Gå til innhold

"La mannen min få lov til å .." - "nekte mannen min å ..."


Gjest sug lut

Anbefalte innlegg

Hvordan i himmelens navn fikk dere ideen om at dere bestemmer noe som helst over partneren deres? Og hvordan har det seg at det samtidig er så foraktverdig, nedrig og frp-hoderystende feilkulturelt når en tilfeldig muslimsk mann nekter sine koner og døtre å delta i samfunnet? Hvordan har det seg at en standard A4 norsk mannlig hustyrann med sjalusiproblemer er verre og mer allment fordømmelsesverdig enn kjevlekjerringene som brenner sin partners gamle fotografier og skriker nei til julebord, nei til guttetur og nei til kaffe med andre kvinner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel ikke helt så enkelt.

Nei, man bestemmer ikke over partneren sin, men i et forpliktende parforhold så kommer man ikke utenom å inngå komprosmisser. Så blir det opp til hvert enket par å finne sine "retningslinjer" som begge kan leve godt med. Man gir, og man tar.

 

Så er det selvsagt opp til hver enkelt å avgjøre hvilke regler for forholdet som er urimelige, og hvilke man kan leve med.

 

Jeg bestemmer ikke over mannen min, men jeg bestemmer at jeg ikke vil være i et forhold der mannen for eksempel har sex med andre kvinner, der han slår, eller der han konsekvent nedprioriterer familien sin. Så hvis en mann skal være sammen med meg, så må han godta disse reglene uten å syte over at jeg ikke bestemmer over ham.

 

Jeg kunne heller ikke vært i et forhold der mannen nektet meg å gå på julebord eller dra på jentetur. Men det er MITT forhold, så får andre lage regler for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å så godt sagt! Jeg er helt sjokkert over holdningen til mange her inne! Ufattelig at det stort sett er unge kvinner her inne - de virker så pripne og lite glade synes jeg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Signerer!

Jeg forbeholder meg hvertfall retten til å bestemme over mitt eget sosiale liv, og da kan jeg ikke akkurat forvente noe annet av mannen.

 

Og problemene som nevnes av 19,22 ang utroskap og bortprioritering av familie osv, se det løser man ganske enkelt ved å finne seg en voksen og oppegående mann med litt integritet, samt en god dæsj kommunikasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis mannen din ikke skjønner det uten at noen nekter han det, så er han ikke særlig smart i utgangspunktet, synes nå jeg da....

 

Dette var til 19.28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pontus Pilatus toet også sine hendert. Men vi snakker ikke om å tillate at partner slår. Tror du alle disse som blir nektet det ene og det andre er i likeverdige gi-og-ta-forhold? Man kaller muslimske kvinner undertrykt, og fordømmer konebankeren (forhåpentligvis), men en standard kjerringfaan skal bare forstås, for det er en del av forholdets gi-og-ta at hun kan nekte sin mann det hun måtte ønske. Eller argumenterer du egentlig for en økning i antall samlivsbrudd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jeg selvfølgelig enig med deg i 19:30, at man velger seg en god partner.

 

Jeg ville bare illustrere at man kan dra dette med "du bestemmer ikke" veldig langt.

All den tid vi har betingelser for forholdene vi er i, så bestemmer vi faktisk bestemte ting ovenfor partnerene våre.

Vi er bare hos dem under gitte betingelser.

 

Er vel derfor så mange juger til hverandre og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest UndrendeUllteppe

Hahaha hurra for deg Sug lut!! Har ikke tid å lese hele tråden, men måtte bare applaudere hovedinnlegget! Du tok ordene ut av munnen på meg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier ikke at det er rimelig at et kvinnemenneske tror hun kan nekte mannen sin det hun måtte ønske nei.

Men jeg mener ikke det blir riktig å si at man "ikke bestemmer" over partneren sin.

 

Mannen min sier til meg at dersom jeg, for eksempel, har sex med en annen, så går han. Ergo bestemmer han at jeg, hvis jeg fremdeles vil være i forholdet, ikke kan ha sex med andre menn. Han stiller betingelser som jeg må forholde meg til.

 

Nå vil de aller, aller fleste mene at det er helt på sin plass å bestemme at partneren ikke skal ha sex med andre, men det finnes betingelser der det er mer uenighet. Så må hvert enkelt par komme frem til SINE betingelser som begge kan leve med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

.. og jeg er fortsatt like glad for at jeg er alene, etter nesten 20 år som singel(hele mitt voksenliv, for å si det sånn, fra og til) ;)

 

Å tro en kan bestemme noe som helst overfor et annet menneske, er i min verden helt absurd.

 

Og får jeg en partner en gang, så kommer jeg likevel til å tviholde på min frihet i å leve mitt liv. Det har ikke med sex å gjøre, bare mitt liv og mine bestemmelser i det livet. Og mer venter jeg ikke av en partner heller. En VELGER å være med sin partner, med alt det innebærer. Og ingen andre enn en selv kan styre dette. Så hvorfor prøve å styre sin partner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vold og utenomekteskapelig sex er jevnt over ikke tolerert i vår kultur, selv om enkelte par kan ha mer eller mindre liberale tolkninger av hva som regnes som uakseptabelt. At vold er en dealbreaker lett å forstå. Og det er heller ikke vanskelig å se den praktiske nytten av å ikke pule rundt, fra et primitivt familie-enhetsperspektiv. Det er derimot ikke i prinsippet ikke noe allmennkulturelle sanksjoner mot aktiviteter som julebord, lunsj med motsatt kjønn etc. Her er det paranoiaen og herskesyken som råder, og de kan ikke gå inn på samme nivå av "betingelser" for sunne forhold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant. Ingen av kjevlekjerringene vil si noe selv om de er legio i trådene nedover her. Var det sammenlikningen med andre hustyranner som gjorde det? Eller den generelle mangelen på argumenter utover paranoia og herskesyke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bestemmer helt og fullt over samboeren min. Er han ulydig banker jeg han opp. Det skjer heldigvis sjelden, det tar ukesvis før han tør å trosse meg en gang til etter en skikkelig omgang med kjevlen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...