Gå til innhold

Egentlig bare en filleting men....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en diskusjon med samboer om det er hans oppgave å tømme lommer og vrenge tilbake sokkene på rettene før han hiver det til vask, eller om det er jeg som skal gjøre det før jeg legger det i vaskemaskinen?? Er blant annet våte, svette fotballsokker det er snakk om.

Jeg mener at en voksen mann bør kunne gjøre det. Vi har 2 barn (og til tider 5), så jeg synes det er mer enn nok sokker å få på retten før vask om ikke jeg må ta hans også...

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg blåser i om sokken er på retta eller vranga når jeg vasker dem så her går de i maskina slik de blir levert på vask, de blir rene om de vaskes på vranga også ;)

Tømme lommene sine må både far i huset, 10-åringen og 7-åringen gjøre selv. Det som ikke er tatt ut av lommene blir vasket...

Dette er ikke noe jeg gidder bruke hverken tid eller energi på, jeg bare vasker jeg, hehe.

Skrevet

Jøss - er du sammen med en stor unge eller? Det var ihvertfall min første reaksjon.

Tøy som legges til vask skal være tørre. man får det levert tilbake slik man leverte det (dvs vrengt osv) . Det er selvsagt at man tømmer lommene selv.

Skrevet

Jeg får mark hvis noen slenger sokkene på vask som en ball. Bryr meg ikke om de er på vranga eller ei, men liker IKKE ball-sokker!

Eldste har en tendens til å bare vrenge av seg klærne, og ikke ta de fra hverandre, de sitter liksom inni hverandre, og det liker jeg ikke. Han har uhell innimellom, og da er det viktig å få tatt det fra hverandre så det blir ordentlig reint. Tror jeg har sagt det 146863379 ganger.

Skrevet

Jeg hadde lurt på om han var helt edru.

Skrevet

Her puttes alle sokker inn i maskina som de er, og henges opp og brettes også.

På det viset skjønner min mann etterhvert poenget, og har begynt å vrenge sokkene tilbale selv.

Skrevet

Hehe godt det ikke bare er jeg som irriterer meg over dette da :)

Jeg har også sluttet å rette sokkene til sambo før jeg vasker de for leeeenge siden, men han tar ikke hintet og er heller ikke enig at han bør gjøre det selv heller (etter diskusjonen vår i dag).

I tillegg har jeg også ødelagt et par dommerdrakter fordi jeg ikke har tatt ut kulepennene i lommen slik at det blir blekk-flekker. Men i dag sa jeg at hvis han ikke kunne tømme lommer og rette sokkene og i tillegg klage når ikke JEG gjorde det, så får han vaske treningstøyet sitt selv heretter.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Han er ikke enig i at han selv burde gjøre der? Hvem mener han da skal gjøre det? Vaske-feen eller vil han bruke hjelpemiddel nr.2: "Ring din mor"?

Skrevet

Han mener at det hører til klesvaske-jobben, som altså er min oppgave og at alle andre som vasker klær sjekker lommer etc.

Gjest ♥ JuniGull10 ♥
Skrevet

Jeg mener at en voksen mann skal vrenge sokkene og tømme lommene selv, men det bør ikke bety at det er det som skjer... I dag fant jeg faktisk en syl(!) i vaskemaskinen.. Vi pusser opp, så det ligger mye rart i lommene til mannen her i huset om dagen ja..

En ting er svette, klumpete sokker som blir liggende et par dager, men en annen ting er verktøy i lommene som faktisk kan ødelegge en maskin til flere tusen kroner..

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Da får du gi ham valget:

1. Gjøre det selv

2. Ta sjansen på at ting går i vasken og alt erstatningsansvar (på klær og maskin) er hans ansvar.

Da kan han velge selv.

Voksne mannen altså! Å tømme lommer er slikt man lærer til barn. Ikke til voksne menn.

Skrevet

Min mann lærte leksa si den dagen han i fylla slengte buksa i skittentøyet med mobilen i lommen og det første jeg gjorde morgenen etter var å vaske klær.

Og nei, jeg sjekker ikke lommene først, det erda vitterlig ikke min jobb.

Skrevet

For eit usjarmerande mannebein! Ikkje berre er det din jobb å vaske dei sure sokkane hans, men det er faktisk din jobb å vrenge dei og? Hjå oss tek begge del i klesvasken, og sokkar som var vrengte då dei hamna i kleskorga, er vrengde når dei kjem ut av maskina og. Makan, blir irritert på dine vegne!!

