Gå til innhold

Bytte navn eller ikke...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en sønn fra tidligere forhold, han har ikke noen kontakt med faren sin. Jeg er nå gift og har et barn med min ektemann. Jeg har tenkt å bytte etternavn på både meg og sønnen så vi alle fire har samme ettternavn. Men så er jeg usikker.... Hva syns dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om du skal, og kan, bytte navn på barnet så burde både han og du bytte til ditt etternavn. Du og far er guttens blodslekt. Din nye mann er ikke det og hva om du blir skilt fra din nye mann? Da vil gutten bære etternavnet til en mann kan ikke engang er i familie eller i slekt med.

Bytt til ditt etternavn eller la det være.

Skrevet

Gutten har i dag mitt etternavn. Jeg og han har mitt etternavn, den nye babyen og pappan har hans etternavn. Jeg har og tenkt på det at OM vi blir skilt så har vi et navn som ikke er "vårt". Men babyen heter jo det...

Skrevet

Mannen din og babyen burde heller bytte til ditt etternavn.

Skrevet

Min bror giftet seg med ei som hadde ei jente fra før..

De byttet etternavn til hans.

De ble skilt noen år etter - og da byttet de bare tilbake til hennes navn!

Jeg ville gått for å hatt samme etternavn til alle sammen. Man kan da ikke gå å "frykte" at man skal gå i fra hverandre, og derfro ikke bytte etternavn. Om det er sånn at dere ikke alltid vil holde sammen du og mannen, så får du håndtere det når den tid er der...

Bytt navn du ;-)

Skrevet

For det vil ikke være enklere at han og babyen bytter til hennes navn så slipper kanskje ungen å bytte etternavn så mange ganger?

Skrevet

Jeg ville ikke ha byttet navn på gutten, men heller at du og dne nye babyen har ditt etternavn som mellomnavn eller mannen sitt etternavn som mellomnavn. Ikke bytt navn på gutten.

Skrevet

Babyen har allerede etternavn og det er mannen min sitt. Jeg og gutten har mitt. Jeg vet ikke jeg altså.... Noen sier det ene og noen sier det andre... Jeg tenkte et og samme etternvan på alle så ville det bli enklest og heller ikke noen spørsmål til gutten om hvorfor han ikke heter det samme som sitt søsken.

Men jeg ser den med at han jo ikke har noe blodsbånd til han jeg er gift med nå...

Skrevet

Skjønner ikke innlegget ditt, men svarer likevel!

MINE barn skal ha samme etternavn som MEG!! Dermed BASTA!!!!!!!!!!!!!

Skrevet

Jeg ville nok ha beholdt mitt etternavn både på meg selv og ungen i en sånn situasjon.

Skrevet

10:07: Sånn at jeg og gutten har et etternavn og babyen og pappan har et annet?

Jeg sendte inn navnebytte skjema på lørdag, men lurer på å ringe og trekke det tilbake.... Jeg vet ikke...

Skrevet

Dere er en blandet familie, og det er da helt naturlig at dere også har blandede navn. Jeg vile gjort følgende:

Gutten beholder ditt navn

Du beholder ditt navn som mellomnavn og tar ektemennen sitt etternavn

Baby tar ditt navn som mellomnavn og beholder ektemann/faren sitt navn som etternavn

Ektemannen kan jo ta ditt som mellomnavn om han vil, evt. bare stå med sitt eget.

Skrevet

Jeg hadde ikke gjort det.

Jeg har en sønn fra tidligere forhold, og har nå giftet meg på nytt. Vi har ingen barn ennå, men når vi får det tenker jeg at vi gjør det slik:

Hvis jeg heter Kari Hansen, eksen Ola Olsen og mannen Per Pedersen blir det slik.

Sønnen min: Lars Olsen-Hansen

Jeg: Kari Pedersen Hansen

fremtidige barn: fornavn Pedersen Hansen.

Så dermed blir jo ikke etternavnene helt like, med i og med at alle har med mitt etternavn, så ser man vel at vi er samme familien allikevel..

Men om dere ikke vil ha to etternavn, syns jeg det blir bedre om babyen skifter til ditt navn enn at sønnen din skifter til mannen din sitt. Du kommer alltid til å være mora til babyen uansett, mens mannen din ikke kommer til å forbli faren til sønnen din ved en skilsmisse..

Skrevet

Jeg synes du skal bytte på dere så dere alle fire har samme etternavn.

Kjipt for sønnen din fra før hvis han "ikke får være en del av familien".

Kjenner en som har ett barn fra før og der er han den enste som heter noen annet og han vil så gjerne hete det som resten av familien.

Jeg er så gammeldags at jeg synes hele familien skal hete det samme.

Ett navn på postkassen.

Skrevet

Har mannen din adoptert barnet ditt, og ønsker han at gutten skal få hans navn?

Høres kanskje greit ut at hele familien tar mors etternavn, men hva om mannen (tenker generelt nå) har barn fra tidligere, og han vil at alle hans barn skal ha samme etternavn? Da blir det plutselig ikke like enkelt.

Er heldigvis ikke i din situasjon, for jeg aner rett og slett ikke hvordan jeg ville løst det. Ville sett på forholdet mellom sønn/stefar, og på hvor interessert stefar var i barnet mitt.

Vet om en familie hvor barnet fikk stefarens navn da han var i 10-årsalderen, men etter skilsmissen fortsatte han og bruke navnet. Og nå har hans barn igjen stefarens navn. Men han og stafar har fortsatt et veldig tett forhold.

Skrevet

Ville nok også brukt ditt eget navn til dere to, evt ditt først og så ny mann sitt slik at dere har med ditt slektsnavn.

Skrevet

Jeg syns det er vanskelig... Kanskje jeg føler at med samme navn alle sammen så er vi en familie som hører sammen. Han jeg er gift med behandler sønnen min som om han skulle være sin egen, ingen forskjell på han og den nye babyen.

Skrevet

Helt klart koseligst at alle har samme etternavn.

Men hva mener mannen din, og har han adoptert sønnen din?

Vet at min svigerfamilie hadde misligt det sterkt om en annens barn fikk deres etternavn, og vist det tydelig overfor oss alle. Kan barnet få ubehageligheter fra den kanten? Huff, ikke enkelt, nei...

Skrevet

Mannen min ser på sønnen min som sin på samme måte som babyen. Sønnen min har jo ingen kontakt med sin biologiske far og har aldri møtt han, så for han er jo mannen min den eneste "faren" han kjenner. Vi har snakket om det med adopsjon av han men jeg er litt usikker, jeg vet egentlig ikke hvorfor. Svigerfamilien min ser også på sønnen min som sin familie, de har 3 barnebarn sier de og da er han en av de 3.

Skrevet

Far til mine barn er døde etter at vi ble skilt, og både jeg og barna har (av diverse årsaker jeg ikke vil gå inn på her) hans etternavn. Nå bor jeg sammen med en annen mann. Hvis vi en gang gifter oss, vil jeg gjerne spørre ham om mine unger kan ha hans etternavn også.

Skrevet

Her ønsker mannen min at vi alle fire har samme etternavn.

HI

Skrevet

Har han kontakt med bio-besteforeldrene? Om ja, så ville jeg ikke byttet navn på han. Om nei, ville jeg satt sammen mitt om mannens etternavn med bindestrek, og endret på oss alle.

Skrevet

Jeg tror du må kjenne på hva som er rett for deg, ikke for alle andre. Meg og broren min er halvsøsken, og hverken meg, mor eller bror har samme etternavn. Vi har begge fått fedrene våre sine navn. Men jeg har aldri noen sinne tenkt tanken om at vi er mindre i slekt fordi vi har forskjellig etternavn... Ikke da jeg var liten, og ikke som voksen. Det var helt normalt for meg gjennom oppveksten min. Vi var halvsøsken med forskjellige farer, derav forskjellig etternavn, men vi betegner oss som søsken. Vi er like mye søsken som helsøsken både på tross av gener og navn ;)

Samboeren min og meg har blitt enige om at vi skal sette sammen våre etternavn til babyen når den tid kommer. Og om det skulle bli slik at jeg en gang får meg en ny mann, så skal babyen fortsatt ha farens etternavn. Uansett hvem jeg skulle være sammen med, så er jo fortsatt faren faren ;)

Som sagt, du må nesten kjenne på hva som er rett for deg. Ville bare at du skulle få et innspill på at ulike etternavn ikke automatisk fører til at man mister den samhørigheten man har som en familie. Det er jo tross alt ikke navnet som skaper familen ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...