satser på at neste generasjon klarer å betale de store pensjonene vi har opparbeidet oss "rett" til.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #35 Skrevet 25. november 2011 Og hva om jeg ikke blir syk? Noe som er større sjanse for?! Og om jeg skulle bli for syk til å jobbe, så har jeg en forsikring som fikser det. Hvorfor er det urettferdig at de som trenger den får barnetrygd og andre kan hoppe over den? Det er like urettferdig som at jeg må betale 42% i skatt, mens naboen betaler 36% skatt....!
Gjest ->>- Skrevet 25. november 2011 #36 Skrevet 25. november 2011 Visst er vi staten. Og visst får vi penger fra staten. De aller fleste privatpersoner i Norge bidrar med langt mindre skatt i løpet av et yrkesliv enn de får tilbake i form av velferdsytelser og fellesutgifter av typen veiutbygging etc. Personlig er jeg takknemlig for å leve i et samfunn hvor fellesskapet er slik organisert at unger ikke sulter i hjel og ingen nektes akutt helsehjelp f.eks. Hvorfor skal man ikke være takknemlig for en god samfunnsstruktur, selv om man bidrar til den selv også?
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #37 Skrevet 25. november 2011 Helt enig 18.05, men jeg syntes det er feil å si at vi er så utakknemlige om det er en ordning man ikke er enig i mtp stønader, trygd eller penger. Man kan alltid bli bedre, og da nytter det ikke lene seg tilbake å si at "vi er så heldige at vi får penger fra staten, så vi burde bare holde kjeft og ta det vi får". Det er det som er hovedpoenget mitt her. Passive nordmenn som tror at staten er en pengesekk som kommer fra oljefond eller fra oppe i det blå.
Gjest ->>- Skrevet 25. november 2011 #38 Skrevet 25. november 2011 Synes jeg hører "mine skattepenger"-argumentasjon i alskens velferdsdiskusjoner, jeg. Deler ikke inntrykket av at de fleste ikke er veldig klar over at de også bidrar til fellesskapet med f.eks skatt, moms, avgifter etc. Men som sagt; de fleste får mer enn de gir. Det tilsier jo at pengesekken også kommer andre steds fra.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #39 Skrevet 25. november 2011 HI Hva skulle reglene for barnetrygd ha vært da? Hvor skulle grensa gått? De som hadde en bruttoinntekt over 500 000 feks? Og skulle enslige forsørger fått barnetrygd dersom de hadde høy lønn, men var alene? Og er det ikke rettferdig at de som tjener mest betaler mest i skatt? Hvorfor skal de som allerede har dårlig lønn få enda mindre, som resulterer i enda mer klasseforskjeller? Dette sier jeg ikke for jeg tjener dårlig selv, men fordi jeg synes det er mest rettferdig.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #40 Skrevet 25. november 2011 Barnetrygden burde behovsprøves etter samme kriterier som feks studeistipend. Fryktelig enkelt og veldig rettferdig.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #41 Skrevet 25. november 2011 Og hvordan skal det foregå i prakis? Er jo lettere med studiestipend når man får uttelling for hvor flittig man er...
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #42 Skrevet 25. november 2011 Da synes du feil. Jeg tenker ikke på mine-dine penger i det heletatt. Jeg er uenig i at de fleste får mer enn de gir.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #43 Skrevet 25. november 2011 Dt vil fåregå slik at de som tjener mer enn feks 400000 netto eller noe sånt, ikke vil få barnetrygd over en periode.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #44 Skrevet 25. november 2011 Ein betaler samme fan skatt og avgifter på alt du tar i.
Gjest ->>- Skrevet 25. november 2011 #45 Skrevet 25. november 2011 Det er jo ikke noe å være uenig i, men et rent faktum. Du fødes på sjukehus, koster en formue, bruker en dyr barnehageplass, svindyr skole, mottar barnetrygd og benytter deg av rådyr infrastruktur, utdanner deg gratis og med sponsormidler fra staten i tillegg, har gratis helsevesen, får stønader om du blir ufør eller enslig forsørger, har et tilrettelagt kulturtilbud den jevne ugander bare kan drømme om, aldres og får gratis hjelp, ja, og så sponses begravelsen din til slutt. Med mindre du er Olav Thon, er sannsynligheten stor for at du som de fleste får mer enn du gir. Amen-og-takk-for-olja.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2011 #46 Skrevet 25. november 2011 Jeg er fremdeles uenig. 300.000 i 40 år, og moms og avgifter på ALT, samt eiendomsavgift og arveavgift. Jeg måtte betale ut 200.000kr i arv, på noe min mor og far har betalt ned for for lenge siden, med renter og moms, for å kunne beholde det! Man betaler for alt her i dette landet, og jeg nekter å tro at man får så mye igjen. Det er umulig, med tanke på at man sjeldent ligger på sykehus en gang i året, går på skole hele livet, eller har gratis lege.
Anonym bruker Skrevet 26. november 2011 #47 Skrevet 26. november 2011 Nåja...med Jens ved roret så er det nok ikke lenge til vi virkelig betaler mye mye mer og får mindre og mindre igjen, slik som han raserer velferden!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå