Gå til innhold

Er det greit å kjøpe dyre ting fordi "vi har råd til det"?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

I min eldstes klasse (10 klasse) er det flere som har dyre jakker i 6- 7000 kroners klassen.

Dette er et statusmiljø som alle vil være med i og mange har god råd.

Vet ikke helt hvordan skal man stille seg til den karusellen.

 

Er vi ikke med på å skape store skiller mellom ungene ved å kjøpe så unødvendig dyrt?

Og jeg skriver unødvendig for man finner fine jakker til 15/16 åringer til langt lavere priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

jeg synes det er feil å kjøpe dyre ting "fordi man har råd til det". Men om man har LYST på dyre ting OG har råd til det er det jo greit.

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper du bor i Bærum. Da må du dessverre finne deg i at barn vokser opp med kjempedyre klær og tre-fire par slalåmski hver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

forsåvidt enig ( vi er en familie som generelt har dårligere råd enn gjennomsnittsfamilien, så dette ville vært helt uaktuelt å i det hele tatt vurdere for oss), men: man kan jo stille seg spørsmålet HVORFOR har ungen lyst på så dyre klær? er det fordi de er så fine/god kvalitet, eller er det fordi det er statussymbol å ha dyre klær???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også råd til det, men gjør det ikke.

 

Jeg sier at om de vil har en så dyr jakke betaler jeg halvparten også får de betale resten selv, de tjener litt penger og har i tillegg bursdagspenger o.l. de kan bruke av. Da er det plutselig ikke så viktig med den jakken likevel.

 

Jeg synes det er greit å lære ungene at vi ikke bare ødsler ut pengene, men at det er greit å prioritere litt og velge hva vi vil bruke pengene til. Ungene mine mangler ingenting, men det er ikke nødvendig å kjøpe det dyreste bare fordi det er dyrest.

 

Så når de trenger en ny bukse kan de få 4-500 kr av meg til bukse, så velger de selv om de kjøper en bukse til den prisen eller legger i av sine egne penger og kjøper en til 800,-

 

Må innrømme at jeg ikke er helt konsekvent på dette da, de får noen merkeklær av meg også bare fordi det er det som er kult og det de ønsker seg, men ikke hver gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle må personlig sone sin straff fordi vi er hvite og vestlige, og vi nedstammer fra koloniherrene og slavehandlerne.

Derfor plikter vi å kjøpe klær på Fretex og sende overskuddspengene til Øst-Europa og Afrika.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei! Det er ikke greit. Jeg synes foreldre som kjøper så dyre jakker til ungene sine er snobber.

 

Dette handler om å vise seg frem. Skaper store klasseskiller - da er vi tilbake i begynnelsen av 1900 tallet.

Jeg vet en skole i oslo området som rådet foreldre til å ikke la ungene/ tenåringer gå med merkeklær på skolen.

 

Dette bør vi virkelig ta til etterretning.

 

Når det gjelder din situasjon - kjenner du foreldrene i gutten din sin klasse? evt ta opp tema på foreldremøte. For dette er også stor grobunn til mobbing av de som ikke har penger, eller ikke bruker de "rette" klærene.

 

Ja til skoleuniform! Er min mening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ikke greit synes jeg. Jeg synes det vitner om en bedøvet og selvopptatt hjerne. Uansett økonomi så har ingen tenåringer bruk for jakker til 7000 kr. Det kan være ok med en eller to dyre ting/klær om ungene f.eks har ønsket det lenge eller ved spessielle behov, men som regel vil jeg si at det er greit å lære ungene pengers verdi. Og fortelle dem at det er store skjevheter i verden, noe som bør få enhver til å skamme seg litt over å kjøpe dyre, unødvendige statussymboler.

Har en så mye penger at det er til bry, så er det nok av mennesker i den 3 verden som har bruk for litt hjelp.

Jeg vet det er en klisje, men det er litt usmakelig å kjøpe dyre luksusgjenstander når små barn dør i hopetall hver dag pga lite mat, ingen vaksiner eller medisiner, skittent vann og andre store fattigdomsproblemer.

For den som lurer, jeg er ingen sosialist, men et samvittighetsfullt menneske.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13:17 igjen:

En ting til. Dette dreier seg jo om ytre tulleting og det å vise omverdenen at en har penger/status. Det er jo bare pinlig og vitner om dumhet og svakhet spør du meg. Noe å lære ungene sine?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg mener også at det sender litt uheldige signaler.

 

De andre foreldrene ser ut til å synes at dette er greit. de har bra med penger, og bruker dem gjerne på det kjæreste de har, barna.

 

Vi ser vel litt forskjellig på dette, og det respekterer jeg jo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på en annen her, dere kan dele på det. Ungen kan betale halve, så lærer han/hun å sette pris på penger, samtidig så lærer ungen at penger ikke kommer dalende ned fra himmelen. Evt. ønske seg til jul, da blir det jo litt annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lyser sjalusi lang vei. La folk få gå i det de vil, ta opp klesmerke på foreldremøte? Skal barna være forpliktet til å gå i slike og slike merker da, og ha "forbud" mot å bruke dyrere klær? Er nå måte på sosialisme. Hvis det foregår MOBBING på grunn av det, er det noe annet.

 

Hilsen meg som verken er fra Bærum eller har råd til jakke til 6000 kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig poeng dette med sjalusi mener jeg. Min personlige erfaring er at det er de som strever litt med økonomien som har mest trang til å briefe med dyre merkeklær osv. Folk som er vant til å ha råd til det meste (kanskje pga noe....) har ikke så ofte disse behovene. Ihvertfall gjenlder det meg og mange i min omgangskrets. Ser nesten litt ned på dem som tror statussymboler definerer hvem de er på en bra (kul?!) måte. Det er vel strengt talt omvendt i kretser hvor åndseliten vanker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man råd og lyst ser jeg ikke poenget med å ikke skulle kjøpe det. Det er da ikke feil å ha penger, og man skal da få lov til å bruke de.

 

Jeg har dårlig råd så mine unger vil ikke få dyrke klær og annet (om ikke økonomien forandrer seg) men jeg syntes ikke det er rart at andre kjøper dyre ting når de har råd til det.

Er man så heldig at man er i et sted i livet hvor man har godt med penger så skal man kunne nyte godt av dette.

 

Å kjøpe dyrt bare for at det skal/må være dyrt derimot ville jeg reagert på.

Men det er det mange som gjør, også gjerne de som ikke egentlig har penger til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå av den enkle oppfatning at dyre klær er både finere og bedre enn billige klær, så når vi har råd til det, så hvorfor ikke?

 

Det finnes andre måter å lære barna måtehold på, og man trenger ikke det dyreste og beste av alt. Men akkurat vinterklær synes jeg er viktig å kjøpe kvalitet, og kvalitet koster.

 

Hvorfor skal man ikke bruker penger man har da? Salg og handel er da det som får verden til å gå rundt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min eksmanns vennekrets var Ivar Kamprad (IKEAs grunnlegger) det store idealet, sammen med Olav Thon. Som går i gamle klær, kjører gammel bil og ikke bruker penger i det hele tatt selv med mange milliarder på konto. De var "heltene", synes begge to ser helt latterlige ut, som ikke en gang vil kjøpe ordentlig bil for å ikke virke "snobbete". Men er vel slik mentalitet til mange er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...