Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #1 Skrevet 10. november 2011 Fikk en kjempestor mobilregning i dag! Har nettopp fått ny tlf i forrige måned og på den går det an å gå på nett, men har koblet det til nettet vi har her hjemme og ikke brukt det utenfor huset vårt..likevel må jeg nå betale masse for datatrafikk..er det noe telefonen min er koblet på som jeg ikke vet? uffh!!...
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #2 Skrevet 10. november 2011 Normalt med forsiktig bruk skal det ikke tappes. Men hva slags apper har du lastet ned? Du må bare slette unna slik at du tar tilbake kontrollen over telefonen. Er du sikker på at hjemmenettet er påkoblet? Sjekk.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #3 Skrevet 10. november 2011 Det der er kjempeskummelt med nye telefoner. Ta den med til telefonforhandleren og be om hjelp til å skru av alle data når du ikke er koblet til trådløst nett. Mulig dataroaming står på, og noen telefoner oppdaterer mail og Facebook kontinuerlig enten du er på hjemmenett eller ute. Jeg har heller ikke peiling på sånt og fikk hjelp til å skru av. Hvilket telefonselskap har du? Vet ikke om det nytter, men har hørt om folk som klager til selskapet fordi de ikke har vært på nett med vilje pga for dårlig info om telefoninnstillinger.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #4 Skrevet 10. november 2011 Bare et tips: alle mobilselskapene har tilbud på 3 mnd nå. 199-249,- Da er det fri bruk av tellerskritt, sms, mms og data. En bør benytte seg av å betale rundt 70-80 kroner pr.mnd i 3 mnd =)
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #5 Skrevet 10. november 2011 Nå ble jeg så redd at jeg har koblet meg av hjemmenett og satt tlf i offlinemodus, da er jeg vel sikra eller? uff har ingen til å hjelpe meg med dette akkurat nå, er alene hjemme med babyen så kan ikke dra noe steder akkurat nå heller. åååååå kjipe penger!! Hva er dataroaming og hvor slår jeg det evt av?? Har tele2 men vet jammen ikke hva jeg skal si hvis jeg ringer, føler meg så dum
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #6 Skrevet 10. november 2011 Fortell hva du bruker telefonen til da? Facebook? Spotify?
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #7 Skrevet 10. november 2011 Nei har bare vært på forskjellig på nett, googlet forskjellig, vært på ulike nettsider f.eks og mail. Det er kjæresten min som har lastet ned forskjellige apper også, men jeg vet faktisk ikke alt, har så lite peiling på dette, hadde en veldig gammel telefon før dette nemlig..
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #8 Skrevet 10. november 2011 Kanskje en idè å sette seg ned med bruksanvisningen?
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #9 Skrevet 10. november 2011 Nå vet ikke jeg hva slags tlf du har, men om du har iPhone koster det deg 300 kr ekstra pr mnd hvis du ikke har abonnement med nedlastinger inkludert. det er pga at den går på nett og søker etter oppdateringer daglig. Så vil anbefale deg å få deg et annet abonnement. Synes det er hårreisende at selgeren ikke opplyser om dette når man kjøper tlf!
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #10 Skrevet 10. november 2011 Har ikke iphone, har samsung. vet jeg burde sjekket dette nøyere, men trodde jo det var i orden når jeg koblet meg på hjemmenettet..uff er skikkelig lei meg nå, den tlfregninga jeg fikk var bare frem til 20. okt, så kommer vel enda en slik regning til ettersom vi er langt utti nov nå også. Har fått slått av dataroaming iallefall, men finner ikke ut noe mer å slå av, lurer på å sla av hele tlf til samboer kommer hjem..
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #11 Skrevet 10. november 2011 Synes uansett at selger skal opplyse om det hvis tlf bruker penger av seg selv. Jeg fikk ikke vite det da jeg skulle kjøpe iPhone. Var bare tilfeldig at en kompis av meg fortalte meg det. Er ikke værre enn at du ringer å spør der du har kjøpt tlf :-)
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #12 Skrevet 10. november 2011 Hva slags abonnementer har dere? Jeg har Network Norway (bedriftsabonnement) hvor dataroaming står på 24/7, også når jeg er i Sverige og det koster kun noen få kroner i måneden. Har Iphone.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #13 Skrevet 10. november 2011 ringte tele2 var hos dem jeg kjøpte, han sa at dataroaming og datapakke måtte være avslått, og det er det. var ikke noe å gjøre med regningen, jeg måtte bare være forsiktigere sa han
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #14 Skrevet 10. november 2011 Da ville jeg ha byttet abonnement.. Man skal da ikke være nødt å slå av alt? Hva er da poenget med en smart-tlf? Tele2 har sikkert noe av samme opplegget som Telernor. Jeg har Surfprat L. 250 sms, 3000 ringeminutt og 1000 MB data pr mnd. Så regninga mi er aldri over kr. 469,- pr mnd.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #15 Skrevet 10. november 2011 ja får kanskje vurdere å bytte, men samtidig hvis jeg kan bruke bare hjemmenettet uten å betale for det så er det greit nok for meg..håper bare det ikke er noe som suger ut penger nå som jeg ikke vet :S
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #16 Skrevet 10. november 2011 Poenget her er nok at du må være forsiktig. Slett alle apper som ikke var på telefonen. Vet du hvor ofte de oppdaterer seg? Sitter du hos venner og den står på automatisk oppdatering blir det jo å gå på datatrafikk. Roaming er viktig, så ser ikke helt at du kan leve uten å ha den på. Men sunn fornuft er greit å bruke og les deg litt opp på hvordan en slik telefon virker. Det er nok mange rundt deg som har fått forhøyete regninger, men som synes det er flaut å nevne det. Da jeg kjøpte min første var jeg superforsiktig, surfet ikke og lastet ned minimalt. Og før jeg gjorde noe, leste jeg om roaming på nett. Livredd for å få ei fet regning. Og regningen ble ikke dyrere enn før;) Men jeg hadde fått kjent på lommeboka hva datatrafikk var fra før bare med pc. Trådløst mobilt nettverk i sverige i et par dager....15 000 kr rett ut... Hva slags sider surfer du på? Du må sjekke hvor store disse sidene er. For hver gang du er innpå en side går det kilobytes. Video tar masse på trådløs mobilt nettverk feks!
