Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #1 Skrevet 20. november 2011 beklager men jeg liker dem ikke, feier ikke alle under en kam men, sist jeg var hos jordmor, introduserte hun meg til en jordmor stundent som skulle ha halve timen med meg idag, jeg tenkte at det var vel i orden, men fy å mye hun irriterte meg... alt hun snakket om og sa på veldig sånn "jeg vet hva jeg snakker om " måte var helt feil, hun begynte å irritere meg så jeg spurte henne om ting som jeg allerede hadde spurt jordmoren min om, og hun svarte da med stor selvtilitt helt feil, er nå liv redd for å havne blandt noen sånne når jeg skal føde, jeg vil helst ha godt voksne jormødre som har vært i yrket lenge, fler som har opplevd lignende?
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #2 Skrevet 20. november 2011 Hadde jordmorstudent den første halvtimen av fødselen. Da ville hun ikke være inne med meg lengre fordi jeg sutret sånn. Jeg hadde styrtfødsel med dobbelrier. Men klart, jeg kan skjønne at en stakkars student syns det blir mye sutring med fødsel. Hahaha!!! Hun skal få kjørt øregangene når hun kommer ut i jobb.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #3 Skrevet 20. november 2011 hehe ja, kan man be om å ikke få noen studenter under fødsel?
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #4 Skrevet 20. november 2011 Jeg spurte på forhånd om man kan nekte å ha student, men fikk beskjed av sykehuset at så lenge det er universitetssykehus så kan man ikke nekte siden det er en opplæringsinstitusjon i tillegg til å være et sykehus. Så de trengte ikke å spørre om tillatelse til å plassere student og man kunne heller ikke nekte. I ettertid har jeg hørt at det ikke stemmer og at man kan nekte, men jeg er usikker på hva som stemmer. Hør med ditt sykehus der du skal føde. 16:25
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #5 Skrevet 20. november 2011 "jeg vil helst ha godt voksne jormødre som har vært i yrket lenge," Ikke alltid det er så mye bedre gitt. Mange jordmødre med lang fartstid mister en del sympati og empati underveis. Erfaring har de i massevis. Men evnen til å ta vare på HELE den fødende har de ikke alltid. Jeg hadde student med under min første fødsel og hun var helt fantastisk, jeg så allerede da at hun kom til å bli en flott jordmor. Jordmoren jeg hadde under fødselen var av den erfarne med en del år bak seg og der var det ikke mye forståelse å møte nei. Det finnes alle typer blant jordmødre også, enten de er nyutdanna eller snart går av med pensjon.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #6 Skrevet 20. november 2011 Yrket er såpass hard og det skrenkes hele tida inn på antall jm som skal være på vakt, så d er få som holder ut til godt voksen alder. Mange som begynner på poliklinikk, ul etc der man kan slippe vakter. Jeg tror erfaring er viktig i et slikt yrke, men innstillingen til nyutdannede kan nok være like bra som hos erfarne slitne jordmødre
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #7 Skrevet 20. november 2011 ja det er det som er så skummelt synes jeg, men jeg vet jo ikke om alle studenter er som hun jeg møtte, jeg er bare så redd for å få en som tar feil valg osv, sier ting som ikke stemmer osv sånn som hun jeg var med. så jeg får vel helle klage underveis, huff, skal høre litt med jormoren min,jeg er ganske ung også 20 år, og har alltid følt meg tryggere med eldre damer når det gjelder ting om helsa mi (jeg er vel rar ) hehe
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #8 Skrevet 20. november 2011 Bare vent til den første gangen du går til legen og han/hun viser seg å være yngre enn deg (er 28 år gammel og det er først nå jeg begynner å oppleve dette), det er skummelt det
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #10 Skrevet 20. november 2011 Fy så sutrete du er! Og du forsøker å sette henne fast ved å spørre se samme spørsmålene som de allerede har spurt jordmor om? Hvorfor det? Kanskje hovedjordmor ikke svarte helt korrekt heller? Poenget er jo at hun skal lære. Hun får prøve seg og får deretter veiledning av jordmoren etterpå på det hun jorde for/med deg.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #11 Skrevet 20. november 2011 kall meg gjerne sutrete men om du hadde vært der så hadde du vel følt deg ukomfortabel når en person som er student, men er veldig iherdig med å svare på en veldig eple kjekk måte at hun har rett, jeg har under hele svangerskapet vært helt besatt at å lese alt fra a til å om svangerskapet og utviklingen av fosteret osv og kan sitte å skravle med jordmoren min kjempe lenge, og hun kan det hun driver med, det samsvarer med bøker og det legen osv sier også, men jeg satt ikke og spurte flere spm for å drite henne ut men 1 spm slang jeg på som jeg visste. og hvis man er under en opplærings fase og ikke riktig vet svarene 100% så skal man vel være litt ydmyk og si at man ikke er helt sikker, istedet for å være så bråkjekk og "ærfaren" som ut var
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #12 Skrevet 20. november 2011 Selvfølgelig - derfor får hun også veiledning etter timen. har det falt deg inn at hovedjordmor sitter å jatter med deg slik at du skal bli fortere ferdig med alt DU vet og som DU har lest deg opp på??
