Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #26 Skrevet 10. november 2011 Det er ikke sånn at ting finnes fordi de ikke kan motbevises. Vi kan ikke motbevise at Gud finnes, eller at Odin og Tor osv finnes, eller at det finnes troll eller fjøsnisser eller huldre. Det betyr ikke at det finnes. Det er ikke sånn at fordi man ikke kan forklare noe er det en overnaturlig forklaring bak! Før i tiden visste de ikke hvorfor man hadde vær (som torden osv.) og forklarte det med at Tor var sint og red over skyene med hesten sin. Det er utenkelig å tro i dag. På samme måte var folk overbevist om at jorda var flat fordi man ikke visste bedre. Selv om vi ikke vet alt og ikke vitenskapen enda har forklart alt er ikke det en god grunn til å sluke religiøse forklaringer og myter rått. "Sjelen"/personligheten/den-vi-er er et produkt av hjernen vår og de kjemiske forbindelsene og hormonene som er der. Når vi dør råtner den og blir borte. "Sjelen" kan ikke leve uten hjernen. Tenk så forskjellige folk kan bli når de får en hjerneskade (for eksempel i forbindelse med en ulykke) og også kjemiske forandringer i hjerner eller dop kan gjøre at en blir "helt forskjellig". Alt er fysisk, på samme måte som Windows er fysisk i PCn din. Ødelegger du harddisken er det ikke noen Windows igjen. Ødelegger du hjernen (som skjer når man dør) er det ikke noen personlighet igjen som kan fly ut av hodet og bli til et gjenferd..
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #27 Skrevet 10. november 2011 Igjen, alt er ikke blitt utforsket av hjernen, å det er svært lite vi vet om...Hjernen trenger du mye til vist du skal få beveget den kroppen du har. Balansen, det å strekke hånden utover, styring av organer og osv. Smerter i tå. HJERNEN. Når det kommer til drømmer og tanker, gjerne noe har en såkaldt klaff...Den kjenner strømminger når du begynne rå tenke. Man kan ikke se tanker og drømmer i hjernen. Men blir jo påvirket av dette likevell. Akkurat som at vi alle har vist en såkladt aura rundt oss. En energi. For en sjel har vi. Å hjernen er ett ANNET vesent for seg selv....! Om du hopper ned fra en skyskraper, tror du at du vil daue når du treffer bakken? Nei du dauer i lufta...For hjernen tror atd en skal dø, så derfor "skrur den seg HELT av". Noe du ikke kan stoppe så veldig mye. I såfall, må det være utrolig flaks som kaldt mirakel!
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #28 Skrevet 10. november 2011 Man dør ikke i lufta nei, men man besvimer gjerne (blir bevisstløs).
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #30 Skrevet 10. november 2011 å herregud, jeg sitter med frysninger, på heeeele kroppen!!! Jeg hadde flyttet, tvert!!!
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #31 Skrevet 10. november 2011 det "morsomme" er at bare de som tror på spøkelser ser/opplever spøkelser. Da jeg var liten flyttet vi inn i et hus der det liksom var "spøkelser" de som hadde bodd der før advarte oss. Blant annet hadde én tatt selvmord der noen år før (og gikk liksom igjen). Var selvsagt ingenting der. Vi opplevde aldri noe skummelt osv. For et par år siden fikk jeg jobb i en barnehage der de to som jobbet der var driiitredde for å ha kveldsvakt og være alene igjen i barnehagen og låse fordi det spøkte der (var et gammelt knirkete trehus).. Jeg sa med et smil at jeg kan godt ta de kveldsvaktene. Jobbet der i tre år med nesten bare kveldsvakter og opplevde aldri noe skummelt/ekkelt. Da jeg var liten "så" jeg spøkelser og troll overalt til jeg var sånn 5-6 år. Var veldig engstelig og redd og hadde masse fantasi. Klarte for eksempel levende å se for seg at spisebordet var et hus (så veggene taket osv) når jeg lekte at det var det. Var veldig flink å leve meg inn i ting. Mamma var alltid trygg og god og fortalte meg at det bare var fantasi og at spøkelser og troll bare var eventyr. Jeg sluttet etterhvert å være mørkeredd og så aldri noe skummelt igjen
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #32 Skrevet 10. november 2011 for å avklare det jeg skrev over: vi flyttet inn i "huset med spøkelser" da jeg var 9 år. Altså noen år etter at jeg sluttet å være mørkeredd/fantasifull 13:53
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #33 Skrevet 10. november 2011 Jeg tror på henne Tilkall et medium! Barn er mer mottakelig enn voksne..
