Gå til innhold

Stakkars unger av dagens lavkarbomødre.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

- som ikke får oppleve den barndommens jul som vi på 70 og 80 tallet hadde, med deilig kakebakst og duften av JUL !!!

Og nei..... vi var ikke FEITE den gangen, siden vi var ute og lekte dagen lang.

Spiste både poteter, fett og kjøtt som var normalkost i det norske hjem.

Det er ikke i jula en blir feit av maten, men alt det andre mellom nyttår og jul- samt LITE AKTIVITET.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Neste jul, når barnet mitt er gammel nok til å spise snop osv. skal hun få lov til det!

Sitter å koser meg med en sjokolade nå jeg og jeg er ikke feit :o

Skrevet

Kan ikke far bake med ungene da om lavkarbomor ikke kan? Skjønte ikke helt dette innlegget og nei, jeg går ikke på lavkarbo så jeg har nok karbohydrater i omløp slik at hjernen fungerer.

Skrevet

Ikke sant :) Koser meg selv med sjokolade mens jeg nå er gravid (uke 23) og fremdeles bare gått opp 1 kg av de fire som jeg gikk ned.

Ikke er jeg noe spes aktiv heller pga diverse årsaker. KOS deg og nyt sjokoladen på en grå onsdag :)

HI

Skrevet

Jo, takk for det :P

Kos deg med sjokoladen din du og :D

Skrevet

10:08 - HI snakket sikkert om mødre som har satt hele familien på lavkarbo, som enkelte rosabloggere. Hahaha, "kan ikke far bake med ungene da om lavkarbomor ikke kan?" Er det nå forbudt å BAKE noe med sukker når man går på lavkarbo? Hvorfor i helvete kan ikke mora bake med ungene og la være å spise baksten? Eller blir de feit bare av lukta av sukkerholdige varer?

Skrevet

En mor, eller far, som mener at lavkarbo virklig er sunnere enn annet kosthold, og ikke bare en slankekur, må vel jobbe hardt for å gi resten av fammilien sin det samme gode kostholdet. Det er vel ikke slik at lavkarbo bare er sundt for damer mellom 20 og 40 mens et tradisjonelt kosthold er bedre for menn og barn? De fleste mødre er vel minst like opptatt av at barna skal ha et godt kosthold som at de selv skal ha det. Jeg regner da ikke med at de selv sitter å spiser den maten de mener er bra mens de tillater ungene å leve på mat som er skadlig.

Skrevet

Barn som vokser og som stadig utvikler hjernen trenger karbohydrater. For barn er ikke lavkarbo et sunt kosthold.

Skrevet

Når er hjernen utviklet så mye at den ikke trenger karbohydrater lengre og er julekaker god hjerneføde?

Skrevet

Så lenge man lærer og er i en læringsprosess (eks. skole, studier, nye jobb etc.) så trenger hjernen karbohydrater.

Vet ikke akkurat om julekaker er den beste hjerneføden, men godt er det (særlig til påske;)

Skrevet

De fleste av oss må, eller i hvertfal bør, lære nye ting hele tiden. Hvis det er det som er kriteriet trenger alle karbohydrater.

Skrevet

Hjerner i utvikling trenger fett.

Norske barn i dag får for lite fett.

Man kan ikke sammenligne dagens kosthold med kostholdet på 70-80 tallet. Barn nå i dag spiser mye mer karbohydrater og mye mindre fett nå i dag enn det vi gjorde da vi voks opp på 70 og 80 tallet. Fordi det meste nå i dag er fettredusert (eller inneholder MER usunt fett) og vi spiser mer hurtigmat/halvfabrikata enn før + denne hurtigmaten/halvfabrikataen inneholder mer sukker og usunt fett enn det den gjorde da vi voks opp.

Jeg og familien spiser lavkarbo. Men vi er ikke så strikse at vi ikkje unner oss karbomat til fest, og jul er jo fest :)

Skrevet

Bra innlegg jenter :)

Det er jo ikke bare julekakene som jeg mener, men alt det andre som finnes av godsaker i julen. Er ikke snakk om å fråtse, men husker lykken som liten, da jeg gikk i godteskåla/ småkakeboksen mens Scoobi Doo surret på skjermen.

...og ja unger trenger KARBO og ikke noe lightprodukter. Og trenger de det (light) så kast heller ut data og ditto spill, og få ungen i AKTIVITET!!!

HI

Skrevet

Veldig bra skrevet.

Men det tar faktisk ikke så mye lengre tid å lage maten fra bunn av, hvis man planlegger en smule :)

Mye er ren og skjær latskap fra foreldrene sin side. Jeg selv spiser lite av karbo siden jeg er gravid og har diabetes, men jul er jul :o)

Skrevet

10:44

Du vet at når dere BÅDE spiser lavkarbo, dvs mengder av fett, og så I TILLEGG spiser karbohydrater, så er dette en svært helseskadelig miks som fører til overvekt og hjerte-kar-sykdommer. Da er jo hele poenget med lavkarbo borte... Men regne rmed at dere legger vekk det massive fettinntaket når carbsene kommer frem i jula da?

Skrevet

Herlighet for en nedlatende holdning! Er selv ikke noen lavkarbomor. Men hva mamma spiser trenger da ikke bety at barna skal ha samme kosthold? Dessuten- Er det synd på barn som ikke får godis? Er det virkelig det tristeste av det triste? At jula lukter julekaker? Jeg tror ikke det dere forbinder med jul er viktig for barn med helt andre juletradisjoner! Kjenner folk som spiser sushi på julaften fordi barna vil det. De savner faktisk verken ribbe eller pinnekjøtt. Alle familier er forskjellige og alle familier har sin måte å kose seg på.

Skrevet

Selv om vi spiser lavkarbo, så har vi ikke massivt fettbruk.

Dessuten så sa jeg at vi unner oss karboer i jula, det betyr ikke at vi dynger oss i søtsaker. Men at ungene får litt godterier, vi baker litt og har desserter på helligdagene.

Men nei, vi spiser nok ikke det samme som "alle andre" til jul nei. Har mange gode oppskrifet og triks jeg bruker for å lage kosemat og godteri. Ungene savner ikke godtekjøret heller. De får jo så mye annet godt :)

Og de er store nok til å velge selv.

Skrevet

er nok mange unger det er mere synd på enn de som har lavkarbomødre-fedre....

Her i huset går vi voksne på lavkarbo mens ungene får pasta, brød og ellers normalt kosthold.

Vi er ikke tilhengere av masse fett i kosten så det går stortsett i rene produkter som kylling og fisk og masse grønnsaker.

guttungen på snart 2 lider ingen nød. Han får kjeks på tur og boller en tirsdagskveld om det er så.

Det er jo ikke ungen som skal slankes.. er fullt mulig å lage vanlig mat til de andre i huset.

Er så j,,,, mange bedrevitere her inne for tiden, synes det er rart at alle har mere peiling om livet ditt enn deg selv....

Og så er det jo ALLLE som lever slik som de som blogger ... :)

Skrevet

Man er vel ikke nedlatende selv om man stiller spørsmål eller forventer at mødre ønsker å servere ungene sine like sunn mat som de spiser selv?

Ingen har vel heller saht at lavkarbo er det tristeste av det triste. Jeg synes man går glipp av mye hvis man ikke spiser karboydrater. God mat gir meg glede, men mat er ikke det eneste som er viktig. Å miste muligheten til å lese gode bøker eller å trene ville nok vært like ille. Uansett skulle jeg ha en veldig god grunn til å slutte med det.