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #13 Skrevet 20. november 2011 nei, for jeg sitter ikke å forteller henne alt jeg vet og "kan", hun selv holder samtalen gående og spør meg om ting så der tar du feil har du eller er du selv en jordmor student med lite mellom ørene siden du så bittert forsvarer henne? det var siste dagen hennes på helsestasjonen og du hadde umulig ment det du mener om du hadde time med henne, så da hadde tydeligvis denne veiledningen hennes frem til da gått rett vest
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #14 Skrevet 20. november 2011 Jeg forstår deg veldig godt HI! Jobber selv for et universitetsykehus, og ved operasjoner o.lign reserverer jeg meg ifra studenter. Kall meg gjerne hykler, for jeg har jo vært student selv og deltatt på operasjoner og prosedyrer. Men jeg ønsker ikke de selv, fordi jeg krever trygghet! Og veldig mange studenter er som HI sier, overlegne med alt for mye selvtillitt. Selv stiller jeg også "kontroll spm" for å måle litt hvor trygg jeg kan føle meg. Men det gjelder Leger jeg har også -noen er dyktige, og de presenterer seg ofte som studenter og er ikke redd for å si "vet du, det er jeg litt usikker på, jeg skal dobbelt sjekke med min veileder!" Men husk at ved fødsel HI, så kan du be om en annen jordmor hvis ikke "kjemien" stemmer.. Det skal visstnok ingen ta ille opp, så det er mannen min sin jobb hvis jeg ikke liker JM.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #15 Skrevet 20. november 2011 ah, det var godt å høre at det ikke bare er meg, ja, jeg er kjempe spent på hvordan det blir når jeg skal føde, blir på ullevål , og har fått høre både positivt og negativt
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #16 Skrevet 20. november 2011 Student eller ikke, jeg synes det er viktig at de faktisk har barn og har vært igjennom en fødsel selv! En kan ha så mye teori en bare vil, men du vet ikke hva en fødsel er før du har vært igjennom en selv. Har en venninne som er jordmorstudent og makan til naivitet og bagatellisering. Og det handler nok mer om at hun ikke har barn selv enn at hun er student.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #17 Skrevet 20. november 2011 Om du får spørsmål om student, er det trygt å takke ja. Det er bare å sende han/henne ut igjen om du ikke føler deg trygg. Aldri for seint å snu Håper du ikke lar denne negative opplevelsen påvirke framtidig valg, det kan være utrolig givende også å ha en student hos seg. De har ofte mye bedre tid. Men det forutsetter at studenten kjenner sine grenser og ikke er redd for å innrømme det når han/hun blir usikker. Dette merker du fort...
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #18 Skrevet 20. november 2011 Handler nok mest om henne som person, vil jeg tro..
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #19 Skrevet 20. november 2011 men, om man som dere sier ønsker å bytte jordmor/student må man si det direkte til den jordmoren/studenten? hva om det er få på vakt? vil ikke at den som er på vakt hos meg skal føle seg misslikt, men det viktigste er jo at jeg er komfortabel og får en så bra opplevelse som mulig
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #20 Skrevet 20. november 2011 Om det er studenten du vil ha ut, kan du si det til veilederen hans/hennes. Om det er jordmoren må du nok si det direkte. Kanskje du kan forberede deg på hva du vil si i tilfelle det skulle bli nødvendig? Noe a la: "Jeg synes ikke kjemien mellom oss fungerer helt, er det noen andre på vakt som kan ta over?" De har nok blitt sendt ut før alle som en, og tar det på en fin måte.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #21 Skrevet 20. november 2011 Jeg kommer ikke til å kaste ut en jordmorstudent hvis det er en som vil være med på min fødsel. Kan og få ta imot babyen om det er ett ønske og det passer seg slik. Jeg husker selv når jeg begynte i mitt fag hvor nyskjerrig jeg var på alt. Jeg holdt meg mer faglig oppdatert enn de traverne som hadde vært i faget i 15-20 år. Jeg var veldig redd for å kjøre feil og gjorde alt etter rette prosedyrer. Om jeg selv vil trenge en ambulanse blir jeg ikke skeptisk om det kommer en lærling inn for å undersøke og behandle meg. De er nyskjerrig og interreserte i faget. Makkeren som har jobbet i 15 år følger nok ikke like godt med på nye ting selv om den har lang erfaring.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #22 Skrevet 20. november 2011 ok, ja får håpe jeg slipper, men har typen som kan ta den jobben hehe men greit å være forberedt som du sier
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #23 Skrevet 20. november 2011 Jeg hadde verdens hyggeligste jm student under min fødsel på riksen. Hun tok i mot babyen,fikk sy litt (tror jeg) Hun hadde i allefall en stor rolle under fødsel. Eneste jeg stusser litt på i etterkant er at jeg ikke fikk spm i forkant om det var greit. Det har alltid skjedd tidligere (når jeg har fått behandling for andre ting) Jeg syntes det er kjempe gøy med studenter,men bedrevitere takler jeg ikke uansett.
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #24 Skrevet 20. november 2011 Nei jeg er ikke jordmorstudent, eller noen annen form for student for den sak skyld. Men jeg har hatt både legestudent og jordmorstudent med på alle mine fødsler. Er jo ganske betryggende egentlig, får man får bedre oppfølging i og med at det er TO som er ansvarlig for deg under fødsel (eller 4 for min del i go med at jeg hadde med legestudent også pga risikofødsel.)
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #25 Skrevet 20. november 2011 Det hadde jo vært fint om folk kunne ha nektet å ha med seg studenter under forskjellige omstendigheter. Fint å ha en ferdigutdannet km som aldri har tatt imot ett barn før fordi folk har nektet. Tenk litt lenger enn nesa rekker da. Jeg er akkurat ferdig som anestesistudent og ingen av pasientene mine er blitt spurt om de synes det er greit at jeg er med. Sånn er det bare! Ikke vet de vel at jeg står alene det meste av operasjonen heller. Hvis vi ikke får lov til å lære kan vi jo aldri bli flinke heller.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå