Gå til innhold

Bestermor med på fødselen

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det vanlig å ha med seg moren sin på fødselen når man er i slutten av 20-årene og har en mann som skal bli med?

Eller for å si det på en annen måte - ville du hatt det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, det er ikke vanlig og nei jeg ville IKKE hatt min mor med. Overhodet ikke.

Skrevet

ja.. jeg har hatt med mamma på to av mine tre fødsler - i tillegg til BF.

Veldig greit for alle parter :)

Skrevet

Moren min ser visst på det som en selvfølge at hun skal være med, og jeg har prøvd å finne måter å si til henne at jeg ikke er så veldig keen på det da, men det er jo ikke så lett å forstå... Skal ikke være lett når man har følsomme mødre hehe

HI

Gjest tilda med to små <3
Skrevet

Nei, vanlig er det vel ikke, men ikke så uvanlig at noen ville syntes det var merkelig heller.

Jeg kunne ikke tenkt meg å ha med meg mamma, i hvertfall ikke om jeg hadde den vordende far med meg.

Jeg får inntrykk av at du heller ikke er sånn kjempegira på å ha din mor med, og da synes jeg at du kan fortelle henne på en fin måte at nå skal du få din egen lille familie, og at dette er en opplevelse du og din mann/kjæreste vil dele bare med hverandre. Men at hun såklart er hjertelig velkommen til å hilse på så snart du er kommet i orden på barsel og har fått hentet deg inn litt.

Lykke til :-)

Skrevet

Hehe, jeg har bare lest her inne om at noen har mødre med på fødsel, men aldri har noen jeg kjenner fortalt at de har med sin mor. Nei, jeg tror ikke en mor har godt av å se sin datter ha det så vondt og jeg synes det er på tide at hun som føder skal klare seg selv uten mor hvis de er voksen nok til å få barn.

Skrevet

Moren min var med meg - og jeg var i begynnelsen på 30-årene:)

Var alenemor (i alle fall i ferd med å bli) og jeg syntes det var veldig koselig å ha henne der. Det var første barnebarnet hennes også, så jeg tror det var veldig spesielt.

Faren min var der også, men han stakk ut dørene da vannet gikk;)

Skrevet

Er det så mye verre å ha med en mor , enn en fremmed jordmor/studenter?

Jeg skulle ha min mor med på fødselen, hvis ikke bf, rakk hjem

Skrevet

Jeg blir gjerne med på datter/sønns fødsel(er over gj.snitttet intr i graviditet og fødsler og har født mange barn selv), men bare om de vil det...:) Skjønner kjempegodt om de ikke vil, så det hadde jeg ikke blitt fornærmet for!;)

Skrevet

Nei, hadde vel ikke hatt med mamma om jeg var vordende alenemor heller, faktisk. Vi har ikke et slikt forhold. Merkelig nok ville jeg heller hatt med svigermor enn mamma...

Men det er nok til syvende og sist bare mannen jeg har lyst å ha med meg, hvis han skulle bli indisponert så føder jeg alene..

Skrevet

Din mor burde respektere at du vil ha med mannen din og ikke noen andre.

I USA for eksempel er det jo en helt annen fødekultur virker det som, med hele familien tilstede. Jeg hadde ikke villet ha med noen andre enn mannen.

Skrevet

Det kommer vel helt ann på hva slags forhold den fødende og hennes mor har, tenker jeg...

Personlig kunne jeg ALDRI hatt med meg min mor på fødselen :P Men min mor og jeg har på ingen måte et forhold som kunne "tålt" noe slikt...

Damen klarte ikke å si ordet "mensen" og "sex" forran meg før jeg var 25år. hehe.

Dessuten tror jeg at samboeren min hadde rynket veldig på nesen over evt forslag. ;)

Men skal muligens ha med min beste vennine da, som en slags avlastning for samboeren min hvis fødselen blir veldig lang. :)

Skrevet

Hadde med mamma på to av mine fødsler, helt naturlig for oss, mannen syntes det var godt å ha henne med som avlastning og støtte. men så har vi kansje et over middels godt forhold i familien, jeg kunne også godt had med svigermor på fødsel, vurderer å foreslå det hvis det blir en neste gang her. Jeg tror det er noe stort å få være med å ta imot sitt eget barnebarn, synes selv det er greit å ha med en kvinne som selv har født som er på "mitt parti". Mannen er jo ikke i veien, men jeg syntes han var litt tafatt til tider, han tåler ikke å se meg i smerte og blir selv dårlig av det, satt på do mesteparten av den siste fødselen med nervøs mage feks.