Skrevet

Hehehehe...Dere lavkarbomotstandere: Jeg driver et hjemmebakeri på østlandet der jeg selger alternativt til sukkerbombekaker, sjokolade og konfekt, og brød samt andre ting. Dette har skutt i været, og de som hatet ordet lavkarbo for noen mnd siden, er de som sitter å knasker værst på disse bakevarene. Jeg selv er en lavkarbo elsker, og kommer aldri til å gå tilbake til sukker og stivelse :)

Mine barn derimot. De får karber iform av grov pasta og brød, men sukker er byttet ut med mere naturlige ting, og mel er ikke i skuffene engang her hjemme :) Det er forskjell på å være hysterisk og være smart. De får selvfølgelig godis og andre ting i helligdager/feiringer, men redusert.

Skrevet

Det er stor forskjell på lavkarbo og ketolyse.

Ketolyse er den ekstreme varianten der alle karbohydrater er fullstendig fyfy, og er vel ikkje noke en bør gå på over lenger tid.

Men det eg tenker på som lavkarbo er jo fortsatt en del karbohydrater, men ikkje dei ekstreme mengdene mange av oss eter. Trur ikkje et kosthold som består i hovedsak av relativt lyst brød, pasta, poteter er særlig sunt. Lavkarbo er sunn mat, masse grønnsaker, kjøtt, fisk, kylling, grovt brød, nøtter, egg og litt frukt, ikkje enorme mengder animalsk fett.

Skrevet

Lavkarbo er generelt ikke et kosthold som er fritt for sukker (i alle dens former..) og karbohydrater. Hjernen må ha glukose for å fungere optimalt, dette omdannes fra karbohydrater og sukker.

Mange som er på denne kuren vet nok ikke så veldig mye om hva de gjør. Den skal egentlig sette kroppen i ketose, hvor du forbrenner fett. Dette gjør du når du ikke har nok tilgjengelig sukker/karbo.

Hos noen få uheldige kan det utvikle seg til ketoacidose som er dødelig. Normalt bare hos diabetikere og alkoholikere. Tror ingen på lavkarbo har dødd av dette.

Synes det er idiotisk med kurer hvor du setter kroppen i en stress-situasjon over lengre tid, og hvis du i tillegg pøser på med mye mettet fett så er det bare å be om hjerte kar sykdommer. Hva skjedde egentlig med et normalt, sunt kosthold? Må det enten være en ekstremkur eller usunt? Irritert!

Skrevet

Dette er langt fra en ekstremkur!

Man kutter ut sukker og stivelse, noe som er helt ubrukelig for kroppen. Disse to tingene gjør faktisk mere skade på kroppen enn nytte!

Man trenger ikke glukose for å føde hjernen, det er derfor man må spise fett. Riktig fett omdannes til energi som også blir brukt til hjerneføde.

Rart du kommer med påstander som er helt på viddene?!

Ketose er ikke egnet for folk med leverproblemer,nyreproblemer, og det burde man vite om man skal begynne på en ny diett.

Mettet fett gir hjerte/karsykdommer? FEIL, sukker, karbohydrater sammen med umettet/mettet fett gir hjerte/karsykdommer!

Ammagaaad å lite opplyst det går ann å bliiiii!!!!!!!!!

Skrevet

Haha 11:55! Snakk med leger, professorer osv. Les litt dokumentert forskning. Slutt å synse...!

Hjernen kan kjøre på ketoner i stedet for glukose, men dette er ikke optimalt.

Derfor er ikke den såkalte lavkarbo kuren fri for mat som innenholder glukose eller mat som kan bli omdannet til glukose. Altfor farlig.

Skrevet

Snakk med leger? Ja, jeg går til lege pga pcos og høyt stoffskifte samt diabetes, og legen anbefalte meg å begynne på lavkarbo. Så det er jo rart at om det er så utrolig farlig og forferdelig med lavkarbo, at leger anbefaler denne?

Hvorfor er ikke ketoner optimalt ift glukose? Kroppen TRENGER IKKE glukose.

Maten jeg spiser innerholder ikke mye sukker, og jeg er ganske sikker på at kroppen min hadde fungert uten karber/sukker. Her lages alt fra bunnen av, og vil ikke si at det innerholder sukker i kjøtt, egg, smør og grønnsaker....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...