Skrevet

Hmm.. Jeg glemmer å skjekke lommer ofte jeg . Heldigvis har en en mann som gjør det for meg.

Skrevet

Jeg har lært min 4 åring til å vrenge sokkene sine før de legges de vask. :)

Sjekker aldri lommer før vask. Tar det som en selvfølge at mannen tømmer de. :)

Skrevet

Kunne aldri falt meg inn og styre med å vrenge sokkene før jeg hiver de i maskina. Gjør det ikke etter vask heller. Det klarer man vel fint å gjøre før man kler på seg sokkene selv. Men å sjekke om det er noe i lommene før en setter på vask er jo mer logisk - dumt med ødelagt maskin pga en gjenglemt dings i lomma.

Hvis mannen din tømmer lommene før han setter på vask, så kan vel du gjøre det samme? Eller vasker han kanskje ikke klær??? Da ville jeg i så fall heller klagd på det om jeg var deg;-)

Skrevet

Jeg forventer at ungene tømmer lommene sine selv. Det forekommer jo at det glemmes, så sist uke da 7-åringen hadde glemt å ta ut et papirlommetørkle av lommen, som såklart gikk i oppløsning og festet seg på alt det andre tøyet, ble han pent nødt for å rulle alt tøyet, og rense ut av maskinen og sette den på på nytt.

Jeg forventer også at 4-åringen tømmer lommer, vrenger strømpebukser osv selv. De må også sortere det i riktig kurv (kurvstativ med kurver merket hvit 40, hvit 60, mørk 40, .... ull 30 osv osv.) Slenges det inn på gulvet eller er bare en strømpebukseklump, er dommen enkel, det blir ikke vasket, ikke den rettmessige eieren han kommet og ryddet opp i det selv.

Jeg står med husarbeid til over ørene med det jeg gjør, og forventer at ungene tar litt ansvar for sine egne greier.

Faren deres var like ubrukelig på det der som mannen din høres ut til, han slang tøyet på gulvet og forventet det pent brettet på plass i skapet neste morgen. Jeg (gjorde alt annet av husarbeid og, og) gikk lei og vasket kun det som var i skittentøyskurven, altså mitt eget og eldste ungen sitt og mannen så ut som han hadde fallt ned fra månen da skapet plutselig en dag var tomt. Han tok ikke hintet, men ble sur.

Siden flyttet han hjem til moren sin.

Jeg har et liv utenfor vaskerommet og, faktisk. Og det er ikke veldig vanskelig. Vi har en lommetømmebolle i gangen hvor de tømmer lommene hver kveld og de sorterer ut bollen et par ganger i uken.

(PS. Treningstøy/fotballsokkene hadde han måttet vaske selv om han bodde her).

Skrevet

Herregud - stakkars unger sier jeg;-) Forventer du at ungene skal vite forskjell på 40 og 60-vask??? Og sjuåringen må rulle alt tøyet fordi han glemte? Greit å lære de å tømme lommene, men det koster vel ikke mye å ta en ekstra sjekk om de har glemt noe.... Du høres streng ut! :-D

Skrevet

Både 7-åringen og 4-åringen kan lese, og de er intelligente nok til å lese på vaskelappen eller spørre, om de er usikre. Er ikke veldig vanskelig å legge klær på 40 og håndklær på 60, og å se forskjell på mørke og lyse farger. Det er egen kurv for kluter og undertøy, og de vet hva som er ull og ikke. Null problem. Dette har de gjort siden de var et snaut år og hang i buksebeina mine, så de vet hvor ting skal. Det er ikke vanskeligere enn at lego skal i legokurven og togbane i togbanekurven.

Og ja, han rullet tøyet med en klesrulle. Det tok han toppen 10 min. å få av det verste og slenge det i maskinen igjen og sette den på på nytt. Nå sjekker han lommene hver dag igjen.

Det er jo hyggelig at du sier at jeg er litt streng, siden alle som kjenner meg syntes jeg er litt vel rund i kantene og ikke er streng nok (antakelig fordi ting er litt annerledes hos hos på noen ting).

Jeg er alene med barna, og 7-åringen har en del ekstra behov, noe som krever Mye tid og jobb. Det er viktig både for han og meg og lillesøsteren (OG evt. hans fremtidige kjæreste), at han også lærer at dette er en del av livet for han som for alle andre, noe jeg har lykkes med å lære han.

