Gå til innhold

Oslo vold.. noen steder å anbefale?

Anbefalte innlegg

Skrevet

mannen har fått jobb i oslo, er det noen områder der det er "roligere" enn andre? Hvordan er det på romsås? har så mange fine billige leiligheter der..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei ! hvor er dere fra?

Romsås er ikke plassen jeg vill ha flyttet til- det blir før østkant for meg.

Hvor gamle er barna deres? Hva jobber du som.

Har dere egenkapital?

Skrevet

Mange fine steder i Oslo, men det er dyrt i rolige barnevennlige steder. Jeg personlig ville ikke valgt Romsås da det er for lite norske som bor der. Her i Oslo er det uansett flerkulturelt (de fleste steder) men jeg ville ikke flyttet et sted der mine norske barn er i mindretall. Noe de hadde blitt på Romsås. Da ville jeg heller flyttet litt utenfor som Lørenskog etc. Litt avhenger jo av hvor mannen din har fått jobb også da. Oppsal og bydel Østensjø generelt er fint og ikke alt for dyrt (enda)

Skrevet

Hei hi!

Romsås og mot Vestli er som regel billigere områder nettopp pågrunn av at "vi" norske har slike holdninger som mammatil(juligutt08)ognovgutt så fint beskrev, "ville aldri flyttet et sted der mine norske barn er i mindretall. Noe de hadde blitt på Romsås." Det er kanskje latterlig at utviklingen de selv frykter er utviklingen de selv skaper :)

Uansett, Veitvet er et fint område, du må regne med at det er flerkulturelt. Det er hele østkanten av oslo, derfor billigere.

Oppsal er også er koselig sted, dette er et område med mindre innvandring.

Ellers vil jeg faktisk anbefale deg Ammerud, her er det en god miks :) Veldig fine nærområder med natur og flere badevann. Butikker og senter i nærheten. ( Stovner og Linderud er store med godt utvalg, Grorud nærsenter er mindre og har et litt blast utvalg. + for at de har egen ferskvarebutikk for fisk )

Lykke til! Jeg vokste opp på Ammerud og hadde det veldig ok her :)

Skrevet

jeg ønsker helst å bo i et område der vi ikke er TOTALT underrepresentert som etnisk norske.. vi kan få ca 1,800 000 i lån.. og har egenkapital 190 000...

Skrevet

Som jeg skrev så er det flerkulturelt i stort sett hele Oslo. Mulig jeg er med på å skape frykt for det fremmede når jeg ikke vil anbefale noen å bo i et område der skolene har 70 prosent og flere uten etnisk norske. Men det er jeg ikke helt enig i. Jeg har selv erfart at norske barn sliter litt med å få seg venner der. Skolen der mne barn sogner til har en andel på rundt 40% noe jeg syns er helt akseptabel.

Med ca 2 mill å kjøpe for er det ikke så mye dere får sentralt i Oslo hvertfall. Da må det bli en av drabantbyene, og jeg har hørt mye positivt om både Ammerud (skolen der har et godt rykte), Kaldbakken og Rødtvet. Men flytter dere evt til Skedsmo og mannen vil pendle kan dere få veldig mye mer for pengene. Evt på Skjetten.

Lykke til.

Men uansett vil jeg si at det sikkert er mye som er positivt med Romsås også, bilfritt lekeområde flere steder, T-banen, nærhet til skogen bl. a. Og til deg som har vkst opp på Ammerud så har nok mye skjedd der de siste årene også. Jeg foreslår at du leser A-magasinet fra fredag der står det mye om Groruddalen.

Skrevet

Spørs hva du mener med totalt ? Du må regne med overvekt av flerkulturelle barn/ungdom på skolene på østkanten generelt.

Skrevet

Jeg bor fortsatt på Ammerud. Kjenner til mange med barn på skole, idrett og annet i nærmiljøet. Det eneste negative jeg kan påpeke nå i farten er utbyggingen av barnehage i groruddalen. Det er mange basebarnehager, men heldigvis også private gårds og friluft barnehager rødtvet/ammerud.

Har bodd her i 20 år til sammen, trenger ikke lese A-magasinet for å få forståelsen for Groruddalen, heldigvis :)

Skrevet

Hvordan er det man kan på forhånd finne ut av hvor mange innvandrer barn det er på skolene rundt omkring i oslo? mannen min har sakt at det viktigste for han er at barna er trygge og får lov til å gå i kirken på skolens juleavslutning og besøke gårder selv om det finnes griser der.. unnskyld men jeg føler meg innvadert i mitt eget land når vi "som er flertallet" hele tiden skal tilpasse oss en fremmed religion... vi er faktisk et kristent protestantisk land.. sorry det er en annen debatt men kjenner at jeg er frustrert når jeg leser at det er kun 40% norske barn i noen av skolene og at noen av de norske har vanskeligheter med å bli inkludert.,.. hvordan er det i skedsmo? noe bedre der??

Skrevet

Off, kjenner jeg blir trist og lei meg, når flere her skriver at de ikke vil flytte til plasser der det er "for mange" innvandrerbarn på skolene.. Dette bidrar ivertfall ikke til integrering, heller til splittelse og enda mer fremmedfrykt.. Tenk hvor mye vi kan lære av mennesker med en annen bakgrunn enn oss, ikke alle er selvmordsbombere fordi at de har en annen hudfarge enn dere.. Håper virkelig ikke dere overfører disse holdningene videre til deres barn, da er vi på vei i feil retning.. Beklager, vet det ikke var dette som var tema til å begynne med.. håper du finner en fin plass å bo :-)

Skrevet

Jeg tror jeg hadde valgt å se meg litt om rett uten for bygrensa også jeg. Ta utgangspunkt i offentlig transport og se hvor lang reisevei det blir.

Det finnes fine steder hvor man kan få litt for den summen du sier. (sjekk oppegård, ski, romerikstraktene (lillestrøm), ytre enebakk osv.

Skrevet

hudfargen på et menneske er meg knekkende likegyldig!!! det er mentaliteten jeg frykter.. barna mine skal ikke bli "utestengt" i EGET land fordi de er ikke fetter av fetter av kusina til Iqbal!

Skrevet

Hjertelig takk for svar alle sammen!

Gjest sug lut
Skrevet

Bare ikke flytt hit. Med de holdningene der synes jeg du kan bosette deg på... tja, Kløfta?

Gjest sug lut
Skrevet

Kjempeforslag, lille sprelle. Hi bør se langt ut av byen min, husj med seg.

Skrevet

Jeg er vokst opp på Romsås og har hatt en utrolig flott oppvekst der :) MEN, det er 15 år siden jeg flyttet derfra, så jeg vet jo ikke hvordan det er der nå.

Nå bor jeg på Veitvet, og jeg trives her, og det er relativt billige leiligheter/rekkehus. Har ett barn som går på skolen her, og det er ca 35% norske på skolen. I klassen til barnet mitt er de halvparten norske og halvparten har utenlandske foreldre.

Forøvrig har jeg bodd på både Nordstrand og Lambertseter (uten barn) og trivdes veldig godt der, men det er ganske dyrt med rekkehus og leiligheter der da!

Skrevet

skjønner ikke hva du synes er så galt med mine holdninger? jeg vil at barna skal FÅ LOV å gå i kirken på julavslutning og FÅ LOV å klappe en gris om de vil uten at andre skal si ææææsj den er skitten.. kjenner MANGE innvandrere som er veldig ivrige på å lære seg norsk og tilpasse seg det norske samfunnet! All ære til dem, for meg har det ingen ting å si om hudfargen er gul eller grønn... bare man får lov å være norsk og beholde de norske tradisjonene..

Skrevet

Sug lut som er mann født i 1930, du er bare en sur gammel grinebiter vi ikke gidder høre på.

Du kan skjekke prosenten på den enkelte skole på utdanningsetatens hjemmesider under tall fakta eler noe sånt. Ale osloskolene har også egne hjemmesider du kan sjekke også.

Gråsonen: mulig du misforsto jeg ba ikke deg lese A-magasinet men HI som ikke er kjent med Oslo eller Groruddalen.

Gjest sug lut
Skrevet

Kødder du med meg, tror du folk legger inn riktige opplysninger på profil? Jeg veit dessuten alt om Groruddalen, jeg har like lang fartstid her som Gråsonen, og jeg har hatt barn her lenge. Det vi virkelig ikke trenger flere av er folk som skaper avstand og hvis inngangsverdier tilsvarer de HI legger for dagen.

Gjest sug lut
Skrevet

Vel, bosett deg hvor det måtte friste, men NIMBY.

Skrevet

Er det virkelig noe sted i Norge hvor barn ikke får ta på en gris, spise svin, gå i kirken og beholde norske tradisjoner hvis de ønsker det? Det var noe nytt for meg. Slik jeg har oppfatta samfunnet er man rimelig fri til å gjøre akkurat hva man ønsker, sjøl om naboen skulle være fra Tyrkia.

Håper ikke at du videreføre dine usmakelige holdninger videre til barna dine.

Skrevet

La Gråsonen og sug lut befolke disse områdene da hvis det er så utrolig fint der.

Jeg personlig kjenner ikke til noen som frivillig ville flyttet til Romsås.

Til spørsmålene dine HI..

Fine områder er: Østensjø, Oppsal, Manglerud, Karlsrud, Lambertseter, Nordstrand, Hasle, Bøler, Disen, Grefsen og flere steder som jeg ikke kommer på i farten.

Jeg har en skoleliste funnet på Oslo kommune. Viktig verktøy når jeg velger skolekrets..

Skrevet

Vi har bodd på st.hanshaugen og grunerløkka tidligere, dyre steder begge to. Nå som vi har fått barn har vi kjøpt på manglerud. Veldig fornøyde, masse barnehager og senter i nærheten. Ikke for langt utenfor byen, og ikke så altfor dyrt enda!

Samboer jobber på grunerløkka og er ikke noe problem med bil eller kollektivt.

Gjest Juliea+gullet07.03.11
Skrevet

Hei. Jeg er helt enig med deg uten å være rasist på noen måte.

Jeg bor nå på Ullern, men her er det dyrt. Jeg skal nok flytte til Lambertseter. Det er Oslo´s første drabantby, men der er majoriteten etnisk Norske noe jeg syntes er viktig mtp juleavslutninger, påske ol.

Der er det mange fine leiligheter til lave priser og lave felles omkostninger mnd. Det har blitt et fint senter der og er en kino en egen liten "mini" by med andre ord. Jeg skal dit i morgen å sjekke ut området ordentlig blir spennende.

Anbefales!! Lykke til.

Skrevet

Har du link til skole listen?? please!!!! er helt enig at det hadde vært et supert hjelpemiddel til å luke vekk de skolene som ikke er interessante for oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...