Gå til innhold

Er det greit å kjøpe dyre ting fordi "vi har råd til det"?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Vi kjøper såkalt "dyre" klær, spesielt vinterutstyr, men det er fordi jeg har erfart at dyre klær = kvalitet, uansett hva noen måtte ønske å tro! Jeg har penger nok så det er for meg en selvfølge at jeg skal kunne bruke disse på å kjøpe akkurat de klærne (eller andre ting) jeg vil uten at noen andre skal mene noe som helst om det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville faktisk syntes det var flaut å gå rundt med en jakke til 10 000 hvis det lyste merke av den. Det samme gjelder dyre briefebiler. Ser jeg sånne så tenker jeg at de tror de er kule eller at folk tror de er vellykkede, det tenker IKKE jeg. Jeg tenker at de er dumme og overflatiske og at de har misforstått hva som er viktig her i verden. Og jeg er nå ihvertfall ikke sjalu. Har alltid hatt penger nok, både jeg og min familie. Er man så heldig at en er rik, så mener jeg man skal forvalte pengene på en moralsk riktig måte. Ihvertfall ikke sløse på dyre statusobjekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lær barna forskjell på god og dårlig kvalitet - og gjerne et svev av estetikk er du snill. Penger kjøper definitivt ikke god smak.

 

Gi de en sum til en jakke - la de legge i resten selv, lær de å vurdere kostnader opp mot behov.

 

Om de selv velger å sitte barnevakt i 6 mnd for å kjøpe en jakke til 7000, så er det opp til dem, men informer dem gjerne om hva slags andre ting de kunne fått for den samme summen.

En uke i Italia, kanskje? 1000 vaksiner til Leger Uten Grenser? 7 jakker?

 

La det være så moralpreget som du selv ønsker - det viktige er vel at de ikke tror at penger renner ut av minibanken av seg selv.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv eier av en slik jakke i 6000-7000 kr.-klassen og for meg var det et møysommelig prosjekt å få tak i jakka. Jeg hadde ønsket meg den kjempelenge, bortprioritert å kjøpe på impuls, spart og prioritert å bruke lønna på denne. Nå når kulda virkelig setter inn er jeg sjenerøs for at jeg har kjøpt den! Dyr ja, men kvaliteten er helt i en annen liga enn jakker fra f.eks H&M, Cubus o.l. Har man råd og lyst- hvorfor ikke kjøpe det man helst vil ha?

 

Til trådstarter vil jeg si at det trenger ikke være "ødeleggende" for en 10.klassing å få en slik jakke, men jeg syns det å betale litt av jakka selv og å kjenne litt på det å måtte " jobbe" for tingene sine, kan være lurt! Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville heller valgt å lære barna verdien av penger enn å kjøpe så dyre klær. Samtidig som det kan være lurt å ikke kjøpe alt for billig i din situasjon siden det er viktig at barna føler tilhørighet til klassekamerater. Jeg ville kanskje latt de jobbe litt for å få det dyreste, så hvis det er så viktig for barnet ditt så synes jeg h*n bør jobbe for det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er greit i det hele tatt. Jeg gjør det ikke til meg selv selv om jeg har råd til det. For barn som er i vekst er det helt hårreisende!

 

Jeg har fått en jakke til 6000 kr til jul (i fjor) og da fikk jeg den av hele familien (foreldre, svigers osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter min mening er det like dumt å betale 6000 for en jakke, uansett hvem den er til, som å brenne pengene. Poblemet er at en stor del av den nrske befolkningen er så materialistisk hjernevasket at de gjør sånt til stadighet. Jeg blir stadig overasket over hvilke summer folk mener det er normalt å bruke på ting som bil, innredning og mobiltelefoner på et år. Vi er så bortskjemte hele hurven at jeg tviler på om det gjør noen forskjell for ungdommen om vi sier ja eller nei til den jakka.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er de snobber og ønsker at barna deres også skal bli snobber. Spørsmålet er om det er greit å være snobb eller ikke. Klasseskille har mye godt for seg så lenge du klarer å holde deg på toppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...