Og for å toppe kransekaka skikkelig her, så støvsuger han, tar ut av oppvaskmaskinen, går med søpla, går i butikken og handler, bretter tøy osv.

Ikke fast, men fordi han er hakket mer oppegående en mannfolka til noen av de stakkars damene her inne. Han har innsett at dersom jeg blir stående med matlaging og husarbeid fra 17-23 hver ettermiddag, så har jeg ikke tid til å gjøre alt han har lyst til akkurat når han har lyst til det. Så har han noe han virkelig vil at jeg skal være med på, bygge lego eller hva det skulle være, og jeg står opptatt med noe, så hender det han kommer og spør om han kan hjelpe så jeg blir fortere ferdig og dermed fortere disponibel.

Det er jo det majoriteten her sliter med, mannfolk som ikke evner å se hva som trengs å gjøres.

Jeg har en 7-åring som velvillig hjelper til der han ser det trengs, og jeg har ikke tenkt til å klage over det.

Hadde du hatt en 7-åring som så at søpleposen var full, og derfor snørte den sammen og gikk ut med den og satte i ny, så hadde du stoppet han og sagt "å stakkars deg som bidrar litt"?

Unger har ikke vondt av å hjelpe til litt, det er sånn de lærer. Jeg orker ikke sitte her alene med to udregelige tenåringer som aldri har lært å løfte en finger.

Gjest Lykke Fryd ♥
Skrevet

Syns det høres ut som du har grei skuring hjemme og barn liker ofte å hjelpe til hjemme. Å hjelpe til hjemme og å få det til gir god mestringsfølelse. Er heller ikke så dumt med tanke på at barna en dag skal klare seg selv;)

Min datter på snart 19 måneder legger sine egne klær i skittentøykurven, hun kaster bleiene sine i søpla, hun rydder bort sitt eget fat og kopp etter mat osv. Og gud så glad hun er når hun gjør det og så klapper vi etterpå. God trening og hun syns det er utrolig morsomt:-)

Skrevet

Jeg innså hvor viktig dette var å oppmuntre til etter å ha levd med en mann som er vokst opp etter 1950-modellen - ala - mor gjør alt for meg, så jeg forventer at min hustru overtar slavestillingen.

Jeg oppdrar barna mine til å ta ansvar for seg selv, og til å Se selv når ting trengs å gjøres, som f.eks. søpla, sette i ny toalettrull osv.

Jeg vil ikke være den svigermoren min fremtidige svigerdatter hadde revet seg i håret av og bannet og svertet over dersom mannen hennes hadde vært på toalettet og ikke hang opp nytt toalettpapir når han brukte resten, ikke ryddet etter seg selv og ikke bidro med noe generellt.

Jobben min er ikke å gjøre alt for barna, men å lære de å gjøre det selv.

Så flink datteren din er Lykke Fryd :)

Av erfaring så spiste ungene bedre og i den alderen, dersom de hadde fått sette på fat og bestikk selv og dekket bordet. Fortsett med det, så får hun gode vaner som sparer deg for mye og gir deg mer tid til kvalitetstid med henne i stedet. :)

Skrevet

Her vaskes vrengte sokker og lommene får han sørge for å tømme selv, det blir rent uansett. Men nå er det jeg som bretter og legger på plass i skapet fordi det er sånn vi har fordelt det.

Skrevet

Jeg skjønner deg egentlig jeg.

Har ikke tenkt over det før, men jenta på 10 år burde absolutt klare å rette strømpebuksene før hun hiver det på vask og både hun og de på 7 år burde klare å legge skittentøyet i skittentøyskurven og ikke spre det på rommene, badene og ellers i huset.

Problemet er bare at de har en tendens til å tenke at alt er møkkete når de har brukt det en gang uansett om det er flekkete eller ikke og da blir det MYE unødvendig klesvask. Er ikke bare lett dette her...

Jobben med å vaske klær har jeg valgt frivillig og jeg har ingenting imot det, men akkurat det med sokker og lommer irriterer meg altså. Mannen har andre oppgaver som er hans, f.eks rydde kjøkkenet hver dag, for det liker ikke jeg ;)

Skrevet

Ja jeg kommer nok til å fortsette å vaske vrengte sokker og ikke sjekke lommene.... Men er uansett kjedelig når ødelagte drakter (pga kulepenner i lommene) går utover fellesøkonomien, siden vi har det litt trangt økonomisk nå for tiden. Men men.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...