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #34 Skrevet 10. november 2011 barn er mer fantasifulle enn voksne. Barn tror på alt mulig
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #35 Skrevet 10. november 2011 Om spøkelser og flyvende reinsdyr: http://humanist.no/reinsdyr.html
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #36 Skrevet 10. november 2011 Det som er så utrolig er hvor bastante de som "ikke tror" er....jeg har ikke sett et selv så derfor er det bare fantasier og humbug.... Det er faktisk ikke alle som er like mottagelige for å sense nærvær og dermed så vil de heller ikke se ting. Ofte så bortforklarer de også alt de måtte finne på å se ;-) Jeg synes man skal være litt åpne for at det faktisk er mer mellom himmel og jord enn det som kan forklares. Det er ikke artig å oppleve slike ting og hele tiden bli avfeid med at det bare er humbug og fantasier. Hvordan forklarer dere at to og flere personer i samme rom ser det samme? Felles hallusinasjon??? Hvordan forklarer dere at noen kan fornemme ting på steder man aldri har vært og så få det bekreftet av fremmede etterpå? Jeg sier ikke at ALT er spøkelser eller overnaturlige ting, men enkelte hendelser kan like fullt ikke forklares med logikk.... og jeg er ikke HI
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #37 Skrevet 10. november 2011 Spiller vel egentlig ingen rolle HVA eller OM det er noe på loftet. Når barna blir redde er det verdt å prøve å fixe problemet. Og om et medium kan hjelpe, så er vel det bare flott? Selv om det kanskje bare er humbug, så kan troa i seg selv være løsningen, placebo-effekten er jo veldokumentert. Målet må være å løse problemet, uavhengig av "verktøy".
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #38 Skrevet 10. november 2011 Saken er – og det er like fundamentalt som det er fordømt irriterende – at man ikke kan bevise en negativ påstand. Man kan ikke bevise at det ikke finnes spøkelser. Man kan ikke bevise at det ikke er en sjøorm i Seljordsvannet. Det siste kan man riktignok demonstrere bortenfor enhver rimelig tvil (men, som alle som følger med på diverse sjøormdebatter vet, ikke bortenfor enhver urimelig). For å gjøre dét med spøkelsene, må man tråle hvert falleferdig hus på kloden. Og det ville ta gruelig lang tid. Dessuten ville det slite veldig på skoene. Prinsippet er, og må være, at bevisbyrden hviler på den som kommer med en positiv påstand – en påstand om at det eller det fenomen finnes. De sjøormtroende er nødt til å vise oss sjøormen – eller i det minste et bilde som ikke ser ut som noe katta kom trekkende med. http://humanist.no/reinsdyr.html
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #39 Skrevet 10. november 2011 Fin jobb mediumene har. Utnytte seg av folks overtro til å tjene masse penger...
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #41 Skrevet 10. november 2011 Tja; mange som har slike jobber; Manuellterapeuter, naprapater, lavkarboguruer, produsenter av slankepiller, slankekremer, puppekremer, cellulittkremer, antirynkekremer,(dårlig) omega 3 og alskens sunnhets remedier.. Alle selger produkter eller tjenester som ikke funker.. Men siden folk ØNSKER å tro så kjøper de likevel...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå