Anonym bruker Skrevet 1. november 2011 #1 Skrevet 1. november 2011 Jeg er så usikker. Min familie har kjøpt jule- og bursdagsgaver til min manns barn, siden vi ikke har hatt barn sammen. Nå har vi fått ei sammen, og vi har nå 4 barn totalt. Jeg tenker at jeg ønsker at min familie dropper å kjøpe til hans barn (evt en liten ting), og heller bruker litt mer på hun vi har sammen. Akkurat i år er hun så liten, men tenker framover også. Hans barn får jo gaver fra sin familie på mors side (som i tillegg kjøper mye dyrere gaver). Ææææh, synes dette er vanskelig jeg Er dette dumt å foreslå for min mann?
Anonym bruker Skrevet 1. november 2011 #2 Skrevet 1. november 2011 Ja, dette er smålig av deg! Foreldrene dine og familien din er storsinnet og gjør det helt rette ved å inkludere hans barn i storfamilien og du blir sjalu? Gammel er du? Selv har jeg ingen særkullsbarn og det har ikke mannen min heller, men flere andre i familien har det. Bl.a er min søster samboer med en mann som har barn fra før, for meg er det helt naturlig å kjøpe en gave også til dette barne som jo er en del av familien. Hadde mammaen min kjøpt gaver bare til min søsters barn og ikke til hans (som jo blir et bonusbarnebarn) hadde jeg blitt oppriktig skuffet over henne. Heldigvis har mamma også trykket dette barnet til sitt bryst og gjør overhodet ingen forskjell. Ja, du er smålig som ikke unner disse barna som har opplevd at foreldrene har skilt lag å få noen ekstra gaver. Hadde de fått velge selv hadde de mye heller villet ha foreldrene sine sammen!
Anonym bruker Skrevet 1. november 2011 #3 Skrevet 1. november 2011 Jeg har barn fra tidligere, og svigerforeldrene mine kjøpte til jenta mi før vi fikk barn sammen, og etter. De får for akkurat like mye (på krona, faktisk) og jeg vil ikke ha det på noen annen måte. Ikke min datters feil at jeg er gift på nytt.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2011 #4 Skrevet 1. november 2011 Jeg hadde gitt billigere gaver til mine "ikke biologiske" barnebarn. Ikke minst når de HAR besteforeldre som gir dem gaver... Hadde de vært uten besteforeldre, hadde jeg kanskje tenkt annerledels!!
Anonym bruker Skrevet 1. november 2011 #5 Skrevet 1. november 2011 Vi har det samme her. De alle får gaver av min familie. Men klart barna til samboer får jo sykt mye mer gaver enn vårt fellesbarn. Ifjor fikk vårt felles barn 5 gaver, da fra nærmeste familie, mens samboers barn fikk ett hav av gaver, fra vår familie, samboers familie og deres mors familie OG deres stefars familie... De pakket opp i timesvis. Synes det er greit av ikke feirer sammen iår, for vet ikke hvordan jeg skulle forklart til mini at de får så sinnykt mye gaver og ikke han. Ifjor forsto han ikke så mye av det.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2011 #6 Skrevet 1. november 2011 Det er rett og slett slemt. Tenk deg hvordan de andre barna føler det? Dem må jo bli inkludert i storfamilien. Fy søren jeg hadde blitt såret og sint om min mann og hans familie hadde gjort dette mot barnet jeg hadde fra tidligere. Har selv vært et såkaldt "bonusbarn". Husker meget godt hvordan det var når halvsøster'n min fikk ting fra farens familie og jeg ikke fikk noe. Hun fikk gaver når dem kom på sommerbesøk, gaver til jul og bursdag. Jeg fikk aldri noe.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2011 #7 Skrevet 1. november 2011 Du skal være glad familien din inkluderer dem. Jeg har en stedatter, og min familie er ikke god til å "huske" å kjøpe gave til ho. Så i år har jeg sagt fra til mor mi. At fint om hun gir en liten ting til ho også. At ikke det bare er de 3 andre. Selv om hun får fra hele morens slekt også. Det har jo noe med at de skal føle seg husket, viktige og en del av familien. De bruker nok massevis av penger på din datter fordi om. Hun blir ikke glemt om de får gave, men de andre blir glemt hvis det er bare hun som får gave. Og hvis det er et problem, kan du jo si at de årene dere ikke har barna hans, så gir de ikke gaver (og kanskje kjøper en større gave til barnet ditt, hvis det var det du ville.) Og heller kjøper gave til de, det året de feirer hos dere.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2011 #8 Skrevet 1. november 2011 Vi har det på lik måte. Vi har to sammen og han har to fra før. Julaften er vanskelig. Stebarna får 40-50 gaver, fellesbarna får 10 -15. Nå begynner eldste å bli såpass stor at han skjønner det. Er ikke artig. I fjor var det fettere og kusiner som reagerte, da stebarna mine får mer enn dobbelt så mye som alle andre barn som feirer med oss. Det er ikke barnet ditt sin feil at du er gift på ny. Men det er heller ikke nye barns feil at det finnes barn fra før... Jeg synes man må vurdere. Mine stebarn får gaver fra nært og fjernt på sin mors side. De merker ikke hvem de får gaver fra. Hos oss gir mine foreldre en liten symbolsk gave til stebarna mine. Denne diskusjonen går hver jul. Og vi er like uenige. Men jeg synes det kommer ann på situasjonen..Får barna mange flere pakker enn resten av barna - ser jeg ikke vitsen i å lage forskjellene enda større. Vi har begynt å kjøpe kun 1 gave til stebarna ( beløpet er selvsagt likt som til fellesbarna) nettopp for at forskjellene skal bli mindre merkbart for barna.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2011 #9 Skrevet 1. november 2011 Jeg skrev lenger opp og var i samme situasjon. Stebarna får lass med gaver, mens fellesbarn ikke får så mange. Det er veldig viktig at det ikke blir gjort forskjell så særkullsbarna ikke skal merke noe, men hva med fellesbarna ? Utrolig vanskelig det der altså.. Aner ikke hva jeg skal si neste år når halvsøsknene sitter med pakkehaugene og 5 åringen med sine 5-6 gaver.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2011 #10 Skrevet 1. november 2011 Hva du skal si? Du sier selvfølgelig sannheten, at siden foreldrene til de barna er skilt blir det fler som kjøper pakker til dem. Om du legger det frem riktig skjønner ditt barn fort at det er bedre å ha foreldre som bor sammen enn mange pakker på julaften.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2011 #11 Skrevet 1. november 2011 Min bror er samboer med en jente som har et barn fra før. Nå har de fått barn sammen og selvfølgelig kjøper jeg gaver til begge barna. Hadde fått bakoversveis om min bror kom å sa at han ikke vil at jeg skal kjøpe gave til hennes sønn, kun gave til deres felles sønn. Hadde IKKE etterkommet det ønske for å si det slik. Jeg elsker gutten hennes like høyt som jeg elsker deres fellesbarn og klart at begge ungene skal få julegave av meg.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2011 #12 Skrevet 1. november 2011 Slik er det i mange familier med bare helsøsken også. Feks. når vi feiret med søskenbarna så fikk flere av søskenbarna mine mange, mange flere pakker enn meg fordi de har større familie på den andre siden. Det var alle vi ungene klar over så det ble aldri noen stor greie. Noen har mer familie enn andre og slik er det bare.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2011 #13 Skrevet 1. november 2011 Kanskje det bør taes en prat med besteforeldrene til særkullsbarna, for de gjør jo også på en måte forskjell på søskenflokken. Naturlig at de kjøper gaver til alle barna i huset, og heller ikke gjør forskjell på egne barnebarn, og barnebarnas nye søsken! Dere kan jo ikke gjøre forskjell på barna, det er feil, men det skal ikke andre heller.
Anonym bruker Skrevet 1. november 2011 #14 Skrevet 1. november 2011 Jeg er et skillsmissebarn og for at forskjellen ikke skulle bli for stor pleide jeg alltid å feire jul 2ganger 2hvert år. Hos mor var det ikke så mange gaver på de andre søskene mine, så de årene jeg feiret med henne, hadde jeg julaften på lillejulaften eller 1 juledag hos pappa i tillegg. Farmor pleide forresten alltid å sende med en bærepose eller 2 med gaver til mine to halvsøsken hos mor, selv om ho ikke hadde trengt det. Ho tenker på alle ho farmor.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #15 Skrevet 2. november 2011 Det er mulig jeg forklarer meg uklart, men jeg er IKKE sjalu på noen som helst, hvem skulle det være? Jeg har et flott forhold til mine stebarn (og deres familie), og jeg synes det er flott at min familie kjøper gaver til dem. Hadde familien min hatt topp økonomi hadde jeg nok ikke tenkt så mye på det. Men nå begynner det å bli mange i familien, og de har så lite å rutte med, at jeg vet det blir gave til kanskje 150-200 til hver (?), og familien til stebarna mine har mye bedre økonomi og færre barn, så de får flotte gaver. Men nå er hun kun 6 mnd til jul, så det er jo en stund til det blir noe problem på hennes vegne. Kanskje bare se hvordan folk løser det selv først... Jeg har så vondt av de barna som ikke får så mye som de andre rundt seg, og uansett hvor mye man forklarer, er jo følelsen av å få mindre der. Muligheten for å be de andre ta med seg færre gaver er jo der, så kan de åpne de når de er hos mor. HI .
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #16 Skrevet 2. november 2011 Forskjeller på familieforhold og tilknytning vil det alltid være. Men det er langt mellom det å det å bevisst utestenge noen fra å få gaver, eller redusere gavene til et minimum. Men jeg må si jeg forstår deg bittelitt, men jeg støtter deg ikke i å gi beskjed om at kun fellesbarnet skal få. Her lever vi sammen uten felles barn, men jeg har en sønn fra før, og han har to fra før. Min mor gir stor gave® til min sønn og enkle oppmerksomheter til de andre. Da har hun fått hint hos oss slik at hun treffer kjempegodt, og de blir like lykkelige alle sammen. Dette er fordi hun har dårlig økonomi, så hun spinker og sparer for å gi det eneste barneharnet hun har en skikkelig gave. Tror det ligger litt ære i det. Svigerfamilien min derimot gir akkurat like mye til alle, uten at noen legger merke til det heller. Men forskjellen på deg og meg er at her er dette ordninger som har vokst frem over tid og som giverene har funnet ut av. Jeg ville aldri ha gitt beskjed til noen om hvordan de skal gjøre det. Da blir det plutselig smålig og feil, og man kan undres hva agendaen er.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #17 Skrevet 2. november 2011 Du sier du ikke er sjalu, men hva annet er dette da? Du tenker at barnas verdi måles i hvor mange pakker de får og hva pakkene koster og at den som får minst liksom er minst verdt. Jeg kan ikke skjønne annet enn at dette bunner i ting du selv har opplevd. Hos oss er det også sånn at mitt særkullsbarn får flere pakker enn fellesbarna. Fellesbarna godtar det fullt og helt fordi de vet at særkullsbarnet har flere voksne. Samtidig vet de også at særkullsbarnet gjerne skulle bodd bare et sted og at de er heldige som bor sammen med mamma OG pappa hele tiden. Hvis min mann foreslo å si til sin familie at særkullsbarnet mitt ikke skulle fått gaver, da ville jeg reagert veldig negativt. Når du i tillegg tilføyer lenger ned i tråden at fellesbarnet er bare seks måneder, ja da tenker jeg enda mer at dette handler om din usikkerhet. Barnet må være i hvert fall tre år før det blir opptatt av om det er forskjeller, men det avhenger jo også av hvordan du forholder deg til det. Et hav av pakker er ikke morsomt for noen. Vi har innført en regel om at hver giver kun kan pakke inn en pakke til hver mottaker. I noen av pakkene ligger det flere ting, men mengden pakker er mindre. I tillegg pleier særkullsbarnet å pakke opp noen av pakkene fra pappas nye familie når han kommer til pappa hvis han er hos oss på julaften (og omvendt)
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #18 Skrevet 2. november 2011 Dette er dumt å foreslå ja. Din familie gjør det jo helt riktig, de inkluderer dine bonus-barn. Det er din familie, alle sammen - du har blitt sammen med en mann som var ferdig-pakke, selvfølgelig skal de da oppleve å bli inkludert i familien til sin stemor. Alle barna er jo din manns barn.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #19 Skrevet 2. november 2011 Min mor gir aldri gaver for mer enn 200 kr. Faktisk bare gir hun oss 200 kr.. Ungene MÅ ikke ha dyre gaver og ting av alle. Hovedpoenget er at ungene får gaver, ALLE ungene får gaver, og INGEN blir UTELATT eller føler seg mindre verdt.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #20 Skrevet 2. november 2011 Nå er babyen din veldig liten enda, så noe stort problem er det ikke enda. Men vær raus og la familien din bruke pengene slik de ønsker. Det går litt på dems samvittighet også. Hvis du presser gjennom noe, føler de seg forpliktet til å støtte deg og ha dårlig samvittighet ovenfor de andre. Nei, dette skal du ikke blande deg så mye inn i. Vi har liten familie på ene siden, og det blir derfor få gaver uansett. Da har jeg måtte ta dette på meg selv, og kjøper selv flere gaver til våre barn. Trenger ikke koste all verden, det er bare at det jevner seg ut litt;) Så kanskje du må tenke slik i årene som kommer?
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #21 Skrevet 2. november 2011 Tusen takk for innspill alle sammen. Jeg kommer ikke til å gjøre noe med det, de får kjøpe gaver de som vil, for hvor mye de vil, så får vi ta samtalene hvis de kommer. Det er positivt at søsknene er så mye eldre da, da kanskje det merkes mindre Det er godt vi har Dib når vi sitter sånn og grubler, dere.. HI
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #22 Skrevet 2. november 2011 17:27 Du mener ikke seriøst at en 5 åring vil godta og forstå dobbelt så få gaver som sitt søsken, fordi du forklarer at foreldrene til søskenet er skilt og derfor får han flere gaver? Det ville ikke min 4 åring forstått. 17:38 Det er forskjell på søskenbarn og søsken. At fetteren får flere/mindre gaver er lettere å forstå enn at storebror og søster gjør det.
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #23 Skrevet 2. november 2011 Nei, det er teit av deg HI. Vi har dine, mine og våre barn. To felles, og hver våre særkullsbarn. Både min og hans familie gir gaver av lik verdi til alle barna, uavhengig av om det er "ekte" barnebarn eller bonusbarnebarn. Akkurat sånn som det skal være!
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #24 Skrevet 2. november 2011 23:48: Får ikke fellesbarna merkbart mindre pakker enn sine søsken da? I og med at særkulls vil få fra to familier og litt til...
Anonym bruker Skrevet 2. november 2011 #25 Skrevet 2. november 2011 By the way... Ser det er mange som klager over at bonusbarna år mange flere julegaver på julaften. Da synes jeg dere skal gjøre som oss, vi åpner kun julegavene fra våre familier på julaften. Julegavene fra eksenes familier blir åpnet hos dem. Vi sender aldri med julegaver når barna feirer jul hos sin andre forelder, vi har en liten liksom-julaften istedet. Da slipper man denne problemstillingen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå