Gå til innhold

Er vi dårlige foreldre?


Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har ikke så veldig god økonomi, men vi har alt vi trenger. Mat, hele og varme klær, barna har mye leker, vi har ett fint og rent hjem.

Men vi har ikke råd til å dra på lekeland hver mnd, har heller ikke råd til dyre ferier osv.

Men vi har hytta som er på innimellom.

 

Barna er i tett alder 5 og 3 år. De går ikke i barnehagen da de går hjemme med oss. Vi er ikke så ofte sosiale da vi ikke har mange venner, kanskje en gang i mnd i gjennomsnitt. Men vi finner på endel ting bare vi 4. Drar på lekeplass en gang i uken, drar på biblioteket en gang i uken og er mye ute i hagen og i skogen.

 

Lider barna våre under dette tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, dere er ikke dårlige foreldre.

Men hvorfor går ikke barna i barnehagen og får tid sammen med andre barn? Barn på 3 og 5 år har ganske godt av å få sosialisert seg med andre barn, lære sosiale koder barn i mellom osv. Du sier selv at dere ikke er så sosiale av dere, kanskje barna har litt behov for å kunne leke med andre barn, forholde seg litt til andre mennesker også?

 

Ellers er jeg ikke i tvil om at dere er kjærlige og omenksomme foreldre.

Skrevet

Det vil jeg tro du merker på barna. Er de lykkelige? Smiler de og ler og koser seg med familien? Jeg tror absolutt ikke de lider.

Skrevet

Man vet at barn fra 3 års alderen stort sett vil velge andre barn foran voksne, også foreldrene, så det at dere er lite sosiale med andre barn er, ikke bekymringsverdig, men dumt, vil jeg si.

Skrevet

Jeg ville absolutt for barnas skyld vurdert barnehage noen dager i uken for at de skal få se og leke med andre barn, finne på ting med barn på egen alder. Det er masse utvikling i å sosialiere seg med jevngamle, ikke bare gå hjemme med foreldrene. Det høres ut som ikke dere lever så veldig aktivt liv. Barn på den alderen har bare godt av å komme seg ut av huset, lære seg å forholde seg til andre barn, andre voksne og se litt andre ting. Ikke minst for 5 åringen din som er skoleklar nå. 3 åringen din også, dere har store barn!!

Sier ikke at barna dine skal være i banrehage 8 timer hver dag, men kanskje kjernetiden? 10-14 f.eks?? Få venner, være aktive med barn på sin egen alder

Skrevet

De går ikke i barnehagen fordi vi ikke har økonomi til det. Mannen min er uføretrygdet og jeg er arbeidsledig. Har søkt jobber i 1,5 år men ikke fått noe annet enn tilkallingsvakter innimellom. Bor på ett veldig lite sted. :(

Vi har planer om at vi skal klare å ha de i barnehagen deltid fra agust neste år. Håper bare jeg får meg en jobb til da.

Skrevet

ikke dårlige foreldre, men dumt at de ikke får noe tid med andre barn, f.eks barnehage. Sunt for 5 åringen å leke med andre 5 åringer, sunt for 3 åringen å leke med andre 3 åringer etc....

Skrevet

Ja de koser seg masse sammen med oss. De er stortsett alltid blide og glade barn. De er aktive og får brukt både kroppen og hodet hver dag. Men vet ikke om de savner det å ha andre mennesker rundt seg enn bare oss. Vi besøker jo familie å slikt innimellom men de bor også ett stykke unna så blir ikke så veldig ofte.

Skrevet

Hvorfor ikke noen timer i barnehage hver uke? Så de får se litt andre barn? Skape vennskapsbånd? Synes det er litt trist at de bare skal gå hjemme med dere, jeg da... Ikke at dere er dårlige foreldre, men barna begynner å bli store og det er ikke snakk om at de skal i barnehage fra 7 -17, men noen timer?Sånn at de kan få venner, oppleve spennende ting med andre barn. Lære seg sosiale koder mellom barn, barn i gruppe etc. Går dere begge hjemme?

Skrevet

Enig med fler over her. Ville absolutt prioritert barnehage noen timer hver dag på så store barn slik at de møter litt andre utfordringer enn hva dere kan gi hjemme. Kan bli litt sjokk spes. for 5 åringen din hvis han/hun aldri har gått i barnehage, sosialisert seg i grupper med barn, fått seg venner etc før skolestart. Så godt for 5 åringen å bli kjent med andre barn som skal begynne på skolen sammen. 3 åringen har også godt av å få noen timer sammen med jevngamle. det er ganske stor forskjell på 3 og 5 åring sånn utviklingsmessig og de har godt av å være litt fra hverandre også. Handler om å utvikle seg!

Skrevet

Snakk med kommunen/barnevernet ang å få dekket barnehage til barna. Jeg tror barna dine vil ha det veldig godt av barnehage, og kommunen/barnevernet kan være behjelpelig på det området dersom de ser behovet.

Skrevet

Ja er helt enig med dere. Men vi har desverre ikke råd til å ha de i barnehagen. Vi håper vi kan få det til fra augsut neste år hvis jeg får meg en jobb. Er jo veldig redd for at de skal bli ståendes utenfor når de begynner på skolen så lenge de ikke har gått i barnehagen. :( Hi.

Skrevet

Ja herregud dere er dårlige foreldre om dere ikke drar til Thailand, AUstralia og Sør-Afrika fem ganger i året! Jeez!

 

(jeg var ironisk her. Jeg går utfra at du selv skjønner at sånne ting ikke har noe å gjøre med om man er god/dårlig forelder!)

Skrevet

Kommunen dekker det ikke siden vi går hjemme. Og barnevernet har vi ikke noe med å gjøre så de hjelper oss ikke nei.

Skrevet

Hvorfor går de ikke i barnehage? Hadde hatt godt av å treffe andre barn mer enn en gang i uka..

Skrevet

Snakk med barnevernet, og hør om de kan hjelpe dere med å betale barnehagen i hvertfall for eldste.

 

"Alle" går liksom i barnehagen, så å få til det sosiale er ikke så lett når en har barna hjemme.

 

Barnevernet er iKKE farlig. Men de kan hjelpe dere med å betale for at barna får den sosiale treningen de trenger.

Skrevet

Ja jeg forstår jo det da, men jeg tenker mer på opplevelser som gjerne koster penger. Som lekeland, kino osv. Det har vi sjeldent råd til å prioritere, men gjør det slik innimellom. Hi.

Skrevet

Høres ikke sånn ut, men det er viktig å eksponere barna for samvær med andre barn. Det er mye læring i det og "alle" andre barn har fått brynt seg på samvær med andre barn i barnehagen i mange år før skolestart.

 

Hvis dere ikke vil ha dem i barnehage, finnes det kanskje en åpen barnehage, en fritidsaktivitet, barnas turlag (turistforeningen) eller lignende?

Skrevet

Nei dårlige foreldre er dere ikke, men jeg villenok prøvd å få 5 åringen inn i bhg noen dager i uka nå siste året før skolestart så ikke det blir en kjempeovergang for han.

For fra å gå hjemme med mamma pappa og småsøken hver dag og ikke se så mye andre unger, og ikke ha samhandling med mange barn på en gang, til å komme i en stor barnegruppe 5 dager i uka i et klassemiljø kan nok være ganske tøfft.

Skrevet

Dersom far er ufør så vil det jo si at han kansje ikke er i stand til å ta seg av to barn helt alene, og så lenge du er arbeidsledig(dagpenger?) så er du pliktig til å ha barnepass slik at du kan stille opp på jobb/kurs når det skulle være åpning for det. Så selvfølgelig vil kommunen vurdere å dekke det dersom du gror litt ben i nesa og legger fram saken for de!

Skrevet

Det at dere gir barna andre opplevelser enn de kommersielle gjør dere ikke til dårlige foreldre. Men dere bør tenke over hvorvidt kombinasjonen at de ikke får gå i barnehage og dere ikke er særlig sosiale er heldig i lengden......

Skrevet

Og forresten, barnevernet må dere jo ta kontakt med for å få hjelp. Det er ikke slik at de bare aner at dere trenger hjelp til å ha barna i bhg. Dere må jo ytre behovet for de!

Skrevet

en er det en åpen barnehage i nærheten som dere kan ta barna med en dag el to i uken? Visst det er et stykke unna kansje dere kunne klart hvertfall en dag i uken? Er veldig viktig for barn og se andre barn :/..

Skrevet

Hei!

 

Rekker ikke skrive så mye, men ville bare si at jeg har fått hjelp fra bv, den var KUN økonomisk begrunnet. Likevel ble barna og jeg sett på med argusøyne, og jeg ble beskylt for de utroligste ting.

Alt sammen har i ettertid blitt tilbakebevist og alle "bekymringene" for barna har vist seg å ikke stemme.

Jeg har like gamle barn som deg, og har for litt over et halvt år siden avsluttet kontakten med bv, og blir nå, endelig, vurdert som en normal forelder i bhg. Jeg vil ikke ha med bv inn i skolen, av frykt for hva det kan bety av stigmatisering av barnet.

Jeg fikk støtte til bhg-plass og skyss mellom bhg og hjemmet. Bv var greie og hyggelige, det var bhg og de ansatte som var problemet.

 

Og nei, barna deres lider ikke, jeg tror de har det flott, så fint å ha foreldre med TID til dem! :-)

 

Lykke til med jobbsøkingen! :-)

Skrevet

Jeg ville sendt inn en klage på de barnehageansatte om jeg ble behandlet annerledes på grunn av kontakt med barnevernet.

 

Barnevernet er en hjelp, ikke en straff. Barnehagen bør vite dette...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...