Skrevet

Jeg hverken kjenner noen som har hatt med sin mor på fødselen, eller kunne tenkt meg å ha det selv. Jeg har et nært og godt forhold til min mor, men nei, på fødselen får hun IKKE være med. Hvis ikke pappaen kunne vært med, hadde jeg heller hatt med meg ei venninne.

Jeg drømmer selv om å få være med på en fødsel en gang, men uansett synes jeg det er den fødende som skal bestemme. Ingen har rett til å forlange å få være med, det er du som skal føde som skal ha full kontroll og bestemmelsesrett over din egen fødesituasjon.

Om din mor blir fornærmet for at du ikke vil ha henne med, får hun bare bli det. Forhåpentlig er hun fornuftig nok til å skjønne og huske hvor personlig og spesielt det er å føde, og at man selv vil bestemme hvem man vil dele det med.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Mamma var med på min fødsel det er jeg utrolig glad for og hun har en helt spesiell kontakt med Mille. Jeg var jo vordende alenemor da. Hun blir ikke med på neste da er det kun kjæresten som får bli med når den tid kommer.

Skrevet

Du kan selvfølgelig ha med deg hvem du vil på fødselen.

Her på sykehuset har de begrenset følge til EN valgfri person. Dette fordi fødestuene ikke er så veldig store, og det må være plass dersom det oppstår noe akutt. De fleste velger å ha med mannen, mens noen har med ei venninne, en søster, eller sin mor.

Kan du ikke bare si at du ikke får ha med mer enn en person??

Skrevet

Jeg tror ikke det er så vanlig.. Jeg ville ikke hatt mamma med.

Her ville mamma være med på fødselen, var liksom ikke snakk om noe annet. Jeg ville ikke ha henne med i det hele tatt. Vi er ikke så nære og jeg ville kun dele dette med mannen min. Jeg sa hardt ifra mange ganger, fortalte og at hun ikke ville få vite at noe skjedde, før babyen var blitt født. Hun hørte nok hva jeg sa (måtte si det mange ganger gjennom hele svangerskapet) men det gikk ikke inn. Her ble løsningen enkel, jeg sa ikke ifra at fødselen var igang, og hun fikk kun vite det når babyen var ute. :)

Skrevet

Jeg ville ha med mamma sist gang. Ikke fordi jeg trenger det, men jeg vet at et av hennes største ønsker er å få bli med på en fødsel, og det er bare jeg som kan gi henne den opplevelsen:)

Skrevet

Jeg hadde mamma med, jeg :) Men ingen mann :)

Supert å få omsorg fra en som alltid har vist meg omsorg :) Det var liksom som når jeg var liten og var syk :) Hun fulgte alle mine instrukser, og jeg tror det var en enormt stor opplevelse for henne å se sitt barnebarn bli født :)

" Du er litt min, du" sa hun til babyen da hun hold den for første gang rett etter fødselen(mens de tråklet meg sammen der nede ;))

Skrevet

nei, jeg hadd ikke med verken mor eller svigrmor! å det er jeg glad for! hadde bare med mannen min, for dette var liksom VÅR opplevelse :) <3

Skrevet

Jeg ville ikke hatt med min mor på fødselen, men svigermor var med på siste fødselen. Det var ikke planlagt akkurat, men glad det ble slik.

Ønsker du ikke at din mor skal være med på fødselen, forteller du henne dette. Det er din fødsel, ikke hennes! Visst du ikke tror hun respekterer dette, kan du droppe å fortelle at fødselen starter eller som en foreslo si at du kun kan ha med en ledsager.

Skrevet

Jeg skal ha med mamma jeg, om jeg får føde vaginalt! Samboer også såklart:)

Skrevet

21.10. Det høres ut som om forholdet til familien blir målt i om man tar dem med på fødsel eller ikke. Hallo?

Jeg har også et over middels godt forhold til familien, et utrolig godt forhold faktisk, spesielt mamma, men jeg ville ALDRI hatt henne med på fødselen. Det har da ingenting med vårt forhold på gjøre.

Skrevet

Nei, jeg ville ikke det.!!!! Jeg fødte helt alene.. (når vi ser bort ifra sykehuspersonalet) og det var greit.

Skrevet

Sønnen din skal neppe føde noengang..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...