Gå til innhold

jordmor student

Anbefalte innlegg

Skrevet

skal jeg tenke på meg, hva jeg ønsker under min fødsel, eller skal jeg tenke på utdanningen til de jordmor studentene som er på vakt?

tror jeg velger å tenke som du sier så langt nesa rekker og setter meg selv først :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Syns virkelig ikke det høres ut som om erfaringen HI hadde har noe med at denne personen var student å gjøre, men mer med personlighet å gjøre. Jeg er sykepleier og som student opplevde jeg heldigvis aldri å bli nektet av pasienter å bli med på noe, tvert imot opplevde jeg å bli spurt etter ved noen tilfeller. Jeg skjønner jo at det kan oppleves utrygt å måtte forholde seg til noen som ikke ennå er ferdig utdannet, men de har aldri aleneansvar, og de har ofte en mye lavere terksel for å be om hjelp en noen som er ferdig utdannet, da de skal kunne klare seg selv.

Man skal heller ikke glemme at jordmorstudentene faktisk er utdannet sykepleier, så selv om de er under opplæring når det gjelder jordmorfaget har de mye kunnskap i bunn (forhåpentligvis).

Og dere som ikke vil ha disse studentene med på deres fødsler; hvordan har dere tenkt at de skal lære? Man lærer ikke mye ved å sitte på pauserommet å tvinne tommeltotter fordi ingen pasienter vil ha dem i rommet.... Jo mer erfaring de får som studenter jo bedre, tryggere og mer erfarne jordmødre kommer de til å være når de er ferdig utdannet:)

Skrevet

jeg er forsovet helt enig med det du sier, den episoden gjorde meg bare usikker, men så lenge en student ikke får ta noen beslutninger eller avgjørelser iforhold til meg så kan en student få være med, men som du sier med en veileder tilstede.

jeg må nok tenke litt over dette og eventuelt føle litt på det når jeg først skal føde :)

Skrevet

Det var en student med på ene fødselen min (den andre av tre). Merket ikke så mye til henne, hun holdt seg i bakgrunnen og observerte. Tror ikke jeg snakket noe mer med henne enn at jeg hilste på henne da jeg kom.

For at det skal komme nye jordmødre og leger, så må de studere og lære først. Hvorfor ikke la dem få lov til det? :)

Skrevet

Så synd at du fikk en dårlig opplevelse, HI. Men jeg tror nok bare du var uheldig, jeg ville ikke bekymret meg for det med tanke på fødselen. De er jo ikke der alene med deg, og får ikke ta viktige avgjørelser på egenhånd.

Det var en student med på min fødsel, men jeg merket ikke noe særlig til henne, hun holdt seg veldig i bakgrunnen. Hun var igjen i rommet etterpå og skulle rydde noe, og da spurte jeg om hun hadde barn. Det hadde hun ikke, men hun ønsket seg snart. Jeg husker at jeg nærmest ropte "Hvordan kan du finne på noe så dumt? Så du ikke akkurat hva som skjedde her?". Hehe

Skrevet

Jeg har reservert meg mot studenter under førdselen på forhånd via det journalskjema vi leverer rundt uke 35 til jordmor. Skal føde på universitetsykehuset nord-norge (UNN Tromsø). Står tom på hjemmesidene deres at man som fødekvinne kan reservere seg mot studenter på fødselen.. så lurer litt på hvorfor det ikke er sånn andre steder?

Skrevet

Tror du har vært uheldig med person og ikke nødvendigvis det at hun er student.

Har et helt annet syn og erfaring med studenter enn deg. Mange studenter/nyutdannede har ofte ny kunnskap med seg, noen "gammle" er ikke oppdatert på ny forskning. I tilegg er de gjerne mer omstendlige fordi de ikke har masse erfaring og sjekker heller ting mer nøye og flere ganger, og spørr lettere om hjelp og råd fra andre.

Hadde jm student med under fødsel med andre mann, synest det var strålende! Hyggelig dame som spurte m hun fikk undersøke, og jm sjekket. Hadde også "student" eller lege under opplæring på ultralyd nå, og da fikk vi en lenger time, dobbel sjekk av jm etterpå og gratis bilder. Helt topp med studenter!

Skrevet

Jeg hadde en jordmorstudent under hele min første fødsel. Hun var kjempe flink.. kan ikke huske å ha møtt noen andre jordmødre. Men hun var nesten ferdig, så tror hun var mer eller mindre på egenhånd så lenge det ikke var noen komplikasjoner. Siste 30 minuttene var det fullt av hvite frakker, men kan ikke si hvem det var som var tilstede. Veslegutten ville ikke ut. Jeg prøvde alt studenten foreslo, og tenkte at dette har hun greie på bedre enn meg. Så ble noen forskjellige stillinger underveis. Hun var også trebarnsmor og eldre enn meg. Hadde nok vært mer skeptisk om hun hadde vært yngre enn meg vil jeg tro.. men var selv 22 på det tidspunktet.

Skrevet

Jeg hadde med medisinstudent på min fødsel. Ble spurt på forhånd og synes det var helt greit.

Hun hadde ikke en veldig aktiv rolle, var mest for å sende saker og ting til jordmor, holde det ene beinet mitt osv. Hun var mest observatør i tråd med det jeg hadde blitt informert om på forhånd.

Dette var også min andre fødsel og da føler man seg kanskje tryggere så hadde ingen problemer med student til stede.

Skrevet

Jeg har ikke hatt med student på selve fødselen, men på nesten alle andre ting jeg har gjort i svangerskapet, både hos lege, jordmor og på ultralyd. Min erfaring er bare god med studenter, de nyeste holder seg gjerne veldig i bakgrunnen mens de som prøver seg mer på egenhånd er veldig nøye, og jeg får i tillegg "dobbeltsjekk" siden veilederen deres følger opp alt. Jeg ville vært positiv til det ved fødselen også, og heller sagt i fra om det underveis om jeg ikke syntes det funket.

Skrevet

Så hvis en ikke har hatt kreft, kan en heller ikke være kreftsykepleier og hvis en ikke har vært respiratorpasient, så kan en heller ikke være intensivsykepleier? Makan til tøv!

Min søster er forøvrig JM-student. Hun leser seg opp, er usikker, spør veileder daglig om råd, fra to forskjellige svar fra to forskjellige veiledere. Mange føler ofte at JM er for lite inne under fødselen, har du takket ja til jordmorstudent og ønsker tett oppfølging, er du heldig, for de forlater sjelden rommet (om ikke de blir bedt om det etc). Jordmor derimot, kan fint være ute kanskje opptil en time om gangen, så lenge det ikke er særlig fremgang, så da ligger du der alene med riene dine sammen med en evt mann.

Skrevet

men poenget er jo ikke at personen er "student" men at personen svarer på ting hun ikke vet uten å tenke på konsenkvensene av det, da blir jeg nervøs, hadde studenten sagt "du det er jeg ikke helt sikker på kanskje det er sånn og sånn,men jeg skal dobbeltsjekke med jordmor" så hadde jeg følt at det var en som ikke ville gjøre tabber osv, krever ikke en expert men en som i det minste vil sørge for at ting ikke blir feil :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...