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #17 Skrevet 10. november 2011 men kan jeg ikke surfe på det jeg vil når jeg er på hjemmenettet, eller? hva er roaming egentlig? ja jeg er dum tenkte slette noen apper nå, men er det ikke mulig å ha noen uten at de oppdateres f.eks? håper jeg finner ut av hvordan jeg sletter de nå da..
Hufsla Skrevet 10. november 2011 #18 Skrevet 10. november 2011 er det med android? Last ned APN fra marked, og legg den som widget på hjemskjermen. Når du trykker på den skal den bytte farge mellom rød og grønn. Når den er grønn kan den bruke 3G (internett), er den rød skal du ikke kunne gå på nett uten wifi. Merk at du kan heller ikke sende MMS uten å lå den på :-)
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #19 Skrevet 10. november 2011 Herre min hatt så lite folk kan om dette. Så lenge du er hjemme, vil jeg anbefale deg å slå av 3G, dataroming (er dette en iphone kan du skru av mobildata, da skrur roaming seg av automatisk) og bare benytte WIFI. Alle applikasjoner på telefonen kan skrus av. Du skal ikke trenge å slette applikasjonene dine. Til alle applikasjoner følger det med minst en meny, gjerne to. En i selve appen og en i generelt menyen, her kan du velge å slå av lokasjonstjenester, puch varsler og oppdateringer, og dermed vil den ikke søke og bruke datatrafikk uten at du ber om det. Men skal du først ha en smarttelefon, vil jeg anbefale deg et abonnement med inkludert datatrafikk, hvis ikke får du jo ikke brukt telefonen nyttig:)
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #20 Skrevet 10. november 2011 Jo du skal kunne bruke alt når hjemmenett er påkoblet. Men hvis du har fått fet regning kan det være at den ikke har vært det. Moren min har probl med at nettet detter ut i ny og ne, mens pcene er ok på samme nett. Du må se oppe øverst i skjermen at ikonet for trådløs tilkobling er på. Og som en sier under her, man skal ikke trenge å slette apper, men når du er helt grønn er det lureste å begynne på scratch, og sakte men sikkert lære deg telefonen før du laster ned ting som kan koste penger. Noen apper har oftere oppdatering enn andre, eks værapper. Opptil 12 oppdateringer. De fleste apper har egen meny der man kan endre på forskjellig, les litt inne på de. Og som nevnt av andre, roaming må jeg ha på for å ta imot eller sende mms. Så det er jo forsåvidt viktig?
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #21 Skrevet 10. november 2011 Takk for hjelp og råd alle sammen, ja jeg er virkelig dum på dette og det fikk jeg svi for nå! Men lurer litt på det med roamingen, for det stemmer jo at man ikke kan motta mms hvis man ikke har den på og det er jo litt dumt, når jeg selv skal sende mms kan jeg jo bare slå den på akkurat da, men er dumt i forhold til å motta da :/
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #22 Skrevet 10. november 2011 Jeg kjøpte også ny mobil, sånn fancy sak man kunne gå på nett med. Og hadde young Talk. Jeg måtte bare legge bort den mobilen og bruke den gamle. Når jeg fornyet abonnementet tok jeg med surfepakke til 99 kr mnd og problemet er løst. bare litt dyrere pr mnd. Var nede på elkjøp, og de sa at det var umulig å alå av alt, da kan man ikke motta mms feks... Sa de da.
Hufsla Skrevet 10. november 2011 #23 Skrevet 10. november 2011 om du mottar mms ofte er jo det et problem, men ikke ellers. Du kan kjøpe abonnement med inkl. datatrafikk, da har du god kontroll. Du bør også slå av push-varslinger der du kan finne det, be eposten om å bare oppdatere når du ber om det. Last ned en app til å overvåke datatrafikk på tlf, 3G watchdog er et eksempel. Her kan du også sette begrensninger.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #24 Skrevet 10. november 2011 Hvor høy mobilregning fikk du? Nå ble jeg nysgjerrig... Jeg bruker mobilen min hele tiden og har One Call. Betaler 299 kroner i mnd. for 1000 MB data, 1000 MMS, 1000 SMS og 1000 ringeminutter. Pleier vel som regel å ha en regning på rundt 340-350 (ekstra penger hvis jeg f.eks. sender melding til ikke-norske numre, ringe kundeservice flere steder osv.). Det synes jeg er en helt OK pris med tanke på hvor mye jeg bruker mobilen min.
Anonym bruker Skrevet 10. november 2011 #25 Skrevet 10. november 2011 Da har du glemt å skru av data-roaming. Mobilen søker da konstant etter oppdateringer og annet uten at du merker det. Og er du da ute av huset går det på 3G nettet. Dette må du alltid ha avslått hvis du ikke har abonnement med ubegrenset bruk av datatrafikk. En felle mange nye smart-phone eiere går i. Hvor mye endte du på?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå