Gå til innhold

Søke om pappas 12 uker.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mannen min har enkeltmannsforetak og han skal ta hele permisjonen. Jeg skal selvsagt ta mine 9 uker, men resten skal far ha. Jeg er student og skal prioritere å bli ferdig med studiet siden dette er barn nummer 2 under et 5 årig profesjonsstudie.

Så det er ikke umulig nei. Det går svært mye på viljen, og når mødre må klare det samme hvor mye enkeltmannsforetak de har, bør fedrene også klare det, samme hvor ubehagelig det blir med sjefen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

HI her.

Er ikke det at mannen min ikke vil ha permisjon, men di nermeste årene fremover visste vi ville være harde år, pga mye reise. Og derfor skulle vi egentlig vente to år før vi fikk barn, men slik ble det altså ikke.

Det går ikke å finne en vikar å hans stilling, da det finnes ytterst få som gjør denne jobben i Norge. Vet om andre i samme situasjon som faktisk har fått fars permisjonsuker, og i tillegg har fått deler av sykedagaene far har rett på da far ikke har mulighet å ta seg av barna når han ikke er i landet osv.

Men var spent på om det var flere som hadde fått det. Vi skal prøve å søke, har da ikke skadet noen før, har lite lyst til at barnet skal begynne i BHG/dagmamma før det er fylte året.

Syns det er helt forferdelig at man som et par ikke skal få velge selv hvem som skal og evnt kan være hjemme med barnet. Heldigvis har jeg en jobb som gjør det lett å finne vikar, visst ikke ville det blitt trøbbel her.

Skrevet

HI her.

Er ikke det at mannen min ikke vil ha permisjon, men di nermeste årene fremover visste vi ville være harde år, pga mye reise. Og derfor skulle vi egentlig vente to år før vi fikk barn, men slik ble det altså ikke.

Det går ikke å finne en vikar å hans stilling, da det finnes ytterst få som gjør denne jobben i Norge. Vet om andre i samme situasjon som faktisk har fått fars permisjonsuker, og i tillegg har fått deler av sykedagaene far har rett på da far ikke har mulighet å ta seg av barna når han ikke er i landet osv.

Men var spent på om det var flere som hadde fått det. Vi skal prøve å søke, har da ikke skadet noen før, har lite lyst til at barnet skal begynne i BHG/dagmamma før det er fylte året.

Syns det er helt forferdelig at man som et par ikke skal få velge selv hvem som skal og evnt kan være hjemme med barnet. Heldigvis har jeg en jobb som gjør det lett å finne vikar, visst ikke ville det blitt trøbbel her.

Skrevet

Litt "off topic".....

Jeg har hatt en diskusjon med noen venninner av meg som også er hjemme i mammapermisjon.

Jeg har ment at far har 12 uker, men de andre mener bestemt at far har 10.

Sjekka litt på NAV, og der også leste jeg at far har 10 uker... mener jeg... og nå kommer det en tråd her om fars 12 (!?!) uker..?

hm.... nå ble jeg sannelig usikker! :) De 12 ukene... er det inkludert de 2 første i forb. med fødsel, kanskje?

Skrevet

Anonym 20:33, reglene ble endret nå i juli i år slik at fedre til barn født etter 1.juli får 12 uker.. Er barnet født før 1.juli har far bare 10 uker..

Og HI, glem det - du får IKKE overført fedrekvoten på dette grunnlaget, og du får heller IKKE sykt barn dager overført på deg.. Dere har valgt å organisere livet slik, da får dere også ta konsekvensene av det.....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...